Jump to content
Sign in to follow this  
Turambar

Omöjlig teknik

Recommended Posts

och hur kan dom gå på holodeck??

Holodecket uppdaterar på något mystiskt sätt miljön runt användaren så att det för användaren verkar som om han/hon rör sig framåt i miljön. I själva verket så förflyttar (i förhållande till holodeckets väggar) han/hon förmodligen sig knappt alls.

Data (eller var det Riker?) fäller en kommentar om saken i "Encounter at Farpoint" om jag inte minns fel.

Edited by Sotunk

i nåt avsnitt i säsong i när Neelix lunga blir stulen, så sätter dom ju in en hologramlunga tillfälligt. Hur funkar det?

I sickbay finns det hologram visare (kommer inte ihåg vad det egentligen heter). Men de måste låsa fast Neelix så att han inte flyttar sig för då fungerar inte lungan.

Holodecket uppdaterar på något mystiskt sätt miljön runt användaren så att det för användaren verkar som om han/hon rör sig framåt i miljön. I själva verket så förflyttar (i förhållande till holodeckets väggar) han/hon förmodligen sig knappt alls.

Data (eller var det Riker?) fäller en kommentar om saken i "Encounter at Farpoint" om jag inte minns fel.

men om två pers kör samma holoprogram, hur kan dom då se olika saker, och dom kommer ju ändå framårtnär dom går, eller är det nån sorts "rullband"

men om två pers kör samma holoprogram, hur kan dom då se olika saker, och dom kommer ju ändå framårtnär dom går, eller är det nån sorts "rullband"

Jag ser det som någon typ av rullband ja. Jag har ingen aning hur det kan tänkas fungera när mer än en person är inblandad. Datorn är väldigt avancerad så kanske den också klarar av att förvränga bilden för varje användare så att det ser ut för var och en som om den andra faktiskt rör på sig - när i själva verket han/hon inte gör det. Om de båda användarna är utom synhåll för varandra, så antar jag att en hörna av holodecket visar en miljö och en annan en annan. Isf borde det bli väldigt trångt på holodäcket om det är för många användare på en gång. Undrar om det finns en gräns för hur många användra holodäcket klarar av. ;)

Edited by Sotunk

Undra vad som händer när de råkar gå in i väggen.

Hela poängen med mitt resonemang är att man inte KAN gå in i väggen. :)

Edited by Sotunk

Grejen med holodeck är väl att ljus är energi och energi o materia är samma sak, (en Einstein) och därmed borde ljus-energi-materia kunna tas upp av kroppen (mat) likväl som svett blod o annat man kan tänkas lämna efter sig på holodeck omvandlas till energi

Hittade några mini faq's som jag haft liggandes på min hårddisk. Dessa förklara bl.a hur holodeck, transporters och warpmotorer fungerar. Jag har lagt upp dem för allmän beskådning här.

Känner igen de där. Har något liknande på min hårdisk, någonstans. Mycket intresant läsning. kan nog kassta ljus över endel av frågorna som har stält´s.

Edited by Unkas

Allt är möjligt!!

bara man försöker, för 100 år sedan var det "omöjligt att flyga vem vet vad som kan finnas om 200-300 år!

men det finns ändå regler som styr allting. det är inte tex. möjligt på något sätt att med BARA vår hud, stå emot kylan i rymden.

visst, du kanske säger att då så "muterar" vi bara och utvecklar en ny sorts hud, men då skulle det inte vara samma hud, och den huden vi har nu kan inte såt emot så stark kyla

Vad tror ni om nanoprobes (nanosonder) (eller hur det nu stavas då) då? Har sett nåt program om att några forskare håller på med detta men vad tror ni?

Det forskars ju en del i nanoteknink. De har nog inte kommit så längt men vissa saker fungerar tydligen.

Vad tror ni om nanoprobes (nanosonder) (eller hur det nu stavas då) då? Har sett nåt program om att några forskare håller på med detta men vad tror ni?

Dom där nanoprobes som man ser att seven har är ju mycket mer avancerade menman har delvis gjort något som heter nanorör och som fungerar som en borr i cellnivå. Dessa kan t.ex. "angripa" en dålig bakterie genom att borra sig in i den - då dör den.

Man har oxå börjat med att smälta samman nerver å sånt med teknisk apparatur. Ungefär som gelpacks.

Edited by Captain Proton

Var kommer själva byggmaterielet till cyberinplantaten ifrån? Jag menar lite assimilering, in i ugnen i femton minuter, en kvart och så tjo har man en drönare! :borg1:

i normalrymd så är det omöjligt att resa fortare än ljusets hastighet

Om jag åker i mitt nya fina rymdskepp i ljusets hastighet då och går från shuttlebay till bryggan. Då reser jag ju fortare! :D

Åsså var det resor i tiden...

Om jag reser tillbaka ett år i tiden så måste jag ju träffa migsjälv. För jag måste ju finnas "då" med. Hur kan jag annars finnas efter det? Så då tar jag med mig migsjälv från ett år tillbaka och reser ytterligare ett år tillbaka (eller en en sekund eller vad som) och tar med mig migsjälv från den tiden med. Så kan jag hålla på såhär till jag har en arme´ av migsjälv och åker tillbaka till min egna tid. Låt oss nu säga att jag är One (borgen) eller Lore (har hört att han är uber). "Om man skulle ta sig kragen och ta över världen idag..."

Nej, skippa allt vad tidsresor heter. Det blir bara krångligt och orealistiskt.

kom ihåg att allt som ni kallar fysikens grundlagar bara är vedertagna hypoteser.....

--- I ett ds9 avsnitt kommer inte ihåg vilket säger Jake Sisko..

Vi läste om Gallei i skolan idag,

-hur kan någon vara så dum och tro att jorden kretsar kring solen

Om jag reser tillbaka ett år i tiden så måste jag ju träffa migsjälv. För jag måste ju finnas "då" med....

Lite mera om tidsresor...

Jag läste någon stanns (tror det var Illustrerad Vetenskap) att tidsresor är omöjliga enligit en amerikansk forskares resultat. Enligt Einstines relativitetsteori skulle det ju vara möljigt eftersom att tiden inte är konstant utan kan krökas. Om man då skulle hitta en sådan krökning så skulle det i teorin gå att genomföra en tidsresa. Denna amerikanska forskaren, (kommer dock inte ihåg hennes namn) trodde sig ha bevisat att precis innan en sådan tids-och rum-krökning uppstod, så skulle det bildas någon sorts svart gränns, som sedan gör att hela krökningen imploderar. Detta skulle i sin tur påvisa att det är omöjligt med tidsresor, det har unniversum själv sett till enligt henne.

Jag hoppas hon har fel... ;)

--------------------

"This isn't time , to argue about time!

We don't have the time!"

-Deanna Troi, FC

Edited by Lokatt

Om jag reser tillbaka ett år i tiden så måste jag ju träffa migsjälv. För jag måste ju finnas "då" med....

Lite mera om tidsresor...

Jag läste någon stanns (tror det var Illustrerad Vetenskap) att tidsresor är omöjliga enligit en amerikansk forskares resultat. Enligt Einstines relativitetsteori skulle det ju vara möljigt eftersom att tiden inte är konstant utan kan krökas. Om man då skulle hitta en sådan krökning så skulle det i teorin gå att genomföra en tidsresa. Denna amerikanska forskaren, (kommer dock inte ihåg hennes namn) trodde sig ha bevisat att precis innan en sådan tids-och rum-krökning uppstod, så skulle det bildas någon sorts svart gränns, som sedan gör att hela krökningen imploderar. Detta skulle i sin tur påvisa att det är omöjligt med tidsresor, det har unniversum själv sett till enligt henne.

Jag hoppas hon har fel... ;)

--------------------

"This isn't time , to argue about time!

We don't have the time!"

-Deanna Troi, FC

Men då man skall resa i Warp så kröker man rymden. Är detta samma som då man skall resa i tiden? För i så fall kommer det vara omöjligt att resa i warp :gråter: