Jump to content
Sign in to follow this  
Turambar

Omöjlig teknik

Recommended Posts

Om jag åker i mitt nya fina rymdskepp i ljusets hastighet då och går från shuttlebay till bryggan. Då reser jag ju fortare!

Det går inte att resa i ljusets hastighet. Partiklar vars hastighet närmar sig ljusets får ökad vikt, desto närmare ljushastigheten desto större viktökning.

I Star Trek undviker man att resa med "impulsepower" i allt för höga hastigheter (nära ljusets hastighet) eftersom detta skapar "relativistiska effekter, som exempelvis denna viktökning men även att bl.a. tiden förändras. Deras lösning är istället ett slags warp-fält som innesluter skeppet och möjliggör resor över ljushastigheten.

Om jag åker i mitt nya fina rymdskepp i ljusets hastighet då och går från shuttlebay till bryggan. Då reser jag ju fortare!

Det går inte att resa i ljusets hastighet. Partiklar vars hastighet närmar sig ljusets får ökad vikt, desto närmare ljushastigheten desto större viktökning.

I Star Trek undviker man att resa med "impulsepower" i allt för höga hastigheter (nära ljusets hastighet) eftersom detta skapar "relativistiska effekter, som exempelvis denna viktökning men även att bl.a. tiden förändras. Deras lösning är istället ett slags warp-fält som innesluter skeppet och möjliggör resor över ljushastigheten.

Jag hade för ett tag sen skrivet en förklaring för detta i en annan tråd. Jag citerar mig själv

Det jag vet stämmer med det som du säger.

En av grundstenarna i den moderna fysiken bygger på den av Einsteins formulerade relativitetsteorin. Enligt denna teorin får inget föremål med större vikt än noll färdas snabbare än ljuset. När dess hastighet närmare sig ljushastigheten kommer istället dess massa att öka. När massan ökar kostar det mer energi, och eftersom massan blir oändligt stor vid ljusets hastighet skulle man behöva oändligt massa energi. Warp-motorernas funktion förklaras i Star Trek med att de kröker rymden runt skeppet och skapar en bubbla. Tror det är den du tänker på Essray.

Denna bubbla kan sedan färdas med en hastighet större än ljusets, medan själva skeppet rör sig med en ganska låg hastighet innanför bubblan.

Inom modern fysik utesluter man inte att man kan skapa en sån bubbla, tvärtom beskriver faktiskt relativitetsteorin tyngdkraften som just en sådan sorts bubbla. Det som tyvärr sätter ett krokben för att skapa denna bubblan är att energi åtgången för att skapa en sådan bubbla (krökning av rymden) stor nog för att ett skepp i Voyagers eller Enterprises storlek skall få plats är så enorm. Energin som skulle behövas motsvarar solens effekt!

Data nämner i ett avsnitt att reaktorn i Enterprise levererar en effekt motsvarand 13 exawatt ( 13 exawatt är lika med: 13 000 000 000 000 000 000 watt) .

För att jämföra detta med reaktorerna i ringhals, så levererar ringhals reaktorerna bara en miljarddel av effekten på Enterprise.

Jag föreslår att man läser boken "Fysiken i Star Trek", skriven av Lawrence M. Krauss. Där får man en bra redogörelse och genomgående beskrivning om vad som kan tänkas vara möjligt respektive omöjligt i framtiden.

Om man tänker sig att exempelvis warpdrive fungerar i framtiden så behöver ju inte det nödvändigtvis innebära att den kommer ha ett praktiskt tillämpningsområde. Man skulle kanske kunna skicka iväg en obemannad rymdfarkost, men med människor skulle det krävas, som det i Star Trek kallas, tröghetsdämpare med vilka man förhindrar att människan blir till mos vid acceleration. Det är med andra ord flera parametrar som skall slå rätt för att männskan skall färdas mellan stjärnorna, inte enbart framdriftsystemet.

Personligen tror jag warpdrive eller något liknande sätt att färdas på kommer att bli verklighet - om ca 500-1000 år. Vetenskapen förnyas ju hela tiden och Einstein får knappast äran att säga sista ordet.

Jag föreslår att man läser boken "Fysiken i Star Trek", skriven av Lawrence M. Krauss. Där får man en bra redogörelse och genomgående beskrivning om vad som kan tänkas vara möjligt respektive omöjligt i framtiden.

Om man tänker sig att exempelvis warpdrive fungerar i framtiden så behöver ju inte det nödvändigtvis innebära att den kommer ha ett praktiskt tillämpningsområde. Man skulle kanske kunna skicka iväg en obemannad rymdfarkost, men med människor skulle det krävas, som det i Star Trek kallas, tröghetsdämpare med vilka man förhindrar att människan blir till mos vid acceleration. Det är med andra ord flera parametrar som skall slå rätt för att männskan skall färdas mellan stjärnorna, inte enbart framdriftsystemet.

Personligen tror jag warpdrive eller något liknande sätt att färdas på kommer att bli verklighet - om ca 500-1000 år. Vetenskapen förnyas ju hela tiden och Einstein får knappast äran att säga sista ordet.

På tal om tekniken i Star Trek kommer/är möjlig i framtiden/dag, så finns det en intressant artikel där man disskuterar om just detta. Då kan läsa mer om detta genom:

Trek Tech: Beam you up? Warp speed? Don't bet on it

länk:http://www.startrek.com/startrek/view/news/article/4913.html :)

Läs också om:

Medical Technology is boldly going where 'Star Trek' has gone before

länk:http://www.startrek.com/startrek/view/news/article/4914.html

Intressant läsning!

Edited by Kathryn Archer

Kathryn Archer: (Jag har fortfarande svårt för ditt nya namn... <ahttp://www.startrekdb.se/forum/uploads/emoticons/rolleyes.gif' alt=':rolleyes:'> ) Detta har vi redan rapporterat om på Startrekdb.se, bland nyheterna, redan den dag som det kom ut på San Fransisco Chronicles hemsida! ;)

Det här en interessant disskussion. Tror ni att man kan göra backspeglar av plasma?? Det skulle kanske vara bra om de ska backa (hehe) eller så kunde det vara bra att ha dem i tricordern så att folk inte blir överfallna bakifrån...

Men gud, lägg av nu! :P Skulle du kunna förklara närmare hur man kan tillverka en backspegel av plasma? Det låter som tämligen omöjlig teknik :P

För att återgå till ämnet... Om jag tror rätt så kommer vi nån gång att finna på nåt vis att implementera alla dessa avancerade tekniker. Det finns ju redan provisoriska tricorders och början till forskning om hur man teleporterar materia. Det verkar orealistisk, men bara inom den närmaste framtiden. Vem vet hur det kommer att vara om 500 år? ;)

Edited by Nina Janeway

Ett lite inlägg från mig. Om man tänker sig att transporten skull bli möjlig. Den person som då strålas över. Skulle det då i så fall vara samma person? Den skulle ju ha samma känslor och minnen oc så. Men kroppen? Den är ju egentligen inte samma kropp som delades sönder i atomer utan den nya byggs ju upp av material som finns på den nya platsen genom det "mönster" som man får när man upplöser personen i fråga. Hoppas ni hänger med i mitt resonemang. Så vad anser ni, är det samma person eller inte efter en överstrålning?

Det är ju samma person om atomerna lägger sig på exakt samma sätt, men om man teleporterar en person lär man ju inte få elektronerna i hjärnan att fortfarande vara på samma ställer och på väg mot samma hjärncell som från början, det vill säga: man kommer att bli tvungen att påverka de senaste tankarna för att "starta upp" hjärnan igen, vilket borde innebära att man inte BLIR exakt samma person efter en teleportering som man hade blivit annars. Däremot kan man fråga sig hur det låter när man taleporterar sig...

Ett lite inlägg från mig. Om man tänker sig att transporten skull bli möjlig. Den person som då strålas över. Skulle det då i så fall vara samma person? Den skulle ju ha samma känslor och minnen oc så. Men kroppen? Den är ju egentligen inte samma kropp som delades sönder i atomer utan den nya byggs ju upp av material som finns på den nya platsen genom det "mönster" som man får när man upplöser personen i fråga. Hoppas ni hänger med i mitt resonemang. Så vad anser ni, är det samma person eller inte efter en överstrålning?

Bra fråga!

Men är det inte så att kroppen "strålas" sönder till små atomer som sedan transporteras (atomerna) till sitt nya läge som sedan "strålas" samman. :huh: På sådant sätt borde väl det vara samma kropp, eller??? :huh:

Låt oss säga att det är som du skrev så är det väl ingen skillnad eftersom "kopian" är identisk då personen och kopian har samma DNA och minnen.

Fast å andra sidan, tänk på avsnittet från TNG "Second Chances" där de hittar en andra Riker i följd av transportfel som skedde flera år sedan.

Synopsis: ..Riker led the evacuation operation while a lieutenant on the U.S.S. Potemkin, and returns to oversee the retrieval. However, when he beams down to the surface, he is met with an unexpected surprise — a man who appears to be his identical twin. Both Rikers claim they led the evacuation eight years ago, but while the Enterprise's Riker says he was transported back safely, Lieutenant Riker claims his transport failed, and the planet's distortion field kept him on the surface. Lieutenant Riker beams up to the Enterprise, and Beverly pronounces the two men genetically indistinguishable. Geordi then fills them in on the reason for the unusual situation - a second containment beam was initiated to get Riker transported through the distortion field, but that beam reflected back to the surface, materializing another Riker. From that moment on, two different Will Rikers — both very real — lived two separate lives...

Källa: www.startrek.com

Hmmm, det där är svårt av avgöra.. :huh: Jag vill säga att det är samma person efter en överstrålning men avsnittet "Second Chances " får mig att tveka. :borg1:

Edited by Kathryn Archer

Hmmm, det där är svårt av avgöra..  :huh: Jag vill säga att det är samma person efter en överstrålning men avsnittet "Second Chances " får mig att tveka.  :borg1:

Om jag förstår det hela rätt så var de två Rikerna samma direkt efter strålningen men eftersom de sedan levt under olika förhållanden under en lång tid så har de utveklats till två olika personligheter.

Vad det gäller strålningen i sig så kan man undra hur det egentligen fungerar. Om man transporteras mellan två transporter pads så är det inte så konstigt men hur går det till när man strålas ner till en planet. Om kroppens atomerna inte transporteras fysiskt och man istället använder den materia som finns på planeten, vad händer då om något ämne saknas?

Men är det inte så att kroppen "strålas" sönder till små atomer som sedan transporteras (atomerna) till sitt nya läge som sedan "strålas" samman.  :huh: På sådant sätt borde väl det vara samma kropp, eller???  :huh:

Jag har tänkt en del på det här med strålningen. Om man har själva mallen för en kropp med alla atomer och sånt, borde det då inte gå att kopiera så att man får massor av identiska kopior?

Om det skulle funka så kan man ju skapa t.ex. stora arméer av duktiga Picards eller reservkaptener om någon skulle dö? :huh:

Jag har tänkt en del på det här med strålningen. Om man har själva mallen för en kropp med alla atomer och sånt, borde det då inte gå att kopiera så att man får massor av identiska kopior?

Om det skulle funka så kan man ju skapa t.ex. stora arméer av duktiga Picards eller reservkaptener om någon skulle dö?  :huh:

De kan antagligen göra så, men det är antagligen samma som med kloning, vilken är förbjuden i federationen. Så är antagligen "massproduktion" av en människa förbjuden även det.

Om det skulle funka så kan man ju skapa t.ex. stora arméer av duktiga Picards eller reservkaptener om någon skulle dö?  :huh:

De kan antagligen göra så, men det är antagligen samma som med kloning, vilken är förbjuden i federationen. Så är antagligen "massproduktion" av en människa förbjuden även det.

Men tror ni det går att kopiera en människas minnen och kunskaper? Vet man idag hur man lagrar minnen och sånt i hjärnan? Men vet bara vart olika kunskaper lagras, men inte varför tror jag.

Kommihåg ingenting är omöjligt!!

<{POST_SNAPBACK}>

Hur menar du då? Är allt det som Star Trek-världen beskriver möjligt att uppnå, rent tekniskt?