Gå till innehåll

Oproducerat TOS-manus säljs nu


Nyhet

Rekommenderade inlägg

Norman Spinrad, som skrev TOS-klassikern The Doomsday Machine, säljer nu ett oproducerat manus till serien. Avsnittet heter He Walked Among Us, och Spinrad trodde att det var förlorat för alltid, eftersom han hade skrivit det på skrivmaskin. Men när en trekker bad honom signera en kopia av manuset upptäckte han att det fortfarande fanns, skriver Spinrad på sin blogg.

Avsnittet handlar om hur en matfanatiker (!) tar över en planet och bryter mot prime directive genom att utse sig själv till gud på planeten. Spinrad ogillade hur Star Trek-producenten Gene Coon ändrade manuset från seriöst drama till komedi, och bad därför Gene Roddenberry att lägga det på hyllan. Något som Spinrad verkar ångra nu, eftersom han hade fått tiotusentals dollar för alla repriseringar som avsnittet skulle ha fått. Manuset går bland annat att köpa här f??r nio dollar.

Källa

[ Till originalnyheten ]

Redigerad av Nyhet
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant. Undrar om det är originalmanus som är till försäljning eller om det är det av Gene Coon omgjorda. Jag gillar Gene Coons sinne för humor så jag tror att jag skulle uppskatta den mer.

Enligt infotexten är det "The original unproduced script", vilket antyder (om än inte helt explicit) att det är innan Coon's ändringar. Det står även "First Draft" på framsidan, och infotexten anmärker om att Gene Coon's ändringar var dåliga, så det känns ganska säkert att det är sans les changes.

Tar eventuellt och köper Kindle-versionen i april (deltar i "Black March", så inga Paramount-produkter på en månad).

Redigerad av loghaD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar eventuellt och köper Kindle-versionen i april (deltar i "Black March", så inga Paramount-produkter på en månad).

Kollade upp vad det innebar och jag gissade rätt. Det låter riktigt vettigt. Hade helt klart deltagit jag med om det inte var en sci-fi mässa runt hörnet som man lagt undan tusentals kronor till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade upp vad det innebar och jag gissade rätt. Det låter riktigt vettigt. Hade helt klart deltagit jag med om det inte var en sci-fi mässa runt hörnet som man lagt undan tusentals kronor till.

Ah; typiskt svårt då, ja ;)

Började trappa ner min konsumption redan förra månaden; var faktiskt rätt skönt, och nog nödvändigt (hade mitt första riktiga jobb, i fjol, och det ledde till en del överkonsumption och många halvlästa böcker :P).

Redigerad av loghaD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...