Gå till innehåll

Människan måste hitta nya planeter för att överleva


Nyhet

Rekommenderade inlägg

BildOm vi ska överleva som art på lång sikt måste vi hitta andra planeter som kan stödja liv, säger australiska astronomer. Därför är det viktigt att veta vad som behövs för att en planet ska betraktas som beboelig, och därefter leta efter den närmaste planet som uppfyller kriterierna.

Sedan den första planeten upptäcktes 1995 har antalet funna planeter ökat till mer än 750 stycken. Även om ett litet antal av dessa är kända för att vara jordlika, är astronomerna långt ifrån att veta om de kan stödja liv.

Ett skäl till att människan ska söka efter beboeliga planeter är för att man ska få potentiella kandidater för framtida kolonier. Två väsentliga krav är att det finns vatten på planeten och att temperaturen håller sig inom intervallet -30 °C - +50 °C.

Det är också klart att även om en planet är beboelig betyder det inte automatiskt att det finns liv. Liv kan enbart uppstå inom de s.k. biogeniszonerna, som är betydligt färre än de beboeliga zonerna.

För att kunna avgöra om planeter är beboeliga, och även om de har liv, måste vi utveckla satelliter som kan analysera planeternas atmosfärer.

När vi väl hittat en beboelig planet, som ligger rimligt nära, bör vi så småningom sända dit en interstellär sond som kan undersöka planeten närmare.

[Klicka på bilden för förstoring]

Källa

[ Till originalnyheten ]

Redigerad av Nyhet
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag reagerade också på det märkliga temperaturintervallet. Troligen står det fel i originalartikeln (enheten anges faktiskt där som Celsius), men jag ville inte ändra eftersom jag inte har något belägg för att det är fel. Översätter vi från Fahrenheit (som JAF föreslår) blir intervallet mycket rimligare: -30°C - +50 °C.

Jag ska försöka kolla upp med någon annan källa.

Redigerad av Fleetadmiral
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skummat runt lite på nätet och det verkar som att Australien använder sig av Fahrenheit i första hand och eftersom artikeln citerar australiska astronomer är det väl rimligt att anta att de angav temperaturerna i Fahrenheit och i artikeln blev det felaktigt tolkat som celcius.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade upp lite grand, och noterade att för en zon ska räknas som beboelig måste marktemperaturen vara under 100 °C (vattnets kokpunkt). Det står nog ganska klart att det är fel i artikeln. Nog för att de flesta gillar när det är varmt, men ingen människa vill väl sola när det är 122 °C. :)

Jag har ändrat i artikeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...