Gå till innehåll
michaeala

Ser på TNG för första gången.

Rekommenderade inlägg

Nu har jag sett några fler avsnitt.

Paralells: Underligt avsnitt som jag blev smått rastlös av för att inget "händer". Fascinerande dock att ingen av besättningen tycker det är mysko när Worf berättar om sina underliga upplevelser. Det tycker jag är fascinerande i ST överhuvudtaget. En person kan ploppa upp var som helst och säga att den varit med om något helt galet otrovärdigt, och alla tror personen då och börjar testa eller / och hjälpa. Hursomhelst: Kul att se Wesley igen fastän mitt första intryck var att han ej åldrat med värdighet. Sen gillar jag inte när det finns hur många verkligheter som helst. Likaså med tidslinjer. På ett sätt tycker jag det minimerar karaktärernas liv och vad de åstadkommit i livet och vad de kämpar med och mot och utvecklas till. Att de säger att de alla kommer tillbaka till sina" proper realities" betyder att det finns fasligt många verkligheter och att de inte kommer försvinna när Worf kommer tillbaka till sin. Icke tillfredställande!

The Pegasus: Första gången jag reflekterade över att Riker inte är som en mamma till Picard längre (överbeskyddande, ängslig, inte vill låta Picard göra något som är det minsta riskfyllt). I detta avsnitt är det Picard som är som en auktoritär far och det är intressant hur Riker får lida över sitt dilemma - lyda starfleets chief of security eller en "fjuttig" kapten. Det skiftar i makten tydligt när en admiral kommer ombord. Det blir så tydligt att Picard "bara" är en kapten. Jag förstår jag inte hur det kan vara så mkt korruption i federationen som ska vara så fantastisk. I denna serie samt i böckerna om uss voyagers återkomst (de där Seven och Icheb hålls fångna och inte får regenerera etc...). Angående att det är förbjudet att använda cloaking devices för federationen så är det underligt att han väljer att bryta mot den för att de ska komma ur asteroidfältet (även om han erkänner för romulanerna sen). Jag förstår inte riktigt kopplingen med ST Enterprises sista avsnitt. Alltså vad har de med saken att göra egentligen? Jag uppfattade bara att man får se mer av tng avsnittet i ent avsnittet fast förstod ej på vilka andra sätt de hörde ihop.

Dessa två avsnitt gillade jag inte så mkt..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kollat klart på HELA tng. Jag förstår fortf inte riktigt kopplingen med sista avsnittet i tng och sista i ent och inte kopplingen med pegasus-avsnittet.

Ro Laren var ju helgrym och tyckte hennes sista avsnitt var fint och sympatiskt. Finns ju inget att klaga på förutom att hon kanske var med för lite!

Sista gången man fick se Wesley var ju ett sånt där avsnitt som jag kallar "cowboyplaneten-avsnitt" fast med indianer istället. Gillar inte såna. Sen tycker jag alltid att såna där "higher state of mind" saker känns nästan tvärtom. Jag skulle exempelvis inte vilja ge upp mitt liv eller kropp eller något för att bli en allvetande osynlig ande som kan röra sig hursomhelst. Nu har jag andra avsnitt som voyagers "coda" och liknande avsnitt i åtanke också.

Lite avsnittstankar och allmänna tankar:

Sub Rosa: Himla mysigt avsnitt! Kändes varmt och julstämnigt. Som ett Harry Potter "avsnitt".
Lower Deck: Kul att se andra människor i lägre rang. Däremot tyckte jag det var onödigt att låta Cardassian snubben och Hon Ensign ..? att försvinna utan att man fick veta något mer. Rätt otillfredställande. Kanske får man veta mer i ett framtida avsnitt.
Thine ...; Åh vad jag gillar Data-avsnitt! Helmysigt avsnitt detta med. Kul att få se honom lite tilltufsad i frisyren för en gångs skull. Nu börjar jag tycka det är trist att serien snart är slut. Denna säsong har varit så bra!

Eye of the beholder: Känns helmysko med Deanna och Worf. Är van med Worf och Dax.

Allmänt: (SPOILER SPOILER VARNING!!! vet ej hur man döljer text)

Det känns som efter jag sett vad som händer med Data i Nemesis så är all hans utveckling "onödig". Han dör inte lika snabbt och onödigt som Trip i Ent men det är närapå. Här får man se honom in all his glory med nytt glitter på huden och så dör han. Men jag förstår inte hur han kan dö i Nemesis när Picard är relativt ung, men han lever i sista avsnittet av tng när han är gubbe på jorden och träffar Geordi med sina nya fancy ögon. Hur kommer det sig? Vad hände egentligen?

Det känns även som admiraler alltid är dåliga på nåt vis, att de har nåt lurt på gång eller / och kör över kaptenen och besättningen. Så känns det inte i exempelvis Voy (fastän den enda admiralen är väl Paris?.. och han som går på rundturen av uss voyager i Caretaker).

Det jag hört om serien innan är från startrek.com och där hyllas serien till skyarna som den bästa Star Trek serien på alla sätt. De klagas hela tiden på att exempelvis Kapten Janeway bryter ofta mot Prime Directive men vad jag sett gör Archer det jämt, samt Kirk och t o m Picard ibland. Det döms inte lika hårt av ngn anledning (av det jag läst). Sen känns det som att så mkt "förlåts" i exempelvis tng. Att den har tre hela säsonger som t o m fansen tycker är "mindre bra". Det känns som att Voyager måste vara perfekt på alla vis men den standarden behöver ingen annan serie upphålla. Sen har jag läst hur fantastisk skådis Stewart är och visst jämför man med Frakes så ^^ .

Min favorit karaktär när det gäller humor är nog Frakes "bodylanguage". Förutom Mamma Troi då. Sen tycker jag det var grymt när DrCrusher fick ta över skeppet. Nu vet jag att DrPulaski inte kom tillbaka någon gång, det hade varit trevligt att få se lite mer med henne.

Sammanfattningsvis kan jag säga så att jag tycker det finns många väldigt bra avsnitt i Star Trek: The Next Generation. Det var många karaktärer jag tyckte om. MEN jag känner mig inte alls lika "tom" och sugen på mer från denna besättning. Det känns mer som "jaha då tog den serien slut". Deep Space Nine, Voyager och Enterprise saknade jag väldigt mycket när de tog slut och jag hade separationsångest och ville bara ha mer mer mer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Nu har jag kollat klart på HELA tng. Jag förstår fortf inte riktigt kopplingen med sista avsnittet i tng och sista i ent och inte kopplingen med pegasus-avsnittet.

Vad jag menade med 'The Pegasus's koppling till avslutningsavsnittet i ENT var bara var väl egentligen bara att mycket av det avsnittet verkar utspela sig bakom kulliserna på 'The Pegasus'. Alltså, samtidigt som det som utspelar sig i 'The Pegasus' men helt enkelt scener som vi inte såg i det avsnittet. Tänkte att det kunde ge någon aha-upplevelse eller något, i.o.m. att du nog inte kunde koppla alla referenserna till TNG-avsnittet i avslutningsavsnittet i ENT.

Hmm, vad jag minns just nu har väl inte sista avsnittet i TNG någon större koppling till sista avsnittet i ENT. Missförstod du mig, eller var det ett svar till vad någon annnan sagt? :rodna:

Ro Laren var ju helgrym och tyckte hennes sista avsnitt var fint och sympatiskt. Finns ju inget att klaga på förutom att hon kanske var med för lite!

Sista gången man fick se Wesley var ju ett sånt där avsnitt som jag kallar "cowboyplaneten-avsnitt" fast med indianer istället. Gillar inte såna. Sen tycker jag alltid att såna där "higher state of mind" saker känns nästan tvärtom. Jag skulle exempelvis inte vilja ge upp mitt liv eller kropp eller något för att bli en allvetande osynlig ande som kan röra sig hursomhelst. Nu har jag andra avsnitt som voyagers "coda" och liknande avsnitt i åtanke också.

Jag håller med, hon var en karaktär som var med mindre än vad man tycks minnas. Hon hade kunnat bli en bra och populär återkommande (om inte annat) karaktär i serien. Har för mig att jag hört/läst innan att det var hon som var tilltänkt som first-officer på DS9, men av någon anledning som jag inte minns blev det inte av och det blev Kira istället.

Hmm. Jag ser vad du menar, men jag kan nog inte hålla med dig fullt ut på den punkten, då jag inte alls tycker att det där samhället var så stereotypiskt och statiskt som de cowboy/maffia/etc-planeterna som faktiskt förtjänar den stämpeln. Till skillnad från de avsnitten så var de här inte heller huvudsaken med avsnittet, de var bara involverade för att man indirekt skulle kunna presentera och berätta de koncepten och berättelserna man ville delvis genom de.

Dessutom är det ju så att det inte alls är speciellt långsökt att en koloni/by ute vid gränsen är såpass liten och isolerad att det är till stora delar människor av samma härkomst som lever där, sen om de är "indianer" eller vad det är är inte så relevant. I de "riktiga" cowboy-planeternas fall så är det ju riktiga extremexmpel, inte alls på samma nivå, tycker jag :P

Sub Rosa: Himla mysigt avsnitt! Kändes varmt och julstämnigt. Som ett Harry Potter "avsnitt".

[...]

Nu börjar jag tycka det är trist att serien snart är slut. Denna säsong har varit så bra!

Nu har jag följt tråden från början - redan innan du startade den egentligen - så det är ingen större överraskning då mönstret har funnits från början. Mönstret jag syftar på är att du har en tendens att inte tycka om eller iaf vara oberörd av flera av de avsnitten/delarna som TNG-massorna generellt verkar tycka om mest, medan du istället fastnar väldigt mycket för flera avsnitt som inte är så värst populära. :D

Sub Rosa är nog definitivt med i den kategorin, den nämndes till och med en eller ett par gånger i en tråd här på forumet där man diskuterade vilket man tyckte var det Samma sak med säsong 7 rent generellt, folk brukar ofta argumentera att det är betydligt ojämnare och rent av sämre än de bästa säsongerna, som att det är en säsong utan några större idé bakom där kvaliteten har börjat gå utför igen. :P

Men, som jag sa tidigare, förhoppningsvis har du genom den här genomtittningen av TNG lite mer självinsikt angående vad exakt det är som du inte gillar i TNG som folk prisar, och kanske t.o.m. vad det är som TNG-fansen tycker så mycket om, som du själv inte värdesätter.

Allmänt: (SPOILER SPOILER VARNING!!! vet ej hur man döljer text)

Jag tror inte du behöver det för något som funnits ute så länge.

Längst upp i editorn där du skriver inläggen, tredje knappen från vänster, den som heter "special BBKod". Sen väljer du bara den du vill ha, t.ex. spoiler.

Det känns som efter jag sett vad som händer med Data i Nemesis så är all hans utveckling "onödig". Han dör inte lika snabbt och onödigt som Trip i Ent men det är närapå. Här får man se honom in all his glory med nytt glitter på huden och så dör han. Men jag förstår inte hur han kan dö i Nemesis när Picard är relativt ung, men han lever i sista avsnittet av tng när han är gubbe på jorden och träffar Geordi med sina nya fancy ögon. Hur kommer det sig? Vad hände egentligen?

Jag vet inte riktigt om jag hängde med i resonemanget här, varför var utvecklingen onödig? Alla dör ju förr eller senare (om de inte per definition är odödliga), det gör ju inte berättelserna man berättar om de, vad de går igenom i livet och hur det definierar vem de blir (utvecklingen) meningslösa. Det är ju en naturlig del av livet. Kanske var hans död lite väl 'random' onödigt, men det finns å andra sidan ingen garanti för att huvudfigurerna alltid måste överleva, det finns andra som har dött under själva seriernas gång, även om det är sällsynt.

Tidsresande är knepigt att koppla ihop, dessutom hjälper det inte att det finns flera olika accepterade scifi-teorier om hur tidsresande fungerar. Är det en ny tidslinje eller samma? Påverkar förändringar den riktiga tidslinjen eller är en tidslinje något som automatiskt delar sig i alla möjliga utgångar varje gång det finns flera alternativ? Etc

Som jag förstod det, och jag tror det är korrekt, så var den framtiden dit Picard förflyttades av Q bara en möjlig version av framtiden. Genom att göra ändringar i nutiden eller dåtiden så försäkrar man sig praktiskt taget om att den versionen av framtiden inte längre kommer hända. Det är mer eller mindre mitt svar. :lugn:

Sen tyckte jag viserliggen att det var ett ruskigt bra avslutningsavsnitt, och att de använde tidsresandet väl, men jag är tveksam till tidsresande rent generellt om inte reglerna är tydligt utlagda på förhand (vilket jag oftast inte tycker att de är, man introducerar nya regler och kryphål allteftersom när man behöver de) och tycker rent generellt att man ska hålla mängden tidsresande och vikten av tidsresandet nere.

Det jag hört om serien innan är från startrek.com och där hyllas serien till skyarna som den bästa Star Trek serien på alla sätt. De klagas hela tiden på att exempelvis Kapten Janeway bryter ofta mot Prime Directive men vad jag sett gör Archer det jämt, samt Kirk och t o m Picard ibland. Det döms inte lika hårt av ngn anledning (av det jag läst). Sen känns det som att så mkt "förlåts" i exempelvis tng. Att den har tre hela säsonger som t o m fansen tycker är "mindre bra". Det känns som att Voyager måste vara perfekt på alla vis men den standarden behöver ingen annan serie upphålla. Sen har jag läst hur fantastisk skådis Stewart är och visst jämför man med Frakes så ^^ .

Fast på nätet - och på TrekBBS - är DS9 också ganska populärt, men jo, det är möjligt att TNG ändå är populärast. Det är sant, TNG har definitivt mindre bra säsonger den också, men man tenderar väl få något slags helhetsintryck när det kommer till såpass långa serier och där får ofta de positiva topparna stort spelrum. Samma sak med DS9, som ju har en väldigt trogen skara fans. Folk glömmer ofta att t.o.m. för de här fansen så hade DS9 delar som inte var överdrivet bra. Men sen att de bra delarna av TNG var så bra att det till mångt och mycket gör att jag är villig att stå ut med de då sämre delarna är kanske inte så förvånansvärt, då jag aldrig undanhållit att TNG är min favorit. :D

Men i mitt tycke har TNG en stor fördel mot de andra serierna, vilket är koncepten och de stora idéerna bakom berättelserna, något de ofta gjorde otroligt bra och som de andra serierna sällan kom i närheten av.

Jag kan inte svara för alla andra, men mina personliga åsikter om varför VOY inte är mer omtyckt är att serien och avsnitten helt enkelt är för "ok" (=medioker). Det finns ett par stycken riktiga pärlor, om än inte lika många, och kanske därför är mitt helhetsintryck att serien inte är i närheten av att nå upp till topparna som TNG och DS9 hade över långa perioder. Däremot, enligt mig, är VOY kanske jämnare och hade kanske mindre urusla avsnitt jämfört med TNG och DS9. Fast, det innebär att väldigt många avsnitt var bara "ok" (i ST-skalan), och det är illa, det står inte ut.

Sen angående Janeway - och återigen detta är bara mina åsikter - tror jag att hon inte bryter mot Prime Directive såpass mycket mer än de andra. Däremot är hon väldigt inkonsekvent, i ena avsnittet kan de göra en stor grej av att hon väljer att ta ett visst typ av beslut, tre avsnitt senare i mer eller mindre samma situation beslutar hon det motsatta. Man kan inte både ha kakan och äta den, om situationen är densamma och besluten är motsatta så måste något av de vara ett felbeslut, men något sånt nämns inte och om man inte accepterar ens misstag kan man inte lära sig av de...

Jag tror att den här typen av saker är det som stör många när det kommer till Janeways ledarskap, vilket har att göra med vad vi diskuterat lite i eller tråd redan. Man försöker framställa VOY och därmed Janeway också som rättvisa och moraliskt/etiskt korrekta, men till skillnad från t.ex. TNG så går man inte in på varför, man argumenterar inte eller försvarar sina åsikter (för att på så sätt presentera det för tittarna också). Istället insisterar serien att de gör rätt, trots att de i vissa fall motsäger sig själva, och i andra fall helt enkelt inte har tagit ett optimalt beslut. Hade man varit lite mer öppen för att de kan ha fel, och kanske framfört argumenten för varför de tog de besluten så hade besluten kanske verkat vettigare, och om inte annars så hade man nog insett vad många tittare insåg, att de besluten inte stämmer överens med bilden de försöker förmedla. Det retar en givetvis som tittare när så är fallet... :blink:

Haha, stackars Frakes. :P

Sammanfattningsvis kan jag säga så att jag tycker det finns många väldigt bra avsnitt i Star Trek: The Next Generation. Det var många karaktärer jag tyckte om. MEN jag känner mig inte alls lika "tom" och sugen på mer från denna besättning. Det känns mer som "jaha då tog den serien slut". Deep Space Nine, Voyager och Enterprise saknade jag väldigt mycket när de tog slut och jag hade separationsångest och ville bara ha mer mer mer.

Du hade redan sett igenom alla de ja. Så...det blir inga fler ST-omtittstrådar? :(

Redigerad av Lord Di Lego

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med Lord Di Lego: TNG:s stora styrka bland Star Trek-serierna är alla sf-koncept och idéer som avsnitten bygger på. Det finns ingen annan serie som är så varierad och idérik som TNG. Sedan när det gäller karaktärerna så ville Roddenberry inte ha konflikter mellan dem, vilket gör det sällsynt. I stället kommer hoten utifrån. DS9, Voyager och Enterprise har mer konflikter mellan besättningsmedlemmarna, även om de inte är fiender så skapas det en mer tryckt stämning. Jag tror att de flesta trekkers föredrar det förstnämnda: att besättningen är ett välfungerande team som gillar varandra och löser problem. Det får en att tro att mänskligheten kan utvecklas, och jag tror inte jag är ensam om att tycka att det vore fantastiskt att arbeta med Picard och de övriga på Enterprise-D.

Serien är också den Star Trek-serie som är minst actioninriktad, även om det finns. Därför har man ofta byggt upp spänningen på mer intelligenta sätt än att bara ta fram en fiende att skjuta på, vilket är vanligt i de tre senare serierna. Visst jag kanske överdriver lite, men den som hävdar att Star Trek bara har actioninslag och inte är en action-äventyrsserie som Berman, The Making of TOS, och flertalet filmer och serier visar kan ju luta sig mot TNG för att hävda detta.

Sedan är det förstås ett tag sedan jag såg serien, och berättarsättet på teve har ändrats en hel del sedan sent 80-tal och 90-talets början. TNG har fristående avsnitt med lite kontinuitet. Senare serier har mer och mer kontinuitet, vilket blev mer och mer vanligt under sent 90-tal. Mer kontinuitet ger möjligheter till en starkare ramberättelse, vilket TNG saknar. DS9 är också som Lord Di Lego mycket populär på TrekBSS, där en hel del medlemmar har börjat klanka ned på TNG. Men samtidigt tror jag ändå att TNG:s enormt starka avsnitt kommer att göra att serien förblir mer populär än DS9, Voyager och Enterprise. Lägg till detta att långt mycket fler har sett serien, i synnerhet i USA. Och många ser den fortfarande. Häromåret såg jag att 600 000 tittare ser seriens repriseringar. Mycket imponerade 25 år senare.

Sedan slår det mig ändå att du verkar gilla avsnitt mest där de kvinnliga karaktärerna har en framträdande roll. Då är det klart att det är svårt att ranka TNG högt, eftersom Picard, Data, Riker och Worf är seriens stjärnor och mest populära figurer. Det är ju egentligen bara Troi som har en något större roll. Crusher förblir ju ganska underutvecklad och Yar samt Pulaski försvann snabbt.

Redigerad av Aike

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Vad jag menade med 'The Pegasus's koppling till avslutningsavsnittet i ENT var bara var väl egentligen bara att mycket av det avsnittet verkar utspela sig bakom kulliserna på 'The Pegasus'. Alltså, samtidigt som det som utspelar sig i 'The Pegasus' men helt enkelt scener som vi inte såg i det avsnittet. Tänkte att det kunde ge någon aha-upplevelse eller något, i.o.m. att du nog inte kunde koppla alla referenserna till TNG-avsnittet i avslutningsavsnittet i ENT.

Hmm, vad jag minns just nu har väl inte sista avsnittet i TNG någon större koppling till sista avsnittet i ENT. Missförstod du mig, eller var det ett svar till vad någon annnan sagt? :rodna:

[...]

Nu börjar jag tycka det är trist att serien snart är slut. Denna säsong har varit så bra!

Nu har jag följt tråden från början - redan innan du startade den egentligen - så det är ingen större överraskning då mönstret har funnits från början. Mönstret jag syftar på är att du har en tendens att inte tycka om eller iaf vara oberörd av flera av de avsnitten/delarna som TNG-massorna generellt verkar tycka om mest, medan du istället fastnar väldigt mycket för flera avsnitt som inte är så värst populära. :D

Sub Rosa är nog definitivt med i den kategorin, den nämndes till och med en eller ett par gånger i en tråd här på forumet där man diskuterade vilket man tyckte var det Samma sak med säsong 7 rent generellt, folk brukar ofta argumentera att det är betydligt ojämnare och rent av sämre än de bästa säsongerna, som att det är en säsong utan några större idé bakom där kvaliteten har börjat gå utför igen. :P

Men, som jag sa tidigare, förhoppningsvis har du genom den här genomtittningen av TNG lite mer självinsikt angående vad exakt det är som du inte gillar i TNG som folk prisar, och kanske t.o.m. vad det är som TNG-fansen tycker så mycket om, som du själv inte värdesätter.

Jag vet inte riktigt om jag hängde med i resonemanget här, varför var utvecklingen onödig? Alla dör ju förr eller senare (om de inte per definition är odödliga), det gör ju inte berättelserna man berättar om de, vad de går igenom i livet och hur det definierar vem de blir (utvecklingen) meningslösa. Det är ju en naturlig del av livet.

Jag kan inte svara för alla andra, men mina personliga åsikter om varför VOY inte är mer omtyckt är att serien och avsnitten helt enkelt är för "ok" (=medioker). Det finns ett par stycken riktiga pärlor, om än inte lika många, och kanske därför är mitt helhetsintryck att serien inte är i närheten av att nå upp till topparna som TNG och DS9 hade över långa perioder. Däremot, enligt mig, är VOY kanske jämnare och hade kanske mindre urusla avsnitt jämfört med TNG och DS9. Fast, det innebär att väldigt många avsnitt var bara "ok" (i ST-skalan), och det är illa, det står inte ut.

Sen angående Janeway - och återigen detta är bara mina åsikter - tror jag att hon inte bryter mot Prime Directive såpass mycket mer än de andra. Däremot är hon väldigt inkonsekvent, i ena avsnittet kan de göra en stor grej av att hon väljer att ta ett visst typ av beslut, tre avsnitt senare i mer eller mindre samma situation beslutar hon det motsatta. Man kan inte både ha kakan och äta den, om situationen är densamma och besluten är motsatta så måste något av de vara ett felbeslut, men något sånt nämns inte och om man inte accepterar ens misstag kan man inte lära sig av de...

Du hade redan sett igenom alla de ja. Så...det blir inga fler ST-omtittstrådar? :(

Angående Pegasus etc - jag förväntade mig kanske nåt mer subtilt eller genialiskt eftersom jag läst lite förut om att de hör ihop. Ang sista avsnittet i Ent har nog inte du sagt något men jag har för mig att jag läst att de hör ihop på nåt vis. Fast det kanske också bara är så att Riker och Troi kollar in dem i holodeck och så är det inget mer med det direkt. Nu hör det väl inte hit men det känns så sämst att TNG fick äran att ta över Ent helt i sin sista episod. Vi som faktiskt GILLADE serien behövde inte flörtas med av skaparna genom att ta med populära tng i den.

Hursomhelst.

Jag visste inte att Sub Rosa var opopulärt! Haha, ja det kanske är så men vissa avsnitt som är poppis tror jag jag har tyckt om också =) Som Ro Laren avsnitten t ex.

Ang Datas död och den onödiga utvecklingen. Jag tycker det bara känns så onödigt när de lagt ner så mycket tid i serien på Data och så dödar de honom så lätt och snabbt. De kunde väl låta Datakopian döda offra sig istället, det hade blivit så mycket mera episkt! Då hade det tytt på att även en mindre utvecklad Data hade medkänsla inom sig i ett kritiskt ögonblick.

Ang voy som jämn serie. Det känns mysko att den skulle blivit mer populär med mindre action och med fler urusla avsnitt. Det känns som ett underligt resonemang. Sen är det väl egentligen ingen hemlighet att Janeway inte är perfekt. Mulgrew säger i flera intervjuer etc att hon gillade karaktären just för att hon inte är perfekt. Hon har sina brister, sin envishet och att hon gör fel ibland.

Däremot tycker även jag vissa handlingar i vissa avsnitt är väldigt karaktärsbrytande. T ex i Equinox del två när hon hotar den där besättningsmannen att bli mördad av den där livsformen om han inte säger vad Janeway vill höra. Jag undrar om hon verkligen menade allvar och var nästan lika chockad som Chakotay.

Serien är väl dessutom redan kritiserad för att vara för lik andra serier iom doktorn och seven som ska bli mer mänskliga etc.. hade den blivit ännu mer lik genom att ha ton med "tänkande-avsnitt" tror jag kritiken blivit värre?

Ang omtittstrådar: Jag har börjat kolla på The Original Series för ett par dagar sen. Helt fantastiskt! I tre av fyra avsnitt har Kirks tröja råkat gå sönder. :D Rysligt underhållande! (Tos är den enda serie jag har kvar att se nu).

Sedan slår det mig ändå att du verkar gilla avsnitt mest där de kvinnliga karaktärerna har en framträdande roll. Då är det klart att det är svårt att ranka TNG högt, eftersom Picard, Data, Riker och Worf är seriens stjärnor och mest populära figurer. Det är ju egentligen bara Troi som har en något större roll. Crusher förblir ju ganska underutvecklad och Yar samt Pulaski försvann snabbt.

Precis det har du rätt i. Jag hade ändå lite högre förväntningar på jämlikhet i tng (än tos) eftersom den är relativt ny.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående Pegasus etc - jag förväntade mig kanske nåt mer subtilt eller genialiskt eftersom jag läst lite förut om att de hör ihop. Ang sista avsnittet i Ent har nog inte du sagt något men jag har för mig att jag läst att de hör ihop på nåt vis. Fast det kanske också bara är så att Riker och Troi kollar in dem i holodeck och så är det inget mer med det direkt. Nu hör det väl inte hit men det känns så sämst att TNG fick äran att ta över Ent helt i sin sista episod. Vi som faktiskt GILLADE serien behövde inte flörtas med av skaparna genom att ta med populära tng i den.

Jaha, så menade du ja. Ja, jag håller med på samtliga punkter. Det var inte alls speciellt genialiskt och jag vet inte men just 'The Pegasus' kanske inte var det mest lysande TNG-avsnittet att använda för det heller. Varför de öht skulle avsluta en hel serie genom att referera så kraftigt till TNG - genom att mer eller mindre låta avsnittet utspela sig i ett TNG-avsnitt med inslag av holodeck - vet jag inte heller riktigt, känns som det hade varit viktigare sådär på slutet av serien att avrunda så gott som möjligt och lämna ett bra minne/avslut för serien. Tanken att koppla ihop serierna och hylla ST som helhet var väl fin, men avslutningsavsnittet av ENT måste ju såklart vara baserat på ENT.

Jag visste inte att Sub Rosa var opopulärt! Haha, ja det kanske är så men vissa avsnitt som är poppis tror jag jag har tyckt om också =) Som Ro Laren avsnitten t ex.

Ang Datas död och den onödiga utvecklingen. Jag tycker det bara känns så onödigt när de lagt ner så mycket tid i serien på Data och så dödar de honom så lätt och snabbt. De kunde väl låta Datakopian döda offra sig istället, det hade blivit så mycket mera episkt! Då hade det tytt på att även en mindre utvecklad Data hade medkänsla inom sig i ett kritiskt ögonblick.

Jodå, men i stort så har det varit en del väl omtyckta avsnitt och delar som du som sagt varit ganska oberörd av eller t.o.m. ogillat, samtidigt som vissa opopulära avsnitt fått ganska mycket positiv feedback från dig. Det här var ett litet mönster som jag noterade för ett tag sen, men jag väntade till nu för att inte riskera att påverka det som återstod. :P

Jag står fortfarande fast vid det jag skrev i förra inlägget, men jag förstår vad du menar. Efter alla dessa faror, äventyr och allt han gått igenom så dog han kanske plötsligt och..."onödigt". Nu när jag tänker efter så har ST haft en del såna; 'Trip' i ENT, Yar i TNG, Data i TNG/Nemesis, Jadzia i DS9 och Hogan (mindre karaktär som hade börjat vara med en hel del innan han dog) i VOY.

Jag tycker dock om din alternativa idé, det hade nog kunnat fungera ganska bra.

Ang voy som jämn serie. Det känns mysko att den skulle blivit mer populär med mindre action och med fler urusla avsnitt. Det känns som ett underligt resonemang. Sen är det väl egentligen ingen hemlighet att Janeway inte är perfekt. Mulgrew säger i flera intervjuer etc att hon gillade karaktären just för att hon inte är perfekt. Hon har sina brister, sin envishet och att hon gör fel ibland.

Däremot tycker även jag vissa handlingar i vissa avsnitt är väldigt karaktärsbrytande. T ex i Equinox del två när hon hotar den där besättningsmannen att bli mördad av den där livsformen om han inte säger vad Janeway vill höra. Jag undrar om hon verkligen menade allvar och var nästan lika chockad som Chakotay.

Det låter inte så vettigt, nej. :D

Det jag menade var snarare att det räcker inte att spela hela tiden på de säkra korten om man vill göra en riktigt bra serie, att alltid göra saker som redan gjorts och prövats förut, det krävs ambition, lite risktagande och att testa något nytt som man tror på. Det brukar hänga ihop, ibland blir det inte bra, men det är en risk som måste tas om man ska få fram något riktigt bra över många avsnitt (det gäller förövrigt det mesta vi tar oss an här i livet). Nu är det viserliggen ett par år sen jag tittade igenom Voyager sist (TNG ungefär samtidigt), men jag minns väldigt få avsnitt som verkligen stod ut på någon sida av skalan, utan det var just mycket i mitten, i mitt tycke.

Nu vet jag ju inte om de kanske trodde att de gjorde detta på Voyager, men den generella känslan jag personligen får av Voyager är "bra, ok". Det är mycket "säkra kort", ibland med små modifikationer, det är mycket inspirerat från saker som redan gjorts på TNG eller ibland TOS. Det verkar väldigt konstigt för mig att en serie med så annorlunda premisser än de tidigare, gjorde så många avsnitt som var i "TNG"-stil eller en modifikation på något som redan gjorts tidgare istället för att använda sina unika premisser och försöka göra något eget, som TNG på sin tid också lyckades med...till slut. Potentialen fanns där. De var jättelångt hemifrån, på resande fot, begränsat med resurser/energi/bränsle och utan någon självklart ställe att fylla på depåerna, i en del av galaxen de visste ganska lite om, i en kvadrant som inget annat skepp från UFP ens varit i, etc. De kanske hade kunnat göra avsnitten lite mer sammanhängande ibland, eller ha 'archs', i stil med vad DS9 delvis gjorde, de kanske hade kunnat möta nya stora fiender (som de inte kunde besegra för att lösa sina problem) och visa problematiken att ta sig igenom vissas rymd utan en snabb lösning tillhands (eller ett extremfall: ta sig igenom borgernas rymd utan Super Kes' hjälp), de hade kunnat hitta nya potentiella allierade till UFP, de hade kunnat berätta mer om hur UFPs värderingar och regler fungerar (eller inte) som ensamt skepp långt hemifrån, de hade kunnat upptäcka mer om hur borgerna uppstod, etc. Det var inte brist på potential, premissen var ju helt annorlunda till alla de tidigare och/eller samtida serierna.

Istället är det väldigt många avsnitt som ligger mitt på skalan och ganska få avsnitt som verkligen var briljanta eller urusla, det är som sagt inte bra nog i det stora hela.

Nä precis, men intrycket som serien gav och som Janeway även gav utåt för de övriga i besättningen var inte det som man som tittare såg. Ska man fokusera t.ex. på Janeways ledarskap så såg vi ju tydligt att hon var väldigt osäker, att hon tvekade och tvivlade en hel del på sig själv inombords, men förutom Tuvok i vissa fall så visade hon aldrig något av det utåt. Tog hon hjälp av andra? Nej, inte direkt, utan det var istället ett starkt karaktärsdrag att hon var envis och isolerade sig själv på toppen mer än den isolationen som kommer naturligt av att man är ledaren. Hon var rent av väldigt dålig på att använda sig av de som hon ledde, de få gångerna någon faktiskt stod upp och ifrågasatte hennes beslut eller resonemang så viftade hon ofta bara bort det och vägrade ta diskussionen och förklara (alternativt poängterade hon att det var en order). Hon är typen av person som kan vara en väldigt viktig och nyttig del av en grupp, där någon annan leder, men hon är inte en naturlig ledare och har en bra bit kvar innan hon ens är en bra ledare.

Man måste ju undra, om inte ens hon själv verkar tro på det hon säger och besluten som hon tar ("de tar", men som ledare har hon sista ordet), borde hon inte vara ännu mer angelägen om att låta sina beslut ifrågasättas av sina närmaste medarbetare och ge dem en chans att övertyga henne om att hon har fel? Är besättningens bild av henne (och eventuellt hennes eget ego) viktigare än gruppen hon leder och resultatet av hennes beslut?

Nä, Janeway visade helt enkelt upp väldigt dåligt ledarskap i en hel del lägen. Hon var inte den här naturliga ledaren som serien försöte genstalta henne som och det faktumet att alla runt om låtsades som om det inte var så, eller att hon var konsekvent trots att vi såg motsatsen från avsnitt till avsnitt, gjorde nog många tittare ännu mer irriterade. Även om ST inte har visat jättemånga kvinnor i ledarpostioner, så finns det flera som jag håller som mer naturliga och bättre ledare än Janeway. Shelby, Erika Hernandez, Jadzia Dax, Kira, etc, så det är inte där problemet ligger.

Jag får intrycket att man med Janeway, och även Archer till viss grad, gått i fällan att en bra ledare är en ledare som inte erkänner sina fel utåt, som inte låter någon ens ifrågasätta besluten (utan tar det personligt, som ett ifrågasättande av dennes position och auktoritet som ledare), som använder sin position och auktoritet för att tvinga igenom sina ordrar i onödan när en kort förklaring hade kunnat räcka för att få med de övriga helhjärtat. Självsäkerhet är inte detsamma som arrogans, en ledare bör vara självsäker (ofta direkt baserat på all erfarenhet som gjort honom/henne en kandidat till att leda), inte arrogant eller konstant osäker på sig själv. En bra ledare bör vara beslutsam, vilket inte innebär vifta bort all kiritk och ifrågasättande av ens beslut, eller använda ilska och utbrott (Archer) för att simulera en falsk beslutsamhet för de runt om.

Jag minns den scenen väldigt väl, och det sorgliga här är att, trots att jag inser direkt att det går emot allt som UFP och Janeway bör stå för, så tyckte jag inte det var 'out of character' för Janeway. Som sagt, hon skrevs väldigt inkonsekvent öht. Då är det ofta inte lika stora eller tydliga scener som det här, men mindre situationer och beslut som genomsyrar allt.

Serien är väl dessutom redan kritiserad för att vara för lik andra serier iom doktorn och seven som ska bli mer mänskliga etc.. hade den blivit ännu mer lik genom att ha ton med "tänkande-avsnitt" tror jag kritiken blivit värre?

Kanske det, men det beror på vad man hade gjort med det. Jag tyckte att doktorn var den bästa karaktären i Voyager, och avsnitt som snurrade runt honom hade en tendens att vara bättre än genomsnittet för serien. Även Seven hade en hel del bra avsnitt, även om jag tyckte att hon tog över serien lite väl mycket till slut. Jag vet inte om det ens behövde vara mer "tänkande avsnitt" för att göra Voyager bättre. Jag har ju mina preferenser och det jag gillar, och jag gillar den typen avsnitt när de är välgjorda, t.o.m. när man tar det så långt som TNG gör i vissa fall, så för mig hade Voyager inte kunnat nå TNGs höjder utan den aspekten. Men jag hade ju absolut inte velat se Voyager bara slita det från TNG rakt av och köra på i samm stil, det är lite det som är min poäng, de måste göra något eget inom ST-universumet. Ha egna typer av berättelser, diskutera nya problem eller åtminstone stora återkommande problem från nya vinklar, det finns ju inte bara TNG's sätt att göra "tänkande avsnitt", inte heller innebär ett "tänkande avsnitt" att de måste sitta stilla och prata med varandra i 42min. Som sagt, jag tror att om de hade använt sina egna, unika premisser mer och gjort något eget istället för att försöka ta efter TNGs typer av berättelser så mycket hade serien varit mer populär.

Ang omtittstrådar: Jag har börjat kolla på The Original Series för ett par dagar sen. Helt fantastiskt! I tre av fyra avsnitt har Kirks tröja råkat gå sönder. :D Rysligt underhållande! (Tos är den enda serie jag har kvar att se nu).

Se det positiva i det istället, du behöver inte titta på Frakes utan skjorta längre. :D

Då kanske en tråd för den är på gång, vad säger du? Vi kan se hur långt du kommer den här gången och vad du tycker om de.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Se det positiva i det istället, du behöver inte titta på Frakes utan skjorta längre. :D

Då kanske en tråd för den är på gång, vad säger du? Vi kan se hur långt du kommer den här gången och vad du tycker om de.

Ja en ung Shatner är lite läckrare än Frakes :D

Ska nog göra en tos tråd. Det är kul att diskutera Star Trek! Jag känner ju inga som gillar serien i verkliga livet så nånstans vill jag få ur mina tankar!

Redigerad av michaeala

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag började för ett tag sen med TNG efter att intensivt sett TOS + film 1-6. Egentligen var det väl en månad sen jag börja med TNG men kan inte ta mig igenom avsnitten, TNG känns bara så ***** mycket sämre. Har knäppt 5 avsnitt och längtar inte efter nästa som jag gjorde i TOS.

Känns som man oftast ser folk som tycker TNG > TOS men jag kan inte se charmen. Antar iofs att det blir bättre med tiden men jag saknar hela tiden TOS casten.

Vilket är bäst enligt er, TNG eller TOS?

Är det värt att ta sig igenom alla sju säsonger för de guldklimpar jag antar kommer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tråkigt att du inte har haft roligt så där långt. Enligt mig är det helt klart värt det. Såg to short a season igår och gillade det.

Jag minns att säs 3-4 &6 är.de som jag verkligen tycker skjuter tng i höjden.

Jag såg filmerna 1-6 och tng hur många ggr som helst när jag endast hade tillgång till dem på vhs. Även Tos i ganska stor utsträckning.

Ibland kanske första säsongen kan kännas något omodern men jag gillar den i alla fall.

Jag rekommenderar att se tng. Hoppas att min post hjälper dig.åt det hållet. Har du sett för mycket på kort tid tror jag dock att en paus kan vara på sin plats ? Lite sopranos emellan kanske?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Synd att du tycker det är segt CordonB.

Jag har nyligen köpt tng boxen och börjat titta igenom från början till slut.

Eftersom tng var det första jag såg inom star trek när jag var liten, märker jag att jag känner igen mycket och kommer tillbaka till samma känsla jag hade då.

Håller med orville om att första säsongen kan kännas lite omodern, men för mig gör inte det något. Det är ju så mycket mer än effekter och filmkvalité.

Är nu på säsong 2 och det kan nog krävas att man tittar lite mer än 5 avsnitt för att hitta 'hem' till karaktärerna. Helst om man verkligen blivit fäst vid en annan besättning.

Hoppas du ger det lite mer chans! Ge gärna lite feedback på hur det går och vad du tycker längre fram!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Synd att du tycker det är segt CordonB.

Jag har nyligen köpt tng boxen och börjat titta igenom från början till slut.

Eftersom tng var det första jag såg inom star trek när jag var liten, märker jag att jag känner igen mycket och kommer tillbaka till samma känsla jag hade då.

Håller med orville om att första säsongen kan kännas lite omodern, men för mig gör inte det något. Det är ju så mycket mer än effekter och filmkvalité.

Är nu på säsong 2 och det kan nog krävas att man tittar lite mer än 5 avsnitt för att hitta 'hem' till karaktärerna. Helst om man verkligen blivit fäst vid en annan besättning.

Hoppas du ger det lite mer chans! Ge gärna lite feedback på hur det går och vad du tycker längre fram!

Jo, jag kommer nog ge det en chans men det tar nog sin tid. Hade en önskan om att kunna se Into Darkness på bio och ha sett allt då men får helt enkelt ta allt i min tid och se om det går då.

Tråkigt att du inte har haft roligt så där långt. Enligt mig är det helt klart värt det. Såg to short a season igår och gillade det.

Jag minns att säs 3-4 &6 är.de som jag verkligen tycker skjuter tng i höjden.

Jag såg filmerna 1-6 och tng hur många ggr som helst när jag endast hade tillgång till dem på vhs. Även Tos i ganska stor utsträckning.

Ibland kanske första säsongen kan kännas något omodern men jag gillar den i alla fall.

Jag rekommenderar att se tng. Hoppas att min post hjälper dig.åt det hållet. Har du sett för mycket på kort tid tror jag dock att en paus kan vara på sin plats ? Lite sopranos emellan kanske?

Såg hela TOS med intervall av ca. 2-3 avsnitt om dagen så det är ju inte så värst mycket men gick ändå ganska fort.

En paus är det nog just nu och får nog bli det. Jobbigaste är mest att när man läser om Star Trek blir man så sugen på att veta allting sen sätter man sig och ska se ett avsnitt och tröttnar lite.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag började för ett tag sen med TNG efter att intensivt sett TOS + film 1-6. Egentligen var det väl en månad sen jag börja med TNG men kan inte ta mig igenom avsnitten, TNG känns bara så ***** mycket sämre. Har knäppt 5 avsnitt och längtar inte efter nästa som jag gjorde i TOS.

Känns som man oftast ser folk som tycker TNG > TOS men jag kan inte se charmen. Antar iofs att det blir bättre med tiden men jag saknar hela tiden TOS casten.

Vilket är bäst enligt er, TNG eller TOS?

Är det värt att ta sig igenom alla sju säsonger för de guldklimpar jag antar kommer?

Jag får ta och hålla med Kellin, fem avsnitt är inte speciellt mycket när det handlar om att få ett intryck av en serie på 7 säsonger. Speciellt då det tog ett litet tag innan TNG hittade sin egen stil, karaktärerna utvecklades lite och det hela kom igång ordentligt. Säg så här, det är inte direkt säsong ett och två som är anledningen till TNG får så mycket lovord. Det är även kanske TNGs största svaghet, att man måste hålla ut innan det blir ordentligt bra.

TNG är ju min favoritserie, så det innebär att jag tycker att den är värd att kolla igenom och att jag även håller den över TOS. Så himla många personer som älskar TNG kan vill inte vara helt ute och cykla? :P ;)

Men med det sagt, om du kommer direkt från TOS och har blivit ett stort TOS fan, bör kanske nämnas att det är väldigt annorlunda från TOS (de är alla de andra serierna). Det finns väl en risk att du egentligen vill ha mer TOS, en fortsättning, och då kommer du tyvärr bli besviken. Det är bara du som vet om det är så, men isf kanske den föreslagna pausen kan vara bra, för att lägga TOS åt sidan istället för att betrakta den som en fortsättning. Även om TNG lånar mycket från TOS i början på serien, så är det ju till viss del därför det blev mindre bra då. Det är inte TOS, och t.o.m. en välgjord kopia kan aldrig bli bättre än originalet.

Sen beror det så klart mycket på personliga preferenser också. Alla serierna är ju till någon grad olika och har en egen stil, egna fokus. Men oavsett vilket så sträcker jag mig så långt som att säga att TNG, när det kommit igång, är riktigt bra, även om man har andra preferenser.

Ta michaeala - som skapade den här tråden - som exempel. Dina första intryck är nästan exakt samma som hennes när hon började, och även om hon fortfarande föredrog vissa andra serier efteråt så var det en del avsnitt och tyckte väldigt mycket om och hon var överlag lite ledsen att serien var tvungen att ta slut när den ändå hade utvecklats till något såpass bra och sevärt.

Skriv gärna av dig här om du vill. Det är fritt fram att ge både ris och ros, även om jag förbehåller mig rätten att inte hålla med. :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TNG:s första säsong är bland det sämsta som har gjorts i Star Trek. Roddenberry var en katastrofalt dålig ledare på grund av olika orsaker, bland annat sjukdom och att han hade förlorat kontrollen över Star Trek-filmerna några år tidigare, vilket gjorde honom till ett kontrollfreak. Nästan alla manusförfattare lämnade serien efter och under första året.

Det blir dock mycket bättre när Michael Pillar börjar skriva manus under den tredje säsongen.

Sedan finns det ingen anledning att se avsnitten i ordning. TNG är en serie där det mesta går att se närsomhelst. Enbart några få undantag finns. Så hoppa in i säsong tre direkt. Eller välj några random avsnitt som är omtyckta från olika säsonger för att få en bättre uppfattning om serien. Därför den blir mycket bättre och överträffar TOS på vissa sätt.

Du kan se om de två första säsongerna senare. Därför de ser och känns gamla ut. I alla fall om du kollar på dvd-varianten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu