Gå till innehåll

Se om alla Star Trek-filmerna inför Star Trek-12 premiären


Rekommenderade inlägg

Nu är det knappt tio månader tills Star Trek 12 har premiär i maj 2012. Jag föreslår att vi skapar gemensamma rewatchtrådar för alla Star Trek-filmerna. Dels för att bygga intresse och komma i rätt stämning inför premiären, dels för att varje film är i sig intressant att diskutera. Dessutom till skillnad från andra gemensamma trådar där medlemmar försökar se om enskilda avsnitt så är detta nog enklare då de allra flesta har tillgång till alla filmerna samt har sett dem flera gånger, vilket kan leda till djupare och mer intressanta diskussioner.

Således en ny tråd för varje gammal Star Trek-film, då det är värt att diskutera dem på nytt. En film per månad vore lagom. Vän av ordning kanske invänder att det inte finns tillräckligt många månader för att se alla elva innan premiären. Och det är sant så vissa månader blir det helt enkelt två filmer i stället.

Ett schema skulle kunna se ut så här:

Motion Picture juli

Khans vrede augusti

Star trek III september

Star Trek IV oktober

Star Trek V november

Star Trek VI december

Generations januari

First Contact februari

Insurrection och Nemesis mars

Star Trek (2009) april

Vad tycker ni? Och hur många vill vara med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är lite intresserad. Dock har jag inte alla filmerna tillgängliga. Sedan tycker jag att det låter lite omständigt att bara se en film per månad. Oftast vill jag ha ett betydligt bättre tempo när jag ser genom alla filmerna. För min egen del tror jag att risken finns att jag tappar intresset om jag skall behöva vänta en månad på att få se och diskutera nästa film om vi kör i ett sådant tempo. Men det är ju bara jag. Sedan vet jag inte om det verkligen behövs starta nya trådar för något sådant. Flera av filmerna har redan trådar och det fungerar väl att diskutera i dem. Men som sagt, jag kan tänkas vara intresserad av att delta i detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De gamla trådarna är ju uråldriga i vissa fall med många inlägg från medlemmar som aldrig syns till här. Jag är säker på att det finns nya infallsvinklar som vi som är aktiva har. De gamla trådarna är inte heller några the ultimate threads om varje film. Sedan tror jag att det avskräcker en del att skriva i dem eftersom de kan känna att "allt är diskuterat", vilket är osant.

Det är klart man kan göra det kortare säg göra det under elva veckor under vintern. Kanske vore det bättre? Samtidigt kan längre tidsrymd ge ett lugnare tempo och ge fler möjlighet att vara med att diskutera. Forumet har ju faktiskt i dag 5-10 medlemmar som är bra på att ge lite längre och genomtänkta synpunkter än bara "jag gillade den filmen" osv.

Sedan är det klart att skulle jag eller någon annan ta ledningen och starta en rewatchtråd att det skulle vara enklare eftersom det bara hänger på en person i sådant fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De gamla trådarna är ju uråldriga i vissa fall med många inlägg från medlemmar som aldrig syns till här.

Vad har det med saken att göra? Trådar på ett forum är till för att användas, inte sant? :)

Jag brukar uppmuntra att använda sådant som står till förfogande. Jag ser inget fel i att lyfta äldre trådar på ett forum så länge man har något att tillföra.

Dessutom blir det lätt så rörigt med en massa olika trådar om en och samma sak. Speciellt när det väl dyker upp nya medlemmar som söker efter något visst att diskutera. Det är en tunn tråd det där, att båda uppmuntra nytilkomna att starta nya och egna diskussioner och samtidigt be dem att gärna använda befintliga trådar om möjligt. Det är ju lite så riktlinjerna är på detta forum.

Jag är säker på att det finns nya infallsvinklar som vi som är aktiva har.

Vilket man tex. kan diskutera i dom redan existerande trådarna.

De gamla trådarna är inte heller några the ultimate threads om varje film.

Huvudsaken är att det finns en tråd att diskutera i. En del andra forum brukar använda en samlingstråd när man diskuterar en längre svit med filmer, och det har många gånger gått bra. Så man kan göra det på flera sätt. Att som du, lägga ut frågan till diskussion är ett bra sätt att se vad andra tycker och tänker. :)

Sedan tror jag att det avskräcker en del att skriva i dem eftersom de kan känna att "allt är diskuterat", vilket är osant.

Det tvivlar jag på. Risken finns att många inte ens läser dom äldre inläggen i alla fall.

Det är klart man kan göra det kortare säg göra det under elva veckor under vintern. Kanske vore det bättre? Samtidigt kan längre tidsrymd ge ett lugnare tempo och ge fler möjlighet att vara med att diskutera.

Samtidigt finns det stor risk att diskussionerna dör ut, lite beroende på hur många som är aktiva och deltar. Plus att det finns risk för att diskussionerna blir spretiga om det tar, låt säga, 10-14 dagar innan någon ser filmen och att andra då redan känner sig mätta på att diskutera om dessa såg filmen precis i början av en månad. Då gäller det ju att dom som redan har sett filmen bjuder till och diskuterar. Annars finns väl chansen att en del tröttnar och känner att dom aldrig kommer in i diskussionen eller forumet i sig om man t.ex. är ny.

Forumet har ju faktiskt i dag 5-10 medlemmar som är bra på att ge lite längre och genomtänkta synpunkter än bara "jag gillade den filmen" osv.

All form av diskussion är ju bra för det här forumet, och man hoppas ju lite på att en och annan ny medlem trillar in under tiden som man ser filmerna. Eller att någon av dom mindre aktiva känner ett sug av att också vara med. Det är bara bra med lite nytt blod till det här forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag tycker också att använda gamla trådar är bra. Men i detta fallet så är startinlägggen i trådarna om filmerna ofta för allmänna typ diskutera Star Trek III här eller "Oj, femman går visst på teve nu". De ger inget fokus eller intresseväckande diskussionsmaterial, Min tanke är att varje film kanske kan introduceras lite i vilken kontext den gjordes, hur bra den gick och så vidare. Alltså lite historik. Dessutom bör det går att rösta i dem också på hur bra man tycker filmen är. Sedan kan bra frågeställningar tas fram som typ:

Hur bra står sig filmen nu jämfört med första gången du såg den? Vad nytt upptäcker du nu när du ser om den? Hur rankar du den nu jämfört med de övriga filmerna? Vad har du för minnen av den här filmen? Och så vidare. Alltså något som styr diskussionen till att folk aktivt vill delta igen samtidigt som det är intressant att läsa.

Dessa trådarna är inte tänkta att ersätta de gamla, men för att väcka lite liv och för att ha en gemensam aktivitet på forumet. Jag är rätt säker om man jämför med t ex Trekbbs där det ständigt startas nya trådar att här gör man det inte på grund av dels nyheterna täcker upp mycket som skulle kunna bli till trådstarter, dels för att just de gamla trådarna finns där. Något som inte är lika tydligt på Trekbbs där de försvinner ut i ett osynligt arkiv efter ett tag.

Redigerad av Aike
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner mig alltid så skyldig när jag lägger ner tid på såna här saker, trots min tidsbrist för viktiga saker. Men lite får man allt unna sig ibland och den här typen av aktiviteter är dessutom något som jag själv föreslog för inte så länge sen. Så, ja, visst är jag med! Reporting for duty, Admiral Aike! :D

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag får hålla med Aike och hans senaste inlägg i den här frågan.

Jag förstår AlmostHumans inställning, och som en vän av ordning och reda finns det ingen vettig praktisk anledning för varför man inte skulle kunna använda de redan existerande trådarna. Problemet är dock inte vad som är av praktiskt nytta i den här frågan, utan den mentala aspekten för att få folk att vilja delta. Som Aike påpekade, och jag har argumenterat i en annan tråd, så är det ganska "avskräckande" att skriva i en 10 år gammal, flersidig tråd där ingen har skrivit på kanske fyra år. Det kanske är naturligt här p.g.a. den lägre aktiviteten, men folk med lite erfarenhet av andra forum på nätet vet att det inte brukar uppskattas att väcka "döda trådar".

Sen tillkommer argumentet som AlmostHuman själv sa angående att de tidigare deltagarna måste "bjuda till lite" för de som kommer in i diskussionen lite försenade, det känns ganska meningslöst att diskutera med/svara någon som skrev sitt inlägg för 6 år sen och som senast sågs till på forumet för 3 år sen. :knäpp:

Men det är dock en god poäng att namnet på din nya tråden borde spegla exakt vad och från när tråden är, så att det 3 år från nu inte finns 8st likadant döpta generiska trådar om filmerna.

Hela meningen med att starta med en sån här planeringstråd är dock att det ska vara fastspikat och synligt i god tid när gruppaktiviteten äger rum, alltså när vi tittar på filmen och startar diskussionen, just för att minska risken för att folk ser sakerna helt i otakt med varandra. Sen är det klart att hur mycket man är planerar så kommer en eller annan dyka upp allt eftersom, speciellt nya (eventuella) medlemmar, och de ska förhoppningsvis också känna sig välkomna att delta. :)

Men det är egentligen inte ens den stora anledningen till varför jag tycker det skulle vara vettigt att göra nya trådar, även om detta hade ökat chanserna att nå målet (aktivitet). Jag tror att ni fokuserar lite för mycket på vad som Aike föreslår ska diskuteras i trådarna. Dessa nya trådar skulle inte vara först och främst trådar om filmerna, utan snarare trådar som innehåller en slags (strukturerad) gruppaktivitet som i sin tur råkar handla om filmerna. Därför tycker jag att det skulle vara lite konstigt att starta en gruppaktivitet på forum-nivå mitt på sida 6 i en 10 år gammal, "död" tråd om filmen.

Själva tempot vet jag inte riktigt om jag håller något alternativ över resten, det finns både positiva och negativa argument mot båda tillvägagångssätten. Om målet är ökad aktivitet och att locka nytt blod till forumet är jag dock övertygad om att ju närmare premiären av ST 12 (speciellt kort efteråt) desto bättre, men det ena utesluter ju inte det andra.

Bara vi som vill vara med på detta, en liten grupp iaf, känner att det passar så är det väl ett helt ok val. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller nog med AlmostHuman om att vi borde kunna använda gamla trådar om filmerna om dessa finns.

Jag vill inte att den här diskussionen hamnar i en metadiskussion huruvida gamla trådar vs. nya är bäst. Det är egentligen en separat diskussion där "ordning och reda i ett forum" kontra "liv och kreativitet i ett forum" diskuteras. Att ha separata trådar för dessa omtittar grundar jag främst efter att ha tänkt lite närmare att det är för att det ska handla just om omtittar eftersom jag antar de allra flesta har sett filmerna. Och att det handlar om att ta ställning till vad man anser om t ex The Motion Picture nu 2012 efter man har sett om den. I de gamla trådarna finns det förvisso några få sådana inlägg redan, men hel del annat också. Det är det övriga som inte ska vara med i dessa omtittstrådar, och allra helst inte gamla åsikter om filmen utan att man har sett om den.

Nu skulle jag ju kunna starta en tråd som heter "Aike tittar om på filmerna" eller "Aike ser om The Motion Picture" osv. Problemet är ju då att det verkar handla om vad jag tycker och inte fler medlemmars uppfattningar. Sedan vore det bra om 3-5 medlemmar per film såg om den i ganska rask takt, kanske inom 1-2 veckor. Detta för att få en bra diskussion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är egentligen inte ens den stora anledningen till varför jag tycker det skulle vara vettigt att göra nya trådar, även om detta hade ökat chanserna att nå målet (aktivitet). Jag tror att ni fokuserar lite för mycket på vad som Aike föreslår ska diskuteras i trådarna. Dessa nya trådar skulle inte vara först och främst trådar om filmerna, utan snarare trådar som innehåller en slags (strukturerad) gruppaktivitet som i sin tur råkar handla om filmerna. Därför tycker jag att det skulle vara lite konstigt att starta en gruppaktivitet på forum-nivå mitt på sida 6 i en 10 år gammal, "död" tråd om filmen.

Tack för detta! Du skriver vad jag hade svårt för att formulera så väl som du gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid närmare eftertanke ser jag inga problem med att skapa nya trådar, då det är en rewatch-tråd. Skulle man senare vilja, är det enkelt att slå samman två olika Star Trek 3-trådar, exempelvis.

Men huvudfrågan gäller ju: vilka hänger med på en rewatch? För isåfall kör vi väl gång genast? Själv är jag borta ett par dagar nu och har filmerna hemma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående början på det föreslagna schemat, jag kom att tänka på om det är någon som har någon koll på om vissa av de flitiga deltagarna i forumet kanske är på semester så här dags? Tycker mig sakna vissa i den här tråden... Eller så kanske jag bara har gett de för lite tid att svara, tråden är trots allt bara 2 dagar gammal. :P

Om jag har avkodat och räknat svaren rätt så är vi 6 st än så länge som har visat öppet intresse.

Redigerad av Lord Di Lego
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag ser heller inget problem med att vi börjar i augusti. Jag antar att RoLaren, Holy Three, Jocke och Unkas säkerligen också är med åtminstone då och då om de har tid. Så även om vi inte alltid är tio så är det nog ett tiotal som kan tänkas vara med redan från start. Sedan kommer förhoppningsvis gamla och nya medlemmar hänga på vad det lider.

Tilägg. Commander Michels, Supreme Commander samt Riccochet glömde jag i första vändan. Här finns väl också intresse att vara med ibland?

Redigerad av Aike
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, jag är med :)

Förra året pratade vi inom redaktionen om att börja med att på något sätt se igenom all Star Trek igen, men det blev då inget med det, så att börja med filmerna är väl en bra kompromiss.

Tycker personligen att det är bättre att börja med detta i slutet på augusti då semestern är över för dom flesta och vädret är sämre (nja, åtminstone lite sämre än vad det är nu).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul, vi verkar bli en del ändå. :)

Hur går planeringen av detta, när verkar vi sätta igång?

Jag anmäler mig redan nu för ifall någon eller några vill bestämma lite mer detaljerat när vi ska titta på dem, om det inte blir så officiellt i trådarna. Alltså att bestämma en specifik helg eller så, istället för att bara säga en månad eller första/andra halvan av månaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan tidigast börja efter den sjunde augusti. Har en del annat jag ska se och göra fram tills dess. Annars tänkte jag också på om vi skulle vänta tills efter semestern som Jocke skrev. Men vill du ta initiativ till att redan nu starta en tråd för den första filmen, så gör gärna det.

Och vill du ta fram ett förslag på en mer detaljerad planering så är jag positiv till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...