Gå till innehåll
Aike

Varför skapas de så få nya trådar på forumet?

Rekommenderade inlägg

Något som har slagit mig ända sedan jag blev medlem för fyra år sedan, men kanske är ännu mer synligt nu är att det skapas ytterst få nya trådar av användare på forumet.

Vad beror detta på?

Jag kan själv se några möjliga anledningar:

1. Nyhetstrådar startas det nästan varje, dag eller i alla fall flera gånger i veckan. Kanske medlemmar inte bryr sig om att skapa nya trådar om potentiella nyheter eftersom de vet att de publiceras ändå. Dessutom ger ju nyhetstrådarna alltid något att läsa så att folk kanske nöjer sig med dessa efter sitt besök. Besöker man forumet bara nån gång i veckan, ja, då har man ändå en hel del att läsa.

2. Antalet aktiva medlemmar är för litet för många trådstartar. Om kanske 50 personer har varit aktiva på forumet under 2012, så är det helt klart färre än tio som startar trådar. Och de flesta gör det väldigt sällan. Det kanske inte går att få större diskussioner just på grund av det ringa medlemstalet. Med andra ord finns det ett visst antal medlemmar som krävs för att få många trådstarter.

3. De som är mycket aktiva på forumet blir erbjudna att bli redaktörer och lägger sedan kraft och tid på nyheter och databasen i högre grad. Jag själv, Holy Three och Mr Trek är de jag tänker närmast på som har blivit redaktörer sedan jag blev medlem. Jag har flyttat fokus till nyheter från forumet, och jag gissar att även de två övriga fördelar mer tid till databasen nu, vilket gör det svårare att ägna tid åt forumet.

4. Gamla trådar stängs inte utan ligger kvar. Mängder av trådar som är flera år gamla är fortfarande öppna. Det är bra för att hålla ordning på forumet, och ta del av vad andra tycker i frågor. Samtidigt tror jag ändå att det motverkar att folk skapar nya trådar. Dels för att risken finns att ens tråd blir ihopslagen med gamla, vilket jag har sett en del nya medlemmars trådar bli. Helt korrekt enligt forumets regler, samtidigt som det knappast uppmuntrar någon att posta nya trådar. Dels kan man ägna timmar åt att läsa gamla trådar i stället för att skapa en egen. Forumet blir ett arkiv där man kan spendera mycket tid, utan att delta i diskussioner eller aktivt se till att fler skapas.

5. Det finns ingen större kultur att posta trådar om annat än Star Trek. Tittar vi på t ex Trekbbs så är de mest populära forumen inte Star Trek-relaterade. Mest populär tror jag att Sci-fi/fantasy-forumet är, och sedan är det flera forum där man diskuterar frågor som politik och relationer mer populära. Detta gör att folk som är tröttna på Star Trek och/eller vill diskutera annat ges möjlighet att göra det. Detta kan man inte säga stämmer med Star Trek Databas i samma utsträckning.

Det var några tankar. Vad har ni för tankar kring det? Och går det att få fler trådstarter? Eller kanske det är bra som det är?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle snarare säga som så att:

1) Det var länge sedan det kom något nytt (serie/film) och det gamla har vi redan massor av trådar till - det är sällan det kommer ett nytt samtalsämne som det passar att starta en tråd till. Jag tycker inte det är ett hinder att skriva i gamla trådar om man råkar hitta en som passar, det borde inte stävja diskussionen och det är inte heller meningen med "flyttandet" och "sammanslagningarna" av nya trådar. Det är snarare för att ha allt på ett ställe så att det är lätt att hitta :)

2) De som är aktiva (en längre tid) här är mestadels gamla rävar som jag, vi har redan skrivit i de flesta trådarna och har diskuterat det vi är intresserade av, när man kommit till det läget återstår att delta i de få nya diskussioner som skapas eller svara på nya medlemmars aktivitet i de gamla trådarna (vilket ändå händer då och då, mycket trevligt :) ).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1) Dom som är nya kanske helt enkelt känner att dom inte kommer in i "gänget" och känner att dom har svårt att hitta en plats på forumet. Vet att det händer på nästan alla andra forum som jag regelbundet frekventerar. Vet även att det finns många förklaringar till varför nyanlända inte trivs på forum dom registrerar sig på. Och/eller inte är så aktiva. Ser man på detta forum är det en hel del som registrerar sig, gör några inlägg för att sedan bli mindre och mindre aktiva. Svårt att sätta fingret på exakt vad det är som gör att det blir så, men för en del kan jag tänka mig att det är just så, att dom känner att dom inte får respon på det dom skriver, vare sig det är nya trådar som dom skapat eller svar i redan befintliga trådar. Man borde i vilket fall som helst försöka hitta ett sätt att främja hur nya tas emot så att dom stannar kvar längre. Det kan ju bara vara bra för det här forumet, inte sant? :)

2) Andra sociala medier stjäl nog en hel del, både personer som annars skulle vara aktiva på ett forum som detta, men även tillfällen att diskutera. Vet att det är så på flera andra ställen där jag hänger, att många har flyttat över sina diskussioner till andra medier och är mycket mindre aktiva på forum, och ibland lämnar dessa helt.

1. Nyhetstrådar startas det nästan varje, dag eller i alla fall flera gånger i veckan. Kanske medlemmar inte bryr sig om att skapa nya trådar om potentiella nyheter eftersom de vet att de publiceras ändå.

Det kan mycket väl vara en förklaring. Har faktiskt själv tänkt det ett par gånger under tiden som jag har varit aktiv här. Kanske att det skulle startas fler diskussioner i nya trådar på forumet om det skrevs om färre nyheter från redaktionen.

2. Antalet aktiva medlemmar är för litet för många trådstartar.

Kanske. Men ser man till nya som registrerar sig på det här forumet så är det svårt för dessa att på kort tid bilda sig en uppfattning om hur många som är aktiva eller ej. Visst, en registrering kan ha föregåtts av att man har lurkat lite under en tid och sett att det är väldigt låg aktivitet och att man då känner att det är meningslöst att starta en ny diskussion. Men jag tycker inte att få aktiva medlemmar borde vara ett hinder för att prova och starta en ny diskussion/tråd.

3. De som är mycket aktiva på forumet blir erbjudna att bli redaktörer och lägger sedan kraft och tid på nyheter och databasen i högre grad.

Visst kan det vara så, men det finns ju så många fler medlemmar på detta forum som skulle kunna vara aktiva, att det inte kan stå och falla helt på er som arbetar i redaktionen. Men visst är det så att just ni kanske får mindre tid att vara aktiva på forumet för att ni lägger mycket tid på det andra. Där kanske det då kan vara på sin plats att antingen flytta fokus lite från just det arbetet till att vara mer aktiva på forumet, alternativ att försöka hitta ännu fler som kan hjälpa till med arbetet till hemsidan, databasen osv. Nyrekretering helt enkelt. Då borde det ge mindre arbetsbörda för alla inblandade och mer tid för alla att göra vad dom vill. Kanske att delta i fler diskussioner här på forumet.

4. Gamla trådar stängs inte utan ligger kvar. Mängder av trådar som är flera år gamla är fortfarande öppna. Det är bra för att hålla ordning på forumet, och ta del av vad andra tycker i frågor. Samtidigt tror jag ändå att det motverkar att folk skapar nya trådar.

Arkivet finns ju. Ser man till vad dess mål är ("I arkivet lägger vi ämnen som det inte har diskuterats i på väldigt länge (5 år eller mer). Dessa ämnen går enbart att läsa. Är det så att du vill diskutera ämnet på nytt, så går det bra att starta ett nytt ämne i den relevanta forumdelen.") så kanske man borde arkivera mera och se om detta kan främja att fler nya trådar skapas. Även om jag personligen inte ser något fel med att äldre trådar används.

5. Det finns ingen större kultur att posta trådar om annat än Star Trek. Tittar vi på t ex Trekbbs så är de mest populära forumen inte Star Trek-relaterade. Mest populär tror jag att Sci-fi/fantasy-forumet är, och sedan är det flera forum där man diskuterar frågor som politik och relationer mer populära. Detta gör att folk som är tröttna på Star Trek och/eller vill diskutera annat ges möjlighet att göra det. Detta kan man inte säga stämmer med Star Trek Databas i samma utsträckning.

Det finns ju två delar på detta forum där man kan diskutera annat än just Trek. T.ex. SF eller Fantasy. Att det inte görs i större utsträckning är svårt att svara på. Kanske att det inte är så många här som är intresserade av det, eller att det finns en annan förklaring. Men det finns ju all möjlighet till att diskutera sådant i befintliga delar. Vet inte om det finns möjlighet att öppna upp fler avdelningar på forumet för att kunna diskutera annat. Hänger på en del andra forum och dom flesta har en rätt bra blandning av avdelningar man kan använda sig av. Kanske att det skulle vara bra för detta forum att erbjuda fler avdelningar än dom som finns. Då kanske man kan locka till sig flera att registrera sig och bli aktiva. Men då får man vara medveten om att fokus kan flyttas ännu mer från Star Trek, till att bli ett bredare forum där det kanske i framtiden diskuteras mer om annat än just Star Trek. Då det finns flera för och nackdelar med att göra forumet öppet för mer diskussioner utanför Star Trek.

1) Det var länge sedan det kom något nytt (serie/film) och det gamla har vi redan massor av trådar till - det är sällan det kommer ett nytt samtalsämne som det passar att starta en tråd till. Jag tycker inte det är ett hinder att skriva i gamla trådar om man råkar hitta en som passar, det borde inte stävja diskussionen och det är inte heller meningen med "flyttandet" och "sammanslagningarna" av nya trådar. Det är snarare för att ha allt på ett ställe så att det är lätt att hitta :)

En ny Star Trek-serie skulle nog kunna göra forumet mer livligt. En ny film ger nog inte samma resultat. Det är mer ett tag innan filmen har premiär och efter som diskussioner är som mest livliga. En ny tv-serie skulle kunna spänna över flera år och på så sätt kunna bidra till nya medlemmar och med det diskussioner. Så jag håller med om att det mesta befintliga redan har diskuterats och att en sak som t.ex. en ny tv-serie skulle kunna var något positivt för detta forum.

2) De som är aktiva (en längre tid) här är mestadels gamla rävar som jag, vi har redan skrivit i de flesta trådarna och har diskuterat det vi är intresserade av, när man kommit till det läget återstår att delta i de få nya diskussioner som skapas eller svara på nya medlemmars aktivitet i de gamla trådarna (vilket ändå händer då och då, mycket trevligt :) ).

Där tycker jag att ännu fler på detta forum skulle kunna bjuda till och diskutera det som nyanlända skriver om. Om det inte rör sig om inlägg i stil som "Data är bäst" och liknande, som inte direkt ger mycket att svara på. Just nu tycker jag att det är en ganska så liten tapper skara medlemmar som svarar på inlägg som nya medlemmar gör. Fler av dom gamla rävarna borde ta chansen. Kanske att det skulle kunna bidra till en ökad trivsel och mer livliga diskussioner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1) Dom som är nya kanske helt enkelt känner att dom inte kommer in i "gänget" och känner att dom har svårt att hitta en plats på forumet. Vet att det händer på nästan alla andra forum som jag regelbundet frekventerar. Vet även att det finns många förklaringar till varför nyanlända inte trivs på forum dom registrerar sig på. Och/eller inte är så aktiva. Ser man på detta forum är det en hel del som registrerar sig, gör några inlägg för att sedan bli mindre och mindre aktiva. Svårt att sätta fingret på exakt vad det är som gör att det blir så, men för en del kan jag tänka mig att det är just så, att dom känner att dom inte får respon på det dom skriver, vare sig det är nya trådar som dom skapat eller svar i redan befintliga trådar. Man borde i vilket fall som helst försöka hitta ett sätt att främja hur nya tas emot så att dom stannar kvar längre. Det kan ju bara vara bra för det här forumet, inte sant? :)

2) Andra sociala medier stjäl nog en hel del, både personer som annars skulle vara aktiva på ett forum som detta, men även tillfällen att diskutera. Vet att det är så på flera andra ställen där jag hänger, att många har flyttat över sina diskussioner till andra medier och är mycket mindre aktiva på forum, och ibland lämnar dessa helt.

Jag ställer mig lite tveksam till den hypotesen. Känslan jag fått av de som registrerat sig och sen försvunnit är att de försvunnit redan inom några dagar eller någon vecka, på den tiden hinner man aldrig bli en integrerad del av forumet, varken här eller någon annanstans.

Men jag är inne på det du tog upp efteråt, aktiviteten och vad nya medlemmar kan uppfatta som brist på respons och precis som du säger så tycker jag att det nästan är viktigare att försöka göra "vår del" i att få dem att stanna kvar en längre tid, söka sig tillbaka hit och göra det till en vana, än att försöka locka ännu mer människor att registrera sig just nu.

Utbudet av intresserade människor som är potentiella medlemmar är inte jättestort just nu och det finns massor med konkurrens om deras tid, så det gäller att vi på vår sida gör vår del för att de ska göra forumet till en vana. Att folk faktiskt registrerar sig, och i vissa fall kastar sig rakt in och deltar, visar på att iaf del av den gruppen är potentiella medlemmar på lång sikt. Så när de allra flesta försvinner inom några dagar skulle jag tro att det är något som inte riktigt fungerar ordentligt. :knäpp:

1. Nyhetstrådar startas det nästan varje, dag eller i alla fall flera gånger i veckan. Kanske medlemmar inte bryr sig om att skapa nya trådar om potentiella nyheter eftersom de vet att de publiceras ändå.

Det kan mycket väl vara en förklaring. Har faktiskt själv tänkt det ett par gånger under tiden som jag har varit aktiv här. Kanske att det skulle startas fler diskussioner i nya trådar på forumet om det skrevs om färre nyheter från redaktionen.

Båda de här punkterna är väldigt individuella. Andra sociala medier konkurrerar absolut med oss här, men om personerna faktiskt registrerar sig här så tycker jag att vi måste utgå från att iaf en del av de har ett tillräckligt starkt intresse för forumet och umgänget för att kunna göra det till en vana. Personligen är jag inte på twitter och jag nästintill springer ner i det lokala skyddsrummet om jag hör att facebook är i området ( :P). Men även om jag hade allt förutom det här forumet där, kan jag inte se att det är den enda anledningen till varför jag registrerat mig här men 4 dagar senare inte bryr mig längre. Om något så är det väl en konkurrenssituation, det måste vara värt att komma till forumet, så att det blir en vana för medlemmarna.

Lite samma sak med nyhetstrådarna. Jag vet inte hur mycket kraft ni lägger på att följa ST-nyheter eller vilka direktiv ni har från forumet, och eventuellt går det att justera lite, men för folk som mig som inte följer de källorna noga så är det tack vare forumet som jag hör om sakerna. Det måste väl ändå vara meningen med nyhetstrådarna?

Dessutom så är ju nyhetstrådarna vanliga trådar, fast att det var redaktionen som skrev dem istället för en specifik medlem. Vid flertalet nyhetstrådar har det t.o.m. varit lite diskussioner. Så jag ser inte att det hade inneburit någon speciellt stor skillnad på nya trådar, eller aktiviteten generellt.

3. De som är mycket aktiva på forumet blir erbjudna att bli redaktörer och lägger sedan kraft och tid på nyheter och databasen i högre grad.

Visst kan det vara så, men det finns ju så många fler medlemmar på detta forum som skulle kunna vara aktiva, att det inte kan stå och falla helt på er som arbetar i redaktionen. Men visst är det så att just ni kanske får mindre tid att vara aktiva på forumet för att ni lägger mycket tid på det andra. Där kanske det då kan vara på sin plats att antingen flytta fokus lite från just det arbetet till att vara mer aktiva på forumet, alternativ att försöka hitta ännu fler som kan hjälpa till med arbetet till hemsidan, databasen osv. Nyrekretering helt enkelt. Då borde det ge mindre arbetsbörda för alla inblandade och mer tid för alla att göra vad dom vill. Kanske att delta i fler diskussioner här på forumet.

Jag ska vara ärlig och erkänna att jag lägger väldigt lite fokus utanför forumet, till skillnad från många andra, och har därmed ingen aning om hur mycket jobb som görs där. Skillnaden mellan oss och andra forum i den här frågan, skulle jag tro, ligger mest i hur många av de aktiva medlemmarna som procentuellt är redaktörer. Jag vet heller inte exakt vilka som är redaktörer. Men jag håller med AlmostHuman, forumet kan inte stå och falla med några enskilda personer, och även om situationen är sån så är inte det problemet/orsaken som vi försöker identifiera, utan då är det också ett symptom av ett betydligt större problem.

4. Gamla trådar stängs inte utan ligger kvar. Mängder av trådar som är flera år gamla är fortfarande öppna. Det är bra för att hålla ordning på forumet, och ta del av vad andra tycker i frågor. Samtidigt tror jag ändå att det motverkar att folk skapar nya trådar.

Arkivet finns ju. Ser man till vad dess mål är ("I arkivet lägger vi ämnen som det inte har diskuterats i på väldigt länge (5 år eller mer). Dessa ämnen går enbart att läsa. Är det så att du vill diskutera ämnet på nytt, så går det bra att starta ett nytt ämne i den relevanta forumdelen.") så kanske man borde arkivera mera och se om detta kan främja att fler nya trådar skapas. Även om jag personligen inte ser något fel med att äldre trådar används.

Jag tycker inte att det här är speciellt relevant i den här frågan. Anledningen till varför man gör så på forum har ju inte att göra med aktiviteten att göra, utan är snarare en konsekvens av att aktiviteten ofta är såpass hög att trådar försvinner ganska snabbt och om de har varit inaktiva såpass länge så är det ganska osannolikt att de plötsligt börjar bli aktiva. Jag kan tänka mig att de 5 åren, som AlmostHuman nämnde för det här forumet, är rimliga med tanke på den låga aktiviteten.

Det är en handling som kanske är relevant när aktiviteten blivit högre, att sänka gränsen från 5 år till något kortare, men det är ingenting som jag tror kommer att skapa aktivitet i sig självt. Tvärtom, jag tror att om det vore ännu mindre motiverande för nya medlemmar att skriva om forumet har låg aktivitet OCH dessutom saknar t.o.m. de mest typiska av trådar på ett ST-forum. Om trådar börjar försvinna för snabbt utan att aktiviteten är tillräckligt hög så riskerar forumet att bli lite mer än ett arkiv.

Jag brukar visserligen argumentera för att trådar som varit inaktiva i 2-3+ år kan vara lite "avskräckande" att skriva i, men de visar ju inte på mindre aktivitet än att tråden inte existerar alls. Som Commander Michels sa, anledningen till att trådar/inlägg slås ihop med mindre är för att samla diskussionerna på en plats och för att lätt kunna hitta det man vill. Det tycker jag låter väldigt bra. Att arkivera trådar för tidigt för att fler trådar (eventuellt, fast jag är tveksam) ska skapas med samma ämne är ju lite samma princip som att inte försöka samla allt i samma tråd och istället ha 9 trådar om samma sak, bara för antalet trådars skull.

Precis som AlmostHuman så tycker jag att det redan finns delar av forumet dedikerade för att diskutera annat än Star Trek, speciellt annan SciFi, utan att de delarna har högre aktivitet än ST-delarna. Om folk tycker fler sub-forum behövs för det så är jag väl varken för eller emot, men det kommer knappast påverka aktiviteten på forumet generellt.

----------------------------------------

Medan jag tycker att sakerna som har tagits upp kan vara relevanta i rätt ljus, och diskussionerna har varit relevanta och konstruktiva så tycker jag att vi kanske tittar för mycket bakåt när det kommer till att skapa något nu och i framtiden.

Medan det kan vara intressant och relevant att titta tillbaka och se vad som gick fel, vad som hände då och vad som kunde ha gjorts bättre, om inte annat för att inte göra om misstagen i framtiden, så är det inte genom att titta bakåt som man skapar något positivt i framtiden. Det handlar i mångt och mycket om att ta lärdom av misstagen som har varit och ta med sig så mycket relevant information och erfarenhet som möjligt, för att sen acceptera det som har varit och faktumet att man inte kan ändra på det, lägga det bakom sig och titta och tänka framåt. Det behövs visioner (förhoppningsvis bra sådana) som utgår från nuet samt lärdomen man har tagit och som bara tittar framåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror det har att göra med kulturen på forumet. Jag är ju relativt nyanländ så det är svårt för mig att säga om det alltid varit så, eller hur det blev så. Det är en väldigt reaktiv-kultur, folk skriver gärna och ofta ganska snabbt när det finns något att reagera på, men det är betydligt mer sällsynt att de/vi själva tar initiativet. Med andra ord; när det inte finns något nytt/värdigt av en reaktion, då blir vi passiva och nöjda med 'status quo'. För att citera Commander Michels:

Eller så kan man ha med lite referenser, som jag gjorde i en annan tråd, och jämföra den här situationen med hur Q Continuum:et presenterades av Q i ett Voyager avsnitt; "allt har redan sagts, det finns inget kvar att säga". :P

Det är ju en ganska naturlig konsekvens av "de gamla rävarnas" stora intresse, de vet väldigt mycket och de har diskuterat sakerna väldigt mycket, antingen här eller på annat håll.

Jag känner själv igen mig i det. Mitt ST-intresse må inte vara så gammalt som många andras i den kategorin, men till viss del tillhör jag den ändå. Jag har i många år nu haft ett starkt intresse och det gör att jag ofta inte har något som jag verkligen känner för att diskutera. Jag tittar heller inte speciellt mycket på ST p.g.a. tidsbrist och det enkla faktumet att jag redan sett allt ett flertal gånger och minns det flesta avsnitten utantill så fort jag ser introt. Jag har ingen rädsla för att starta nya trådar, vilket jag gjort tidigare, men det är inte helt lätt att komma på ett vettigt ämne som man verkligen brinner för att diskutera. :lugn:

Jag ska försöka iscensätta vad jag tror händer med många nya medlemmar (de som faktiskt hade tillräckligt stort intresse för att göra ett forumbesök till en vana):

Försök tänka er in i rollen som ny medlem som i sin iver har skrivit några inlägg direkt. Man kommer tillbaka nästa dag och där finns 3-4 svar redan då, men med tiden så har de sakerna diskuterats färdigt (ofta ganska snabbt). Vissa av de nästkommande dagarna råkar man, trots att det inte är en vana, komma ihåg "det där sjyssta ST-forumet", så man kommer tillbaka och kikar in och varje dag är responsen densamma, noll (ok, förutom nyheter). Med respons i det här fallet menar jag inte enbart svar på saker man själv skrivit, utan mer generellt respons på ens eget intresse och ansträngning som gör att man kommer tillbaka. Precis som ingen vill delta i en 'diskussion' med bara en deltagare (en själv), vill ju ingen spendera sin tid på ett forum utan aktivitet. Så, då har man alltså en ny medlem som inte har för vana att besöka forumet eftersom han/hon nyligen registrerade sig, och som inte får någonting tillbaka av forumet, något som är ett gensvar på personens intresse och deltagande. Då är det ju inte så förvånande att medlemmar försvinner spårlöst, det finns så otroligt mycket annat som konkurrerar om folks fritid.

Just därför föreslog jag i tråden " att göra någon slags gruppaktivitet. Med tanke på att vi är lite nischade, att det är lite begränsat vad vi kan göra på nätet tillsammans, och mycket möjligen en brist på kreativitet från min sida ( :D), så föreslog jag att vi tillsammans kunde titta igenom och diskutera någon del av ST. Någonting för att locka både nya och gamla medlemmar att delta och inte bara någon dag utan under en längre tid. För, om man inte får känslan av att man är delaktig i något större och får något tillbaka när man deltar i ett forum, varför inte bara göra det på egen hand?

Redan innan dess (men ändå ganska nytt) fanns michaealas tråd där hon " och delar med sig av sina intryck och tankar lite då och då, och efteråt har Aike nyligen öppnat en tråd för att ta temperaturen och eventuellt planera en tråd/gruppaktivitet av den typen jag föreslog, med målet att tillsammans " Även när det kommer till annan SciFi finns det liknande trådar, t.ex. " som nyligen verkar ha återupplivats.

Meningen med såna här trådar skulle alltså kunna vara:

• Ge oss "gamla reaktiva rävar" något att reagera på med jämna mellanrum.
  • Ge oss medlemmar något strukturerat att samlas kring och göra tillsammans ibland.
  • På sätt och vis garantera lite aktivitet inom korta, jämna mellanrum, utöver andra eventuella trådar och inlägg.
  • Att ta sig an en 7 säsonger lång serie som är del av ett universum med ytterligare serier och filmer kan vara ganska avskräckande, det är ett rejält åtagande, både för nya och gamla fans. Att kunna se sakerna i takt med en grupp andra och kunna skriva av sig och diskutera med de är något som jag tror gör det åtagandet enklare.
  • För nya fans med starkt intresse, eller fans som helt enkelt inte har täckt all Star Trek, kan det var just den responsen som jag tror ibland kan fattas. Någonstans att lägga ner allt sitt intresse, lust att se och veta mer och diskutera saker med andra. Dessutom i en tråd som inte är avklarad efter 1-2 svar, utan är en fortgående diskussion (det blir en vana att fortsätta titta in).
  • Om man tittar på ST så är chansen att man ser något nytt eller börjar fundera över något från en ny synvinkel betydligt större än om man inte gör det.
  • För mig, och även för andra i någon grad skulle jag anta, finns det ett mentalt hinder för att skriva i forumet. Det är intresset för att diskutera ämnet/framföra mina åsikter som avgör om det är värt det eller inte, om jag kan ta mig över hindret eller inte. För iaf mig själv så fungerar hindret som så att för varje inlägg jag skriver i den sessionen så sänks hindret i en exponentiell takt. Alltså, för varje gång jag skriver så växer sig mentalitet "medan jag ändå håller på kan jag lika gärna..." starkare och sannolikheten för att jag passar på och skriver i andra trådar, som jag inte hade planerat att skriva i från början, ökar.
  • Etc

På lång sikt, om vi har den nödvändiga, kritiska mängden deltagare, så tycker jag att det borde vara en statistisk bra sannolikhet för att ett par (kanske nytillkomna medlemmar) som är av det initiativ-tagande, impulsiva typen. Med tanke på att vi ändå är ett par reaktiva medlemmar här redan som gärna deltar i en diskussion, så kan det bli lite av snöbolls-effekt. Vår egen aktivitet blir bränslet för fortsatt aktivitet...

Vad den kritiska mängden är har jag ingen aning om, och med detta menar jag inte att vi som redan är här inte kan förändras. Men jag tror att det är betydligt enklare att få nya medlemmar som inte är inlärda i den gamla kulturen att acceptera något såpass annorlunda och med tiden konvertera oss lite i taget, än att börja i andra änden. Man måste kunna acceptera det som har varit och titta framåt. ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

[Om nyhetstrådarna och hur de påverkar trådstarter]

Båda de här punkterna är väldigt individuella. Andra sociala medier konkurrerar absolut med oss här, men om personerna faktiskt registrerar sig här så tycker jag att vi måste utgå från att iaf en del av de har ett tillräckligt starkt intresse för forumet och umgänget för att kunna göra det till en vana. Personligen är jag inte på twitter och jag nästintill springer ner i det lokala skyddsrummet om jag hör att facebook är i området ( :P). Men även om jag hade allt förutom det här forumet där, kan jag inte se att det är den enda anledningen till varför jag registrerat mig här men 4 dagar senare inte bryr mig längre. Om något så är det väl en konkurrenssituation, det måste vara värt att komma till forumet, så att det blir en vana för medlemmarna.

Lite samma sak med nyhetstrådarna. Jag vet inte hur mycket kraft ni lägger på att följa ST-nyheter eller vilka direktiv ni har från forumet, och eventuellt går det att justera lite, men för folk som mig som inte följer de källorna noga så är det tack vare forumet som jag hör om sakerna. Det måste väl ändå vara meningen med nyhetstrådarna?

Det finns inga direktiv eller överenskommna officiella regler hur mycket vi ska täcka in av nyheterna från Star Trek-världen. Så jag kan bara tala för mig själv att jag tycker att sidan bör ha alla de stora nyheter som de utländska

Star Trek-sajterna rapporterar om och att vi ska uppdatera helst varje dag, och om det inte är möjligt flera gånger i veckan. Med andra ord bör Star Trek Databas vara lika bra som Trekmovie, Trek Today och Trekweb. (Nu kan man ju disktuera huruvida vi är det, eftersom bland annat designen på framsidan gör det svårare att skriva lite längre nyheter utan att de tar upp alltför mycket plats jämfört med andra nyheter. Dessutom är det ju svårare att bara rippa engelska texter rakt av, vilket Trekweb och delvis Trekmovie gör, eftersom sidan är svensk.)

Sedan finns det heller inga krav hur mycket eller var vi ska söka upp nyheterna. För Star Trek är det dock naturligt att främsta använda sig av Trekmovie och Google News eftersom nästan allt hamnar där. Lägg till mindre frekventa besök på Startrek.com, Trekweb och Trek Today så har man en god bild över vad som händer i Star Trek-världen.

Det är således inte svårt att hitta nyheterna själv, och kanske om det finns samband mellan att ta initiativ och starta trådar så kanske de personer som skulle starta trådar redan har läst nyheterna på andra sajter och därför väljer att inte komma hit.

Redigerad av Aike

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha, nu förstod jag lite bättre vad du var ute efter och jag håller med om att det potentiella effekterna du skriver kan stämma. Till viss del har det ju att göra med det jag också nämnde, att bryta den reaktiva kulturen som finns och uppmuntra "vanliga medlemmar" att ta egna initiativ till att skriva i forumet.

Men jag tror fortfarande att det för sig självt är en för liten insats i.o.m. att nyheterna är såpass liten del till varför man är med här (tror jag) och även om det hade gått perfekt så hade effekterna fortfarande fått slåss i motström mot den generella forumkulturen, oddsen där hade inte varit något vidare. Som en liten handling i en större insats skulle det kunna få större effekt, och en effekt som kan behållas. Men det kräver nästan att den generella aktiviteten på forumet redan är på väg upp eller redan har höjts. Om jag utgår från den nuvarande situationen så tycker jag personligen att riskerna för att vi tappar mycket av nyhetsrapporteringen (och därmed mer aktivitet generellt) är betydligt större än det lilla som det kan ge när man tittar på forumet som helhet.

Sen är jag inte riktigt säker på om jag förstått vad förslaget var i den här frågan. För att ge "vanliga medlemmar" utrymme att själva skriva om nyheter så måste man ju nästan dra ner (eller som mest, helt lägga ner) forumets officiella nyhetsrapportering. Som jag sa angående riskerna, jag tror att risken i nuläget är stor att mycket av rapporteringen då aldrig hade nått hit, de konsekvenserna måste man vara beredd på i värsta fall.

Den rapporteringen som hade fortsatt dyka upp under den närmaste tiden iaf, oavsett hur stor den är, hade förmodligen skrivits av samma personer som skriver nyheterna för redaktionen (och några som tipsar) ändå. Som jag sa i ett av mina tidigare inlägg, från mitt perspektiv så är nyhetstrådarna fullvärdiga trådar de också, den enda skillnaden var att de startades under redaktionens användarnamn och inte specifika användares användarnamn. Så, praktiskt sett när det kommer till trådstarter tycker jag att skillnaden i bästa fall hade varit knappt kännbar i det stora hela.

Sen om ni tycker att det kunde vara bra att skära ner på nyheterna för att fokusera på annat så är det väl något som kan vara värt att diskuteras, men jag tror inte att dra ner på (tyvärr) en påtaglig del av forumets aktivitet (och något som ibland kan generera mer aktivitet och diskussioner) är ett bra tillvägagångssätt för att få upp den generella aktiviteten på ett forum där forumkulturen till stora är reaktiv.

Detta, om man verkligen kan nå effekten att "vanliga användare" börjar skriva om nyheterna, skulle kunna vara en god idé vid sidan om en större insats med mer generell effekt på aktiviteten, för den är beroende av att forumets generella aktivitet och kultur ligger på minst samma nivå, annars är det bara en tidsfråga innan den dras ner igen. Det är vad jag tror iaf. -_-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just därför föreslog jag i tråden " att göra någon slags gruppaktivitet. Med tanke på att vi är lite nischade, att det är lite begränsat vad vi kan göra på nätet tillsammans, och mycket möjligen en brist på kreativitet från min sida ( :D), så föreslog jag att vi tillsammans kunde titta igenom och diskutera någon del av ST.

Ja det är ett sätt att försöka blåsa mer liv i brasan. Ett tag hade vi en gemensam rewatch kampanj (där vi turades om att bestämma avsnitt att titta på), vilket var mycket trevligt. Dock ebbade det ut efter ett tag, synd, men det var kul så länge det varade. Vi har ju dock pratat om att köra något liknande med filmerna nu innan premiären av den senaste filmen: Jag hoppas att det blir lyckat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Era synpunkter är mycket bra och jag o Jocke följer den med stort intresse. Om ni har konkreta tips på hur vi skulle göra för att öka aktiviteten tar vi gärna emot dem, men jag tror spontant inte att minskad nyhetsrapportering eller en kampanj för att påminna alla medlemmar här att skriva många inlägg kommer att hjälpa i den bemärkelsen. En minskad nyhetsrapportering, ex, skulle nog istället ge motsatt effekt.

Jag tror att nyckeln istället är att få hit fler aktiva medlemmar, men forumkulturen i Sverige är idag inte så stark (bortsett från forum såsom Flashback och diverse föräldraforum - där även de har sett en nedgång) och det är möjligt att beteendet att diskutera Star Trek via en sådan här forumkanal är på väg bort i sin helhet. Till och med på amerikanska TrekBBS ser vi en tydlig och kraftig nedgång, så det är inte begränsat till Sverige.

Varför?

• Facebook är en trolig bov i dramat, där det är lätt att diskutera och man orkar sedan inte diskutera saker på ännu ett ställe. Ett tips här är att ni kan koppla ihop ert STForum-konto med Facebook, så slipper ni att minnas en ytterligare inloggning.
  • Sedan kan den allmänna nedgången på olika fora stå för att mänskligheten börjar att agera på ett annat sätt - innan använde vi Internet för att mötas på, flera forskare talar nu om att det finns tendenser som visar på att Internet kommer att bli alltmer individualiserat och det är väl egentligen bara tiden som får visa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att nyckeln istället är att få hit fler aktiva medlemmar, men forumkulturen i Sverige är idag inte så stark (bortsett från forum såsom Flashback och diverse föräldraforum - där även de har sett en nedgång) och det är möjligt att beteendet att diskutera Star Trek via en sådan här forumkanal är på väg bort i sin helhet. Till och med på amerikanska TrekBBS ser vi en tydlig och kraftig nedgång, så det är inte begränsat till Sverige.

Trekbbs har tappat sedan Star Trek (2009) släpptes, men det är fortfarande ett mycket levande forum. Jag tror dock att en viktig orsak och skillnad mellan USA och Sverige är att forum och även gamla usenet är har en längre tradition där och därför finns det fler över 40 år som gillar att använda dessa forum. Sedan får man förstås se hur det blir med en föryngringsprocess. Jag har dock svårt att se att forum helt skulle försvinna. Dels för att de är bra kanaler för specialintressen, dels därför att det finns personlighetstyper som gärna uttrycker sig i skrift och utan längdbegränsningar som Twitter och Facebook innebär.

Facebook tror jag också är orsaken till att forumkulturen går ned. Flera gruppsidor som tex de för Gatekeeper och Star Trek London-konventet har betydligt mer aktivtet än deras forum. Enkelheten att kommunciera på Facebook tror jag de flesta gillar. Sedan är det förstås intressant att fyra-fem av de mest aktiva medlemmarna här på Star Trek Databas verkar att avstå från Facebook.

Jag är dock lite förvånad över de forskare som påstår att det blir mer individuellt på Internet. Allt pekar på att färre och färre sidor får mer och mer trafik. Ja, man kan ställa in en del på Facebook och Google, men detta är bara ytliga förändringar. Huvudtrenden är ändå att vi ser ett mer kollektivt Internet som blir mer och mer som ett samhälle. Mycket på grund av Facebooks stora succé bland sena 80-talister samt 90-talister. Mer individualistiska sidor som Myspace eller trenden att bygga sin egen hemsida där man berättar om sitt eget liv, familj eller egna intressen tycks ju nästan vara dött i dag.

Sedan angående nyheterna så tror jag inte heller på att dra ner på rapporteringen. Det är trots allt en av sidans styrkor och jag är säker på att det lockar en hel del lurkers, dvs sådana som bara läser men aldrig postar, till forumet. Däremot tror jag att de kan vara en orsak till det som Lord Di Legio kallar för en reaktiv kultur. En liten grupp medlemmar (Fleetadmiral, P´jotrk och jag) står för extremt mycket trådstarter. Jag skulle inte bli förvånad om vi tre står, när man räknar in nyheter, för över 50 procent. Så jag tror att det är lätt att bli skedmatad med diskussionsämnen här. Så folk behöver inte ta några egna initiativ till diskussioner.

Redigerad av Aike

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Individuellt var nog fel ord - det som de har talat om är att alltfler börjar dra ner på sin kollektiva öppenhet och istället är mer privata med starka begränsningar mot att visa för hela världen vem man är. Därigenom tappar Facebook mark till förmån för privat e-postande alternativt tjänster såsom twitter där man enligt vissa undersökningar (motsägs av andra, såklart, i nuläget) har ökat antalet tweets och samtidigt flyttat fokus från privata tweets till mer allmänt skrivna tweets.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske har någon nämnt det nyligen men jag tror att frånfället på dylika sidor är på grund av att det inte kommer ut något nytt (bortsett från böcker och fan art) i form av serier eller filmer. Jo det kommer ju en film till "snart" men det är glest mellan grejerna nu!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl en anledning. Samtidigt tror jag att den har väldigt lite betydelse. Antalet trådar var få 2008-2011 också när mer hände. Jag tror mer på det Lord Di Legio kallar för "reaktiv kultur", vilket gör att många som är här hellre väntar på att delta i trådar andra har startat än skapar något nytt. Det kanske blir en vana för många efter tag här, då det finns mycket annat att läsa i databasen, nyheter och gamla trådar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, det var nog mer aktivitet då med. Så det skapade säkert mer trådar också. Samtidigt stod jag själv för en stor del av dem, vilket har minskat radikalt sedan dess. Mest kanske för att skriver en hel del nyhetstrådar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En annan aspekt är, åtminstone för mig, att det redan finns en stor mängd trådar och att i alla fall jag oftast hittar det jag är ute efter i dessa eller i databasen. Detta är ju redan en oerhörd kunskapsbank och jag ser inte vitsen med att starta en massa nya trådar om det redan finns de som behandlar vad man undrar över. I så fall är det väl bättre att bumpa gamla trådar med nya frågeställningar så hänger det hela ihop.

Många forum som varit igång en tid har ju en typ av klistrad tråd med rådet att söka först innan trådstart eftersom sannolikheten för att en liknande tråd redan finns är stor.

Jag har ingen koll på hur många aktiva forumet har men man ser ju oftast samma användare svar i de trådar som trots allt startas. För min egen del har jag inte varit inne på forumet på hela sommaren, denna tid på året är det så mycket annat som pockar på uppmärksamheten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mmm...

För levande forum krävs det ju levande, intresserade och nyfikna medlemmar. Filmerna är något som alla har tillgång till oavsett var man beror nästan. Så det är liksom lätt att vara "Trekkie" utan att vara medlem i någon förening eller liknande. Så för att locka medlemmar och aktiva forumsbesökare krävs nog att saker händer. att det finns något som väcker intresse hos besökare och medlemmar. Bara en sådan sak som hur ser träffarna ut och vilka besöker dem? Vad finns det att göra på träffarna, kan de utvecklas? Finns det intresse för lite festligare teman? Eller bara en sådan sak som en möjlighet att "ge bort medlemskap" till personer som man vet säkerligen skulle gilla att få ett medlemskap. Det skulle kanske få in nytt och mer blod till både träffar och forum...

Mvh. Hugh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu