Gå till innehåll

Shran ser på Star Trek: Enterprise


Shran

Rekommenderade inlägg

The Shipment --- (Information om avsnittet i databasen)

I detta avsnitt så följer man upp informationen som man fick i förra avsnittets handling och söker därmed upp ett tänkbart ställe där man kan tillverka supervapnet eller i varje fall delar av det. Man får veta att man håller på att framställa ett ämne, Kemocite, som ska användas till vapnet. Archer tar med sig Reed och en ur MACO ner till planeten för att se vad man kan göra. Man stöter på en karaktär vid namn Gralin som efter lite övertalning beslutar sig för att hjälpa dom. Han berättar att den som står bakom supervapnet är en Xindi vid namn Degra, en karaktär som återkommer i flera avsnitt framöver. Avsnittet erbjuder vidare insikt om Xindi och dom olika raserna, deras bakgrund, med mera. Det för även seriens nya handling framåt på ett bra sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 115
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Twilight --- (Information om avsnittet i databasen)

En småtrevlig alternativhistoria där Archer har drabbats av någon form av minnesbortfall tack vare en hjärnparasit av något slag. Handlingen är ganska så förutsägbar och man vet redan från början att allt kommer att återställas till rätt tidslinje, så några större överraskningar bjuds vi inte på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

North Star --- (Information om avsnittet i databasen)

Enterprise goes western. Avsnittet ser bra ut och känns annorlunda, vilket är en välkommen förändring. Handlingen i sig känns okej, men den är även rätt tillrättalagd. Jag måste säga att jag tycker att det var lite vågat av Archer att ta med sig Bethany upp till Enterprise genom att transportera dit både henne och sig själv. Han riskerar ju att påverka det andra samhället genom att exponera henne för främmande och framtida teknologi.

Redigerad av Shran
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Similitude --- (Information om avsnittet i databasen)

Ett av säsongens bästa avsnitt. Mycket tänkvärt. Trip skadas livshotande och för att rädda honom så måste han få organ transplanerade. Phlox kommer på ett sätt att göra detta på, vilket omfattar kloning. Men klonen börjar få ett eget medvetande och vill gärna fortsätta att leva och den intressanta frågeställningen om vems liv som är mest värt förs på tal. Trip eller klonen? Ett avsnitt som får tittaren att ta ställning.

Redigerad av Shran
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carpenter Street --- (Information om avsnittet i databasen)

Ett bra avsnitt. Dels för handlingen i sig, men även för att jag gillar att den utspelar sig i vårat årtionde och specifikt i Detroit på jorden. Leland Orser dyker återigen upp i ett Star Trek-avsnitt. Han spelar givetvis en mindre sympatisk karaktär (dock kanske inte fullt lika osympatisk som han gjorde i Revulsion, VOY). Daniels kontaktar Archer och säger att några Xindi har tagit sig till jorden för att förgifta människor. Det blir upp till Archer och T'Pol att försöka att förhindra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chosen Realm --- (Information om avsnittet i databasen)

Ett intressant avsnitt, men för mig är det mer frustrerande än bra. Extremreligiösa grupperingar är aldrig bra, vare sig i verkliga livet eller porträtterade i en tv-serie/film. Det blir lite "over-the-top" i det här avsnittet med självmordsbombare och så vidare. Dom individerna är inga som man direkt kan känna någon som helst sympati för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Proving Ground --- (Information om avsnittet i databasen)

Man hittar en testplats där Xindi provar sitt supervapen. Det här är ett väldigt bra avsnitt, mycket för handlingens skull men även för att Jeffrey Combs återigen dyker upp i rollen som Shran. En roll som han gör utmärkt. Här inleder Archer ett nära samarbete med Shran och hans mannar, vilket visar sig ha ödesdigra konsekvenser. Mest intressant kanske det är hur Reed helt lyckas att bli förd bakom ljuset av Shrans medarbetare, Talas. Men även om andorianerna gör en helomvändning mot slutet av avsnittet så tycker jag att det finns en ömsesidig respekt mellan Shran och Archer och som för relationen mellan andorianer och människor framåt på ett positivt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stratagem --- (Information om avsnittet i databasen)

Ett till bra avsnitt. Jag gillar upplägget, att man först tror sig veta exakt hur allt har gått tillväga, för att sedan under avsnittets gång få reda på hur det verkligen ligger till. Lite överraskande att det tar nästan 20 minuter in i avsnittet innan man börjar förstå att Degra och Archer inte alls har rymt från ett fängelse, utan att allt är ett spel för galleriet, ombord på Enterprise i ett av deras lastutrymmen. Allt ser ju ut att ha utspelats på en skyttel och på flykt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Harbinger --- (Information om avsnittet i databasen)

Ett okej avsnitt. Mest intressant är att få se fler motsättningar mellan besättningen och MACO. Speciellt mellan Reed och Hayes. Jag förstår att Reed överreagerar som han gör, det ligger ju lite i den karaktären att bete sig just på det sättet i trängda situationer. Jag gillar även triangeldramat mellan Trip, T'Pol och Cole. Man kan väl även säga att det här avsnittet är något av ett startskott för relationen mellan Trip och T'Pol. Man har anat en sådan tidigare men nu tar det ordentligt med fart och blir mer seriöst än tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Doctor's Orders --- (Information om avsnittet i databasen)

Ett kul avsnitt. Hela besättningen sätts i stasis för att man ska ta sig genom en passage som är farlig för besättningen. För alla utan Phlox. Man har sett den här typen av avsnitt tidigare men det gör inte så mycket om det är bra gjort. Och det är det i det här fallet. Man får tillsammans med Phlox sakta men säkert en känsla av att han inte är helt ensam. Jag gillar twisten i slutet av avsnittet då man hela tiden har trott att även T'Pol var vaken, men så visar det sig att så inte var fallet. Det här avsnittet passar perfekt om man vill se ett lite mer rysligare avsnitt av Star Trek som del i ett Halloween-tema.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hatchery --- (Information om avsnittet i databasen)

Avsnittet är knappt okej men inte mycket mer än så. Man hittar en massa ägg från reprilrasen av Xindi och Archer vill skona dessa medans flera andra i besättningen vill förstöra dom. Det hela stiger Archer till huvudet och efter att ha blivit utsatt för någon form av sekret från ett av äggen så utvecklar Archer en form av modersinstinkt och ska skydda äggen till varje pris. Större delar av handlingen är tyvärr rätt löjeväckande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Azati Prime --- (Information om avsnittet i databasen)

Man kommer slutligen fram till Azati Prime. Man hittar vapnet och Archer beslutar sig för att det bästa sättet att förstöra det på är ett enmansuppdrag för att spränga det. Givetvis så blir han tillfångatagen och Enterprise blir upptäckt. Jag tycker att avsnittets handling är lite väl förutsägbart, men bortsett från det så är det okej. En sak som jag verkligen gillar är när ett avsnitt slutar med en cliffhanger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Damage --- (Information om avsnittet i databasen)

Ett intressant avsnitt som tar vid där det förra avsnittet slutade. Archer släpps efter ett tag fri och återvänder till ett svårt sargat Enterprise. Jag gillar att man vågade att ta ut svängarna lite på just den punkten. Degra är villig att hjälpa Enterprise med att stoppa och förstöra vapnet, man bestämmer således en träffpunkt som han kommer att vänta vid. Men för att Enterprise ska hinna dit i tid så måste man ha nya delar till warpmotorn, vilket man inte har. Lyckligtvis så dyker det upp ett skepp som har just dessa komponenter men är ovilliga att byta. Archer fattar då beslutet att man måste stjäla dessa, även fast det betyder att den andra rasen får en tre år längre resa hem. En intressant utveckling i avsnittets handling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

The Forgotten --- (Information om avsnittet i databasen)

Alliansen mellan Enterprise och Degra fortsätter och Archer gör allt som står i hans makt för att försöka bevisa att människor inte utgör något hot mot Xindi. I samma veva så försöker man att fixa Enterprise, vilket är lättare sagt än gjort. Ett intressant avsnitt som visar hur svårt det ibland kan vara att få rätsida på tillvararon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

--- (Information om avsnittet i databasen)

Ett okej avsnitt. Man stöter på ättlingar i en alternativ tidslinje. T'Pol som äldre är en rätt intressant karaktär och hur hon ger T'Pol den yngre några visdomsord är en fröjd att se. Men överlag så fungerar inte avsnittet speciellt bra för mig. Det känns mest tillgjort och udda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

The Council --- (Information om avsnittet i databasen)

Archer får äntligen chansen att lägga fram sina bevis för mänsklighetens oskuld inför Xindi-rådet. Alla blir inte övertygade men tillräckligt många för att några ska omvärdera sin inställning. Reptil och insekts-rasen av Xindi tar saken i egna händer och lägger beslag på både supervapnet, Hoshi och dödar dessutom Degra i samma veva. Ett helt okej avsnitt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Countdown --- (Information om avsnittet i databasen)

Jakten på supervapnet fortsätter. Archer och Co. får hjälp av dom övriga Xindi-raserna. Man lyckas med att frita Hoshi men major Hayes dör i samband med det. Reptil och insekts-rasen av Xindi lyckas att aktivera supervapnet och förbereder ett anfall mot jorden. Archer, Reed och 3 personer ur MACO ger sig av för att försöka att stoppa dom till varje pris. Även det här är ett bra avsnitt. Det märks att man har tänkt mer på kontinuiteten under den senare delen av den här säsongen. Även handlingen har blivit betydligt bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Zero Hour --- (Information om avsnittet i databasen)

Repril-rasen av Xindi kommer slutligen fram till jorden och förbereder sig för att utplåna den. Samtidigt tar Archer, Hoshi, Reed och några ur MACO, sig ombord på supervapnet i ett försök att oskadliggöra det. Trip, T'Pol och övriga besättningen ombord på Enterprise försöker att förstöra sfärerna i The Expanse. Inget av dessa uppdrag visar sig vara lätta att genomföra men som man kan räkna ut så lyckas dom till slut. Jag gillar twisten att dom ombord på Enterprise tror att Archer inte klarade sig när han förstörde supervapnet och det blir ännu bättre när dom tror sig vara hemma, bara för att upptäcka att dom är i fel tidsperiod. Ett bra avslut på en bra säsong. Nu återstår det absolut bästa av ENT. Nämligen större delen av säsong 4.

Redigerad av Shran
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Storm Front, Part I --- (Information om avsnittet i databasen)

Storm Front, Part II --- (Information om avsnittet i databasen)

En bra alternativhistoria på jorden och under ett alternativt andra världskrig. Det är mycket som händer i avsnittet och trots att den här arcen delas upp i ett dubbelavsnitt så är det i min mening nästan lite för mycket på för kort tid. Det finns en del talande bilder. Ett exempel är det hakkorsprydda vita huset. Vosk är avsnittens bad guy men lever tyvärr inte upp till det. Han känns väldigt blek och inte alls så bra som man hade kunnat göra honom. Nu vet jag givetvis inte om det var tänkt att han skulle vara nedtonad, men det blev inte bra oavsett vad som var tänkt från första början. Jag är lite kluven till att blanda in både Daniels och Silik i avsnittet. Eftersom båda karaktärerna utgår ur serien så är det väl därför som båda två var med, så på sätt och vis så avslutar man just den arcen på ett bra sätt. Hade det inte varit för det så hade deras medverkad känts överflödig eftersom det är så mycket annat som händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Home --- (Information om avsnittet i databasen)

Tillbaka på jorden så väntar en helt ny vardag för besättningen. Med nya krav och fördomar. Phlox upplever xenofobi, Archer ses motvilligt som en hjälte, Trip vill ha T'Pol men klarar inte av att säga något. Jag tycker att biten mellan Trip och T'Pol är den mer intressanta delen av handlingen. Jag tycker att dom gör ett bra par och jag gillar att se hur deras relation utvecklas under seriens gång. På det stora hela, ett bra avsnitt som tar ut svängarna lite mer än vanligt och som visar upp hur vardagen ser ut för besättningen, efter att ha varit med om så mycket den senaste tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borderland --- (Information om avsnittet i databasen)

Starten på en riktigt bra story arc i tre delar. Kanske till och med den allra bästa i hela serien. Brent Spiner spelar Soong i det här avsnittet och han gör det riktigt bra. Han gör nog karaktären mer intressant än vad den egentligen borde vara skulle jag tro. Sedan tycker jag att det är trevligt att man får en referens till Eugenics Wars. Jag gillar även att man får veta och se lite mer om och av Orion-syndikatet och dess berömda slavflickor.

Redigerad av Shran
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cold Station 12 --- (Information om avsnittet i databasen)

Arcen med Soong och hans Augments fortsätter och får ett intressant mittenparti. Mest intressant är väl relationen som Soong har till sina barn och deras relation till honom. Han är ju ute efter att förbättra människan men dom barn som han har skapat har utvecklats till något mindre positivt med något osunda värderingar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

The Augments --- (Information om avsnittet i databasen)

En bra avslutning på acren. Jag tycker att man har lyckats extra bra med att knyta ihop alla trådar. En scen mot slutet är jag dock inte speciellt förtjust i. Det är när man först klart och tydligt visar att man förstör skeppet med Soongs barn för att sedan i nästa sekund visa hur en av dom, Malik, på något sätt har lyckats att undkomma och tagit sig ombord på Enterprise för att göra upp med sin far, Soong. Det känns både onödigt och orealistiskt. Det bästa med avsnittet är, som tidigare, att få se hur Soong strävar efter att förbättra människan och var hans värderingar egentligen ligger. Han är ju ute och far på tunn is ibland men överlag så har han en del intressanta tankegångar. När man först träffade på honom fick man ju intrycket av att han var smått galen och ville skapa en stridslysten supermänniska men jag tycker att dom lyckades bra med att lura tittarna att tro det innan man fick se en mer rättvis bild av honom. Två andra bra saker är att man dels får lite ledtrådar om Khan och Botany Bay. Men bäst är nog det som Soong säger i slutet av avsnittet och vad det egentligen handlar om.

"I've been thinking. Perfecting humanity may not be possible. Cybernetics. Artificial life-forms. I doubt I'll finish the work myself. Might take a generation or two."
Redigerad av Shran
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

The Forge --- (Information om avsnittet i databasen)

Början på en till intressant och bra arc i tre delar. Det är egentligen den enda som kan utmana den som jag precis såg klart innan. Jag gillar som bekant både vulcans och planeten vulcan och nu får man äntligen mer av dessa beståndsdelar. Man får även mer bakgrundsinformation och man får bekanta sig med andra subgrupper inom rasen. Denna subgrupp, Syrrannites, är intressant både för sig själv men även i jämförelse mot andra raser.

Redigerad av Shran
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Awakening --- (Information om avsnittet i databasen)

Konspirationen fortsätter. Jakten på den eller dom som sprängde jordens ambassad på vulcan och som dödade Admiral Forrest fortsätter. Archer och T'Pol fortsätter sitt sökande nere på vulcan där man möter Syrranniterna. Soval hjälper dom övriga ombord på Enterprise och tar några oväntade risker. Nere på vulcan så är man helt inriktad på att Syrranniterna ligger bakom det hela och V'Las startar en häxjakt som får oanade konsekvenser och vändningar. Ett riktigt bra avsnitt som dessutom slutar i en underbar cliffhanger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...