Gå till innehåll

Shran ser på Star Trek: Enterprise


Shran

Rekommenderade inlägg

Kir'Shara --- (Information om avsnittet i databasen)

Återigen ett bra avsnitt men där man kanske har försökt att trycka in lite för mycket handling på för kort tid. V'Las fortsätter med sina försök att dupera högsta rådet. Han går in i en ny fas i sin planering, den här gången med ett anfall mot andoria. Lyckligtvis för alla andorianer så har Shran inga som helst planer på att låta detta ske utan att bjuda på ett ordentligt motstånd. Det bästa med avsnittet är nog hur Shran går sin egen väg för att nå sina mål fast han säkert är fullt medveten om att det både kan få oanade konsekvenser samt inte alltid är det bästa alternativet. Jag tycker även att delen nere på vulcan är intressant, där Archer kämpar för att ta sig fram till högsta rådet och visa hur korrupt det är och för engång för alla, lägga sanningen på bordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 115
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Daedalus --- (Information om avsnittet i databasen)

Ett okej avsnitt. Enterprise får besök av Emory Erickson, uppfinnare av transportören. Han säger sig ha långtgående planer för att effektivisera den och behöver hjälp av Enterprise för att testa den uppgraderade och mer långtgående transportören. Allt verkar vara frid och fröjd, tills en ur besättningen dör och Trip börjar att ana oråd när han samtalar med Emory. Det är ganska så intressant när man väl får veta vad Emorys verkliga avsikter är. Dock så tar det för lång tid tills man når dit, samt att det är lite för träig dialog samt skådespel genom hela avsnittet. Jag är väl mer intresserad av sidohandlingen med T'Pol och hur hon försöker att återhämta sig från dom senaste avsnittens prövningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Observer Effect --- (Information om avsnittet i databasen)

Ett intressant och ganska bra avsnitt. Trip och Hoshi är på väg tillbaka till Enterprise efter ett utfört uppdrag. På skytteln dit så blir Trip akut sjuk och snart därefter, även Hoshi. Deras tillstånd förvärras allteftersom och Phlox står maktlös. Det visar sig att någon form av livsform medvetet har smittat Trip och Hoshi och observerar nu hur man försöker att bota dessa två. Observationen görs genom att man använder Reed och Travis kroppar som ett slags kärl, man tar helt enkelt över deras kroppar. Ett ganska så tankeväckande avsnitt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Babel One --- (Information om avsnittet i databasen)

Ett mycket bra avsnitt och början på en till trio avsnitt med sammanhängande handling. Enterprise eskorterar en grupp tellariter till en konferens mellan dom och andorianer på babel. Shran blir överfallen och får sitt stridsskepp Kumari förstört. Han tvingas evakuera skeppet och räddas så småningom av Enterprise. När både tellariterna och andorianerna blir medvetna om varandras närvaro ombord på Enterprise så börjar vad man skulle kunna kalla för en maktkamp och smutskastning, där båda parter anklagar varandra. Archer upptäcker snart att tellariterna inte är skyldiga till att ha skjutit ner Shrans skepp, utan att ett romulanskt experimentellt skepp kan ha något med saken att göra. Det skeppet kan nämligen byta skepnad för att likna andra skepp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

United --- (Information om avsnittet i databasen)

Även det här avsnittet är riktigt bra. Shran är återigen i fokus och i händerna på Jeffrey Combs så kan det inte bli annat än perfekt. Jag gillar hur Archer tränger sig på och in i dom andorianska sederna för att förhindra att Shran och tellariternas sändebud ska strida till döds. På så sätt så får han Shran att tänka till lite extra, även om kampen blir av och ganska så våldsam. Det är även lite spännande med det där experimentella skeppet som romulanerna har stort intresse av och att testa. Jag gillar slutet på avsnittet och hur det bygger upp inför nästa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

The Aenar --- (Information om avsnittet i databasen)

Shran och Archer beger sig ner till andoria för att leta upp någon ur subgruppen aenar. Individer med telepatisk förmåga. Man har fastslagit att det är en sådan individ som styr dom pilotlösa experimentella skeppen som romulanerna håller på att testa. Jag tycker att det här är ett bra avsnitt och värdig avslutning på dom senaste avsnittens story arc. Bäst av allt är nog hur det kokar under ytan i relationen mellan Trip och T'Pol. Det går så långt att Trip begär att få bli förflyttad till Columbia. Kanske inte enbart beroende av det, men jag skulle tro att deras relation påverkar beslutet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Affliction --- (Information om avsnittet i databasen)

Phlox kidnappas och förväntas hjälpa några klingons att bota en smitta som uppstått när man har försökt att skapa en klingon/augment-hybrid. Trip får i sin tur ta ett steg tillbaka i avsnittets handling då han börjar sin nya tjänstgörning ombord på Columbia. Det här avsnittet erbjuder en förklaring till varför klingons ser annorlunda ut i TOS jämfört med övriga serier/filmer. Jag kanske inte köper hela förklaringen men det är i varje fall intressant och tankeväckande. Vidare så spelar Reed en intressant del i handlingen, där han ägnar sig åt underrättelsetjänst och gör allt för att dölja det. Utgången är intressant och bra för handlingen i avsnittet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Divergence --- (Information om avsnittet i databasen)

Phlox fortsätter att ta fram ett botemedel till klingons. Trip återvänder till Enterprise och fortsätter sitt kärleksgnabb med T'Pol. Handlingen som började i förra avsnittet får ett bra slut. Som jag skrev tidigare, så kanske det inte alltid känns trovärdigt men klart intressant. Det jag gillar mest med båda avsnitten, är hur Reed verkligen vägrar att ge med sig om vad hans jobb för Harris var. Han hintar ju till slut om det men ger egentligen inga konkreta svar. Utan han visar mer vägen åt Archer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bound --- (Information om avsnittet i databasen)

Ett ganska så mediokert avsnitt. Det har dock sina ljuspunkter. Det börjar med att man blir kontaktade av en orion vid namn Harrad-Sar. Han bjuder över Archer, Reed och två MACOs. Väl ombord så blir man bjuden på mat, dryck samt några förförande slavkvinnor. Redan här kan man börja se vart avsnittet tar vägen vilket inte är så kul. Det är med andra ord örutsägbart men samtidigt rätt så kul. Slavkvinnorna får i varje fall följa med över till Enterprise där dom sakta men säkert påverkar alla män negativt. Dom flesta förlorar omdömet helt och det är väl bara T'Pol som håller huvudet kallt och försöker att reda upp röran efter att alla fattar ödesdigra beslut. I slutet av avsnittet så får man också den mycket efterlängtade scenen då Trip och T'Pol tar steget fullt ut att förstå att dom verkligen är ämnade för varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

In a Mirror, Darkly, Part I --- (Information om avsnittet i databasen)

In a Mirror, Darkly, Part II --- (Information om avsnittet i databasen)

Ett, av många, hyllat dubbelavsnitt. Dock inte av mig. Mirror Universe-avsnitten är oftast långt ifrån bra och för min egen del så är det mer eller mindre enbart Mirror, Mirror i TOS som är riktigt bra. Dessa avsnitt bjuder dock på några bra saker. T.ex. den alternativ versionen av första mötet mellan människor och vulcans. Bara det, att den här gången så svarar inte Zefram Cochrane med en vulcan salut utan med att dra vapen, skjuta ned sändebudet och sedan storma skeppet. En rätt kul vinkling. Det nya alternativa introt är också det rätt bra. Sedan så gillar jag även den mer extrema vinklingen hur Phlox har gått från att vara en ganska så trevlig doktor till att mer vara en experimenterande sadist. Så det finns små ljusglimtar i avsnitten, men sett till dess helhet så tycker jag inte att dom är speciellt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Demons --- (Information om avsnittet i databasen)

Enterprise med besättning återvänder till jorden för att vara med när dom första stegen mot en federation tas. Där konfronteras några ur besättningen av en kvinna som säger sig vara hotad och nämner något om att någon kommer att dö. T'Pol får ett provrör överlämnad i handen och vid närmare efterforskning så visar det sig innehålla bevis på att Trip och T'Pol har ett barn. Spåren leder senare till månen där en xenofobisk man vid namn Paxton har planer för jorden och dess befolkning. Paxton spelas mycket bra av Peter Weller. Det är även kul att Travis får lite större fokus i avsnittet, speciellt då hans ex. dyker upp och inte är helt ärlig med vad hon gör där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Terra Prime --- (Information om avsnittet i databasen)

Ett bra avlut på handlingen som började i det föregående avsnittet och även ett helt okej slut på själva serien. Det är förvisso ett avsnitt kvar men jag tycker att det här passar bättre som ett definitivt avslut än vad det andra gör. Och av vad jag har hört så var det flera av dom inblandade i ENT som tyckte samma sak. Avsnittets handling i sig är mycket gripande, inte minst när det kommer till Trip, T'Pol och deras klonade barn. Även om dom inte frivilligt och medvetet har skaffat barn så slår föräldrainstinkterna in direkt och när sedan barnet inte klarar sig är det inte annat än att man tycker synd om dom. Som tur är så får Paxton det som han förtjänar, vilket lindrar omständigheterna något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

These Are The Voyages... --- (Information om avsnittet i databasen)

Handlingen utspelar sig i framtiden i dubbel bemärkelse. Frakes och Sirtis gästspelar som Riker och Troi. TNG-delarna utspelar sig runt sjunde säsongens avsnitt The Pegasus. Delarna ombord på Enterprise, runt 10 år efter första avsnittet. Jag kan delvis tycka om att dom har vävt ihop detta genom att Riker kör ett holodäckprogram, där han både observerar och deltar i handlingen. Men handlingen i sig är rätt blek och beslutet att ta död på Trip känns som ett onödigt, omotiverat och rent löjligt beslut. Karaktären i sig är intressant, men knappast en favorit hos mig. Med det sagt så hade jag väl trott att hans död skulle vara lite mer ärofylld än så. Att sedan helt plötsligt slänga in karaktärer från TNG känns inte nödvändigt eller intressant, speciellt inte i det allra sista avsnittet av ENT. Det avsnittet borde ha varit helt vigt åt besättningen som man har lärt känna i nästan 100 avsnitt. Nej, då väljer jag hellre att se det föregående avsnittet som avslutning på ENT. Det kanske inte är helt optimalt, men klart mycket bättre än att avsluta med det här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har varit en kul tråd att följa, Shran! :)

Tyvärr har inte tid funnits för att försöka ta mig igenom serien samtidigt som dig eller försöka hänga med, även om jag frestades varje gång. Jag har iaf påmints och gått igenom det jag hade i minnet medan jag läste dina recensioner, det är alltid något.

Har du några tankar på att följa upp det med någon annan serie så småningom?

Ps. Jag håller med om sista avsnittet, det kändes väldigt konstigt. Det fungerade bättre som ett avsnitt baserat på extra material från "The Pegasus" än som avsnitt i ENT. Det var bra dock att de försökte få med lite grann om hur Federationen började bildas, hade ENT inte lagts ner så låg nog Earth-Romulan War och grunden till Federationen högt upp på listan över vad som skulle hända innan serien avslutades.

Redigerad av Lord Di Lego
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att vi troligen fått se Shran som en regular i enterprise. Det hade varit en fin grej för serien.

Jag håller med om att det var lite väl mycket att låta trip dö i sista avsnittet men han offrar sig ju för skeppet/archer och jag anser inte att det var något annat än en ärofylld död. Som om det egentligen skulle vara av betydelse när någon dött men i alla fall.

Terra prime hade varit fint att få ser mer av. Paxton är bland de coolare skurkarna i serien. Det antyds ganska mycket att de är inflytelserika och hade säkert fått en story arc till i säs 5.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har varit en kul tråd att följa, Shran! :)

Trevligt att du tycker det.

Tyvärr har inte tid funnits för att försöka ta mig igenom serien samtidigt som dig eller försöka hänga med, även om jag frestades varje gång. Jag har iaf påmints och gått igenom det jag hade i minnet medan jag läste dina recensioner, det är alltid något.

Tack för att du läste mina omdömen. Det var en trevlig bonus.

Har du några tankar på att följa upp det med någon annan serie så småningom?

Jag funderar på att se resterande Star Trek-serier som jag har. ENT var den enda kompletta serien, men Star Trek behöver man tacksamt nog inte se från början till slut, utan lite här och där. Då skulle följande i sådant fall vara aktuellt.

TOS, säsong 3.

TNG, säsong 2, 4-5.

DS9, säsong 3.

VOY, säsong 4-7.

Sedan finns det ju andra tv-serier att se än Star Trek.

Ps. Jag håller med om sista avsnittet, det kändes väldigt konstigt. Det fungerade bättre som ett avsnitt baserat på extra material från "The Pegasus" än som avsnitt i ENT. Det var bra dock att de försökte få med lite grann om hur Federationen började bildas, hade ENT inte lagts ner så låg nog Earth-Romulan War och grunden till Federationen högt upp på listan över vad som skulle hända innan serien avslutades.

Vi är många som resonerar så kring det sista avsnittet. Och jag håller med, ett "birth of the federation"-scenario hade nog varit tänkbar väg att gå om ENT hade fått fortsätta. Ett sådant hade helt klart varit av intresse att få ta del av. Jag har alltid tyckt det var synd att ENT lades ned när den var som bäst. Visst ska man sluta med fanan i topp, men ändå. Jag hade gärna sett mer.

Glöm inte att vi troligen fått se Shran som en regular i enterprise. Det hade varit en fin grej för serien.

Ja, det har jag hört talas om. Och det hade varit riktigt bra för handlingen och dessutom en fröjd att få ta del av med tanke på hur bra jag tycker att Jeffrey Combs är i den rollen.

Jag håller med om att det var lite väl mycket att låta trip dö i sista avsnittet men han offrar sig ju för skeppet/archer och jag anser inte att det var något annat än en ärofylld död. Som om det egentligen skulle vara av betydelse när någon dött men i alla fall.

Mjo, du har rätt. Hans död var väl så ärofylld som den kunde bli. Men jag hade nog förväntat mig något helt annat. Och som sagt, det kom så plötsligt och kändes helt omotiverat.

Terra prime hade varit fint att få ser mer av. Paxton är bland de coolare skurkarna i serien. Det antyds ganska mycket att de är inflytelserika och hade säkert fått en story arc till i säs 5.

Jag tror också att Paxton och Terra Prime-rörelsen hade fått vara med i större utsträckning om serien hade fått fortsätta. Och jag hade gärna tagit del av en sådan.

Redigerad av Shran
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...