Gå till innehåll
Nyhet

EXTRA: Warpmotorn kanske kan förverkligas inom vår livstid

Rekommenderade inlägg

BildEn warpmotor som gör det möjligt att färdas snabbare än ljuset kanske inte så länge till enbart är science fiction säger forskarna.

Warpmotorn manipulerar själva rumtiden för att driva ett rymdskepp framåt. Tidigare beräkningar visade att det skulle krävas oerhörda mängder energi för att ändra rymdens geometri - i storleksordningen massenergin hos Jupiter.

Forskarna har emellertid funnit att man genom en designförändring av rymdskeppet, och genom att oscillera warpfältets styrka, kan få ned energiåtgången enormt, faktiskt till bara några tons massenergi (detta för en warpmotor som kan ta ett rymdskepp upp till 10 gånger ljusets hastighet [Warp 2], och märk väl, utan tidsdilation)! Designförändringen består i att den platta ringen runt skeppet görs om till en ring med mer rundad munkform (en design som påminner om vissa av vulcanernas kryssare).

Forskaren Harold White, och kolleger vid Nasa:s Johnson Space Center, har t.o.m. satt upp en miniversion av warpmotorn i ett av centrets laboratorier. Warpmotorn som de kallar White-Juday Warp Field Interferometer är i grunden en laserinterferometer med vilken man ska försöka skapa mikrowarpfält.

Källa Källa 2 Källa 3

[ Till originalnyheten ]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Coolt :). Jag älskar när nya uppfinningar utmanar våra nuvarande "uppfattningar" om vad som är möjligt. Jag har alltid ogillat när folk konstaterar att något är omöjligt och ogillar den tanken i allmänhet. Ofta är det ett tecken på att man "låst fast sig" och om det inte fanns utanför-lådan-tänkande personer skulle ingenting utvecklas. Ingenting är omöjligt så länge man inte slutar försöka. Jag har länge undrar vad nästa stora utveckling skulle bli efter IT-revolutionen Kanske blir det "the final frontier" :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Wow, väldigt intressant, trodde inte att forskare hade gått in så mycket på det här, se till att posta fler nyheter om detta! :)

Btw, Michels. "final frontier" är precis en sådan låsning du pratar om :) interstellär rymd är knappast "final frontier" enligt mig :)

Redigerad av Star-3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Final frontier syftar ju på att rymden är den sista gränsen, vilket man väl knappast kan invända mot. Final frontier översätts i allmänhet (i Star Trek-serier/filmer) med den sista utposten, vilket överfört betyder samma sak som den sista gränsen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv använde jag det som ett ersättningsord för "rymden" för att skoja till det lite :) (och kntya an till ST). Eftersom "the final frontier" tar formen av ett predikativ i det välkända frasen kändes det helt naturligt. Men nu är "skojet" officiellt dödat :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Sista gränsen" själva uttrycket stoppar utforskande, på stenåldern visste ingen att det fanns en "rymd" ens, och sen dess har vi observerat att den blivit större och större. Men det vore bara begränsande att tro att det är det enda som finns att utforska, inom genren av "platser man kan finnas på".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Sista gränsen" själva uttrycket stoppar utforskande, på stenåldern visste ingen att det fanns en "rymd" ens, och sen dess har vi observerat att den blivit större och större. Men det vore bara begränsande att tro att det är det enda som finns att utforska, inom genren av "platser man kan finnas på".

Jag tycker din invändning är så kryptisk att jag har svårt att kommentera den. Skulle det finnas något utanför rymden? Rymden innefattar ju allt som finns utanför vår planet, oavsett om det gäller vårt universum eller ett större metauniversum (eller kanske ännu fler hierarkist ordnade metauniversum i vilka vårt universum är en del) som vårt universum är en del av. Rymden är den sista gränsen skulle därför även kunna uttryckas som att allt som existerar utanför vår planet utgör den sista gränsen. Skulle det kunna finnas någon gräns som ligger bortom allt som existerar?

Definition av rymd från svenska nationalencyklopedin:

"Den oändliga del av världsalltet som ej befinner sig nära jorden och som utgörs av ett lufttomt rum innehållande himlakroppar."

ANM. Egentligen är nog tanken att "Space, the final frontier" ("Rymden, den sista gränsen/Rymden, den sista utposten") ska tolkas som en metafor för att rymden (= världsalltet) är det sista vi har att utforska.

Redigerad av Fleetadmiral

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker din invändning är så kryptisk att jag har svårt att kommentera den. Skulle det finnas något utanför rymden? Rymden innefattar ju allt som finns utanför vår planet, oavsett om det gäller vårt universum eller ett större metauniversum (eller kanske ännu fler hierarkist ordnade metauniversum i vilka vårt universum är en del) som vårt universum är en del av. Rymden är den sista gränsen skulle därför även kunna uttryckas som att allt som existerar utanför vår planet utgör den sista gränsen. Skulle det kunna finnas någon gräns som ligger bortom allt som existerar?

Definition av rymd från svenska nationalencyklopedin:

"Den oändliga del av världsalltet som ej befinner sig nära jorden och som utgörs av ett lufttomt rum innehållande himlakroppar."

ANM. Egentligen är nog tanken att "Space, the final frontier" ("Rymden, den sista gränsen/Rymden, den sista utposten") ska tolkas som en metafor för att rymden (= världsalltet) är det sista vi har att utforska.

Det skulle kanske vara paralelluniversum i sådana fall, det finns ju en hop terorier om det :). Multiverse terorin osv.

Men visst använde jag det som en metafor och menade det inte ordagrant (att det faktist var den sista gränsen), fast nog om det <_< .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men är det inte så, om jag fattat detta rätt (läste detta för ett par dagar sedan på en annan sida), att det de klurat ut är ett sätt att minska mängden energi som behövs för att detta teoretiskt skulle kunna fungera. Men de vet inte exakt hur man faktiskt skulle gå tillväga för att skapa den här effekten och därmed praktiskt utveckla "motorn" ifråga. Oavsett vilket så är det alltid kul med framsteg. :)

Coolt :). Jag älskar när nya uppfinningar utmanar våra nuvarande "uppfattningar" om vad som är möjligt. Jag har alltid ogillat när folk konstaterar att något är omöjligt och ogillar den tanken i allmänhet. Ofta är det ett tecken på att man "låst fast sig" och om det inte fanns utanför-lådan-tänkande personer skulle ingenting utvecklas. Ingenting är omöjligt så länge man inte slutar försöka. Jag har länge undrar vad nästa stora utveckling skulle bli efter IT-revolutionen Kanske blir det "the final frontier" :)

Btw, Michels. "final frontier" är precis en sådan låsning du pratar om :) interstellär rymd är knappast "final frontier" enligt mig :)

Final frontier syftar ju på att rymden är den sista gränsen, vilket man väl knappast kan invända mot. Final frontier översätts i allmänhet (i Star Trek-serier/filmer) med den sista utposten, vilket överfört betyder samma sak som den sista gränsen.

Behöver jag ens säga att jag verkligen tycker om den här diskussionen? :D

Det är svårt att argumentera emot att rymden är sista gränsen baserat på det vi tror oss veta idag, men notera vikten av ordet "tror", för precis som Star-3 påpekade så har "vi" vetat väldigt många distinkta och ibland motstridiga saker genom åren. Många av de har vi efteråt förstått var fel och ofta skulle jag säga kom man fram till dessa "sanningar" genom att basera sitt resonemang på felaktiga premisser, saker/uppgifter som man trodde stämde på den tiden.

Det är i sin tur just såna här felaktiga premisser som Cmdr. Michels inte ville låsa fast sig vid, oavsett om man ansåg att det var säkert till 99,9% baserat på det vi vet just nu. För så länge som man inte kan hitta ett bevis som är 100% säkert så finns fortfarande möjligheten att det inte stämmer, alltså är det farligt att utgå från en sådan premiss för att resonera vidare. Man skapar inte "the box" som begränsar möjligheterna, utan man har alla möjligheter som inte har motbevisats i åtanke och har då en tendens att komma på lösningar/fram till slutsatser som de flesta inte tänkt på eftersom de låst sina resonemang till de felaktiga premisserna.

Nu är jag inte speciellt insatt i det här fältet, men jag har mycket svårt att tro att man hittat bevis som visar på att det inte kan finnas en "plats" någonstans därute som är distinkt annorlunda från det vi syftar på när vi säger "rymden" idag. Fast det är klart, definierar man rymden som "allt som öht kan dyka upp därute", då har man en väldigt bred definition och det kan inte vara falskt. Men jag tror att Star-3 i detta fallet definierade "rymden" som det vi vet om interstellär rymd i vår omedelbara närhet idag. Alltså syftar han på att man inte bör utgå från att det existerar väldigt annorlunda platser därute jämfört med den definitionen av rymd. Man kan tro något, men man bör inte helt förkasta de möjligheterna. :)

Och allt detta för att Cmdr. Michels ville referera till ST genom att använda vanliga ST-termer. :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu