Gå till innehåll

Frågor om phaser/faser


Facepalm

Rekommenderade inlägg

Hur fungera en phaser egentligen, i 2200talet skjuter den laser, men hur är det med dem som finns i TNG och längre fram. Jag har läst någotstans att det är skjuter ut sk nadion partiklar, sen att den skjuter ut hög koncenterad energi(förmodligen laser också). Är det någon som kan hjälpa mig att förstår vad skjuter en TNG- phaser ut för något? Kan någon också berätta hur kraftul är en phaser egentligen, på phaser.net stod det hur kraftfull en handphaser(gevär också)s olika inställning är, fast då är enheten energyindex, betyder det joule eller något annan enhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svår fråga. På något sätt ska det väl vara någon form av energi som leder till excitation hos målet. Tillräcklig inställning på phasern är tillräckligt för att bryta alla bindningar hos det som träffas och målet förångas (antar fria atomer som diffunderar bort).

För bättre insikt kring detta kanske du kan kolla memory alpha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit i Memory Alpha och kollat, verka inte står så mycket om det, som Orville säger har phaser en disruptive verkan på materia. Att döda någon med värme(som laser) i en strid verka inte särskilt effektiv jämför med använda kinetisk energi(som en kula). Men om phaser döda eller göra skada med disruptive effekt, vad skiljer en phaser från disruptor? vet nån vilken/vilkainställning är en UFP-standard phasers lägsta "kill setting. Har fått för mig att det var setting 7, fast jag är inte särskilt säkert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte läsa om fasern i Star Trek Databas ordförklaringar:

"(eng: Phased Energy Rectification) Ibland försvenskat till faser, och uttalas faser. Pluralformen är Phasrar. Strålvapen som sänder ut koncentrerad elektromagnetisk strålning, innehållande s.k. snabba nadioner, i korta pulser. Phasern är ett riktat energivapen (DEW) där energin som genereras ofta kan mätas i åtskilliga gigajoule. Phasern fungerar (vid full styrka) genom att de utsända nadionerna upphäver atomernas bindningar med följden att målet upplöses (Vapenavdelningen: Fasrar)"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Att phaser upphäva bindning vet jag, men om det upphäva bindning mellan atomer, hur kan den på verka sköldar på ett skepp?

Sen är det frågan vad snabba nadion är, förstå inge riktig vad den är, det verka som att snabba nadioner är både materia och som Fleetadmiral beskrev, energi på samma gång, om man får tro det som står i Memory alpha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju den elektromagnetiska strålningen som innehåller nadionerna - den elektromagnetiska strålningen består av fotoner. Kanske kan man se det som att strålningen är bäraren av nadionerna. Nadioner är inga partiklar vi känner till idag, de är unika hypotetiska partiklar som finns i Star Trek-universumet. Om jag förstått saken rätt (enligt Star Trek Technical Manual) är det nadionerna som upphäver kärnkraften i atomen (så att objektet upplöses), och den elektromagnetiska strålningen som genom en bestämd modulation kan släcka ut energin (som ju också är en vågrörelse; dvs. vågorna i dem tar ut varandra) i kraftfälten.

Phasern är ju ett vapen där man kan ställa in nivå, styrka, modulation m.m. Varje nivå har sin karakteristik.

Redigerad av Fleetadmiral
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...