Jump to content
Sign in to follow this  
startrek92

Gör en bedömning av senaste filmen\del du sett

Recommended Posts

Baksmällan 2 4/5

Jag tycker faktiskt detta var en roligare film än del ett. Miljön i Bangkok och alla kulturkrockar lyfter filmen ett snäpp jämfört med ettan som jag tyckte var lite överskattad.

Cars 2 3/5

Börjar lite segt, men filmen lyfter och blir bättre. Mycket för att man har valt att fokusera på Blixtens och Bärgarens vänskap i stället för tävlandet. Att Bärgaren faktiskt är filmens huvudperson är också ett lyckat drag, eftersom filmen blir lite annorlunda än ettan. Det är dock långt ifrån Pixars bästa filmer, trots en hel del roliga scener.

Wild At Heart 1/5

Våldsam och sexualiserd smörja med Nic Cage i huvudrollen. Såg bara halva och mer blir det inte. Cage gillar jag nästan alltid och mycket han har gjort är underskattat. Men många tycker hans tidigare filmer är bättre än hans senare. Något som lämnar mig helt oförstående. För Wild at Heart är som sagt riktigt dålig.

Red 4/5

Alltså, jag är lite svag för Bruce Willis när han spelar i actionkomedier. I denna film spelar han Frank Moses, en tidigare CIA-torped som gått i pension. Det blir givetsvis så dråpligt det kan bli när han får klart för sig att någon vill ha ihjäl honom.

Förutom Bruce gör John Malkovich en fantastiskt rolltolkning, Helen Mirren, Morgan Freeman och Mary-Louise Parker är också bra.

De 3 musketörerna från 2011

Det här är ingen film jag kan rekommendera. Faktum är att jag sällan sett en sådan usel film. Otroligt bleka karaktärer, förfärliga datoranimationer, dålig kostym och en fasansfull story. Just när man trodde att flmen inte kunde bli sämre så blev den det. 1/5

Vet inte om jag ska skänka bort blurayn till en kompis eller slänga den. LOL.

Usch vad hemskt... men jag tänker bedöma The Shining, fast jag började se den lite före mitten, och efteråt såg jag första 40min . Gör aldrig detta misstag!

The Shining(1980):

Vilken stämning va?!? Otrolig mästerverk, Tragedi egentligen när man tänker på Johnnys öde, han var ju inte sådan på riktigt,utan blev sjuk p.g.a sina förmågor, kvinnans utseende har ju blivit mycket kritiserad bl.a i youtube, typiska amerikaner....

Slutet var överraskande. Det som lämna och störa mig var bl.a några ändringar som hade gjorts från boken. Som jag inte har läst men ska absolut läsa efter detta!

8/10

Edited by startrek92

Filmen är dock bättre även om miniserien är bra den också. Har inte läst boken. Vad är det för fel på hennes utseende? Nicholson är väl ingen skönhet heller i så fall. Jag tycker det är jobbigt att kolla på hollywoodproduktioner där alla ser ut som Barbie och Ken och man ser knappt skillnad på de olika karaktärerna.

The Fast and the Furious: Tokya Drift - 2006

-3/5

Ok men inte lika bra som de andra filmerna i serien. Gillade inte huvudrollsinnehavaren riktigt. För bonnig.

Jag ogillade den filmen skarpt. Mest för att det var helt nya figurer. Samtidigt var den ju välgjord tekniskt sett och jag kanske var lite orättvis mot den, men jag tyckte att det var falsk marknadsföring att kalla den för Fast and Furious.

Filmen är dock bättre även om miniserien är bra den också. Har inte läst boken. Vad är det för fel på hennes utseende? Nicholson är väl ingen skönhet heller i så fall. Jag tycker det är jobbigt att kolla på hollywoodproduktioner där alla ser ut som Barbie och Ken och man ser knappt skillnad på de olika karaktärerna.

Håller med dig! Inget fel på hennes utseende, är också trött på amerikanska filmer och serier var endast utseendet spelar någon roll.

22 Bullets 5/5

Funderade över om det var något med filmen jag inte gillade. Kan inte komma på något, därför får den full pott. Luc Besson har en förmåga att leverera bra filmer. Jean Reno, har aldrig sett honom göra något dåligt.

22 Bullets är Maffia, familjen, svek, vänskap och hänsynslös brutalitet vackert paketerat.

http://www.imdb.com/title/tt1167638/

Attack the Block 4/5

Utomjordingar attackerar ett brittiskt bostadskvarter, och de enda som kan hindra invasionen är en sjuksköterska och ett kriminellt ungdomsgäng.

En liten pärla. Underhållande, originell och spännade film som blandar sf med humor och sociala kommentarer. Blev lite missnöjd att jag missade den på bio, eftersom den bara gick en eller två veckor. Det gjorde dock inte så mycket eftersom den inte uttnyttjar special effekter särskilt mycket och en del av dem kan nog ha sett dåliga ut på bioduken. Sedan är ett minus att den bara är 84 minuter lång.

Chariot of Fire 5/5

Oscarsvinnare från 1981 om två brittiska löpare vid olympiaden 1924. En Facebookbekant skrev i sin statusuppdatering att han och sex av hans vänner hade blivit deprimerade av filmen. Mycket underliget eftersom det är en lysande film. Den har hjärta, är intellektuell och sprituell samtidigt som den är spännande trots att det saknas verkliga konflikter mellan huvudrollsinnehavarna som tävlar om att bli den bästa löparen.

Kul också för trekkers att se en yngre Ben Cross (Sarek i Star Trek 2009) som ena huvudrollen samt Alice Krige (borgdrottningen) i en biroll.

Tintin 3/5

Den var väl sådär, jag hade högre förväntningar på den, speciellt som flera av min bekanta sett den på bio och tyckte att den var kanon. Såg den på DVD eftersom jag fick den i fördelsedagspresent.

Tekken 3/5

Kände inte igen alla krigare, men jag har inte heller spelat Tekken sedan mitten på 90-talet när det kom på PSX1. Filmen är för att vara baserad på ett tv-spel förvårnatsvärd bra. Men den tecknade långfilmen baserad på Tekken är snäppet bättre.

Har sett några filmer sedan sist. Men väljer bara de mest intressanta.

Stig Helmer Story 3/5

Kul final på Stig Helmersagan. Betyget kunde ha blivit högre om filmen inte tappat fart under sista delarna. Samtidigt är det långt ifrån den bästa filmen om Stig Helmer. Men bättre än Hälsoresan samt Repmånad (som jag räknar som en proto-Stig Helmer-film) är det ändå.

Immortals 2+/5

En film jag ville se på bio förra året. Kanske det hade varit en häftig bioupplevelse i 3d, men filmen känns ändå lite lågbudget trots att 75 miljoner dollar spenderades på den. Mörk och nästan tv-seriemässig dekor ofta. Handlingen är ganska rörig även om filmen är spännande stundtals. Nej, tyvärr är detta en film där nästan allt bra finns i trailern, men inte räcker för att bära en hel film.

Apollo 18 4/5

Spännade fakedokumentär om den sista månlandningen som ingen fick veta skedde. Lite kort för att vara värd att köpa, men helt klart en sevärd sf-rulle.

Iron Lady 4+/5

Rörande och välspelat om Margaret Thatchers liv. Såg tidigare i tråden att någon klagade över att filmen inte tog politisk ställning. Men ack vilken tråkig film det hade blivit för alla då. I stället får vi se ett mycket välgjort psykologiskt porträtt över den fascinerande dam. Och Meryl Streep är lysande som Thatcher.

Metropia 3-/5

Svensk animerad film som är snygg, men lite för banal för att vara en riktigt bra film.

Tyrannosaur (5/5)

En oerhört bra film signerad Paddy Considine som jag tidigare har sett framför kameran. Här står han istället för filmens manus och regi. Och på vilket sätt som han gör det. Det här är tveklöst den bästa filmen jag har sett dom senaste åren, jag kanske över huvud taget. Oerhört gripande handling och karaktärer. Allt i filmen är på topp. En film som dröjer sig kvar länge efter att man har sett den.

J. Edgar (4/5)

Bra biopic över J. Edgar Hoovers liv och leverne. Filmen har ett starkt manus och för regi står Clint Eastwood. Rollistan är full av bra skådepselare som t.ex. Leonardo DiCaprio, Naomi Watts, Judi Dench, mfl. Den är dessutom mycket snygg, med ett perfekt foto, underbara återskapande av den periodens interiör/exteriör, osv. Jag hade hört lite delade uppfattningar om hurvida den här filmen är bra eller ej, men för egen del så var den en positiv överraskning. Man blir sugen på att ta reda på mer om vem denna man var och det är ett av flera tecken på att den har gjort sitt jobb.

Carnage (4/5)

Roman Polanskis senaste film är en riktigt bra och underhållande film som mest kan liknas vid ett kammarspel. Filmen baseras på en pjäs och det är lätt att förstå varför. Karaktärer och handling är väldigt välutvecklade och dialogen är mästerlig. Saker och ting börjar relativt lågmält för att sedan utvecklas och sättas på sin spets. Man blandar riktigt bra mellan riktigt dråpliga scener som inbjuder till skratt, medan en del andra mer inbjuder till eftertanke. Skådespelarna är mycket bra och väl valda. Trots den relativt korta speltiden (runt 75 minuter) så lyckas man leverera en film som man inte glömmer i första taget.

Edited by AlmostHuman

Fame 3-/5

Inte den gamla, utan den nya filmen med samma namn från 2009. Lite ytliga personsporträtt eftersom det är så många olika figurer med. Men det är ändå en helt ok film. Mycket beroend på att skådisarna är skickliga på att dansa, sjunga och agera. Sedan är det förstås lite nostalgi. Jag har bara själv vaga minnen från originalfilmen och tv-serien som sedan kom, och det är kul att se en ny variant från något från barndomen.

...på TV4...

Mimzy hette den. Handlade om ett syskonpar som hittat en märklig låda på stranden. Lådan visar sig innehålla en mängd märkliga kristaller, ett snäckskal och en kanin. Utvecklingen blir rätt spännande faktiskt. Synd bara att filmen visades mitt i natten. Klart sevärd!

/Hugh