Jump to content
Sign in to follow this  
startrek92

Gör en bedömning av senaste filmen\del du sett

Recommended Posts

Du gillade den bättre än ettan, eller?

Jag gillade tvåan med även om den inte var lika bra som första filmen.

Jag gillade ettan också, men i tvåan är handlingen redan fastställd. Och det gillade jag. Filmen kommer igång snabbare. Sen är slutstriden riktigt bra. Bästa sortens action-underhållning.

I slutändan ger jag nog båda filmerna en 7 eller 8.

Gillade dogma. En film som står i min filmhylla, och plockas fram med jämna mellanrum. Mycket känt folk i den filmen.

Lättsamm komedi, fast ändå med en allvarlig tanke runt Guds fullkomlighet.

Jag tycker gamla filmen är klart mer creepy. Galningar som iakttar en från bergen. "Easy pickins".

Vorik: är du också uppvuxen med det fasansfulla "videovåldet" som kom att förbjudas i början av 80-talet? Undkom svenska censuren genom att flytta utomlands.

Kul att vi alla har våran personliga smak. :)

Jag är i allra högsta grad uppväxt med "videovåldet" och tiden då man hyrde en moviebox och ett gäng oklippta skräckfilmer från bolag som Video Invest och Walthers Video, eller sökte sig till andra generationens kopior av filmer från andra länder. Ofta med en tillhörande textremsa på främmande språk. ;) :D

Remaken av The Hills Have Eyes är så mycket bättre än Wes Cravens skitfilm från slutet av 1970- talet. Alexandre Aja lyckades med allt som Wes Craven misslyckades med. Det enda som är bra med den äldre filmen är givetvis Michael Berryman som passar utmärkt i sin roll.

Hills Have Eyes remaken är en av ytterst få remakes som jag gillar riktigt mycket. Jag tycker den var väldigt bra gjord, dom lyckades göra den riktigt kuslig till skillnad från originalet.

Jag har sett många remakes genom åren men det är nog på sin höjd en handfull som jag faktiskt tycker är bättre än originalet. Det säger rätt mycket om själva trenden och hur pass bra jag tycker att Alexandre Ajas film är. :)

Edited by Vorik

Percy Jackson och kampen om åskviggen.

Den vanlige killen Percy visar sig vara Poseidons son och måste kämpa för att rädda de övriga gudarna från att starta ett krig.

Den här kändes väldigt mycket som en barnbok eller tecknad film som He-man och andra 80-talsserier. Ingen karaktärsutveckling, utan bara en rak handling. Ok film. Glad att jag inte såg den på bio, eftersom trailern var betydligt bättre. Samtidigt är det mycket hjältefilmer i år utöver denna: Clash of the titans, Prince of Persia och Trollkarlens lärling.

6/10

Edited by Aike

Så du tycker alltså att Percy Jackson är lika bra som Alice i underlandet? Du gav även den 6/10. :blink: jag ger Percy 1/5 och Alice 4/5.

The Changeling från 1980

John Russels fru och dotter dör i en bilolycka. Tyngd av sorg tar han sin flykt till en annan stad där han hyr en herrgård. Snart börjar det hända underliga saker...

+ spännande

+ välgjord

+ en av de bästa spökhistorierna på film

4/5

Så du tycker alltså att Percy Jackson är lika bra som Alice i underlandet? Du gav även den 6/10. :blink: jag ger Percy 1/5 och Alice 4/5.

Jo, Percy var sämre än Alice i underlandet. Så den kanske förtjänar 5/10. Hursomhelst så var Percy helt ok att se och jag tror att jag hade älskat den som barn, då den påminde mycket om tecknade filmer från 80-talet. Därav betyget. Alice blir kanske också lite bättre av att se på bio i 3d även om jag tror att jag hade känt att den var lite för dyr för det som erbjöds handlingsmässigt. Den enda 3d-filmen jag verkligen har gillat var UPP, men den var förmodligen suverän utan 3d med, då handlingen är såpass stark.

Såg Toy Story 1 på trean. Bra film men roliga figurer, även om datoranimeringarna börjar se lite gamla ut. 8/10

Sedan har jag också sett följande filmer:

Elefantmannen 9/10

Revolutionary Road 7/10

American Beauty 8/10

och sist men inte minst den mycket omstridda Alexander regisserad av Oliver Stone. Jag såg nu director´s edition, och såg den när den gick på bio. Måste säga att jag tycker att det är Stones bästa film och ett fantastiskt porträtt av härföraren. Filmen har ett psykologiskt djup som är ovanligt och lite större idéer om världen, vilket är sällsynt i både historiska respektive actionfilmer. Vissa hatar nog dess annorlunda berättarstruktur men jag älskar den: 10/10

Såg Toy Story 1 på trean. Bra film men roliga figurer, även om datoranimeringarna börjar se lite gamla ut. 8/10

Sedan har jag också sett följande filmer:

Elefantmannen 9/10

Revolutionary Road 7/10

American Beauty 8/10

och sist men inte minst den mycket omstridda Alexander regisserad av Oliver Stone. Jag såg nu director´s edition, och såg den när den gick på bio. Måste säga att jag tycker att det är Stones bästa film och ett fantastiskt porträtt av härföraren. Filmen har ett psykologiskt djup som är ovanligt och lite större idéer om världen, vilket är sällsynt i både historiska respektive actionfilmer. Vissa hatar nog dess annorlunda berättarstruktur men jag älskar den: 10/10

Tack för tipset. Den har jag inte sett. Min favoritfilm av Stone är Platoon och så gillar jag faktiskt Natural Born Killers.

Såg Elefantmannen på bio en gång i tiden och tyckte den var jättebra. Har sett den när den gick på TV också. Har man inte sett den är det ett bra alternativ. American Beauty var bra, men något pinsam. Har inte sett Revolutionary Road pga L DiCaprio. Vet inte varför, men han ger mig rysningar.

Inglorious basterds.

Judiska kommandosoldater ska döda Hitler och de övriga nazistledarna som ska på bio i Paris 1944.

+Kul handling

+Stundtals väldigt komiska scener

+Skurken Langa.

-Väldigt våldsamt utan att vara motiverat.

-Vissa scener är utdragna, filmen hade mycket väl kunnat varit 20-30 minuter kortare

7/10

Jarhead

Om marinsoldater i Gulfkriget 1991

Snyggt filmad och intressant tema, men lite segt. Inget händer egentligen i filmen. 5/10

Tycker krigets fasor skildras rätt bra. Det händer kanske inte så mycket men man får fram känslan bra. 3/5

Shrek 2 är faktiskt bättre ??n 1:an. Shrek 3 är usel. Sedan gör man ett uppryck i film nummer 4. Gillar även Shrek 1.5 som visas på universal studios theme parks. Går att köpa på dvd också. Shreks jul är rätt kul också.

Håller med om det du skriver om Inglorious basterds. Den får 3/5 dock :P

A-team

Rätt banal story med hur mycket cgi-effekter som helst. Action action action. Zzzzz. Blev uttråkad. Den enda som var bra var "Murdock". Stort minus för Jessica Biels som aldrig är bra. Är hon verkligen så attraktiv så hon måste vara med i alla filmer? 2/5

Kollade på filmen tillsammans med två hanar och de ger filmen betydligt högre betyg.

20 million miles to Earth 4/5

Klassisk scifi monsterfilm från 1957. En expedition till Venus resulterar i en kraschlandning utanför Sicilien. En fattig fiskarpojke hittar en glasbehållare från kraschen. Behållaren innehåller ett slags ägg vilket han säljer till den pensionerade amerikanska veterinären. Ägget kläcks och det visar sig vara en snabbväxande varelse från Venus...

+ bra design på monstret

+ Harryhausen stop motion

+ monstret är inte en ond varelse

- svartvit

- inget för de som inte klarar av äldre fx teknik.

Alien Hunter 3/5

En kodknäckare anlitas för att tyda en radiosignal som snappats upp i Antarktis.

+ blev positivt överraskad att detta inte var en alien- eller predatorkopia

+ inte fråga om en blodig jakt eller slakt

+ bra story

- stereotypa karaktärer och därmed även klichéerna som följer

The Black Cauldron (Taran och den magiska kitteln) 3/5

Rätt kul tecknad Disneyfilm från 80-talet. Om man sett Bumbibörnarna känner man igen karaktärer och miljöer för man har snott rätt friskt från den här filmen.

+ ingen som brister ut i sång en enda gång

+ bra fantasyfilm för barn

+ en synsk gris. LOL!

- kan ibland verka som om man stressar igenom vissa moment

Leon 8/10

Yrkesmördare och tolvårig flicka börjar samarbeta

Väldigt bra actionfilm med betydligt mer karaktärsdjup än nästan all action jag har sett.

Jag får väl lägga ett bidrag jag också.

Valhalla Rising

En superdupermegamäktig vikingkrigare åker till Det Heliga Landet.

Den absolut sämsta film jag någonsin sett. Det är möjligt att det är meningen att det ska finnas någon slags symbolik i den, men isåfall missade jag det. Ett riktigt sömnpiller.

Betyg: Nej, inte ens ett betyg är den värd.

Leon 8/10

Yrkesmördare och tolvårig flicka börjar samarbeta

Väldigt bra actionfilm med betydligt mer karaktärsdjup än nästan all action jag har sett.

En riktig grabbfilm. Har kompisar som har denna som favoritfilm. Bra rollprestationer och en helt ok film 3/5

Jag får väl lägga ett bidrag jag också.

Valhalla Rising

En superdupermegamäktig vikingkrigare åker till Det Heliga Landet.

Den absolut sämsta film jag någonsin sett. Det är möjligt att det är meningen att det ska finnas någon slags symbolik i den, men isåfall missade jag det. Ett riktigt sömnpiller.

Betyg: Nej, inte ens ett betyg är den värd.

LOL! Symboliken missades av mig också. Något seg och i princip helt utan dialog. Har sett en hel del sämre filmer än den här. 2/5

Year one en film med bl.a. jack black bara massa sexskämt hela filmen handlar om 2 grottmänniskor som reser i tiden och får uppleva massa äventyr. betyg 4 av 10

Var den lika "bra" som Homo Erectus?

2012: Supernova

Den här filmen hör till en av de sämsta filmer ag någonsin sett. T o m Core var bättre. Från discshop.se:

En instabil stjärna i en närliggande galax exploderar och en supernova bildas. Jorden ligger i linje för att träffas av strålningen och undergången är nära. Men en vetenskapsman har en desperat och farlig plan för att rädda jorden.

+ ???? det är en sådan är film där eftertexterna är bäst.

- allt

1-/5 ig ig ig! samma klass som Battlefield Earth ungefär.

Cargo

Tysk scifi-rulle. Info från discshop.se:

Året är 2267. Miljöproblemen har gjort Jorden obeboelig och människan tvingas leva på överfyllda rymdstationer. Endast de rika får tillträde till den paradislika planeten Rhea. För att finansiera drömmen om Rhea har dr Laura Portman tagit ett åtta år långt jobb ombord på lastskeppet Kassandra, där besättningen turas om att ensamma vaka över sina nedfrusna medresenärer. Under Lauras skift börjar hon ana att de inte är ensamma ombord och att något väntar på dem i lastrummet...

+ intressant

+ snyggt gjord

- kanske något förutsägbar

- tysk vilket innebär att jag var tvungen att läsa texten då min tyska är rätt knagglig

klart sevärd 3+/5

Tristan och Isolde

Bygger på gammal keltisk legend om kriget mellan engelska stammar och irländerna efter Romarrikets fall.

+Bra och intensiv inledning

+Spännande

-Lite sämre i mitten och slutet

6/10

Shrek 2 8/10

Mer humoristisk än ettan men inte lika känslosam. Mycket bra uppföljare!

Nightmare before Christmas 6/10

Välgjord dockfilm, lite för kort dock för att ses som en riktigt bra film.

Tristan och Isolde var inte alls vad jag förväntat mig. Filmen var mer som sagan om Sir Lancelot och drottning Guenevere. Jag hade förväntat mig tragedin Tristan och Isolde. Tristan ska eskortera sin morbrors brud, Isolde, över havet och de råkar dricka en kärleksbrygd som gör att de aldrig kan älska någon annan än varandra. Filmen var romanstiskt joll. Sömnpiller. 2/5 Tonårsdamen i sällskapet var av en helt annan uppfattning. Hon gav den 4/5

The Nightmare Before Christmas är en av mina absolut favoritfilmer. Det är en av de få musikalerna jag gillar. Fantastisk musik. Intressanta och annorlunda karaktärer och miljöer. En mysig story. Perfekt julfilm 5/5

Without Warning

En föregångare till Predator. En av mina favoritfilmer i början av 80-talet. Tyvärr har den aldrig släppts officiellt på dvd finns bara som bootleg :( 3/5

Jag hyrde Nightmare på Lovefilm, så den finns i alla fall på hyrdvd.

Huh? Missuppfattning? The Nightmare before Christmas finns utgiven ett flertal gånger. Without Warning är mycket sällsynt. Den finns inte på annat än bootleg dvd eller VHS.

Bad Lietenant

Fin rolltolkning av Nic Cage i en svart dramakomedi 7/10

Trodde du menade Bad Liutenant med Harvey Keitel från 1992. Kunde inte för mitt liv komma ihåg att Nic Cage var med i den. :lol:

Edited by RoLaren

Son of Rambow

Will är en blyg skolpojke som växer upp i en strängt religiös omgivning. Moderna företeelser som tv och film är förbjudna. En dagvisar Lee Carter, skolans värsting, honom en dålig videoinspelning av den första filmen om Rambo varpå hans livliga fantasi vaknar till liv. Han dras med i Lee Carters nya filmprojekt, en egen version av "First Blood". De två pojkarna ger sig i smyg ut i skogen för att filma och deras hemlighetsmakeri och oskuldsfulla ambitioner leder snart till en stark vänskap. Både vänskapen och filmen kommer dock att sättas på prov.

+Ska föreställa 1982 och man gör det rätt bra

+kul story

+bra skådespelarinsatser

-några få missar i 1982-temat t ex man spelar musik som inte var släppt

-det handlar om ungar, vilket inte tilltalar alla

4/5

Såg Transporter 3. En underhållande film som fortsätter i samma spår som de tidigare filmerna. Mer lik ettan. Fler fightcener än tvåan hade. I stort en bra film som fungerar. Statham gör jobbet igen. Att det sen är några delar som inte är trovärdiga, eller fysiskt genomförbart, fungerar också ganska bra på grund av humor i sammanhanget.

Gillar man Statham och action kan jag rekomendera den.

3½/5

Madagascar 6/10

Lite fult animerad komedi, men kul. Bättre än Ice Age, men sämre än Shrek, vilka är de filmer jag tycker den ligger närmast.

Antz 7/10

Rolig animerad film med mängder av kända skådisar som gör rösterna. Väl värd att se om man missade när den kom på 90-talet som jag gjorde.

Såg "Bröderna Grimm" på Blu-Ray i går. Ganska underhållande film.

Tycker att de blandar ihop lite för många sagor i en film. Blir lite överpretansiöst.

Den har dock ett härligt sagoskimmer över sig, vilket gör sig mycket bra i Blu-Ray. Den förtrollande skogen är fyld av härligt ljus.

Parodin på Fransmännen går dock för långt. Man frågar sig om det är en äventyrs-saga eller komedi.

Stormare är helt galen...som vanligt i amerikanska filmer.

5/10 får den. Faller på att det är en lite svagt ihopsatt historia, som inte når något riktigt klimax.