Jump to content

Gör en bedömning av senaste filmen\del du sett

startrek92
 Share

Recommended Posts

Arn - Tempelriddaren Betyg 4/5

Ovanligt bra film för att vara en svensk produktion, men det verkar ibland som att de inte riktigt vet vad för slags film de ville göra. Dessutom tycker jag att de har valt bort många sekvenser i arn böckerna som hade kunnat ge ett episkt djup åt filmen och istället fokuserat mer på den omöjliga kärlekshistorien. Men för att vara en av få svenska filmer med "hollywood känsla" så har de lyckats riktigt bra. J.

• Replies 284
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kill Bill 2 2-/5

Vissa scener är lysande, men filmen som helhet är dålig. Kanske man behöver se ettan för att fatta allt?

Draktränaren 4-/5

Vikingason blir vän med en drake.

Filmen är ansedd att vara en av årets bästa och en av de bäst tecknade någonsin. Visst, den är bra, riktigt bra, men någon klassiker tror jag inte att det här blir. Det känns som många överskattar den, eftersom den kom i våras när det var få bra filmer på bio. Bättre än Shrek 4 är det dock med råge. Får se om jag gillar Toy Story 3 bättre som jag har hemma, men inte ännu sett.

Vertigo 3/5

James Stewart i en av Hitchkocks mest kända filmer.

Blev lite besviken då jag trodde den skulle vara bättre. Stundtals seg och twisten i filmen avslöjas lite för tidigt. Ändå så är det sevärt och lite spännande.

Love Actually 4-/5

Bra och varm kärleksfilm med flera olika berättelser som vävs samman i slutet. En extra poäng för det fina slutet.

Bottle Shock 3/5

Chris Pine spelar son till kalifornisk vinodlare på 1970-talet.

Småkul film om hur den kaliforniska vinindustrin blev internationellt erkänd.

Slutet räddar betyget från en tvåa. Pine är helt ok som hippie.

Greenzone 3/5

Damon spelar amerikansk soldat i Irak.

Inget fantastiskt, inte heller dåligt. Således ganska bra, men filmens handling hade nog passat bättre i en längre serie. Nu får vi inte lära känna Damons karaktär tillräckligt mycket för att jag ska bry mig om honom.

Repet 3/5

Hitchkockfilm om två studenter som mördar bara för att se om de klarar av det.

Imponerande redigering, då allt ser ut att vara ett enda klipp. Lite tänkvärt, men inte så spännande. Känns lite som en filmad teaterpjäs och är en bit från Hitchkocks bästa filmer.

Edited by Aike

• 1 month later...

Har sett färre filmer nu ett tag men några har det blivit:

Broarna i Madison County 3/5

Sorligt kärleksfilm med Meryl Streep och Clint Eastwood

The Expendables 3/5

Välgjord actionnostalgi i modern tappning. Samtidigt har den väl samma brist som de flesta 80-talsactions: ganska medelmåttig handling.

Flickan från ovan 4/5

Tänkvärd och välspelad film om en flicka som dör men hamnar mellan himlen och jordelivet.

Fönstret 4-/5

Lite överskattad Hitchcock, men ändå en bra film. Hör dock knappast till världens bästa filmer som IMDB hävdar.

• 2 weeks later...

Shadow of a doubt 3/5

Hitchcocks egen favoritfilm, men även om den har sina kvaliteter så är den ganska medelmåttig

Black Death 3/5

Film från förra året om digerdöden i England. Ganska mörk och hyfsat spännande. Den visar dock väldigt lite om själva digerdöden vilket är ett stort minus.

Sean Bean gör rollen som riddaren Ulric som är exakt likadan som hans roll som Boromir i Sagan om ringen. Både till utseende (skägg, kostym mm) samt karaktärsdrag.

Är det Hitchcocks personliga favorit? Vilken galning, Rear Window är ju en av dom bästa filmerna någonsin!

Edit: Såg din kommentar ovanför din senaste, syftar du på Fönstret Mot Gården AKA Rear Window? IMDb ska man alltid skita fullständigt i, men visst är det ett mästerverk.

Edited by The Holy Three

Jupp, det ska vara Fönstret mot gården. Bra film, men inget mästerverk. Jag tycker Hitchcocks bästa är Psycho följd av Fåglarna. Har dock bara sett ett tiotal av hans totalt 50+ filmer. Samtidigt är hans namn varumärke starkare än hans faktiska filmer. Visst, det är ofta ganska spännande och han har ofta ett psykologisk djup samt kan blanda in humor på ett bra sätt, men många berättelser är ganska banala och har lite kiosklitteratursstämpel över sig.

Bah! Älskar Psycho också. men att kunna skapa så mycket spänning med så lite på det sättet han gör i Rear Window gör det automatiskt till ett mästerverk. Birds är också bra, men den hamnar lite längre ner bland mina favoriter. Det som gör Hitchcock så bra är ju att han kan göra underverk med filmer trots denna banalitet du beskriver. Han förtjänar all respekt han fått i branschen.

Psycho är min favorit av Hitchcocks filmer. Har sett rätt många. Förresten kan man ånjuta både huset och motellet på Universal Studio's Tour i Los Angeles. Näst bäst är North by Northwest (i sista minuten)

Misstänker att Aike erhållit en Hitchcock box. Får man fråga vilken av dem och om den kan rekommenderas och om det finns svensk text. Skulle vara perfekt present till mor.

Edited by RoLaren

Ja, jag gav en box just till min mor. Så ser ofta filmer ur den när jag är hemma hos henne. Den heter: Hitchcock 14 Disc Box Set och finns bland annat på Amazon.co.uk. Och ja, allt har svensk text!

Boxen innehåller följande 14 filmer:

The Birds: All About The Birds - Making Of, Tippi Hedren's Screen Test, Universal News Reel Stories x 2, Storyboard Sequence: Deleted Scene (Script Pages), Alternative Ending (Sketches & Storyboards), Production Photographs.

Family Plot: Plotting Family Plot - Making Of, Storyboards.

Frenzy: The Story Of Frenzy - Making Of.

The Man Who Knew Too Much: The Making Of The Man Who Knew Too Much, Trailer Compilation.

"Marnie": The Trouble With Marnie - Making Of, Production Photographs.

Rear Window: Rear Window Ethics: Remembering & Restoring a Hitchcock Classic - Making Of, Featurette, Trailer Compilation.

Saboteur: A Closer Look - Making Of, Storyboards, Hitchcock Sketches.

Shadow Of A Doubt: Beyond Doubt: The Making Of Hitchcock's Favourite Film, Production Drawings.

Topaz: An Appreciation by Film Critic/Historian Leonard Maltin - Making Of, Alternative Endings x 3 - Duel/Airport/Suicide, Storyboards, Production Photographs.

Torn Curtain: Torn Curtain Rising - Making Of, Scenes Scored By Composer Bernard Herrmann.

The Trouble With Harry: The Trouble With Harry Isn't Over - Making Of, Trailer Compilation.

Rope: Rope Unleashed - Making Of, Trailer Compilation.

Vertigo: Obsessed with Vertigo, Feature Commentary, Cast And Filmmakers, Production Notes.

Psycho: Masters Of Cinema: Alfred Hitchcock, American Film Institute Salute to Alfred Hitchcock, Production Notes, Cast And Filmmakers.

Som synes mycket av det mest kända när han var verksam i Hollywood. Det finns även boxar med filmer från hans år i Storbritannien.

Edited by Aike

• 2 weeks later...

Amelia 4/5

Underskattad biografi om Ameila Earheart. Bra skådisar och stundtals väldigt spännande, trots att jag visste vad som skulle hända.

Eternal Sunshine of the Spotless Mind 4/5

Rolig och skruvad film.

Tillägg:

Frenzy 4+/5

En av Hitchcocks sista filmer och definitivt en av hans bästa. Betydligt bättre och mer spännande än flera av hans mer kända 50-talsfilmer.

Edited by Aike

Monty Python and the Holy Grail 4/5

Den tokigaste och absolut löjligaste filmen jag har sett. Såg den med en tjej igår och under stora delar av filmen var man helt enkelt bara förbryllad över hur konstig filmen var. I andra stunder skrattade man ihjäl sig åt tokigheterna i filmen. Helt enkelt en totalskruvad film!

Letters to Juliet

Lättsam romantisk komedi med Amanda Seyfried som utspelar sig i Italien i det vackra Toscana. Sophie (Seyfried) är på semester med sin pojkvän i Verona, Romeo och Julias hemstad, när hon hittar ett dammigt kärleksbrev skrivet för 50 år sedan. Hon väljer att besvara brevet och snart kommer Claire som skrev brevet med sitt barnbarn Charlie till Verona. Trion beger sig ut på ett äventyr för att finna igen Claires ungdomskärlek Lorenzo.

Filmen var godkänd, men som alla dessa filmer så finns det så klart ett par som inte kan ha varandra men som vill ha varandra. Det som verkligen drar ner filmen är att det saknas en kemi mellan dem och det blir vid en del tillfällen mest långdraget. Dock rekomenderar jag er som gillar lätsamma romantiska filmer att se den.

Betyg: 2.5 av 5

• 2 weeks later...

I Am Legend

Will Smith gör väll bra ifrån sig. Men annars tyckte jag inte filmen var mycket att ha. Bio-slutet var kass, och det alternativa var inte mycket bättre,

fast jag föredrar det lyckligare slutet.

För mycket plagiat av klssisk zombi-film. Skulle dock villja se orginalet. Måste varit skrämmande på sin tid.

Den får 5/10

Into the Blue

Jessica Alba är vacker att se på (Yes i´m a guy). Men det räcker inte på långa vägar för en hel film. Iden till filmen hade möjligheter, men jag sitter bara och stör mig på personer i filmen som är irriterande, man vet att det kommer ställa till med trubbel, vilket de gör också, och sen blir de ändå förlåtna. Detta var slöseri med min tid.

1/10 och då kanske jag ändå är för snäll.

Watchmen

Underhållande. Lång men det funkar. Intresanta karaktärer. Bygger väll på någon serie förmodar jag. Filmen är medelmåttlig rakt igenom. Höjer sig aldrig till något egentligt klimax. Ganska förutseende också. Som vanligt tycker jag att det är ett kass slut.

Döda miljoner, skylla på en "gud", som tycker detta är ok, och alla människor blir vänner. Enda ljuspunkten i filmens slut är att Rorschach dagbok kanske ställer allt till rätta. Att Rorschach sen blir dödad av "guden" är vekligen kass. Han var den jag uppskattade mest, och den som drev historien framåt.

6/10

Edited by Unkas

I am Legend var i mitt tycke betydligt bättre och spännande än The Omega Man. Den sistnämnda var som TH3 skriver utdaterad och på gränsen till fånig. Men helt ok.

Pffff, inget med Heston kan någonsin vara fånigt. Inget i The Omega Man var lika fånigt som den värdelösa CGIn som användes i I Am Legend.

LOL! Fler än jag som är skeptiska till cgi i överflöd i alla filmer. Skepp och rymdscener kan bli ok med cgi men enbart gollum har varit en bra cgi-karaktär. resten av alla cgi-karaktärer och cgi-statister har varit mer eller mindre smörja.

Gillade i am legend eftersom will smith var bra och storyn var bra men cgi-zombies förstörde allt. The Omega Man är en ok film men bäst är "the last man on earth" :P