Jump to content

vad ska nästa ST-serie handla om?

*voyboy*
 Share

vad ska nästa ST-serie handla om?  

82 members have voted

1. 1.

• Två säsonger till på Voyager
      14
    • Ett skepp som hamnar i 1000-talets Sverige
      3
    • Neelix liv efter Voyager
      1
    • Klingons attack mot Federationen
      13
    • Ett skepp som hamnar i en annan galax
      8
    • Ett skepp vars jobb är att infiltrera Flödesrymden
      5
    • Livet på en Space Dock
      11
    • Ett skepp som hamnar i Star Wars universumet
      8
    • Inget ST borde läggas ner
      10

Recommended Posts

• Replies 153
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Här är några alternativ, vi får se om nya ideer kläcks av mig.

¤Firts Contact. Den här serien kan handla om männsikans första kontakt med utomjordingar. T.ex. kan en grupp bildas som ska prata med dem och å sånt.

Det som är bra med en sån här serie är ju att det finns mycket material t o m ST-filmer. Nackdelarna kan ju vara många eftersom den kan bli ganska lik Enterprise och att den kan bli tråkig eftersom den kommer utspela sig i 2000-talet.

¤Jag tänkte mig även som P`tack och 7 of 9 att det kommer en serie med flera klingons och vulcans och att det handlar lite mer om dem. T.ex kan det va ett skepp med stor variation i besättningen och att skeppet både tillhör klingons och federationen och att skeppet kan gå i bådas rymd. Mer av samarbete. Kanske för att det blir ett större Romulanskt hot?

Väntar på kritik...

Edited by Captain Proton

Självklart så måste jag kritisera dina idéer Proton (hade nu väntat dig något annat ;) )!

¤Firts Contact. Den här serien kan handla om männsikans första kontakt med utomjordingar. T.ex. kan en grupp bildas som ska prata med dem och å sånt.

Det som är bra med en sån här serie är ju att det finns mycket material t o m ST-filmer. Nackdelarna kan ju vara många eftersom den kan bli ganska lik Enterprise och att den kan bli tråkig eftersom den kommer utspela sig i 2000-talet.

Jag tror inte att Jorden hade särskilt mycket kontakter med utomjordingar (förutom Vulcans då) fram till det att Enterprise begav sig iväg på sitt uppdrag, så en sådan serie, om den utspelar sig på 2000-talet, skulle bara vara en enda stor kontitnuitetsmiss! Det kanske skulle gå om den utspelade sig på 2200-talet eller senare. Jag hade gärna sett en sådan serie, men jag har en känsla av att majoriten av trekkers och alla icke-trekkers inte skulle göra det, så den skulle nog inte vara ekonomiskt gångbar. Tyvärr :(

¤Jag tänkte mig även som P`tack och 7 of 9 att det kommer en serie med flera klingons och vulcans och att det handlar lite mer om dem. T.ex kan det va ett skepp med stor variation i besättningen och att skeppet både tillhör klingons och federationen och att skeppet kan gå i bådas rymd. Mer av samarbete. Kanske för att det blir ett större Romulanskt hot?

Idén låter intressant, men jag tror att en sådan serie snabbt skulle falla in i det gamla vanliga Star Trek-mönstret. Den är helt enkelt inte tillräckligt olik TOS, TNG och de andra. Och skulle den leda till ett krig med Romulans, så hade den förmodligen blivit för lik DS9, vilket inte är bra det heller.

Jag har själv en idé (som jag tyvärr tror är precis lika omöjlig att sälja som din idé ovan):

* Star Trek: Section 31 eller Star Trek: Intelligence - en serie om Federationens lite mer skumma affärer; spioneri, hemliga överenskommelser med främmande raser, infiltration av båda främmande civilisationer och brottssyndiktat (som Orion Syndicate t.ex.), dechiffrering av luriga koder m.m. Serien skulle fortsätta på det som DS9 började med, nämligen att visa lite av Federationens mörkare sidor - särskilt om den skulle handla om Sektion 31. Den skulle också helt och hållet avvika från det vanliga Star Trek-konceptet och borde kunna erbjuda en rad nya typer av avsnitt.

Star Trek: Section 31 är en serie jag skulle gilla starkt!

Edited by Sotunk

Jag har själv en idé (som jag tyvärr tror är precis lika omöjlig att sälja som din idé ovan):

* Star Trek: Section 31  eller  Star Trek: Intelligence - en serie om Federationens lite mer skumma affärer; spioneri, hemliga överenskommelser med främmande raser, infiltration av båda främmande civilisationer och brottssyndiktat (som Orion Syndicate t.ex.), dechiffrering av luriga koder m.m. Serien skulle fortsätta på det som DS9 började med, nämligen att visa lite av Federationens mörkare sidor - särskilt om den skulle handla om Sektion 31. Den skulle också helt och hållet avvika från det vanliga Star Trek-konceptet och borde kunna erbjuda en rad nya typer av avsnitt.

Star Trek: Section 31 är en serie jag skulle gilla starkt!

Nu ska jag försöka vara lite kritisk, nåt som jag inte är så vidare bra på men ska försöka:

Section 31 är ju egentligen en bra idee, det skulle va roligt att göra en serie om fed. underrättlesetjänst. Det som kanske skulle göra den bra är att det skulle kunna bli nåt nytt. Dock så tror jag inte att folk och särskilt trekker skulle gilla att se Federationens mörka sida eftersom Federationen står för godhet å sånt. Det är ju alltid så att det finns "en" god kraft i ST. och "en" ond, vilket representeras av Federationen mot Borg eller dominion. Att visa en ond sida skulle kanske skrämma tittarna men det behöver ju inte alltid vara så. Troligen skulle den bli väldigt amrikansk patriotisk. Du vet "US war on terror" där Federationen (USA) användeer nästan vilka metoder som helst för att skydda sina medborgare. Men det kanske blir tjusningen ?? vem vet.

Hmm, här spirar idéerna :)

Det är bra

Jag gillar bl a detta med ST-Intelligence, en god idé.

Här ett nytt förslag på en ST-serie:

I en framtid efter Voyager, har Federationen tvingats in i nya allianser

för att möta ett nytt större hot. Terrorattacker mot mindre kolonivärldar i

de yttre områdena.... Okända skepp anfaller helt oprovocerat ...

Federationen förlorar flera slagskepp ...

Vi följer ST-Troopers; markstridskrafter, som får strida mot (som det verkar) en helt ny

"superras" med bl a "tidsvapen"

Vi följer både ST-Intelligence, Betazoids mfl som infiltrerar och rekognoserar, för att ta

reda på vilka dessa är.

ST-Timepolice som letar upp och neutraliserar fienden som bl a försöker påverka Jorden och andra världar

i ett historiskt skede för att skaffa sig fördelar i detta krig.

Låter detta som en intressant inledning på en ny ST-serie, där vi mao följer tre olika "truppslag" och dess karaktärer inom den nya utökande fedarationen och dess kamp mot en ny okänd fiende?

Här ett nytt förslag på en ST-serie:

I en framtid efter Voyager, har Federationen tvingats in i nya allianser

för att möta ett nytt större hot.  Terrorattacker mot mindre kolonivärldar i

de yttre områdena.... Okända skepp anfaller helt oprovocerat ...

Federationen förlorar flera slagskepp ...

Vi följer ST-Troopers; markstridskrafter, som får strida mot (som det verkar) en helt ny

"superras" med bl a "tidsvapen"

Vi följer både ST-Intelligence, Betazoids mfl som infiltrerar och rekognoserar, för att ta

reda på vilka dessa är.

ST-Timepolice som letar upp och neutraliserar fienden som bl a försöker påverka Jorden och andra världar

i ett historiskt skede för att skaffa sig fördelar i detta krig.

det låter inte speciellt STAR TREK!! jag tycker inte om idén. Star Trek utspelar sig ju i rymden och så ska det förbli annars låter det mer som StarShipTroopers eller något i den stilen. "Superras" och "Tidsvapen" låter lite som Alien filmerna.... :arg:

Jag hållere med Seven of Nine! Den idean var inge vidare bra den idean som poth_99 hade föreslaget.

Star Trek utspelar sig i rymden och deras mål är väll att skapa fred i universum inte kriga.

Och som den sanna meningen säger Where no man has gone before. Så hoppas jag att det fortsätter att vara Star Treks grund typ.

Edited by Lieutenet Lind

Proton: Japp, jag håller med dig. Det är just därför jag tror att en sådan serie inte skulle sälja så bra. Jag har märkt att många som inte gillar DS9, inte gör det för att de anklagar den för att förstöra den utopiska, genomgoda Federationen såsom Gene Roddenberry tänkte sig den från början. Personligen tycker jag att sådan kritik är rent löjlig, och jag tror dessutom att Gene inte skulle haft något emot DS9 om han levt länge nog för att se den. Men det är en helt annan historia det ... :)

poth_99: Jag tycker inte riktigt om din idé. En serie som handlar om en ny en superras som hamnar i krig med Federationen och om alla de påföljder som följer av ett krig, finns redan. Den heter DS9. Ordet "tidsvapen" låter dessutom avskräckande i sig. Det skulle bara ge TPTB chansen att förstöra ST-universumet ännu mer än vad de redan gjort. En fiende som använder tiden som vapen finns ju dessutom redan i Enterprise.

Om man sedan blandar in tidspoliser, underrättelsetjänst osv i serien också, så lär den ju bli kolossalt rörig. Det låter som om du försöker blanda ihop tre olika serier i en.

Frågan är: driver du med oss, eller tror på allvar att en sådan serie skulle funka? ;)

Edited by Sotunk

den neste serien burde hete "Star Trek: Federation" og handle om forskjellige skip/oppdrag. Det hadde vært gøy å følge mannskapet på USS Thunderchild eller f.eks USS Rhode Island i noen episoder.

Tycker du inte det skulle vara lite tråkigt om huvudpersonerna i serien byttes ut hela tiden?

Personligen så vill jag ha kärngrupp som är med genom hela seriens gång och som utvecklas och växer med tiden.

poth_99: Jag tycker inte riktigt om din idé. En serie som handlar om en ny en superras som hamnar i krig med Federationen och om alla de påföljder som följer av ett krig, finns redan. Den heter DS9. Ordet "tidsvapen" låter dessutom avskräckande i sig. Det skulle bara ge TPTB chansen att förstöra ST-universumet ännu mer än vad de redan gjort. En fiende som använder tiden som vapen finns ju dessutom redan i Enterprise.

Om man sedan blandar in tidspoliser, underrättelsetjänst osv i serien också, så lär den ju bli kolossalt rörig. Det låter som om du försöker blanda ihop tre olika serier i en.

Frågan är: driver du med oss, eller tror på allvar att en sådan serie skulle funka? ;)

För det första så håller jag helt med att detta inte är gamla ST. Star Trek betyder att vandra bland stjärnorna , "stjärnvandrare". Helt riktigt så är grundkonceptet att "go their no man has gone before".

Att via skepp utforska nya världar.

Det är i och för sig ett mkt bra tema och en god grund att bygga serier på, men ...

inte för jämnan. Grundkonceptet börjar bli utjatat.

Passar vi inte oss så blir det inte fler serier el långfilmer eftersom det inte finns en tillräckligt stor publik.

Varför inte hitta en ny grund att bygga på men i ett ST-universum?

Detta skulle kunna bli en fräsch nystart som kunde tilltala en ännu större publik.

Att förstöra ST-universumet? Varför skulle det förstöras gm nya händelser, nya allianser samt att kunna följa vissa huvudkaraktärer inom olika"truppslag" i federationen?

Visst, mina idéer är snarlika med andra scifi serier/filmer, men betänk att detta bara är ett förslag för vidare diskussioner :)

Att detta skulle bli rörigt? Knappast, att via olika avsnitt följa olika huvudkaraktärer som givetvis ibland samanvävs i vissa avsnitt; torde vara en uppfräschning och mer av "röda trådar" och arcs som många av Er skulle vilja se mer av ;)

Om jag driver med Er?

Nej, inte alls

Däremot tror jag att det ibland är nyttigt att inte "låsa in sig" i samma gamla invanda tankar gällande hur ST skall och bör se ut.

För ST:s egen överlevnad ...........

Varför inte hitta en ny grund att bygga på men i ett ST-universum?

Detta skulle kunna bli en fräsch nystart som kunde tilltala en ännu större publik.

Att förstöra ST-universumet? Varför skulle det förstöras gm nya händelser, nya allianser samt att kunna följa vissa huvudkaraktärer inom olika"truppslag" i federationen?

Att detta skulle bli rörigt? Knappast, att via olika avsnitt följa olika huvudkaraktärer som givetvis ibland samanvävs i vissa avsnitt; torde vara en uppfräschning och mer av "röda trådar" och arcs som många av Er skulle vilja se mer av ;)

Om jag driver med Er?

Nej, inte alls

Däremot tror jag att det ibland är nyttigt att inte "låsa in sig" i samma gamla invanda tankar gällande hur ST skall och bör se ut.

För ST:s egen överlevnad ...........

Jag skulle ha uttryckt mig tydligare: Med "förstöra" menade jag att TPTB förmodligen skulle bryta mot kontinuiteten ÄNNU mer än vad de redan gjort. Det gäller framför allt idén med tidsvapen och tidsresor.

Nej, serien skulle nog inte bli rörig för den trogne tittaren, men för alla andra så skulle den snabbt bli rörig. Tittarsiffrorna skulle dala snabbt. Det krävs mer människor än den allra trekkigaste grupper av trekkers för att en serie ska kunna överleva.

Tar man bort tidsrese-grejen från din idé så blir den nog bättre.

Jag tycker inte det är något fel på ditt förslag egentligen, jag tycker bara att det är för många grejer ihoprörda för att rymmas i EN enda serie.

Edited by Sotunk

den neste serien burde hete "Star Trek: Federation" og handle om forskjellige skip/oppdrag. Det hadde vært gøy å følge mannskapet på USS Thunderchild eller f.eks USS Rhode Island i noen episoder.

Tycker du inte det skulle vara lite tråkigt om huvudpersonerna i serien byttes ut hela tiden?

Personligen så vill jag ha kärngrupp som är med genom hela seriens gång och som utvecklas och växer med tiden.

Håller med. Det måste vara en kärngrupp. annars vill man inte titta på serien efter ett tag.

Jag gillar iden med en serie som utspelar sig på olika skepp. Naturligtvis behöver man ju huvudkaraktärer, men det skulle man ju kunna lösa med att man t ex har ett gäng inspektörer som åker runt på olika skepp, eller kanske ett gäng reparatörer (det finns väl ngn bokserie om det tror jag). Eller kanske en Space Dock, där skepp med olika karaktärewr kommer in och berättar spännande historier om vad som hänt med deras skepp.

poth_99:s förslag tycker jag inte alls passar i ST. Det är ju tanken att ST skall vara en serie som förmedlar en positiv framtidssyn, där man brottas med problem, som kan översättas till problem i vår egen vardag. Inte att det skall vara en lång och konstig krigsskildring. Det låter mer passande för ett datorspel, som t ex Elite Force. Vill man se skildringar av krig finns det ju redan gott om sådana (t ex den aldelles fantastiskt bra serien Band of Brothers på fyran)

(För övrigt är jag rätt övertygad om att "Trek" betyder "(vandring)/resa" och inte "vandrare")

Jag gillar iden med en serie som utspelar sig på olika skepp. Naturligtvis behöver man ju huvudkaraktärer, men det skulle man ju kunna lösa med att man t ex har ett gäng inspektörer som åker runt på olika skepp, eller kanske ett gäng reparatörer (det finns väl ngn bokserie om det tror jag). Eller kanske en Space Dock, där skepp med olika karaktärewr kommer in och berättar spännande historier om vad som hänt med deras skepp.

poth_99:s förslag tycker jag inte alls passar i ST. Det är ju tanken att ST skall vara en serie som förmedlar en positiv framtidssyn, där man brottas med problem, som kan översättas till problem i vår egen vardag. Inte att det skall vara en lång och konstig krigsskildring. Det låter mer passande för ett datorspel, som t ex Elite Force. Vill man se skildringar av krig finns det ju redan gott om sådana (t ex den aldelles fantastiskt bra serien Band of Brothers på fyran)

(För övrigt är jag rätt övertygad om att "Trek" betyder "(vandring)/resa" och inte "vandrare")

1. Idén med en serie som utspelar sig på olika skepp: gäsp! Tja, då var vi där igen. Dessa eviga episoder på skepp, skepp och åter skepp <_< .

Det problem ST har och som är totalt uttjatat är just att manusförfattarna knappt vågar kika utanför skotten på rymskeppen.

Det måste förändras, annars går det rakt nedåt med tittarsiffrorna.

Ett lysande exempel på "rymdskepps-fixeringen" är nya långfilmen Nemesis. Nu skall jag inte förstöra handligen för någon, men tänk på det när Ni ser den.

I övrigt ger jag den ändå ett betyg på 7/10.

Ett spacedock? Det luktar Babylon 5 eller DS9 :) , men tja varför inte ...

2. ST en positiv framtidssyn; visst men federationen har sannerligen sina problem, även om det inte är på jorden.

ST kan mycket väl ha den inriktningen att överföra problem som kan realteras till vår vardag. Det går även med mitt förslag; som nu verkar kallas "krigsskildring" :) , men det är helt Ok.

Förslaget är inte en "lång och konstig krigsskildring". Att serien skall vara lång det hoppas jag :D , men konstig? Det är väl självklart att det inte blir en krigsskildring i varje avsnitt.

Huvudtanken är att få en inriktning som är mer marknära i ST än dessa konstanta rymdskeppsskildringar.

Att i ST byta grundkonceptet från sin"rymskeppsrelaterade forskningsinrikting" till en mer marknära skildring av då tex "federationens olika truppslag" är inte särskilt kontroversiellt.

Vi får kanske äntligen se var som försigås "runt om" dessa forskningsskepp och det kan bli en trevlig bekantskap ... och kanske en nödvändig sådan.

(Star Trek - jag skrev bla: "att vandra bland stjärnorna")

Jag skulle vilja se en trek-serie som inte handlar om Starfleet folk på ett skepp/bas utan om andra personer i Federation Space, typ frilansare, "tidspoliser", hemliga agenter, eller en serie där Federation har förlorat ett krig (jorden har blivit ockuperad osv) där piloten handlar om hur Federationen förlorar och serien handlar om hur de slåss mot den nya fienden, lite i stil med Space Above and Beyond och/eller Starship Troopers, ett lite mörkare trek helt enkelt. Att fortsätta på samma still sedan TOS (med det mkt bra undantaget DS9) är inte bara tråkigt, utan även extremt fantasilöst. Helst av allt skulle jag se en ny Sci-Fi serie, typ i stil med Aliens och Starship Troopers (inget Dark Angel-blajj tack).

Jag skulle vilja se en trek-serie som inte handlar om Starfleet folk på ett skepp/bas utan om andra personer i Federation Space, typ frilansare, "tidspoliser", hemliga agenter, eller en serie där Federation har förlorat ett krig (jorden har blivit ockuperad osv) där piloten handlar om hur Federationen förlorar och serien handlar om hur de slåss mot den nya fienden, lite i stil med Space Above and Beyond och/eller Starship Troopers, ett lite mörkare trek helt enkelt.  Att fortsätta på samma still sedan TOS (med det mkt bra undantaget DS9) är inte bara tråkigt, utan även extremt fantasilöst.  Helst av allt skulle jag se en ny Sci-Fi serie, typ i stil med Aliens och Starship Troopers (inget Dark Angel-blajj tack).

Bra sagt kunde inte ha sagt det bättre själv.

Det vore även kul att se en serie om några som ligger i fronten, då inte dom som säger vad som ska göras.

Det skulle nog också vara ballt med en kapten som inte är så säker på sig själv (osäker/oerfaren) och måste lite hårt på sina mannar.

Jag skulle vilja se en trek-serie som inte handlar om Starfleet folk på ett skepp/bas utan om andra personer i Federation Space, typ frilansare, "tidspoliser", hemliga agenter, eller en serie där Federation har förlorat ett krig

... hmm,

lite som jag förespråkat tidigare.

"Rör om i grytan" så får vi en starkare och bättre ST och fler tittare :D

reedshot3.jpg

Reed in action, Marauders

Gillar iden om livet utanför Star Fleet. Kunde vara intressant att se hur jorden ser ut, politiskt system, förändrad geografi etc.

Tänkte bara också passa på att påpeka att det redan har funnist ett likadant ämne som detta. Men då det inte verkar fungera längre :blink: måste jag nog föreslå att detta hålls öppet.

Men har ni ingen fantasi? Tänk er detta: Slutet på Star Wars "Empires End". En Star Destroyer skickar ut ett nödmedellande och en flotta av Star Trek Skepp svarar och börjar hjälpa Imperiet mot nya republiken.

**SPOILER**

Imperiet Besegras i "Empires End"

**SLUT PÅ SPOILER**

Nja, det där låter lite konstigt. Star Wars är ju för länge sen och Star Trek är ju i framtiden. Sen tror jag inte att Federationen hade hjälpt The Galactic Empire utan snarare The Alliance to Restore the Old Republic

Nja, det där låter lite konstigt. Star Wars är ju för länge sen och Star Trek är ju i framtiden.

Hmm, så är det väl inte. kanske inte plats för en sån diskution här, men så vitt jag uppfattat det så är starwarsfilmerna dokumentationer som görs typ år 4000 (om många tusen år iaf) då mänskligheten gett sig ut i galaxen och gjort sig hemmastadda och alla star-krigen redan hänt och man berättar att "så gick det till." borde alltså vara ännu längre in i framtiden än startrek.

men om jag ska vimla mig tillbaka till eventuella framtida startrekserier så är tycker jag att om det ska komma någon mer serie då ska den verkligen gälla nåt bra. har dom inte använt sina bästa stories redan? tycker ja nog. en till serie skulle nog bli alldeles för lik någon av de tidigare. :vulcan:

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...