Gå till innehåll

Voyagers resa genom Galaxen


Captain Proton

Rekommenderade inlägg

VOYAGER har ju rest en lång sträcka över Galaxen (nu i Workforce ca 30000 ljusår, om jag inte har fel). På vägen har de ju många gånger fått "hjälp" att snabbt komma närmare Jorden.

Men om de nu rest 30000 ljusår så borde de väl ha kommit till Beta-kvadranten?? Men de säger ju fortfarande att de är i Delta-kvadranten. KOnstigt ! Varför är det så?

Är det nån som vet om det finns nån karta över galaxen och Voyagers väg genom den.

Redigerad av Captain Proton
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 83
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Man kan ju tänka så här att universum är ju rätt stort och Delta-kvadranten kanske ligger bredvid Alfa har du tänkt så??

Men om Voyager ska ta den snabbaste vägen hem (fågelvägen) måste de ju åka igenom Beta-kvdranten, de kan ju inte heller åka igenom Galaxens mitt, eftersom det är för varmt o så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju tänka så här att universum är ju rätt stort och Delta-kvadranten kanske ligger bredvid Alfa har du tänkt så??

Men om Voyager ska ta den snabbaste vägen hem (fågelvägen) måste de ju åka igenom Beta-kvdranten, de kan ju inte heller åka igenom Galaxens mitt, eftersom det är för varmt o så.

För varmt?? :blink: skulle inte direkt säga att det är varmt i rymden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju tänka så här att universum är ju rätt stort och Delta-kvadranten kanske ligger bredvid Alfa har du tänkt så??

Men om Voyager ska ta den snabbaste vägen hem (fågelvägen) måste de ju åka igenom Beta-kvdranten, de kan ju inte heller åka igenom Galaxens mitt, eftersom det är för varmt o så.

Japp, så borde det ju vara. Jag misstänker att det handlar om att TPTB helt enkelt vill göra det lättare för vissa mindre insatta tittare att hänga med på vad som händer. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju tänka så här att universum är ju rätt stort och Delta-kvadranten kanske ligger bredvid Alfa har du tänkt så??

Alfa-kvandraten ligger diagonalt med Delta-kvadranten.

Men om Voyager ska ta den snabbaste vägen hem (fågelvägen) måste de ju åka igenom Beta-kvdranten, de kan ju inte heller åka igenom Galaxens mitt, eftersom det är för varmt o så.

Ehh? För varmt. Mig veteligen så finns det inget i galaxens mitt som alstar värme. Ska det inte finnas nån barriär som förhindrar att man kan åka dit (Final Frontier).

I det riktiga universumet har vi ett stort svart hål som gör att man inte kan åka dit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är intressant det där med hur långt Voyager måste resa för att komma till Alfakvaderanten och hur snabbt ett skepp egentligen kan resa. Om Voyager har rest 30000 ljusår så måste ju detta ha tagit 3000 år även om man reser i warp 10 (eftersom Warp 10 är 10 ggr ljusets hastighet). Om man bortser från att de har gått "genvägar" så verkar ju resan alldeles för lång.

Jag kan inte så myckket om Warp hastighet. Men är inte Warp 1 att resa med ljusets hastighet? Någon som vet mer? Rymden ter sig väldigt stor även mer Warp speed!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är intressant det där med hur långt Voyager måste resa för att komma till Alfakvaderanten och hur snabbt ett skepp egentligen kan resa. Om Voyager har rest 30000 ljusår så måste ju detta ha tagit 3000 år även om man reser i warp 10 (eftersom Warp 10 är 10 ggr ljusets hastighet). Om man bortser från att de har gått "genvägar"  så verkar ju resan alldeles för lång.

Jag kan inte så myckket om Warp hastighet. Men är inte Warp 1 att resa med ljusets hastighet? Någon som vet mer? Rymden ter sig väldigt stor även mer Warp speed!

Jag tipsar om följande ämne: Warp. :)

Svaret finns där.

Redigerad av Sotunk
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vintergatan är delad i 4 delar

Alfakvadranten Betakvadranten

Galaxens mitt

Gammakvadranten Deltakvadranten

Fråga inte mig varför inte de är i Beta istället för Delta.

[url=http://www.startrek.com]

Här kan ni nog hitta svaret

30000 ljusår tar 30 år att åka i warp 10

Alltså tar 75000 ljus??r 75 år att åka i warp 10 :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...
Om Voyager har rest 30000 ljusår så måste ju detta ha tagit 3000 år även om man reser i warp 10 (eftersom Warp 10 är 10 ggr ljusets hastighet). Om man bortser från att de har gått "genvägar"  så verkar ju resan alldeles för lång. Jag kan inte så myckket om Warp hastighet. Men är inte Warp 1 att resa med ljusets hastighet? Någon som vet mer? Rymden ter sig väldigt stor även mer Warp speed!

Warp speed är uppdelat så här:

warp 1 = ljusets hastighet

sedan går det med jämmna steg men warp 10 är inte 10 gånger ljusets hastighet för i warp 10 är du överallt samtidigt. I varje fall om man ska tro voyager avsnittet "Treshold". I övrigt har voyager rest 40 000 ljusår och har 30 000 kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Warp 9,9999 är det snabbaste som Federationen har uppnåt, och det är i den hastigheten som dom snabbaste sub rymds radiovågorna färdas i.

Warp 9,9999 motsvarar: 215 trilljoner km/h, eller 199516 gåner ljushastigheten.

Det skulle i den hastigheten ta 0,000006 sekunder att åka till månen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Warp 9,9999 är det snabbaste som Federationen har uppnåt, och det är i den hastigheten som dom snabbaste sub rymds radiovågorna färdas i.

Warp 9,9999 motsvarar: 215 trilljoner km/h, eller 199516 gåner ljushastigheten.

Det skulle i den hastigheten ta 0,000006 sekunder att åka till månen

När uppnådde dom den?

trolige inte något som dom lyckades hålla under någon längre tid (kanske 0,01 milli sekund)

sen så bör man veta att skalan för warp är olika för TOS än den dom ha i TNG/DS9

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Warp 9,9999 är det snabbaste som Federationen har uppnåt, och det är i den hastigheten som dom snabbaste sub rymds radiovågorna färdas i.

Men Tom kom ju upp i Warp 10 i avsnittet Threshold som crazy_voayger sa. Och Janeway sa, om jag kom ihåg rätt, att han var den första som uppnåt den hastigheten i federationen.

Det slutade ju inte så bra men han dog ju i alla fall inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Warp 9,9999 är det snabbaste som Federationen har uppnåt, och det är i den hastigheten som dom snabbaste sub rymds radiovågorna färdas i.

Men Tom kom ju upp i Warp 10 i avsnittet Threshold som crazy_voayger sa. Och Janeway sa, om jag kom ihåg rätt, att han var den första som uppnåt den hastigheten i federationen.

Det slutade ju inte så bra men han dog ju i alla fall inte.

Jo, jag har också för mig att Janeway sa det, men resultatet blev inte så lyckat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När uppnådde dom den?

trolige inte något som dom lyckades hålla under någon längre tid (kanske 0,01 milli sekund)

sen så bör man veta att skalan för warp är olika för TOS än den dom ha i TNG/DS9

Sub-rymds radiovågorna kan uppnå den hastigheten med hjälp av en stro deflektor, det är dom absolut snabbaste radiovågorna av alla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När uppnådde dom den?

trolige inte något som dom lyckades hålla under någon längre tid (kanske 0,01 milli sekund)

sen så bör man veta att skalan för warp är olika för TOS än den dom ha i TNG/DS9

Sub-rymds radiovågorna kan uppnå den hastigheten med hjälp av en stro deflektor, det är dom absolut snabbaste radiovågorna av alla

Aha.

Men inget skepp har klarat det (utan att det ska går fel då)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan känns det som det är en väldigt kompetent crew som jobbar på Voy, eftersom de bibehåller skeppets skick under alla dessa 7 år....utan starfleet.

Är det teoretiskt omöjligt för Voy att färdas snabbare än Warp 10 eller?

när du åker i warp 10 så är du på alla plaster i univerum sammtidigt. det går nog men alla blir ju ödlor sen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när du åker i warp 10 så är du på alla plaster i univerum sammtidigt. det går nog men alla blir ju ödlor sen

Men borgerna har väl ngt som kallas transwarp, som skall vara snabbare. hur funkar det? Det talas ju ofta om "transwarp-conduits", vilket verkar vara ngn typ av ledningar som gör att man kan åka snabbare. :osäker:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...