Jump to content
Sign in to follow this  
Captain Proton

Voyagers resa genom Galaxen

Recommended Posts

Jag måste säga att jag inte riktigt förstår folks argument när dom säger att voyager valde 70 års ruten över 50års ruten för att dom ville utforska.

Om jag var dom så skulle jag vilja ta mig hem så fort som möjligt. Å de finns inget som säger att man inte kan utforska på 50 års ruten, de utforskar bara 20 år mindre...

Då de flesta på VOY är över 25 år så är inte skillnaden mellan en resa på 50 år och en på 70 år är inte så stor.
Jag tror nog att 20år extra är en väldigt lång tid, oberoende av hur gammal man är...

Jag hade då hellre tagit tid till att utforska världar. Kanske finns det då chans att hitta någon ny teknik eller maskhål som förkortar resan.

Chansen att hitta ny teknik eller maskhål som förkortar resan är ju precis lika stor på 50 års ruten som 70års ruten.

Jag måste nog säga att jag fortfarande inte ser nån anledning till varför dom tog den väg dom tog. Visserligen kan du ju finnas nånting där som vi inte får veta om, en väääldigt stor radioaktiv nebulosa, eller nått annat. Vem vet, inte vi tittare i alla fall ;)

Chansen att hitta ny teknik eller maskhål som förkortar resan är ju precis lika stor på 50 års ruten som 70års ruten.

Rent statistiskt sett borde väl chansen vara större om man åker en längre sträcka, eftersom man då får en längre sträcka där hålen ksulle kunna finnas. Men å andra sidan är väl chansen att man hittar ett maskhål ändå så liten att det knappast skulle göra ngn skillnad egentligen.

Lite förhandling med Q kunde kanske också vara ett alternativ.

Q ville förhandla men det ville inte Janeway.

Jag håller med. I t.ex. "Q and the grey" så säger Q till Janeway att han kan hjälpa dom hem... då säger Janeway "I'm not looking for a quick fix". Det låter lite konstigt i mina öron.

I Q2 så hjälper ju Q Voyager att komma lite närmare hem, med några år...om bara Janeway hade gnällt lite mer på Q kanske han skulle hjälpa dom men nej, nej Janeway måste ju behålla sin heder.

Fast dom hittar ju ca 25-30 maskhål/avsnitt när chansen är liten det kallar jag tur

Nu kan jag bara inte låta bli att lägga mig i.

Voyager har absolut inte hittat 6000+ maskhål (272 avsnitt * 25 maskhål= 6800 st), inte ens i närheten.

Visst, ämnet är till för att diskutera Voyagers resa genom galaxen, däribland felen, men hitta för sjutton inte på egna fel! :arg: Jag vet att du inte gillar Voyager, det har framgått rätt så tydligt, men kom med vettiga argument baserade på fakta istället för fantasier.

---

Fast dom hittar ju ca 25-30 maskhål/avsnitt när chansen är liten det kallar jag tur

Nu kan jag bara inte låta bli att lägga mig i.

Voyager har absolut inte hittat 6000+ maskhål (272 avsnitt * 25 maskhål= 6800 st), inte ens i närheten.

Visst, ämnet är till för att diskutera Voyagers resa genom galaxen, d??ribland felen, men hitta för sjutton inte på egna fel! :arg: Jag vet att du inte gillar Voyager, det har framgått rätt så tydligt, men kom med vettiga argument baserade på fakta istället för fantasier.

---

Det är bra 172 avsnitt av Voyager så det blir bara 4300 maskhål.

Ok kanske inte så många men ändå dom har hittat fler än vad dom borde hitta. Det är inte sammolikt att dom kan hitta så många som dom ändå gjort

Det är bra 172 avsnitt av Voyager så det blir bara 4300 maskhål.

Ok kanske inte så många men ändå dom har hittat fler än vad dom borde hitta. Det är inte sammolikt att dom kan hitta så många som dom ändå gjort

Oops, my mistake. :rodna: Tänk vad stora skillnader en 1:a och en 2:a gör... *ska kontrollräkna i fortsättningen*

Men det är ju definitivt inte i närheten av 4000 maskhål iallafall.

Och vad är det egentligen som säger att det är så orimligt att dom skulle ha hittat så många som dom gjort? (Hur många har dom hittat? Någon som vet?)

En del människor vinner högvinster flera gånger på trisslotter, medan andra aldrig gör det. Slumpen, ödet; kalla det vad ni vill.

Slutligen: De som ser till att Voyager bryter mot de sk. reglerna är ju i slutändan Braga, Berman & co - samma människor som var med och skapade reglerna när det begav sig. Skyll på manusförfattarna, inte på karaktärerna.

Det en författar skriver att en karaktär gör (eller inte gör) det som han/hon gör. Även allt som är bra med serien är sånt som BB har skrivit men det betyder inte att det inte har hänt eller att vi inte kan rälna med det. Det är ett argument som inte funkar. Då om man ska räkna bort allt det dåliga som dom gör måste man ju även göra samma sak med det bra. och då sitter man men inget.

Om en författar skriver att Janeway kapar handen så gör hon det. Men det betyder inte att man sen bara kan ränka bort det för att det är skrivet.

Om BB säger att detta är de regeler som gäller och sen skriver att ex Janeway gör raka motsattsen till det. Det betyder då att karaktären Janeway gör det.

Det en författar skriver att en karaktär gör (eller inte gör) det som han/hon gör. Även allt som är bra med serien är sånt som BB har skrivit men det betyder inte att det inte har hänt eller att vi inte kan rälna med det. Det är ett argument som inte funkar. Då om man ska räkna bort allt det dåliga som dom gör måste man ju även göra samma sak med det bra. och då sitter man men inget.

Eh, va? :huh:

Om en författar skriver att Janeway kapar handen så gör hon det. Men det betyder inte att man sen bara kan ränka bort det för att det är skrivet.
Nej, man kan ju knappast undgå att se att hon springer runt med bara en hand :D

Om BB säger att detta är de regeler som gäller och sen skriver att ex Janeway gör raka motsattsen till det. Det betyder då att karaktären Janeway gör det.

Ja, eftersom han har skrivit att det är karaktären Janeway som ska göra det, så är det ju självklart att det är hon som gör det. Vem annars?

Men man kan inte skylla alla fel i en serie på en fiktiv person, lika lite som man kan ge dem beröm för bra saker som händer i serien. Karaktärerna har ingen egen vilja alls, de är bara påhittade figurer vars enda syfte är att förmedla det författarna har skrivit. Hade Braga&co velat ha ett Star Trek uiversum med kontinuitet hade dom hållt sig till sina egna regler och på så sätt skapat ett.

Nu bryr dom sig uppenbarligen inte, till fansens stora sorg (glädje?).

Man kan inte skyla på BB så fort janeway går något dåligt och på så sätt bortförklara det. Om man tänker så kan man inte häller anvnda sig av argument att hon är bra då det är bara något som dom skrivit

Det går inte att för en diskution om varje gång man säger något negativt så är det inte karaktären utan det är författaren som gör fel. Om vi ska ha den instellningen till trek så kan vi lika gärna lägga ner hela forumet.

Så men andra ord kan man inte prata om att Janeway är en så bra kapten då det bra är fiction och inget av det har hänt. Bra vi säger så?

Sen så är det klart att man kan missa på visssa fakta ex hur många torpeter dom använder(98 av 40 än så länge), det är en blooper sånt händer (offta o voy men ändå).

Men att skriva att dom bryter mot PD så mycket som dom gör dock sen skriva att dom alldrig gjot det. DEt gör bara att karaktären antingen är en lögnare eller en med dåligt minne

Jag vet inte riktigt vad det är du försöker säga Morn men själv tycker jag att den här diskussionen kan föras på två olika plan beroende på vilka regelbrott man pratar om.

När det gäller brott mot de fiktiva reglerna som t.ex Prime Directive så kan man skylla detta på karaktärerna i serien (Janeway m.fl).

Men när det gäller de regler och ideer som serien bygger på (t.ex det här med antalet torpeder, avstånd, maskhål m.m) så ligger skulden hos manusförfattarna.

När det gäller brott mot de fiktiva reglerna som t.ex Prime Directive så kan man skylla detta på karaktärerna i serien (Janeway m.fl).

Men när det gäller de regler och ideer som serien bygger på (t.ex det här med antalet torpeder, avstånd, maskhål m.m) så ligger skulden hos manusförfattarna.

Tack det var det som jag försökte få fram.

Men att skriva att dom bryter mot PD så mycket som dom gör dock sen skriva att dom alldrig gjot det. DEt gör bara att karaktären antingen är en lögnare eller en med dåligt minne

Eller kanske att de som skriver har dåligt minne. <_<

Eller kanske att de som skriver har dåligt minne. <_<

Så kan det ju vara då dom gjort så många missar med voy så.

Men ändå

Jag vet inte riktigt vad det är du försöker säga Morn men själv tycker jag att den här diskussionen kan föras på två olika plan beroende på vilka regelbrott man pratar om.

Grymt bra sagt!

Det där håller jag med till fullo. När jag la mig i diskussionen så var det pga påståendet om orimligt många maskhål, något som, om det varit sant, skulle ha varit författarnas fel då det är de som tidigare visat vad som är rimligt att hitta.

Och det här har jag sagt förut, men är det inte roligare att titta på Star Trek om man inte anstränger sig för att hitta fel jämt? Det tror jag på.

*drops subject for now*

Varför inte skaffa sig StarTrek Space Charts, som finns på sci-fi bokhandeln t.ex.

Där står alla turer som TNG och VOY har gjort.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kan VERKLIGEN rekomendera den boken. Författaren har damsugit hela Star Trek-världen för att göra de bästa ST-kartorna någonsin.

14 SIDOR (!) beskriver Voyagers resa genom Deltakvadranten.

Varför inte skaffa sig StarTrek Space Charts, som finns på sci-fi bokhandeln t.ex.

Där står alla turer som TNG och VOY har gjort.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kan VERKLIGEN rekomendera den boken. Författaren har damsugit hela Star Trek-världen för att göra de bästa ST-kartorna någonsin.

14 SIDOR (!) beskriver Voyagers resa genom Deltakvadranten.

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för tipset!! Det låter helt fantastiskt och jag måste införskaffa den omedelbart :D

En sak som jag brukar undra över är varför (nästan) alla ... vad ska man säga, individer? Iaf, alla raser de stöter på ändå påminner å mycket om människorna, två ben osv. verkar bara vara ansiktet som är ändrat i vissa fall. Nåja, species 8472 är ju inte direkt människolik i sin vanliga skepnad. :P

En sak som jag brukar undra över är varför (nästan) alla ... vad ska man säga, individer? Iaf, alla raser de stöter på ändå påminner å mycket om människorna, två ben osv. verkar bara vara ansiktet som är ändrat i vissa fall. Nåja, species 8472 är ju inte direkt människolik i sin vanliga skepnad. :P

<{POST_SNAPBACK}>

Jag skulle tro att det beror på att den bipedala humanoida (eller romulanoida, som de säger på romulus) livsformen är bäst lämpad för intelligent liv. Händer att greppa med, stämband som kan förmedla språk som i sin tur för fram ideér och budskap o.s.v.

Sen finns det ju undantag. På betazoid är kanske stämbanden överflödiga o.s.v. Men i stort så tror jag att det beror på något sånt.

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm, du har nog rätt. Det låter vettigt :)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag skulle tro att det beror på att den bipedala humanoida (eller romulanoida, som de säger på romulus) livsformen är bäst lämpad för intelligent liv. Händer att greppa med, stämband som kan förmedla språk som i sin tur för fram ideér och budskap o.s.v.

Sen finns det ju undantag. På betazoid är kanske stämbanden överflödiga o.s.v. Men i stort så tror jag att det beror på något sånt.

<{POST_SNAPBACK}>

Och sedan finns ju TNG-avsnittet The Chase som förklarar mycket om varför de flesta intelligenta aliens är lika varann.

Grr, MÅSTE försöka hitta TNG avsnitt nu!

men det hör inte hit nu.

I början skrev man ju om det här med kartor osv. Voyager tog väl omvägar vissa gånger, ett ex. då de skulle till Talaxia. Och de hamnade ju nästan på kanten till galaxen, tänk om de lyckats hamna i en helt annan galax!

När man tänker efter så är det fullständigt logiskt. Voyager finner sig själva i deltakvadranten och har okänd rymd hela vägen och hem. Det är kortare väg till gammakvadranten och det bajoranska maskhålet än det är att åka hem. Varför sätter Voyager kurs mot jorden? Jag begriper det inte. :)

När man tänker efter så är det fullständigt logiskt. Voyager finner sig själva i deltakvadranten och har okänd rymd hela vägen och hem. Det är kortare väg till gammakvadranten och det bajoranska maskhålet än det är att åka hem. Varför sätter Voyager kurs mot jorden? Jag begriper det inte.  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Ja om det nu är närmare så är det konstigt. Man kan tänka sig att de är rädda för The Dominion. Även om de blev hårt slagna i alfa kvadranten så betyder det inte att de inte fortfarande är starka i gammakvadranten, och Dominion skulle nog gärna sätta tänderna i ett StarFleet skepp efter nederlaget. Janeway bedömer det nog som säkrare att åka genom outforskad rymd, än in i ett område där hon vet att de har mäktiga fiender.