Jump to content
Sign in to follow this  
Captain Proton

Voyagers resa genom Galaxen

Recommended Posts

När man tänker efter så är det fullständigt logiskt. Voyager finner sig själva i deltakvadranten och har okänd rymd hela vägen och hem. Det är kortare väg till gammakvadranten och det bajoranska maskhålet än det är att åka hem. Varför sätter Voyager kurs mot jorden? Jag begriper det inte.  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Ja om det nu är närmare så är det konstigt. Man kan tänka sig att de är rädda för The Dominion. Även om de blev hårt slagna i alfa kvadranten så betyder det inte att de inte fortfarande är starka i gammakvadranten, och Dominion skulle nog gärna sätta tänderna i ett StarFleet skepp efter nederlaget. Janeway bedömer det nog som säkrare att åka genom outforskad rymd, än in i ett område där hon vet att de har mäktiga fiender.

<{POST_SNAPBACK}>

Enligt denna bild (från star trek dimension) så är det närmre till det stabila maskhålet (bajor-gamma) än till federationsrymd. Så jag anntar att Jakobssons förklaring är trolig. Men! Voyager försvann till deltakvadranten precis när DS9 gick in i sin tredje säsong (Jag har inte sett så l??ngt av DS9 ännu). Hade kriget mot Dominion brutit ut redan då, i slutet av andra DS9 säsongen? Det är ett måste för att Jakobssons teori skall vara trolig. Annars skulle ju Gamma vara lika okänd som Delta för Janeway. Och då borde hon valt kortaste vägen.

Dessutom så borde ju det givets en förklaring varför Janeway & co. valde denna längre väg.

map_stency.gif

Nej kriget hade inte brutit ut i säsong 2-3 av DS9....

Men är det inte ungefär lika långt till gammas maskhål som till alfakvadranten? Maskhålet ligger ju i utkanten av gammakvadranten... Och den rutten de tog hem skulle ju tagit dem genom betakvadranten efter ett tag, som är någorlunda känd för federationsmedborgare....

Jag skulle nog valt en relativt utforskad del av galaxen jämfört med en totalt okänd...? I alla fall om mitt uppdrag var att komma hem och inte utforska.

Och det kanske är så enkelt att de inte hittar vägen från Caretaker till maskhålet i gammakvadranten. Det är ju inte direkt som att de har en massa kartor över området :)

Edited by MrsRiker

Man kan tänka sig att de är rädda för The Dominion. Även om de blev hårt slagna i alfa kvadranten så betyder det inte att de inte fortfarande är starka i gammakvadranten, och Dominion skulle nog gärna sätta tänderna i ett StarFleet skepp efter nederlaget.

Spoilervarning nedan för alla som inte sett hela DS9

Dominion blev väl knappast hårt slagna i alfakvadranten. Federations- klingon- romulanstyrkorna hade ju tillsammans stora problem att övervinna Dominion och hade knappast klarat det utan att Cardassierna bytte sida i elfte timmen och att Odo övertalade den kvinnliga formskiftaren att hon skulle kapitulera.

Alltså kan ju knappast det ha något med Janeways beslut att göra.

Man kan tänka sig att de är rädda för The Dominion. Även om de blev hårt slagna i alfa kvadranten så betyder det inte att de inte fortfarande är starka i gammakvadranten, och Dominion skulle nog gärna sätta tänderna i ett StarFleet skepp efter nederlaget.

Spoilervarning nedan för alla som inte sett hela DS9

Dominion blev väl knappast hårt slagna i alfakvadranten. Federations- klingon- romulanstyrkorna hade ju tillsammans stora problem att övervinna Dominion och hade knappast klarat det utan att Cardassierna bytte sida i elfte timmen och att Odo övertalade den kvinnliga formskiftaren att hon skulle kapitulera.

Alltså kan ju knappast det ha något med Janeways beslut att göra.

<{POST_SNAPBACK}>

Dominion hade ju dessutom en massa skepp på andra sidan maskålet som väntade på att komma igenom, men inte kunde på grund av minorna. Jag är ganska säker på att de hade många fler skepp på andra ställen i Gamma-kvadranten också. Om man ska tänka realistiskt så är nog anledningen till att manusförfattarna valde att Voyager skulle åka genom Delta-kvadranten att de inte skulle överleva särskilt länge i Gamma. Som jag har uppfattat det kände väl Dominion till Federationen och de hade nog inte uppskattat att ett federationsskepp kommer och "spionerar" på dem, även om kriget inte brutit ut ännu.

Enligt mig så är det en miss av antingen författarna till DS9/VOY eller av de som bestämt och ritat kartorna som används i bl.a. Star Trek Encyclopedia (bilden ovan från Second Edition CD-ROM).

Det som jag tycker är viktigast i denna diskusion är: Janeway & co. kom till deltakvadranten INNAN de kände till Dominion som en farlig fiende. Alltså borde hon valt närmsta vägen hem. Om inte borde hon ha lämnat en förklaring i serien (till oss trekkare) varför de tar om vägen genom hela deltakvadranten och runt den galaktiska kärnan.

För att spetsa till det ytterligare så visste Janeway att området de ska passera är farligt nära Borg-space. Borgerna är ju sen INNAN en känd farlig fiende. Så visst är det märkligt det här med Voyagers rutt.

Finns det verkligen något som säger att Maskhålet borde vara en närmare väg? Vad jag förstår bygger den teorin på icke-officiella tvådimensionella kartor. Kartor på nätet eller i böcker som encyclopedian stämmer aldrig ihop med varandra. Ofta är de inte genomtänkta heller utan är bara till för att gen en överskådlig bild. Star Trek: Star Charts tycker jag är en mycket genomtänkt bok och den sätter maskhålet längre bort.

Om vi tänker canon är det mycket möjligt att maskhålet är närmare men det är lika troligt att det inte är det. Eftersom Voyager satte kurs direkt mot Jorden verkar det mer logiskt att de valde den vägen för att den är närmare än av rent slarv.

Vad Borgerna beträffar vet Janeway och co att de finns i Deltakvadranten. Tyvär kan de bara åka åt tre håll 1. Ut ur galaxen 2. Genom Delta till maskhålet 3. Genom Delta till Jorden. Så om de har någon tanke på att åka hem så måste de korsa borgrymd, vare sig de vill eller inte.

Jag letar efter en karta över Voyagers resa.... Där man kan följa var de är när man tittar på serien.... Är det någon som vet en hemsida som har en sån....

Jag letar efter en karta över Voyagers resa.... Där man kan följa var de är när man tittar på serien.... Är det någon som vet en hemsida som har en sån....

<{POST_SNAPBACK}>

Sci fi bokhandeln hade en bra bok där Voygers hela resa var inritad. Tror att den hette något i stil med StarCharts of Star trek eller något sådant. J.