Jump to content
Sign in to follow this  
Pjotr'k

VOY: Voyager på SVT, del 11

Recommended Posts

Natural law framkallade gäspningar, och det i en avsevärd mängd. Ett riktigt bottenapp var vad det var. Därför så tilldelas avsnittet det ärovärda betyget 5/10 av mig.

Ett avsnitt som kretsar kring Seven är ju, som vi alla vet, inget nytt, och heller inget att se fram emot. När avsnittet sedan dessutom kretsar kring Chakotay också, så kan man inte annat än att anta att författarens avsikt faktiskt var att göra avsnittet så dåligt som bara är möjligt.

Den obligatoriska striden i slutet var imponerande. Särskilt med tanke på att vi bara har sett en sådan runt 50 - 100 gånger förut. Jag satt framåtlutad i stolen av spänning. En till skakning i skeppet och jag hade ramlat ur den.

När det gäller Toms körlektioner, så var dem måttligt underhållande (tja, man är lättroad vid midnattssnåret), ända fram till slutscenen dvs. Därefter blev det pinsamt. Jag kan höra alla mellanstadieelever (läs: den enda åldersgrupps med en mognadsnivå låg nog att finna detta intressant) jubla:

"Wohoo. Titta på Tom. Han får minsann trotsa sin strikta lärare. Är han inte häftig?"

Edited by Sotunk

Natural law

ÅÅ var ett bra avsnitt gillar att Tom var tvungen att ta kör lektioner har man inte tänkt att ahn skulle någonsin behöva göra...

Var roligt att se avsnitt när det är om Chakotay och Seven men men... :rolleyes:

Ger det: 8/10

Inte särskilt bra avsnitt, fast lite underhållande var det. Som Sotunk skrev innan så kan man gissa att när det handlar om Chakotay (han tyckte seven också men det gör inte jag) plus en planet som han råkar hamna på, så kan man anta att avsnittet inte kommer vara toppen (undantag: Unity) Fast jag tror att jag kommer spara det ändå. Det är ju faktiskt bara fyra avsnitt kvar...

Lite kul att Tom, voyagers bästa pilot blev tvungen att ta flyglektioner.

Annars lite tråkigt, men avsnittet hade sina ljuspunkter ända.

Längtar redan efter nästa avsnitt.

Bara 4 kvar. :tomte:

Voyager visas i repris i sommaren 2003.

Edited by *voyboy*

Voyager visas i repris i sommaren 2003.

Voyager kommer inte, jag repeterar:inte gå i repris på SVT, de har inga visningsrätter för något sånt.

Avsnitt Natural Law

Jag tycker att det är en verklig bra avsnitt. Där fick vi ett inblick på två olika livstilar men samma folkslag. Hur kom det sig att de "avancerad" folkslag utvecklade sig medan de naturfolken levde fortfarande med naturen. Det är intresstant att se hur primitiva folken redan är påverkad av Chakotay´s och Seven of NIne´s närvaro under de några dagarna. Jag kom just på hur indianer blev påverkad av nybyggarna/amerikaner på 1800-1900-talet med dessa "tekniska" grejor. Indianer blev utkörda av myndigheter ifrån marken och nybyggare förstörde mesta stor del av indinan-livstil/kultur bland annat medicin/växt-kunskap försvann mfl. Hur lever indianer i dag och vilka rättigheter de har idag. Det är en verklig bra tema, tycker jag

Det är underbart att se Chakotay kommunicerar med naturfolken med hjälp av visuella språk, dvs kroppspråk, mimik eftersom det beror på Chakotay redan behärskar "indianspråk". Det låter ganska logiskt att dessa tecken baserar sig på grundform, avbild på ikoner, rörelseåtergivning mfl. Jag anser att det är lite svår att skapa abstrakta tecken/ord eftersom de saknar något referns till grundform mfl. Jag börjar reflektera över att det bara är ett påhittad teckenspråk eller att manusförfattarna/ någon folk har hämtat/lånat något inhemsk teckenspråk någonstans i världen. Jag tror mest på detta första påståendet men det är trevligt att se hur de skapar ett "korrekt" konstgjord visuella språk/teckenspråk

Det är lite märkligt att Chakotay´s kombricka gick så lätt sönder genom att naturfolk slog ner kombrickan sönder med en sten. :blink: Konstig, kombricka´borde inte ha gått sönder så lätt eller hur. :knäpp:

Det är kul att Paris sitter på skolbänken igen! Jag ger avsnitt 7/10

// Nettan, som ber ursäkt för dålig svenska (men behärskar fullständigt tsp, lite asl och lite "isl") (Ett onödigt påstående)

Natural law Vad ska jag säga...inte det bästa avsnittet man sett precis men själva avsnittet var ju inte dåligt i sig. Seven var ju bra men Chakotay gillade jag inte så mycket men man måste ju ha med honom om det handlar om urinvånare. Ser fram emot nästa avsnitt!

Natural law får: G+

Friendship One, var faktiskt ett av de bästa avsnitten i säsong sju. För en gångs skull en smula självkritik från VOY. Och Neelix var faktiskt inte så fruktansvärt irriterande som han brukar vara. Roligt att den där leksaken spelade Vivaldi :), men borde den inte ha varit full med strålning iom att den låg på ytan. Isf verkar det ju ganska dumt att ge den till den lilla flickan.

Det var ju roligt att de ville ha med Carey igen, men de kunnde ju gett en förklaring till var han varit hela tiden. Sedan så håller jag med Morn om att det var synd att ta död på honom. :(

Intressant också att de använder en annan sorts uniform under EVA-dräkterna. Iom med att jag så avsnittet i svartvitt, kunde jag inte avgöra om det var samma som användes i "Q2". Ngn som vet hur det förhåller sig med den saken?

Natural Law: Neeej, snälla inte fler Seven-avsnitt nu. Det räcker nu! jag tycker iofs att det är roligt att Chakotay får vara med lite. Synd bara att han skall ha en så kass moral, när det gäller att beblanda sig med ventukulturen. Det enda som var verkligen genuint positivt med det här avsnittet var att de visade hur fruktansvärt korkat det är att ha högklackad på awaymissions/rymndskepp. Det där med Paris flyglektioner var väl halvroligt. Som vanligt så bestämmer Janeway helt godtyckligt när hon skall rätta sig efter PD och inte. <_<

Edited by Essray

Friendship One tycker jag typ är en blandning av säsong 6-avsnittet One Small Step och Enterprise's Terra Nova. Definitivt. Det var ju rätt bra men inget av mina favoriter kanske. Lite sentimentalt :P

Verkar som att de flesta håller med mig om att Natural Law inte var så bra. Faktum är att om jag ska välja ett sämsta avsnitt i säsong 7 så blir det det avsnittet, för det var inte så mycket happening. Och jag som trodde att Seven skulle avslöja sina känslor för Chakotay och bli glad för att vara ensam med honom, nääädå. <_< Jag vet inte varför men jag har alltid haft svårt för Chakotay-avsnitt! Han är en bra first officer med bra åsikter som kompletterar Janeway mycket bra (precis som Number One och Picard) men ändå är han lite tråkig. Natural Law tar ju dock upp ännu ett samhällsaktuellt (kanske inte så aktuellt just nu men förr i tiden var det det) ämne, exploatering av indianterritorier och förnekande av deras rättigheter... very well, ni som tycker att Neelix är irriterande kommer nog att gilla nästa avsnitt, Homestead :P

Det vore kul om Chakotey flippade ut och gjorde allt det som han inte skulle göra en enda gång. Jag hade hoppats på att det skulle komma någon romantisk stund medllan honom och Seven,men som sagt så kom inget där. Avsnittet var hyfsat, musiken och folket var bra.

Natural Law

Detta var ett mycket bra avsnitt, faktiskt ett av de bästa avsnitt som jag kommer ihåg. Det var lite kul att få se hur ventuerna levde och frodades nere

på planetytan, medans deras artfränder var hur tekniska som helst och levde

uppe i rymden... Dessutom tyckte jag att hon som tände elden med hjälp av den där frukten var söt :wub: så det kanske förhöjde avsnittets kvalitet lite grann. Det var även roligt att få se Paris ta körlektioner, de måste ha väldigt

bra piloter där ifall t.o.m Tom Paris, den bäste piloten på Voyager var tvungen

att ta körlektioner... :rolleyes: Jag ger avsnittet betyg 9/10.

Edited by James Godthardt

Natural Law

Instämmer väl där, kul att Seven kan släppa lite mer på sina Borgprinciper ibland med....Och nu efter Voy får de som vill se henne mer, se Boston Public serien....

Yepp, instämmer med Tom Paris flyglektioner..det kude han ha..hehe..

Homestead - ett medelmåttigt avsnitt.

Neelix var faktiskt bra för att vara Neelix vilket inte säger så mycket då mina förväntningar på den karaktären inte är så höga.

Det som jag tycker är bra med detta avsnitt är att man får se Neelix skepp. detta visar att dom som skriver voy tänker lite på en rödtråd (som de för övrigt i voy missar). Det hade varit lätt att bara låta hans skepp falla i glömskan men nu har vi faktist sett det 3 gånger (the chute, workforce, och nu homested). ja jag vet man såg insidan i piloten men det känns inte riktigt att det räknas då man allrig få se själva skeppet.

:tomte:

Snyft snyft, vilket avsnitt detta var, så förutsägbart men ändå så sorgligt.

Man blir så ledsen när nån som Neelix får ta avsked. Han har gjort endel häftiga saker under de åren som gått.

Men, nu är det väll över?!?!?!? eller kommer han igen??? (nu säger ni inget, ni som redan har sett de sista avsnitten)

Detta får en 5.5 av 7 från mig..

En liten parantes.. Jeri Ryan fyller år på samma dag som min pappa!!! Are you impressed??? I am impressed!!!

*Snyft* :gråter: Neelix lämnade ju Voyager! Det ju så sorgligt!!! Här är en utav de karaktärer jag följt på TV sedan 1998 och så lämnar han Voyager! Fast jag kan ju förstå han. Om de gör en VOY-film så hoppas jag att de lyckas få med honom ändå på något sätt.

Något jag gillade med avsnittet var att de spelade fint på väsnkapen mellan Tuvok och Neelix. Älskade när han gjorde den där lilla dansgrejen med foten i slutet :) Good one, Mr Vulcan :vulcan:

Edited by Emher

Homestead. Jag säger det oxå snyft, snyft...för att jag är förkyld hihi :D . Men jag tyckte om avsnittet, det var sorgligt och vemodigt efter alla dessa år. Även om jag inte är så förtjust i Neelix tycker jag att han i alla fall inte varit dålig fast han kan vara irriterande ibland.

Vänskapen mellan Tuvok och Neelix var oxå bra att de tog upp, den har ju varit nåt mellan de två från allra första början. Och det var oxå bra att de visade hans skepp.

Avsnittet får MVG- av mig.

Jag gillade detta avsnittet. Janeway var snäll som lät honom stanna kvar hos dem. Men jag gillade också pojkens sätt att spela.

Neelix. Ja vad ska man säga om Neelix? Jag tyckte han var bra :zorro:

9/10

Avsnittet var helt super!

Jag grät t.o.m. mot slutet (ja, jag kan gråta, men nu pratar vi inte mer om det). De gjorde själv slutet mycket bra, men hela avsnittet upplevde jag som mycket genomarbetat. Det var ett intensivt avsnitt med mycket information/händelser, vilket jag gillar.

Vi skall inte spoila om framtiden för Neelix i VOY, i alla fall inte i denna diskussion.

Avsnittet kändes i alla delar mycket bra och betyget blir därför 9/10.

Homestead tillhör ett av de få (2 st) avsnitt där jag inte överväldigas av impulsen att slänga mig på TV:n och försöka ta stryptag på Neelix så fort han öppnar munnen. För en gång skull presterar han något som inte får honom att framstå som deltakvadrantens näst största fjant (Icheb innehar position nr 1).

Storyn är väl lite sisådär, och det enda som gör att den fungerar, är just det faktum att Neelix står i centrum. Man är inte van att se ett avnitt med Neelix som fungerar, så när ett sådant faktiskt dyker upp, så verkar det bättre än vad det egentligen är. Det är med andra ord en illusion av kvalitet, och jag har fallit för den, lättlurad som jag är. Det gick till och med så långt att jag blev tårögd (ja, jag vet - väldigt omanligt av mig ;)) vid slutscenen, dock inte för att Neelix lämnade skeppet (*jubel*), utan pga Tuvoks lilla fotlek.

Betyget blir 8/10.

Edited by Sotunk

Homestead.

Tycker att avsnittet var mycket bra men vart lite besviken på att nelix lämnar voyager..

Känns nästan som en familjemedlem som flyttar. Men 3 avsnitt kvar.. Nu kan man värkligen känna panikångest.. Men å andra sidan så kanske man orkar upp på mondagarna.. Känns lite tungt att gå upp kl 6 varje mondag efter att man har suttit uppe och tittat på voyager.

Tillbaka till avsnittet lite, tycker värkligen avsnittet var bra, men jag har för mig att nelix hemplanet exploderade eller försvann eller något sådant och i detta avsnitt så var det att dom var slavar... Fick inte till det men det spelar ingen roll.. Kul att även se hur stor naomi har blivit.. Tuvok som på ett fint sätt säger till nelix att slåss även fast det inte vore så lågist.. Han har även brytit mot sinna principer.. Detta avsnitt ändrade personligheterna på rollfigurerna lite...

Homestead var jättebra! Neelix verkligen sken, och det var jättekul att se andra talaxier. Det var skönt att se vilken respekt som Tuvok har fått för Neelix, han berömde ju honom! Och när han tog dansstegen i slutet, det var kul! :lol: Vad bra att Neelix har fått en såpass betydelsefull position som ambassadör!

Homestead var jättebra! Neelix verkligen sken, och det var jättekul att se andra talaxier. Det var skönt att se vilken respekt som Tuvok har fått för Neelix, han berömde ju honom! Och när han tog dansstegen i slutet, det var kul!  :lol: Vad bra att Neelix har fått en såpass betydelsefull position som ambassadör!

Om jag inte minns fel nu så fick Neelix sin ambassadörtitel redan i säsong tre i avsnittet Macrocosm. Vad lätt det var för Janeway att bryta mot Prime Directive.

Om jag inte minns fel nu så fick Neelix sin ambassadörtitel redan i säsong tre i avsnittet Macrocosm. Vad lätt det var för Janeway att bryta mot Prime Directive.

Men nu fick han ju titeln "officially". Innan var han väl det bara på skeppet? :blink:

Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  

• Create New...