Jump to content
Sign in to follow this  
Pjotr'k

VOY: Voyager på SVT, del 11

Recommended Posts

Jaha, så var det över... :( Inget mer Voyager. Inget mer att sitta uppe för på söndag-kvällar. Inget mer Star Trek förrän maj...

Endgame part 2 var en fin avslutning på serien, med lagom dos action, bra musik, bästa borgdrottningen Alice Krige, och ett Voyager med splitter ny armor-plating :D Gillade avsnittet skarpt och som sagt kom de äntligen hem.

Om jag måste klaga på något är det att de kunde visa vad som hände när de kom hem till jorden.

Nä, nu måste jag sluta skriva. F-n vad jag kommer sakna den besättningen... :gråter:

end game del 2:

jag tyckte att upptakten i första delen egentligen var bättre. del två kändes lite väl avhuggen. det känns som att end game skulle behöva tre delar istället för två. nu låter det som jag inte gillar avsnittet, men det var fantastiskt bra. inte lika bra som del ett, men nästan. en värdig avslutning på en bra serie. nu är det bara att invänta enterprise. :)

betyg: 9/10

Om jag måste klaga på något är det att de kunde visa vad som hände när de kom hem till jorden.

Ja, det skulle de ha gjort! varför gjorde de inte det? :arg: :( Förbaskat. Jag tycker också att Endgame skulle ha varit i tre eller fyra delar, absolut. Allra sista avsnittet kunde ha hetat 'Homecoming' eller nåt.

Hursomhelst så var Part 2 en mycket spännande avslutning, och jättefin musik i slutet när de kom hem till Jorden. Men som sagt, det enda man kände i den stunden var 'men vad farao, jag vill se vad som händer nu!!' *suck* Men det finns ju alltid Voyager Virtual Season Project! Börja läsa säsong 8 nu, jag har kommit till avsnitt 8x03 och ... oops, ska inte säga mer, det finns redan en forumtråd i detta ämne.

Voyager Virtual Season Project

Endgame del 2 var ett mycket bra avsnitt. Mycket borgdrottning och lite Chakotay.

Det var kul att åter se Alice Krige i rollen som borgdrottning, men kunde inte Barclay fått en större roll? Avsnittet får 8/10.

Serien fick, tycker jag, nu ett mycket värdigt slut, och det kändes lagom att serien slutade här.

Avsnittet var bra, men jag tycker att borgerna var lite väl mesiga. Men annars har ag inte mycket att klaga på förutom sättet seven skulle dö på, det var lite väl odramatiskt (hon kunde väl ha blivit tillfånga tagen av borger eller nåt. Men det var väl inte så viktigt eftersom det inte hände egentligen) Så: Snipp, snapp, snut nu var sagan slut... :(

Endgame part 2

Ja vad kan man säga? Förutom då att avsnittet var ett hemskt bra avsnitt man satt helt spänd och väntade på att få se vad som skulle hända. Var ett underbart slut för Voyager och ja dom fick vad dom alla ville, dom kom hem även om det tog 7 år men som sagt bätre sent än aldrig. Men som många har skrivit hade kunnat vara typ 3 delar så amn fick se litte efter att dom kom hem. Men inget star trek avsnitt har väll varit 3 delar? Och nu kommer man inte få se Janeway och resten med nå nya äventyr i deltakvadraten nå mer... :gråter:

Jag måste ge den en fn 10/10 och hela slutet kanske inte var ett Tom och BÈlanna avsnitt, men det var ändå uppe i en klar 10 av 10 möjliga... :D

272pic38.jpg

Guest Starsara

Så var det över och hur känns det? Som om det inte riktigt blev så bra det kunde blivit, som om det allra sista gnistan saknades.

Istället fick vi se en uppriktigt glad Janeway med en annan glimt i ögonen än vanligt och ett värdigt slut.

Känner mig lite som "jaha, och nu då?" Inte vad som händer på jorden, något måste ju finnas kvar till allas fantasi! Men lite mer som "var ska jag nu hitta inspiration och motivering ifrån?"

Mest saknad: Janeway

jaaa... what more to say? Det känns rakt av: jaha

kan inte påstå att jag ser framemot enterprise, har ingen aning om vad det är och jag såg inte voyager för star trek utanför personerna, relationerna och upplevelserna, kanske enterprise har det också men jag hoppas inte på för mycket.

"set a course... for home"

Jaha, så var Voyager slut på SVT, jag tycker detta avsnitt (ok, de två sista räknar jag som ett) var unikt på många sätt, denna gång var det inte helt moraliskt riktigt som Voyager annars alltid brukar vara. Vanligtvis brukar avsnitten sluta på +-0 men denna gång fick de högsta poäng och kom hem OCH kom undan med att janeway stal från klingonerna.

Var det inte dumt att borgerna fick tag i den nya tekniken??? Dom måste kunna, ehh, har glömt vad det her nu... ehh, jag alltså assimilera den nya tekniken, och då kan ju dom anfall jorden utan att man kan stoppa dom, innan man har hunnit göra bättre försvar..

Eller???

:blink: :blink:

Ett av dom bästa avsnitten jag iaf sett...

Gillade Endgame I och II stenhårt.

10/10

Men som jag såg att nå skrivit de känns lite tomt nu, å som nån annan skrivit hade gärna sett lite mer av vad som hände när dom kom hem, de vart som jaha nu ser vi jorden, klart slut :lol: :lol: :lol:

Men annars helt klart bäst.

Jag måste nog säga att sista

delen av endgame var ett av dom bästa..

Det var som st ska vara när den är på topp..

Därför så får endgame 1&2 10/10p

det kan inte vara bättre och att serien slutade med borgerna tycker jag känns bra..

Men vad hände med borgdrottningen, dog hon och finns borgerna inte mer?

Jaha då var slutet här. ENDGAME II var ett bra avsnitt. Jag gillade särskilt Alice Krige i rollen som borgqueen, hon spelade så bra.

Jag gillade den scenen när Janeway och Borgqueen pratar med varann, ett av de bästa scenerna i Voyagers långa historia. Och särskilt bra blev det när borgqueen fattade att hon blivit smittat av visruset.

Men borg kommer att återhämta sig och de kommer såklart få en ny drottning. Men återhämtningen kommer nog ta ganska lång tid.

Jag tycker allt var bra i avsnittet och den får ett MVG+. Det ända som fattades var att sista scenen med Voyager mot jorden borde vara lite längre typ en femton sekunder mot 3 som det var nu, då skulle tårarna verkligen börja rinna. :P :D

Endgame del 2. Ja, vad säger man? Ojoj, vilken besvikelse. Avsnittet var med hästlängder underlägset den första delen. Där den första delen hade härligt drama med rörande scener, så hade den här delen mest explosioner samt en story med så många plotholes att de logiska delarna av den var undantagen snarare än hålen var.

Underhållande var det, men det räcker inte för att jag ska vara nöjd (uppenbarligen). Om jag bara hade kunnat hitta avstängningsknappen till mitt kritiska öga, så hade jag kanske kunnat uppskatta det mer. Tyvärr så kommer inte ögat med en bruksanvisning.

Jag skulle kunna skriva en hel uppsats om svagheterna med avsnittet, men så ambitiös känner jag mig inte. Jag nöjer mig med att gnälla på att upplösningen på storyn, ja på hela Voyagers resa, förlitade sig på så billiga trick som t.ex. närmast magiska supervapen från framtiden och en plötslig - och högst orimlig - förälskelse mellan Chakotay och Seven. TPTB har dolt sin lathet (eller likgiltighet inför en serie som de tröttnat på för länge sedan ) när det gäller att göra en bra story bakom menlösa actionscener med dramatisk musik.

Men som andra har sagt före mig, så var Endgame ett passande slut på Voyager, en serie som byggt sin berättarteknik kring plotholes, dålig kontinuietet osv. Avsnittet var med andra ord helt i linje med vad jag kommit att förvänta mig av serien Voyager som helhet. På sitt eget lilla vis har alltså Voyager en kontinuitet. :P

Men några ljuspunkter finns det. Actionscenerna som jag gnäller på ovan är underhållande och musiken är spänningsuppbyggande. Dessutom är Mulgrews skådespeleri, liksom i del ett, på topp. Att Voyager till slut fick komma hem, är ju inte helt fel det heller. :)

Betyg: 7/10.

Betyg på Voyager som helhet: 6½/10.

Edited by Sotunk

jag har en liten fråga; vart tog nelx vägen? jag har missat en del avsnitt nu på slutet, men det verkade som om nelix inte var är del av besättningen längre. han spelade ju spel med seven över den där skärmen i astrometics, eller vad de nu kallar det för nåt... vad hände med honom?

vart tog nelx vägen?

I Homestead lämnade man Neelix hos andra Talaxier. Neelix blev också Federationens ambassadör i Deltakvadranten.

Då jag oftare funnit Neelix tröttsam än rolig tycker jag han kunde ha blivit ambassadör i någon av de tidigare säsongerna.

Det finns dock en annan tråd som diskuterar detta.

Se "Röstning: Neelix"

Tack Sotunk!

Jag är väldigt ny på detta forum men jag håller med dig i allt. Det var ordentligt med plotholes och nödlösningar i Endgame. Har saknat kritiska röster mot Voyager som jag anser är den svagaste serien i Star Trek. Tycker också att det är lite synd att Tom och B'Elanna hann få sitt barn, det är tråkigt när man ska locka tittare genom att göra Star Trek till en vanlig såpa.

Endgame, del 1 & 2:

Så då var änligen VGR slut. Jag måste säga att Endgame ändå var ett riktigt bra avsnitt, med många rörande scener, som t ex Harrys tal (även om det känndes lite inövat), när Torres skall föda och skickar Paris till bryggan, när de pratar med Admiral Paris.

Jag funderade på en sak där med Janeway vid Chakotays grav: Sa de inte i "Workforce" att Chakotay fulla namn var Amal Kotay, och att Chakotay bara var hans smeknamn, eller något sådant? Verkar ju konstig t att ha det på gravstenen i så fall. :blink:

Romansen mellan Chakotay och Seven tycker jag var en bra idé, men som vanligt så förstörde de den genom att vänta med den till sista avsnittet. Hade varit betydligt mer intressant om man sett deras förhållande över flera säsonger, som t ex Tom och B'Elanna.

Jag gillade också skämten, t ex Chells meny ( Plasmaleek-soop, Chicken Warp Core-donbleu ^_^) och interaktionen mellan gamla och unga Janeway.

Appropå den interaktionen, så gillade jag att admiral Janeway iaf insett att hon var självrättfärdigande i sin ungdom. Jag kunnde fortfarande naturligtvis inte sympatisera med henne, men nu verkade hon iaf vara på det klara med att hon följde reglerna helt godtyckligt, och den självinsikten gjorde det hela mer uthärdligt.

Sedan så undrar jag varför inte USS Relativity inte dök upp och satte stopp för alltsammans? :huh:

Härligt att se Alice Kriege som Borg Queen igen :), även om jag tyckte att hennes kindben verkade ha krympt sedan FC. :huh:

Sedan så förstod jag inte riktigt poängen med att låta henne fallla sönder, eftersom det finns flera versioner av henne. Det var ju inte precis så att janeway tog död på henne eller så. Appropå borgerna, så fick man ju faktist en halvtaskig förklaring till varför Voyager klarat sig undan dem så länge, att drottningen avsiktligt låtit bli att assimilera dem.

Det var också lite väl lätt för dem när de väl beslutade sig för att följa admiralens plan. De mötte liksom inga komplikationer alls då.

Dessutom tycker jag att admiralens skyttel var för lik de andra, med tanke på att den ändå var mer än 20 år mordernare.

Avslutningvis kan jag nog säga att det kommer att kännas ganska konstigt på söndag, lite tomt liksom. Även om jag inte alltid varit jätteförtjust i VGR, så har man ju ändå vant sig vid att få 45 min trek i veckan. Men som Seven säger, "I will adapt". ;)

Men vad hände med borgdrottningen, dog hon och finns borgerna inte mer?
Jo, det gör hon nog allt, iom att de dödade henne i FC, men hon kom ju tillbaka i VGR. Det lär bero på att hon finns i flera upplagor. Eller att hon finns "sparad i "The Hive Mind" eller något sådant. Så bara för att en Borg Queen förstörs, kan det ändå finnas fler. ("You think in such three-dimensional terms" ;))

Så då var änligen VGR slut.

...Sedan så undrar jag varför inte USS Relativity dök upp och satte stopp för alltsammans?

*morra* :P Ni vet redan vad jag tycker om det här avsnittet. Orkar inte upprepa mer *pekar på föreg??ende foruminlägg och min recension på Voytrekker-85.tk* men jag är faktist inte helt och hållet okritisk till Voyager, som man kanske kan tro. Voyager har varit en underbar serie att följa genom åren, när jag såg Endgame så tänkte jag tillbaka på allt som har hänt i serien. *drömmer* Den förändrade faktist mitt liv och gjorde mig till en trekkie, tänk om inte Voyager hade visats i Sverige, hur hade mitt liv varit då? Jag hade aldrig gått med i detta forum :P

Jag kan nog hålla med om att det gick lite för lätt när Voyager-besättningen tog sig hem. "They're ahead of the shockwave, they'll survive" Men jag vill bannemej ha en Voyagerfilm. Endgame-avsnittet kändes ju allt för oavslutat! Too many lose ends.

Och angående Relativity, försvann inte det i en tidslinje-röra i avsnittet Relativity? Dumma mig, som inte ens i denna stund kommer ihåg hur avsnittet slutade riktigt. Jo, Seven of Nine och Janeway beamade tillbaka till Voyager i den ursprungliga tidslinjen. Blev inte Braxton arresterad eller förklarad "unfit for command"?

Endgame part 2

Första delen var nog snäppet bättre. Kanske hade jag för höga föväntningar på andra delen efter att första delen var så bra.

Gamala Janeway gick mig bara på nerverna och unga Janeway var lite för egoistisk (fast det har man ju redan märkt tidigare).

Betyg: 7/10

Endgame II

Mycket bra avsnitt! Alice Krieg är ju bäst! Hon är så coool :)

Tyckte dock att man borde fått se mer av när de kom hem till jorden.

Annars var den mkt.

Endgame 1 & 2

Dessa avsnitt var nog de bästa jag sett under hela serien. Jag vågar nog säga det även om jag inte kommer ihåg Caretaker särskilt väl.

Det kommer att kännas väldigt tomt på söndagarna nu framöver, tur att Enterprise börjar snart så att jag kan stilla min trekhunger... :P

Jag ger avsnittet en klar 10 av 10 i betyg.

Någon som vet ifall de ska släppa säsongsboxar på DVD snart, för i så fall

tänker jag punga ut rejält på dem... :w00t:

Jaha, så var det med det.

Ingen Voyanger mer.................... :( snyft.

Man visst var det en bra avslutning, bortsätt från att man inte får veta vad som hände efteråt eller vilken mottaging jorden hade för voyager.

I helhet så är ENDGAME mycket bra. Nästan så bra att man inte vill att det ska sluta.

Funderar på att köpa säsongerna från Voyager. Finns de ute än?

Förrut så ville man att Voyager skulle hem, men nu är det nästan som att man önskar att de inte når jorden, åtminstonde inte ännu. :)

Som jag har sgat många gånger tidigare....hoppas att Voyager-besättningen gär en film tillsammmans snart.

Visst har Kate (Janeway) nämt något om en Voyangerfilm i framtiden?

Jag tror hon nämde det i en Star Trek-konferans eller något liknade.

Någon som vet ifall de ska släppa säsongsboxar på DVD snart, för i så fall

tänker jag punga ut rejält på dem... :w00t:

Jag vill ochså skaffa Voager-dvd. Fast de är ju så dyra.

~7000kr för hela serien.

Som student så har man inte direkt den summan liggandes frammme.

Och man måste ju skaffa dem innan de tar slut. De finns ju bara i begränsad upplaga. :(

Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  

• Create New...