Gå till innehåll

Som väntat vann Star Trek i Sveriges VM-tävling


Nyhet

Rekommenderade inlägg

Som vi tidigare rapporterat (jag vet, vi har tjatat om det...) har Star Trek: The next generation (TNG) deltagit i SF-bokhandeln Malmös tävling om vilken tv-serie som är bäst. Nu är det avgjort: Med en förkrossande ledning vann TNG över Buffy och Doctor Who som kom på andra respektive tredje plats.

Kul att se att Star Trek fortfarande håller sitt grepp om detta lands nördar! :)

Källa

[ Till originalnyheten ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket bra! Det är imponerande med tanke på att Buffy ledde överlägset första tiden. Tack alla som har röstat och engagerat sig!

Totalt fick serien 407 röster, vilket är betydligt mer än någon serie fått i tidigare omgångar. Buffy lyckades få 261 röster, vilket är marginellt fler än vad serien fick i första omgången där den direktkvalificerade sig för finalen. Så Databasens engagemang, uppmaningar att rösta både här och på andra sidor har gett stort resultat.

Jag tror att vi vann på grund av att vi trekkers var betydligt mer organiserade och engagerade som grupp via Databasen, föreningar samt andra forum än Buffy-fansen. Det var nog mycket mer enskilda bloggläsare som röstade på den serien än ett organiserat arbete.

Sedan led nog Buffy av att vara direktkvalificerad, eftersom det gjorde att ingen tog tag i att organisera att få in röster på samma sätt som vi har gjort sedan kvartsfinalen för TOS och TNG:)

Redigerad av Aike
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Buffy har rätt många fans också. Jag tror t ex att fanfiction under 2000-talet har varit mycket större för Buffy än Star Trek, och serien var mer populär än Voyager och Enterprise. Den har ju också gått på fyran plus att SF Bokhandelns blogg har tagit upp den 15 gånger, men Star Trek bara en. Buffygänget verkar som jag skrev ovan vara regelbundna läsare, medan vi lockade dit massor med folk för att enbart rösta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis TNG!

Jag blev lite överraskad över hur mycket röster vi fick ihop, även om det definitivt finns tillräckligt många fans för att skrapa ihop det.

Jag är dock ganska imponerad av Buffy fansen. Jag hade väl intrycket att det var rätt populärt här i Sverige, men inte till den här graden riktigt. Det var ju bara de sista 3 dagarna kanske som de definitivt började se besegrade ut. Innan dess gav de ju bra motstånd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...