Gå till innehåll

Gravitation på andra planeter och på våran.


Rekommenderade inlägg

Det jag har funderat på är när man kommer till en ny planet som man gör ibland oavsett vilket skepp man tillhör så har man ju inte fastställt hur man vet hur gravitationen fungerar på just den planeten man kommer till. Vi vet ju inte ens hur de fungerar på denna planeten helt och hållet. Så hur fungerar den? Och om bor på fartygen så kan man väl ha gjort någon typ av rotations variant. Jag tror att jag läste en artikel om att det var så man gjorde på rymdstationen Mir.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, man kan faktiskt fastställa tyngdkraften i förväg om man känner till planetens storlek och massa, vilket ger densiteten, som bestämmer planetens tyngdkraft. Man har redan gjort uppskattningar för ett antal exoplaneter. För samtliga planeter i solsystemet känner man till tyngdkraften. Som du säger vet man ännu inte exakt vad tyngdkraft är, men man vet åtminstone hur man ska beräkna den. :)

Ja, och det stämmer att man kan få fram konstgjord tyngdkraft (= centriputalkraft) genom att rotera det som ska ges tyngdkraft, eller också kan man använda konstant acceleration/retardation.

Bland annat ESA har försökt skapa gravitomagnetiska fält genom att rotera en supraledare oerhört snabbt. Enligt obekräftade uppgifter skapade det gravitomagnetiska fältet en gravitation som motsvarar en miljondels g.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är frågan hur stort fält man försökte göra och om det bara var ett laboratorie test. Oavsett vilket så är det ett framsteg.

Om man nu kan göra gravitation då måste man snar kunna göra anti gravitation snart. hmmmm. Jag undrar.....Gravitationen här på jorden är lika med 0.99919999299959699799969998 eller som skulle säga 1 för den gemene mannen.

Jag måste nog tänka vidare på den karamellen..Eller så tycker alla här att jag är riktigt konstig därför att jag fick en verkligen en idé det är bara det jag vet inte om den funkar ock i huvudet på mig så fungerar den.

Jag åter kommer med idén ha det gott så länge

:)

Trevlig helg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...