Jump to content
Sign in to follow this  
Excelsior

Coolaste hemliga organisationen.

Vilken av dessa s k underrättelsetjänster är coolast?  

83 members have voted

1. 1.

• Federation Security (Federationen)
      9
    • Section 31 (Federationen)
      22
    • The Obsidian Order (Cardassian)
      18
    • Tal Shiar (Romulan)
      22
    • Ingendera
      9

Recommended Posts

Jag röstade på Tal Shiar för att dom har cloaking devices på sina skepp.

Obsidiska Ordern verkar mest spionera på sina egna medborgare och fängsla såna som har avikande åsikter.

Har Dominion eller Ferengierna någon underrättelsetjänst?

Tal Shiar helt klart. Det är något med Romulanernas hemlighetsfullhet (kan man skriva så?) som gör dem livfarliga. Får jag välja mellan en Cardassier eller en Romulan i en mörk gränd tar jag alla gånger Cardassiern. Romulanerna vet man aldrig var man har, Cardassierna däremot känns mer rättframma.

Och människor har jag full koll på, så dom oroar mig inte det minsta...

Tal Shiar helt klart. Det är något med Romulanernas hemlighetsfullhet (kan man skriva så?) som gör dem livfarliga. Får jag välja mellan en Cardassier eller en Romulan i en mörk gränd tar jag alla gånger Cardassiern. Romulanerna vet man aldrig var man har, Cardassierna däremot känns mer rättframma.

Och människor har jag full koll på, så dom oroar mig inte det minsta...

Hmm svårt val. Om jag får välja på att möte en cardassier eller romulan så möter jag nog helst en romulan. Det är sant att man inte riktigt vet när man har romulanerna. Fast det finns romulaner som väljer den "goda" vägen. Vid flera tillfällen samarbetar Star Fleet med romulaner. Bland annat i kriget mot Dominion. Sedan är det den kvinnliga romulanen som hjälper Picrad i Nemesis. Helt klart väldigt logisk. Romulanerna är ju släkt med vulcans lite logiskare. Det är dock klart att det finns hemska typer här också! :huh:

När det gäller cardassians känns det som man är näst intill säker på att de är onda. Undantaget Garak så. Honom kan man tänka sig att möta - även om han är mer än lovligt mystisk. Cardassians är utstuderat onda. Tänk på Gul Dukat och han som torterar Picrad i Chain of Command. Så utstuderat grymt. De lär tilll och med sina barn att vara grymma mot fienden. Cardassians är en av de mest skrämmande raserna i Star Trek.

För att citera O'Brian "Those bloody cards!" :cardassian:

Nollröstade för jag har aldrig hört talas om dessa förut. Men jag skulle nog ha kunnat rösta på Section 31, bara för att det låter lite som Area 51... :)

Men vad är det för Organisationer? Vilken serie?

Section 31(DS9) är en superhemlig orginisation ungefär som M.I.B . Tal-Shiar(TNG) är Romulanernas svar på K.G.B och Obsidian Order(TNG) är Cardassianernas svar på Gestapo

The Obsidian Order vart mitt val med eftersom man fick inte så mycket vetskap om dem i serien. Det man vet är att dem är hänsynslösa men effektiva som orginisation.

Men jag har hittat länk där Memory Alpha skriver mer i detalj hur The Obsidian Order jobbar för den som vill veta mer förstås.

http://en.memory-alpha.org/wiki/Obsidian_Order

Starfleet officieare, vanliga Cardassian/Romulans m.m är väl medvetdet om Tal shiars och Obsidian Orders existence. Medans SEC.31 ahr hållit sig i skuggorna under flera år hundrade, visst har Bashir sabbat för dem i DS9, men till slut kommer folk att glömma det. Att håller sig helt hemligunder flera hundra år är omöjlig, någon måste har kommit på SEC.31, men sen glömdes det bort igen. Sen har vi en annan exempel på hur försökte besegra Dominion, Obsidian order och Tal shiar använde Base Delta Zero för att utrota Founders, men misslyckdes totalt. Medans SEC.31 använde biologisk vapen har noggranna planering(dem visste att Odo ska linka med andra Changling och infektera Founders med viruset), jämför med vad Tal shiar och Obsidian orders ide är biologisk vapen mycket mer sofistikerad, genomtänk och mer "black ops".

Jag gillar bäst Section 31, det är en mystisk organisation som man sällan vet var man har. Dessutom har dom tagit fram en del coola uppfinningar som ofta strider mot alla tänkbara Federationsavtal. Federationen vill av förståeliga skäl inte kännas vid denna skumma organisation.

On 3/27/2013 at 9:34 PM, Facepalm said:

Starfleet officieare, vanliga Cardassian/Romulans m.m är väl medvetdet om Tal shiars och Obsidian Orders existence. Medans SEC.31 ahr hållit sig i skuggorna under flera år hundrade, visst har Bashir sabbat för dem i DS9, men till slut kommer folk att glömma det. Att håller sig helt hemligunder flera hundra år är omöjlig, någon måste har kommit på SEC.31, men sen glömdes det bort igen. Sen har vi en annan exempel på hur försökte besegra Dominion, Obsidian order och Tal shiar använde Base Delta Zero för att utrota Founders, men misslyckdes totalt. Medans SEC.31 använde biologisk vapen har noggranna planering(dem visste att Odo ska linka med andra Changling och infektera Founders med viruset), jämför med vad Tal shiar och Obsidian orders ide är biologisk vapen mycket mer sofistikerad, genomtänk och mer "black ops".

Att Section 31 har hållt sig dolda genom århundradena är för att de förmodligen är mycket små jämfört med Tal Shiar och Obsidian Order. Förmodligen för att de inte har något statligt stöd och därför inte kan ha egna rymdbaser eller stora arkiv där de sparar på allting.

Den närmsta jordiska motsvarigheten jag kommer på är Svarta drakens sällskap (Kokuryūkai) som tydligen också var ickestatligt, men som arbetade nära japanska militären. Inga trevliga killar!

Att Section 31 har uniform är mycket märkligt. De finns ju inte! Rimligare hade det ju varit om de i likhet med Texas Rangers har civila kläder plus något igenkänningstecken och gör en "gröna gubbar" om det är frågan om strid.

Jag har dock inte läst någon av böckerna.