Jump to content

Många spännande SF-filmer 2013?

Hugh

Recommended Posts

• 9 months later...

Såg Oblivion på DVD för ett tag sen. Gillade den och uppskatade att tempot var normalt... ..dvs. man hann med at uppfatta vad som hände. Har fruktansvärt svårt för filmer typ "bilrobot-filmerna" där man vingas se filmerna flera gånger för att uppfatta vad som hände...

Tycker att Oblivion hade ett bra manus gjord på en god idé. Tom Cruise gjorde sin roll utan att spela över liksom Morgan Freeman. På något sätt så kändes "storyn" viktigare än skådespelarna...

Vill nog ge den 4 av 5...

/ Hugh

Detta år har jag sett följande scififilmer (på bio)

Catching Fire

Gravity

Pacific Rim

Oblivion

Elysium

Thor 2

Man of Steel

After Earth

Ender's Game

Star Trek Into Darkness

Gillade alla utom After Earth som var en tvättäkta kalkon. Årets överraskning var Ender's Game, vilken jag inte hade så höga förväntningar på, men visade sig vara minst lika bra som Star Trek om inte t o m bättre. Årets favorit var dock Catching Fire. En uppföljare som faktiskt var mycket bätte än första filmen, The Hunger Games.

Edited by RoLaren

Gravity och Elysium är jag nyfiken på. Du vill inte berätta lite om dem? Liksom Ender's Game och Pacific Rim?

Hunger games som SF-film ger jag inte så mycket för. Är bara en dålig uppföljare av en japansk film - Battle Royale eller vad den nu hette..

Är för mycket meningslöst dödande för mig. Ser inte nöjet i det. Jag ser gärna en krigsfilm om det har en historisk anknytning som Das Boot eller Undergången. Ja även Peace of Cake eller En bro för mycket. De berättar om något som hände och berättar om människor som var med. Förvaltar minnet av dem...

Ursäkta, bara en personlig åsikt...

After Earth kalkon? Ok, hade nog förväntat mig mer av den filmen...

/ Hugh

Catching Fire var mycket bättre än Hunger Games, som jag tyckte var rätt medioker.

Gravity handlar om astronauter i omloppsbana som efter en meteorstorm försöker ta sig tillbaka till Jorden

Elysium påminner lite om avsnittet Cloud Minders

Ender's Game handlar om en pojke som försöker ta sig in på en framtida krigsskola för att försvara Jorden mot utomjordingar

Pacific Rim - jorden anfalls av monster från en annan dimension. Man bygger jätterobotar för att försvara jorden.

Pacific Rim är också i stor sett en kopia på vad man gjorde i Japan för 10-20 år sedan. Men inte säger Hollywood att man kopierat inte. Jag är faktiskt irriterad över att de tar asiatiska ideer och presenterar det som sina egna. Samma med Hunger Games, samma med Matrix. Om amerikanarna gör något kan man vara säker på att det gjorts någon annan stans för minst 10 år sedan.