Gå till innehåll
everybodyknows

Anime

Rekommenderade inlägg

Faktum är att jag har märkt, åtminstone enligt personlig erfarenhet, att båda tjejer och killar gillar Escaflowne, vare sig det är filmen eller serien.

Och som sagt så ville de inte återberätta serien, utan köra en version utav den i och med filmen.

För övrigt har jag äntligen hittat ett ställe där ifrån jag kan beställa original Macross serien ifrån, och tänker göra så snabbast m??jligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kommer få en skön upplevelse Macross skiljer sig mycket ifrån Robotech.

HG har verkligen varit framme med stora saxen i vissa avsnitt. Se ep 30 har nog inte skrattat så mycket, det är en mycket rolig konversation som HG klippte bort för det alldeles för vuxna inehållet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, jag kan tänka mig det.

Får dock vänta ett tag dock, har än så länge bara beställt första boxen utav tre. Eftersom jag inte har kreditkort var jag ju tvungen att betala via en direkt överföring till deras konto, och det kommer dröja tre bankdagar (vilket lär vara det samma som sex dagar med tanke på bankernas öppettider :P ) innan pengarna kommer fram. Detta blir en nackdel eftersom jag beställde via UPS och då kommer nog paketet anlända hemma hos mig lagom när jag är på väg hem från skolan.

Någon som vet vad som händer när man inte är hemma när ett UPS paket anländer (dock lär nog mor min vara hemma)? Hamnar det på det lokala postkontoret lr...?

Ja, jag säger då det, vilka saker man går igenom för att få ta på lite högkvalitetsanime... ;)

Redigerad av Emher

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kreditkort underlettar....

http://www.aintitcool.com/display.cgi?id=14982

De verkar planera en "riktig" film av battel angel alita, bara alita inte spelas av en tjej med blont hår och stora bröst så tror jag att den kan bli intresant, är dock mycket skeptiskt eftersom amrekanarna alltid vill amrikaniera utlänska konsept.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
:w00t: Fick min första Macross-box idag! Var inget annat att göra än att sätta sig och kolla :D Han inte längre än avsnitt 8 av de 12 boxen har, men oj, oj, oj, vilken serie! Klar förbättring gentemot Robotech-versionen. Jag fann att det mesta som hade ändrats var dialog och karaktärbyggande scener. Ja, och så musiken förstås. Jag tycker att Roy Fokker var bättre i Macross, för att inte nämna Minmay. Nu är det dock bara fyra avsnitt kvar, sedan måste man vänta ända tills nästa box levereras.... Får hel enkelt fördriva tiden med andra säsongen utav Deep Space Nine :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja Macross är totalt överlägsen Robote varianten. Det enda positiva om Robotech är att bakgrunds musiken är bättre jag pratar INTE om sångerna.

Hoppas att du får tillgång till resten av serien snart ;)

Angående Episode 4 "Lynn Minmay" jag hadde mycket svårt att förstå/aceptera Minmay förslag att Hikaru och hon skulle hoppa ut genom luft slusen och bli vackra lik.... teken på desperation eller vad?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gilar bakgrundsmusiken i Macross, men den behöver lite mer variation. Dock sitter man nästan och väntar på att de ska börja spela något tema från Robotech, skulle gärna vilja haft Battlestations-temat.

Håller med om att sångern är klart överlägsna i original

Faktum är att jag hade extremtur i fråga om det här. Jag var inne på Scien Fiction Bokhandeln i Stockholm i går för att köpa andra säsongen utav DS9. Eftersom det var lite kö så gick jag omkring och kollade lite och helt plötsligt upptäckte jag att de hade alla tre boxarna i en monter. Så jag köpte box 2 och 3 tillsammans med DS9-boxen. Klart bättre än att skicka efter från Belgien :) Dock ska jag beställa mer saker ifrån Archonia, eftersom man ju måste ha en sån där Valkyrie leksak ;)

Jag antog att det var ur desperation, men hon kan också ha gått efter mottot "Live fast, hard and leave a damned beutiful corpse" :lol:

Redigerad av Emher

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Va bra att du fick tag i resterande avsnitt.

Jag var när att ha en "äkta" Valkyria i form av jetfire (skyfire) stod och valde mellan jetfire och en annna transformers men valde den andra för jetfire liknadne inte den häfiga roboten i tidningen.

Däremot har jag en strik-valkyria som byggsats halft-monterad. Detaljerna är fantastiska men plast kvaliten var de uslaste jag varit med om.

Redigerad av rehnvall

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma sak hände mig! Fast jag var typ fyra-fem då, vet inte hur gammal du var. Jag stod och valde mellan Jetfire och Scorponok, men man tog ju Scorponok eftersom han var ju en stor skurk... Visste dock inte att Jetfire var samma som i Robotech vid den tiden däremot. Senare har man varit på jakt efter Jetfire, men utan större framgång...

Strike Valkyries är härliga, en sak som jag definitivt gillar med DYRL.

Vet en bra site med massor med härliga bilder på Macross-leksaker, Valkyrie Factory heter den och finns vid länken. De jag beställt från Archonia är en Bandai reissue VF-1S Super Valkyrie och en Yamato Hikaru DYRL VF-1A. VF-1S:an är ju som bekant ganska lik Jetfire. Kommer njuta utav den fulländade ingenjörskonsten på de här leksakerna när jag väl får dom :D

Redigerad av Emher

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

^Nä, tyvär har jag inte det... :( Jag ser serien med syrran och hon har inte alltid tid, så jag har kommit ungefär halvägs, Hikaru har precit blivit nedskjuten.

Dock köpte jag Robotech: Battlecry till PS2 idag. Har inte hunnit spela så jättemycket, men det jag har spelat är underbart :D

Grattis till befordran förresten.

Redigerad av Emher

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Först en kul nyhet. WETA, företaget som gör specialeffekterna till Sagan om Ringen-filmerna, är inblandade i en live-action version av Neon Genesis: Evangelion! :w00t: Även fast jag inte har sett något av serien så vet jag det här lär det bli häftigt att se! Mer detaljer för nyheten kan läsas här.

Sedan vill jag fråga i fall någon vet någon CD-affär i Sverige (eller kanske nätaffär i Europa) som har bra sortiment av anime-soundtracks. Jag letar nämligen efter soundtracken till Cowboy Bebop, och hitills har jag inte haft så stor tur med det... :(

Redigerad av Emher

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läst artiklen men blev inte klok på om det var ett amrekanskt bolag som ska göra filmen eller det var ett japanskt bolag som anlitat WETA.

Om det är ett amrekanskt bolag <_< så blir nog evangelion historien starkt "mainstreamad".... Tror inte att amrekanarna vågar göra en film då karaktärerna blir så mentalt störda av upplevelserna.

Emher: tycker verkligen du ska se Evangelion, det är en upplevelse, antingen hatar man den eller älskar man den. Men den är väldigt "tung" då huvudpersonen kan sitta på en spårvagn? i ett halft avsnitt och bara dividera med sig själv, man måste även se filmen the end of evangelion då blir slutet nästan begripligt.

Har du sätt klart Macross? :) Dina komenterer?

GASARAKI

Nu har jag sätt klart gasaraki en riktigt bra serie, kändes som troverdig "lätt" evangelion, bara halva sista avsnitte flumar ut i "hallusinationer" men de blir ett "trovärdigt" lykligt slut för de flesta i de sista 10 sekunderna.

Serien verkar var influerad av evangelion eller tvärtom, vet inte vilken serie som kom först. Det blir en helt annan stämning då huvudrolls inehavarna är vuxna militärer som "klarar" den mentala stressen.

Hela serien bygger på trovärdighet, dock kanske inte 100% realsim. Mecharna är trovärdig och de kryllar av avancerad militär teknologi så som data länkar (informations överlägsenheten är en viktig del) avancerade sikten piloterna har en VR hjälm på skallen, massa obemanande spanings flygplan används osv.

Stor del av seriens styrka är den realistiska poletiken och serien är skrämande träffsäker för att vara gjord 1998, USA inverderar "Beristan" i kampen mot terorister och frankrike vill ha en fredlig lösning. Den enda missen är att tyskland är med och hjälper USA. När de allierade kör fast börjar de helt enkelt gå över till luftkrig. De pratas även om den globala uppvärmningen som påverkar skörde resultatet. Media kriget skildras också väldigt bra då de olika TV kanalerna med sNN (ska läsas CNN) i spetsen berättar "saningen" host host.....

Serien är i 25 delar och handlingen har ett bra tempo i sig, man ska vara försiktig med att analysera sådana här tunga serier men det ligger nog ett gediget freds budskap inbakat.

Vad som är dåligt? de intodeserar en häftig detectiv som rotar vad skurkarna håller på med, sedan är han inte med i halva serien bara för att komma med i slutet för att inte göra någonting. I 2-3 avsnitt verkar de försöka introdusera en romans men den verkar också glömas bort och tas inte upp mer.

SPOILER

SPOILER

fred uppnås då amerikas president sväljer sin stolthet och ringer och ber om att få fred och avsluta konflikten innan den börjar, kanske en hint av film-makarna till vissa ledande politiker, och japan lägger ner (skrotar) sin arme för att visa värden vägen till en bättre framtid.

Redigerad av rehnvall

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Läst artiklen men blev inte klok på om det var ett amrekanskt bolag som ska göra filmen eller det var ett japanskt bolag som anlitat WETA.

Om det är ett amrekanskt bolag <_<  så blir nog evangelion historien starkt "mainstreamad".... Tror inte att amrekanarna vågar göra en film då karaktärerna blir så mentalt störda av upplevelserna.

Emher: tycker verkligen du ska se Evangelion, det är en upplevelse, antingen hatar man den eller älskar man den. Men den är väldigt "tung" då huvudpersonen kan sitta på en spårvagn? i ett halft avsnitt och bara dividera med sig själv, man måste även se filmen the end of evangelion då blir slutet nästan begripligt.

Har du sätt klart Macross?  :)  Dina komenterer?

.

Det kommer vara en produktion där WETA gör specialeffekterna, där Hideki Akanno (tror jag regisörren till NG:E heter) och Gainax (som ger ut NG:E, har jag för mig) är inblandade. Så det lär bli hyfsat trogen serien.

Faktum är att jag nu har sett t.om. avsnitt 7 utav NG:E, och ta mig f-n om den inte börjar göra mig riktigt intresserad! Ska nog se allt som kan ses med NG:E, och om jag gillar serien när jag sett klart den så köpes den till samlingen snarast!

(Kultfakta: Skådespelerskan som gör Shinji's röst är samma som gör rösten till Sailor Uranas, och skådespelerskan som gör rösten till Rei gör också rösten till Faye Valentine i Cowboy Bebop!)

En serie som dock SKA, jag upprepar, SKA inkluderas i samlingen min är Cowboy Bebop. Har nu sett klart denna exceptionella serie där man älskar varje stund (även om jag mådde lite dåligt efter avsnittet med den extremt psykotiska mördarmaskinen... Ja, jag tyckte synd om den stackarn :( ). Slutet var ett klart värdigt och bra slut, även om det inte är för alla. Jag störde mig inte på CB:s slut, något som jag däremot gjorde med Escaflowne (i.e. jag såg ingen anledning för henne att åka!). Mången gott kan sägas av mig om Cowboy Bebop, men då blir detta inlägg väldigt långt! :D

Nej, jag har tyvärr, tyvärr inte sett klart Macross än! Och jag lär inte göra det snart heller, eftersom min syster har åkt till Malta i en vecka och jag ahr lovat att inte se någon ny Anime utan henne. Dock har jag bara 2-3 skivor kvar att se.

I övriga Macross-relaterade saker kan tilläggas att jag har Macross-leksakerna sedan några veckor tillbaks. Favoriten är VF-1A:n, modell Hikaru DYRL. Underbar detalj på den, samt det grymmast färg-schemat!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Emher: tur att du postade började tro att du hadde blivit uppäten av ett tentakel monster. ;)

Vi får hoppas att Evangelion filmen blir bra :) och hoppas att alla amrekansk inblandning är så liten som möjligt.

NG:E är en serie som man antingen tycker är bra eller ogilar. Serien blir mörkar och djupare destå längre den går och Shinji/Auska blir bar mer och mer mentalt störd/skadade. Medan Rei går från totalt psykfall till att bara var psykfall. Du måste även se the end of evangelion (även om den är extremt konstig/filosofisk på sina ställen) om inget annat föt att se Auska gå bärsäkagång med EVA-2

Viste bara att Shinji röst spelades av en tjej, inte konstigt på hur fenimin han låter.

Cowboy Bebop är en mycket bra serie, kommer inte ihåg exakt avsnittet med psykotiska mördarmaskinen, många kan väll aspirera till den titlen. Mitt favorit avsnitt är då någonting lever i frysen. Det har även gjorts en film. Hadde heller inga problem med CB slut... hade de lite på kän.

Tyckte det var helt naturligt att Hiltomi åkte hem på slutet. Hon hadde sin "pojkvän" på jorden, hon saknade sina föräldrar/vänner osv

Illa illa att du inte hunit se klart macross :(

Så du har en äkta strik-valkyria nu? Hur mycket gick den på :rolleyes: Nästan avensjuk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är väll inte en så jätterstor manga-tittare, så jag har ett par frågor.

Först å främst, vad e de för skilnad på Manga och Anime?

Å sen undrar jag om nån har nått tips på en bra sci fi film (som med viss lätthet går att få tag på).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enkelt förklarat så står Manga för teknad serietidning på japanska och Anime står för teknad film/serie.

Det kan råda stor förviring krig detta för en stor utgivare av anime i väst kallar sig Manga vidio.

Bra anime SF? Det finns att få tag på sf-bok.se några förslag är macross+ (filmen) och en VHS med både appleseed och battle angel alita.

Redigerad av rehnvall

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ehehe, har sett klart den för över en månad sedan, hehe... :oskyldig: Till mitt försvar har jag vart upptagen med att läsa (HP5 = sträckläsning!) arbeta och riva badrum. Men nuuuu, kan jag skriva kommentarer om Macross.

ASBRA SERIE! (men det visst jag ju redan)

Överlägsen Robotech, och en hel del andra serier. jag gillade det faktum att den var väldigt vuxen och även om Robotech hade ett något mer episkt "stora striden"-avsnitt så är det ändå episkt så det räcker och blir över!

Bra att man faktiskt förstod Hikaru's förtjusning i Minmay, när hon i Robotech var en gnälligt liten *CENSUR*! Och nog tyckte jag att Roy's öde var mer rörande på japanska :gråter:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jepp macross är helt klart bra... :D

Har jag missat något på vilket sätt är Roy's öde mer rörande i macross förutom att ?Cladia? är hans flikvän och inte festmö som i robotech. Varför ändrar de alla förhålande till att de är förlovade i robotech?

HP5=Harry Potter 5? Fortsätter tränden att bli mindre barnbok?

En annan anime med mechar jag tycker du ska se är

Gundam: The 08th MS Team, helt annan stil än Gundam Wing som släpptes samtidigt. Serien är för övrigt bara på 12ep.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, det var att jag tyckte om det så mycket mer på Japanska :D

Harry Potter 5 är inte någe barnbok! Den är mörk och hemsk så det lär nog skrämma stackars små-ungar när de läser den! Förut var trean min favvo att se som film, men 5:an hade så mycket bra miljöer och action så man kan bara hoppas att den görs rättvisa på vita duken. Läs den!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg