Gå till innehåll
everybodyknows

Anime

Rekommenderade inlägg

Ehehe, sorry...vi vek liksom av från ämnet lite där... :rodna: Det hade att göra med vad jag hade varit upptagen med eftersom jag inte hade svarat på ett tag.

Rehvall: Iofs gillade jag tonen i den andra filmen, och det var helt okej action, men 3:an och 5:an är thrillers, och så ska det va! :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Emher: nytt tips på en serie du måste/borde se.

Juuni kokki (de 12 kungarikerna) (fantay serie)

Handlar om en 3 ungdomar som faller ur den riktiga värden (Japan) och hamnar i de 12 kungarikerna.

Serien är handlar om att det alltid måste finnas en kejsare/kejsarina på tronen i varjer rike, om inte förfaller landet. Värden verkar mycket Kina influrerad.

Det är mycket en prat-serie med mycket självransakan och konfrontation med karaktärernas egna inre demoner och ibland mäniskans otroliga grymhet/oförstånd. Otrevliga sitvationer upstår som när två bästa vänner är säkera på att bara EN kan rädda landet, bli kejsarina, men bägge två anser sig kallade.

Nu är det inte riktigt så mörk som jag har beskrivit den, serien har sina ljusa stunder (ganska långa) också, när karktärerna vandrar genom rikerna.

Serien håller en otroligt hög klass i animationen och musiken är välkomponerad. Inehåller en del motiverade och snygga action sekvenser.

Seriens tempo är däremot långsamt, de lägger in en massa bi historier/karaktärer som bromsar upp handlingen. Men det är inte en evighets serie utan handlingen rör sig mot en bestämd punkt hela tiden.

Hur många avsnitt serien är på är för mig en gåta, Serien verkar vara slut i ep 39, annan öpningsen och slutsen. Men verkar sedan fotsätta med en bi-historia i nästa avsnitt, samtidigt som man läser att serien skall vara nerlagd efter 45ep men ca 60 ep är planerade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
PS. Räknas Transformers som anime? DS.

humpf. om den frågan tvistar de lärde. ;)

transformers började ju som en japansk tecknad serie. vad jag är ganska så säker på är att den japanska transformersserien exporterades till usa, där man visade den första säsongen. dock visade sig storylinen vara för komplicerad för seriens målgrupp i usa. där inriktade den sig på barn i åldrarna 7 - 10 ungefär. i japan var det en populär meccha, vilket brukar locka pojkar i 13 - 16 års åldern. därför köpte det amerikanska bolaget sky rättigheterna för att göra en egen transformersserie, som följer den vanliga amerikanska mallen för tecknade serier - fristående avsnitt och inte så mycket hjärna. puristerna skrek i högan sky och en annan kanal började visa den japanska transformers igen. så nu har vi två transformersserier. med mig så långt? det är nu det börjar bli krångligt. ;)

till europa exporterades i vissa fall både den japanska och amerikanska serien. vad [eller ens om] vi hade i sverige vet jag inte. det bör ha varit den amerikanska, eftersom den svenska serietidningen baserades på den amerikanska förlagan. dessutom köpte ett engelskt bolag rättigheterna för att göra en eller två säsonger som visades främst i europa. nu ägs alla [!] rättigheterna av en svensk kille som säljer nytryckta transformerströjor.

så svaret på din fråga är både ja och nej. den japanska transformers är i allra högsta grad en meccha/sci-fianime, medan den amerikanska och europeiska antagligen inte skulle klassas som det eftersom de saknar mangastuket, de vanliga japanska kulturuttrycken, den ursprungliga storylinen [som var väldigt typisk för mecchaanime] och säkerligen massa annat viktigt.

puh. nu är jag trött. ;)

Jag bör nog inte vänta mig ett svar (då inlägget jag väljer att kommentera postades för snart ett år sedan) men jag känner att det är mer eller mindre min plikt att göra det.

Vad snackar du om egentligen?

Transformers originalserie mycket väl animerad i Japan, men den är animerad efter amerikanska röster. Storyn var aldrig för komplicerad för målgruppen, varifrån kommer de tankarna? Sky är inget amerikanskt bolag, utan en brittisk kanal som visade originalserien i Storbrittanien. Det finns ingen japansk TF-serie man började "visa igen", vem sjutton utanför asien ville se originalserien på japanska? Och sen blandar du in serietidningen i alltihopa, inget av det du säger stämmer.

Jag hoppas verkligen att jag får ett svar på det här, för om den här informationen förbigått hela Transfan-väldet och är känd av bara en svensk, då vill jag veta varför.

www.ntfa.net

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg första avsnittet av R.O.D (read or die) för ett tag sedan. Det var en väldigt bra och vältecknad anime. En blandning mellan klassisk agent-serie och superhjälte-serie.

Ett litet minus är att de använder engelska namn <_< , och att blanda in engelska i japanska tycker inte jag blir något lyckat resultat, jag har för mig att Trigun är likadan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Taggenagger är inte riktigt säker på hur du menar men det finns en Japansk "orginal" transformers serie. Aldig sätt ep som Scramble city och call of the primitves, Cotp letade sig faktist in i den "riktiga" transformers serien.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som sett Final Fantasy filmerna/avsnitten ???

Det kommer även en Final Fantasy film till sommaren på DVD i Japan

Final Fantasy VII - Advent Children, jag har sett trailers från den och den är given att köpa för min del i alla fall...

:D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som sätt Gunparad march? Yterligare en standrad mech serie med en släng av Evengelion och Gasaki. Ultimat stämning i början med kärnvapnen och Fantom bestarna. Efter ca halva serien balar serien fullständigt ut och huvudpersonerna spelar teater för småbarn, gissa vad de spelar Hans och Greta! och blir standrar romantiska drama med standrad problem 1A

Serien har ultimat stämning i början och mechar sikten osv ser realistiska ut, verkar ha lånat mycket från Gasaki. Sedan får serien en helt annan inriktning och hoppet mellan blodigt alvarligt krig till teaterspelande och lätt romantisk komedi 'r svårt att svälja. Kan nämna att mecharna är otroligt bra animerade och deras rörelser käns mjuka och verkliga...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Taggenagger är inte riktigt säker på hur du menar men det finns en Japansk "orginal" transformers serie. Aldig sätt ep som Scramble city och call of the primitves, Cotp letade sig faktist in i den "riktiga" transformers serien.

Jag förstår inte varifrån du har fått allt, för det är struntsnack. Den serie du pratar om är bara den japanska versionen av den enda existerande originalserien. Scramble City (som jag för övrigt dubbat) var ett taffligt försök av japanerna att fylla luckan som The Movie skapade (en film som inte tillhör japanernas kontinuitet), men avsnittet blev ensamt och fick aldrig någon uppföljare.

Call of The Primitives skiljer sig bara från de andra avsnitten i den bemärkelse att det är riktigt snyggt animerat. Originalserien animerades av en massa olika studios, jämför bara Carnage in C-Minor och Dark Awakening. Fortfarande samma serie, det finns inga unika heljapanska originalserieavsnitt.

Det finns bara en originalserie. I USA delade man upp den i 3 säsonger (4 om man räknar med deras egna trepartsserie "The Rebirth") och i Japan delades den upp i två serier (Super Robot Life och 2010).

Varifrån har du fått alla dessa underliga idéer om att det ska finnas två originalserier?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick iden ifrån Scramble City, är överbevisad...

Du som är entransformers expert kan du reda ut lite för mig. Bara så jag får det svart på vitt.

Ok, vem är Convoj (stavning) optimus i japan? Vems ide var transformers ursprungligen. Teknades transformers serien i USA med några få undantag? om så är fallet tog japanerna den amrekanska serien och dubade den till japanska?

Skiljer sig den Japanska transformers fårn den amrekanska, på något sätt så som macross/robotech.

Redigerad av rehnvall

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Du som är entransformers expert kan du reda ut lite för mig. Bara så jag får det svart på vitt.

Ok, vem är Convoj (stavning) optimus i japan? Vems ide var transformers ursprungligen. Teknades transformers serien i USA med några få undantag? om så är fallet tog japanerna den amrekanska serien och dubade den till japanska?

Skiljer sig den Japanska transformers fårn den amrekanska, på något sätt så som macross/robotech.

Transformers är en amerikansk idé som baserades på en mängd japanska figurer Hasbro köpte in till staterna. En av leksakerna var den röda lastbilsroboten Convoy, som fick heta Optimus Prime i USA. För att leksakerna skulle sälja bättre ville man förstås ha en TV-serie och en serietidning vid deras sida. Alla vet vi att japanerna är skickliga på animation, och produktionen lades där. Däremot spelades alla röster in först, i USA, vartefter de skickades ner till japan och animerades därefter. Så japanerna tog serien till sig och dubbade den till japanska efter att den gått till USA.

Det finns egentligen ingen större skillnad mellan den japanska originalserien och den amerikanska, förutom att The Movie inte kom till japan förrän 1990, och då var det "försent". (därav att man producerade Scramble City). Nu är jag inte så inne på den japanska versionen av originalserien, men animationsmässigt är det ingen som helst skillnad. Däremot har japanerna en helt egen fortsättning på säsong 3, jämfört med amerikanernas fortsättning som är en ynka tredelarsavsnitt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste tipsa er om en fantastisk/massiv SF-anime Legend of galactic Heroes

Serien är baserad på en bok serie av Yoshiki Tanaka, Serien handlar om att galaxen är uppdelade i två delar, en korupt "Prussiskt" imperium och en tvivelaktig "demokratisk" allians.

Serien är hela 110ep och de är intriger och politik hela tiden kombinerat med masiva flottstrider och då menar jag verkligen massiva + vanliga mänisko öden. Kanske typiskt japanskt ingen av sidorna är onda men inte helt genomgoda heller, och de ställs en del filosofiska frågor vad vill du helst leva i en kurupt demokrati eller en "fungerande" diktatur, nu ska man inte tror att serien är någon typ av propaganda för diktatur för en av huvudrolls inehavarna verkligen brinner för demokrati (i alla lägen) om inte serien vore så gammal skulle jag tro att den slängde en rejäl känga mot USAs politik. Skrämmande att se hur lätt en demokrati kan bli kuropt, Patrotik knights som spöar upp freds demonstranter för de inte är tillräkligt patriotiska.

Serien är centread kring Reinhard von Lohengramm (kejserlig amiral) och Yang Wen-Li (demokratisk amiral) men de förekomer även en mängd andra karaktärer och de flesta är väldigt 3 dimitionela och lärsig/byter uppfattning/utveklas destå längre serien går. Ett förbaskat stort + serien saknar allt vad supervapen är, inga oförstörbara mechar eller några magiska psykiska krafter. Vapnen är destruktiva men bara ytterligare ett vapen som militären använder.

Serien kan vara ganska blodig på sina ställen och litet kliche när amiraler alltid får säga några sista "kliche" ord innan de dör MEN tro mig ingen är odödlig, serien averkar mer huvud karaktärer än Babylon 5 och de är inte särskilt hjältemodigt sätt de dör på och de bara dör de får inga kliche fraser äns. kan säga att jag blev riktigt chokad när en särskild karaktär strök med.... :huh:

Att ha några kunskaper i tyska gör serien mycket mer intresantare då man förstår saker som Flaggschiff Brunhilde.

Animationerna håller mycke hög kvalite, men den består mycket av stildbilder då folk pratar med varandra. Musiken är naturligtvis från de "kejserliga tyskland" Bara väntade på att få höra valkyriornas ritt när jaktplanen anfaller ;)

Intrigen/karaktärs utveklingen är fullkomligt masiv och dynamisk. :D

Bara temat på serien politik/intriger hela tiden (vilket kräver ganska mycket av tittaren) och 110ep som ska ses i ordning (alla ep hänger ihop till en enda lång berättelse) gör att serien tyvär aldrig kommer att släppas i USA, (och jag tror knappast Europa gör något)

Såg ca första halvan av serien från en "alternativ" källa och då blev man riktgit fast, lyckades få tag i en Taiwanesik? utgåva, vilket kostade en vacker slant (särskilt när tullen hadde varit frame med sina långa fingrar) men vad gör man för att få en duglig sub, Taiwan är de enda landet utanför Japan där LoGH har släppts offsielt.

De finns två filmer som förklarar hur Rehinhard och Yang fick sina positioner och hur Rehinhard blev amiral av kjolarna (nej de är inte som ni tror :) killen är till och med nästan blyg för de motsatta könet) och två extra serier som utspelar sig paralelt? med huvudserien.....prata om extra serie den lär vara på över 50ep.

Samman fattningsvis, LoGH är en fullkomligt masiv rymd-opra som har en lika masiv intrig med 110% kontunilitet vilket kräve en hel del av tittaren, som Babylon 5 på anabola.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg