Gå till innehåll

TOS


Sotunk

Rekommenderade inlägg

Vad hände med besättningen efter den sista avsnittet? ( I filmen alltså!!!!) :lol:

Checkov (ryssen hoppas jag det är) började väll arbeta på ett fraktskepp. Sen händer det en olycka och då lagrar Checkov sig i transporter systemet eller något. Sen så kommer Enterprise-D och räddar honom 76 år senare. Jag kommer dock inte ihåg vilket avsnitt detta händeri. Om någon vet skulle jag bli glad om jag fick ett PM med episod och säsongs nummer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Checkov (ryssen hoppas jag det är) började väll arbeta på ett fraktskepp. Sen händer det en olycka och då lagrar Checkov sig i transporter systemet eller något. Sen så kommer Enterprise-D och räddar honom 76 år senare. Jag kommer dock inte ihåg vilket avsnitt detta händeri. Om någon vet skulle jag bli glad om jag fick ett PM med episod och säsongs nummer.

Du tänker på ett Tng avsnitt, men det var Scotty som upplevde det ;) . Avsnittet är från säsong 6 (tror jag). :vulcan:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 månader senare...

Jag tittade på ytterligare ett par avsnitt ur min nya gula fina box! :)

Jag såg "Corbomite Maneuver" Ganska bra episod faktiskt. Ända till Kirk drar till med "This is the United Earth Ship Enterprise" Eller nåt liknande... Jorden har faktiskt varit med i federationen ett bra tag vid det laget.

Det är det som är synd med TOS. Det riktiga Star Trek Universat har inte tagit riktigt form, det är inte så noga med United Earth ship eller United Star Ship... tyvärr. Det är först med TNG som allt börjar forma sig ordentligt...

Men visst är det väldigt kul och kultigt att titta på... :)

Nu får ni börja hugga ner mej... jag hukar.... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...
Vad anser Du om TOS? Är den:

2. En briljant serie om mänsklig natur blandad med en liten dos action, en stor dos spänning, massvis med underbar humor och med oslagbar personkemi mellan de tre ledande karaktärerna.

Jajamensan! :)

Det som TOS framförallt har är många väldigt bra, intressanta och tänkvärda avsnitt. Få TV-serier kommer i närheten. Visst kan man ibland känna att tempot är lite lågt, men det ser jag inte nödvändigtvis som något negativt. Dessutom håller TOS en väldigt hög kvalitet på gästskådespelare, särskilt de som spelar skurkar!

Det känns som om TOS håller på att få en renässans nu när boxarna släpps vilket jag anser är mycket trevligt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TOS har två saker som jag tycker slår de övriga serierna. Dels en författarstab till stor del innehållande flera av den tidens största SF-författare. Dels en personkemi i främst triangeln Spock-Kirk-McCoy som inte riktigt når samma nivå i de andra serierna. Faktiskt tycker jag att ENT ligger närmast då de visat upp en liknande triangel (T'Pol-Archer-Trip).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

asså ja vet inte om detta hör hit men e det bara ja som tycker att serien slutar konstigt. såg det sista avsnittet (Turnabout Intruder) idag å ja tycker inte att det va nån avslutning på serien direkt. slutade ju som vilket annat avsnitt som helst. ja menar voyager "slutade" ju iallafall, vet inte hur de andra slutar för voy e den ända serien ja ha sett slutet på.. eller slutar de andra serierna me så mysko?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TOS är ju den serie som startade allt även om den inte är min favoritserie. Därför har den en särkild platshos mig. Dr McCoy hör dock till mina favoritkaraktärer. Det skall nämnas att ett av Star Treks allra bästa avsnitt är ett TOS-avsnitt nämligen The City On The Edge Of Forever. Jag gillar TOS men det är inte min favorit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
asså ja vet inte om detta hör hit men e det bara ja som tycker att serien slutar konstigt. såg det sista avsnittet (Turnabout Intruder) idag å ja tycker inte att det va nån avslutning på serien direkt. slutade ju som vilket annat avsnitt som helst. ja menar voyager "slutade" ju iallafall, vet inte hur de andra slutar för voy e den ända serien ja ha sett slutet på.. eller slutar de andra serierna me så mysko?

<{POST_SNAPBACK}>

Nä, men det var aldrig meningen att göra ett riktigt avslut på serien. Man får komma ihåg att de aldrig visste om seriewn skulle få fortsätta efter varje säsong. Man får nog se filmerna som fortsättning på serien och därmed se GEN som en slags avslutning på TOS (dock en dålig sådan)...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag har alltid gillat Kirk och Compani men hadde inte sett så väldigt mycket av TOS innan boxarna kom. Nu när jag är jag dock stolt ägare av alla tre sesongerna. Box två är helt och fullständigt späckad med bra avsnitt. Det som serien saknar i teknik tycker jag kompenseras med bra manus och underbara karaktärer som utvecklas och får eget utrymme i serien. Personligen har jag inget problem med att "det ser gammalt ut" De moraliska frågor och problem som dyker upp är minst lika aktuella i dag, och humorn är också gångbar än i dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Långfilmerna med TOS-besättningen är sanningen för mig, och därför gillar jag orginalserien. Dessutom är det kul att hoppa fram och tillbaka i ST's timeline i olika serier/filmer och luska historia. Gjorde jag senast igår när jag hittade ett avsnitt med Zephram Cochrane i TOS.

Sen gillar jag kalkonfilmsvibbarna i orginalserien. Karate-chops med öppen hand a'la 60-tal, seriös overacting och skakande kameror. Just wonderful. Serien är ju smockfull av roliga oneliners, som när Abraham Lincoln får syn på Uhura och utbrister "A negress!!" som om det skulle vara nåt att lägga märke till. =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Checkov (ryssen hoppas jag det är) började väll arbeta på ett fraktskepp. Sen händer det en olycka och då lagrar Checkov sig i transporter systemet eller något. Sen så kommer Enterprise-D och räddar honom 76 år senare. Jag kommer dock inte ihåg vilket avsnitt detta händeri. Om någon vet skulle jag bli glad om jag fick ett PM med episod och säsongs nummer.

Du tänker på ett Tng avsnitt, men det var Scotty som upplevde det ;) . Avsnittet är från säsong 6 (tror jag). :vulcan:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, "Relics" från säsong 6, jättebra avsnitt :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 år senare...
tja,

utan TOS och dess framgångar den rönte under 60-70-talet så hade vi inte haft någon fortsättning på ST  :)

All heder åt TOS, taskig teknik men stort hjärta och bra portion med humor :D

Det roliga är ju egentligen att TOS inte hade några större framgångar under 60-talet. Serien las ju ner på grund av dåliga tittarsiffror. Det var ju tack vare att serien hade så pass trogna fans som det blev en långfilm. Filmerna var ju i mångt och mycket mer framgångsrika än serien.

Nja, anledningen till att det blev film av TOS och att det snackades om en uppföljarserie (Phase II) är för att serien blev en gigantisk succé när det började visas repriser på 70-talet. Men att det blev en säsong 3 kan vi tacka de lojala fansen för ;)

För övrigt är jag självklart på punkt nummer 2. Inget slår TOS.

Redigerad av AxelFoley
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 månader senare...
  • 1 månad senare...
  • 3 månader senare...
  • 4 år senare...

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...