Jump to content
Sign in to follow this  
Blondie

Neelix mat

79 members have voted

1. 1.

• Aldrig smakat bättre.
      7
    • Bra.
      10
    • Smakat Bättre.
      5
    • Inte mer än en gång.
      1
    • You can live on it, but it taste like shit.
      19
    • Jag har inte smakat.
      35

Recommended Posts

Och klingonerna dricker hink vis av det på en och samma kväll. Då fattar man varför dom är så starka. dom kan dricka dom.

7/9 skulle troligen svimma av en klunk av bloodwine då hon nte änns tål en sipp av chanpanj (aj aj aj det var dåligt stavat) se avsnittet timeless

Då trek cook boken är hurm an gör alien dricka/mat med jorden saker så är den inte koreckt då klingonerna inte dricker saker under 25% (skulle jag tro)

Hmm, jag kan inte dricka det alls. Tål inte alkohol p.g.a att jag har magkatarr. Inte så bra, och sedan tycker jag inte det är så gott heller för den delen. Så de recepten kan jag inte göra.

Finns det inga härliga kött recept ur Neelix kokbooken då?

Även om jag inte har smakat tror jag att Nelix mat är ganska bra. Annars skulle ju inte besättningen överleva alla dessa år. Faktum är ju att de ha begränsade Replicator ransons. Särskilt när Kes fanns på Voyager och odlade färska grönsaker - det måste ha varit jätte gott. Förstår inte varför de slutade att odla grönsaker senare. Det lastrummer fick ju seven sedan till sin regenerering. Det måste ha blivit sämre mat efter det!

Vulcans är vegetarianer, men människorna äter väl fortfarande kött eller i alla fall replicerat kött.

Riker säger i ett av de första avsnitten i TNG : "We no longer enslave animals to get meat" Vilket antyder att de fortfarande äter kött (replikerat) men att djuren inte plågas som idag. Man har insett djurens rättigheter.

Man behöver väl inte ha djur för att äta replikerat kött, eller har jag fel?

Hur funkar en replikator? :huh:

PÅ samma sätt som en transporter.

En transporter över för materia till energi för att sedan köra till bra till materia.

en replikator gör energi till materia.

Jag ska köpa Neelix´s kokbok när jag åker tillGöteborg´ SF-Bokhandel om exakt en månad

Jo, den har jag sett här i Stockholm, Gamla Stan. Jag blev lite nervös när jag såg den, bläddrade och la den snabbt ifrån mig.

Mina tankar går till de i Voyagers besättning som i åratal kom att äta Neelixs...ma...det han lagade... :blink:

Edited by Captain Proton

Jo, den har jag sett här i Stockholm, Gamla Stan. Jag blev lite nervös när jag såg den, bläddrade och la den snabbt ifrån mig.

Mina tankar går till de i Voyagers besättning som i åratal kom att äta Neelixs...ma...det han lagade... :blink:

Den innehåller även recept på mat som funnits med i de andra serierna.

Jag gillar boken och den enda egentliga nackdelen är att man måste räkna om alla amerikanska mått och temperaturer till svenska för att kunna laga maten.

(Tänk på att en amerikans matsked är på 20 ml istället för de 15 ml som den svenska är på.)

Edited by Gul Tahel

(Får ändra namn på gruppen till Mat & Dryck!)

Nå, vi fick ju Romulan Ale i lördags i hagsätra. Det var Blådåre och Sprite med sprit i. Utan sprit för de som ska ratta ett rymdskepp.

Men inte tusan hittar jag någon Blådåre nånstans!

Nå, jag sökte på nätet å fann flera recept, som kan sammanfattas i ett (så praktiskt):

3 cl rom

3 cl blå curacao

skakas med is, silas upp i tumblerglas (svenska: groggglas)

fyll upp med sprite/sju_up/fruktsoda (ca 20 cl)

Min åsikt: kolosalt söt! Nästintil sliskig! Men färgen helt ok!!!

Så nu ska jag strax gå ut i köket å minska delen blå curacao å öka delen rom:

4 cl rom

2 cl blå curacao

osv

Jag återkommer i ärendet!

Edited by bruse

Jepp!

4 cl rom

2 cl Bools blue (blå curacao)

skakas med is, silas

fylls upp med sprite/sjuup...

Var bättre! Inte så söt! Dock hade jag "glömt" spriten i frysen... hehe

Så imorn ska klonen å jag ge oss på att testa oss fram med saturnus blå syrup med sprite.

Rapport kommer.

Rapporten kommer som bild:

2546.jpg

Så blir man när man dricker Romulan Ale! :D

Dock till vänster den alkoholfria varianten.

(Observera Klonens något gröna lugg, börjar han bli assimilerad? :borg2:

Haha, Romulan Ale måste jag pröva att göra. Dock den något mindre sliskigare varianten. :lol: Läste i ett recept att man kunde ha i 6 droppar tabasco så att det skulle bli lite mer "naturligt romulanskt".

Edited by Excelsior

Jag måste ochså testa gör ur min kokbok men det är så komplicerat med recepten..  :(

Menar du Neelix kokbok?

Bjud in mig så hjälper jag till! Jag älskar att stöka till det i köket å käka upp maten! :o

bara jag slipper städa sen.... diska kan jag gärna göra.