Jump to content

Blir Into Darkness bättre än Star Trek?

Blir Into Darkness bättre än Star Trek?  

4 members have voted

1. 1.

Recommended Posts

Nu är det inte många dar tills ett gäng från databasen drar på pressvisning och sedan är det inte ens vecka till den officiella premiären för Into Darkness.

Men vad tror du: blir det en bättre film än JJ Abrams första Star Trek-film?

Rösta här.

Själv är jag lite tveksam. Jag tror att det blir en mycket, mycket bra film. Men att man inte har lyckats överträffa den förra filmen. Dels tyder recensionerna på det: de är goda, men inte lika bra som förra gången. Dels när jag läst stora delar av handlingen så finns det saker som jag kan känna mig lite tveksam till om de verkligen använder reboot-möjligheten tillräckligt bra på samma sätt som Nolanbröderna gjorde för Batman. Mer säger jag inte. ;)

Edited by Aike

Jag tyckte att första filmen var bra, men inte fantastisk. Den kändes lite som filmatiseringen av The Fellowship of the Ring; den introducerade världen och karaktärerna, och den gjorde det väl, men den riktiga spänningen kommer när man kan göra en hel film som inte behöver lägga tid på det.

Mitt största problem med den första filmen var också att den var något utav ett virr-varr; dels eftersom det introducerades en ny karaktär varannan minut, dels på grund av konstiga beslut och dels, tror jag, för att storyn var större än vad filmen kunde rymma (hela biten om Romulus' förstörelse och Spock's och Nero's resa tillbaka i tiden gick förbi i en snabb drömsekvens).

Sedan fanns det också en något krystad känsla över den förra filmen. Enterprise-besättningen hamnade inte på ett och samma skepp naturligt, utan det fanns en känsla av att de bara måste göra det; som om det vore ödesbestämt.

Nu när hela introduktionsbiten är över och vi har haft tid att svälja att det här är ett annat universum tror jag att de kan låta handlingen utvecklas på ett mer naturligt sätt.

Jag välkomnar även rapporter om att besättningen i den här filmen är lugnare och mer världsvan.

Det fanns ju en ödestanke i den förra filmen, som Spock Prime skulle ha fört fram. Sedan tycker jag inte att bitarna från framtiden och det gamla Star Trek behövde vara längre än så. Filmens styrka var karaktärsintroduktionerna av Kirk och Spock samt deras karaktärsresor.

Jag tror dock att kopplingen till det gamla universumet är lite krystad av den sammanfattning jag har läst av Into Darkness beskriver.

Jag hoppas att Into Darkness blir bättre än Star Trek. Jag har inte så mycket att gå på eftersom jag endast sett trailern som var på bio.

Framför allt tror jag att man blir hänförd av själva upplevelsen i och med alla tekniska möjligheter som finns att tillgå. Det kommer garanterat att släta över en hel del om storyn visar sig vara tunn. Därmed inte sagt att dessa möjligheter inte fanns i 2009.

Jag tror det blir svårt för Into Darkness att vara en bättre film som helhet, för Star Trek 2009 är en riktigt bra film och en ännu bättre reboot. Jag har sett den uppåt tio gånger nu och den håller fortfarande. Däremot tror jag att den här kan komma att vara mer underhållande på vissa plan eftersom det finns mer rum för action nu när huvudkaraktärerna redan är introducerade för publiken.

Jag har höga förväntningar och har svårt att tro att jag blir besviken.

Det fanns ju en ödestanke i den förra filmen, som Spock Prime skulle ha fört fram. Sedan tycker jag inte att bitarna från framtiden och det gamla Star Trek behövde vara längre än så.

Jo, och jag vet inte riktigt om jag tycker att öde har en plats i Star Trek. Nog för att rätt många new age-element har smugit sig in under åren's lopp, och att det finns varelser som kan urtyda framtiden, men just öde tycker jag är ett så himla fult koncept. Saker händer därför att händelser har efterverkningar, och handlingar har konsekvenser, inte därför att det finns ett visst spår som måste följas.

Därför tycker jag att det var extra fult att använda Spock den äldre som något utav ödets väktare. Spock är en symbol för logik och visdom; han är ingen Jedi-mästare.

Filmens styrka var karaktärsintroduktionerna av Kirk och Spock samt deras karaktärsresor.

Jag kan hålla med om Spock, men inte riktigt om Kirk. Det värsta med filmen var att det kändes som att den hade som mål att få in honom i kaptenssätet så fort som möjligt, utan att han riktigt fått förtjäna det. Det var inte så mycket en karaktärsutveckling i mina ögon som det var ett plötsligt karaktärsbyte.

Filmens styrkor i min mening hade väldigt lite med handlingen, och mer med att den hade bra skådespel, tät action och ett riktigt bra soundtrack som verkligen kompletterade filmens handling. Jag hoppas - och tror - att Star Trek Into Darkness kommer att ge oss mer med det, men med en mer engagerande handling.