Gå till innehåll

Megaspoilers


Rekommenderade inlägg

Ja, detta ska man bara läsa på egen risk. De som går på pressvisningen får gärna kommentera om det är sant eller inte. Gärna i denna tråden, men då utan att nämna mer än om det var sant eller falskt. Men enligt flera oberoende källor är detta filmens stora hemligheter. Kom ihåg dock att läsa spoilers faktiskt får en att gilla en film/bok etc bättre. Det visar vetenskapliga studier. Men vill du förstås inget veta klicka bort den här tråden.

Ja, vill du verkligen veta?

John Harrison är inte skurkens verkliga namn...

...det är Khaaaaaaaaaaaaaaaaaaannnnnnn! Och det finns fler saker...

...en annan kär figur kommer att vara med...

...det är Spock Prime...men det finns fler hemligheter och dessa har det inte ryktats om förut om särskilt mycket...så läs vidare på egen risk...

...Harrison kommer att döda Pike i attacken i San Fransico...

...det är inte Enterprise vi ser störta ner under hans begravningsceremoni...

...utan USS Vengeance som en viss amiral är intresserad av...

...hans namn är Marcus, han är far till Dr. Marcus,...och han tillhör en

viss organisation....

...som heter Section 31...sedan finns det en hemlighet som nästan

aldrig nämnts....aldrig här på Databasen....så kanske du ska vända tillbaka nu...

...en av hjältarna kommer att omkomma...

...det är ingen mindre än Kirk...men är detta slutet för Star Trek?...klicka vidare...

...nej, förstås inte. Spock kommer att bli den nya hjälten fortsättningsvis....

...visst jag skojar...Kirk återupplivas...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom ihåg dock att läsa spoilers faktiskt får en att gilla en film/bok etc bättre. Det visar vetenskapliga studier. Men vill du förstås inget veta klicka bort den här tråden.

Öh, va? Det skulle vara intressant läsning att se hur dom kan fram till en sån löjlig slutsats. Om något förstör ju bara spoilers för någon som vill att det viktigaste ska vara okänt första gången man ser en film.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom ihåg dock att läsa spoilers faktiskt får en att gilla en film/bok etc bättre. Det visar vetenskapliga studier. Men vill du förstås inget veta klicka bort den här tråden.

Öh, va? Det skulle vara intressant läsning att se hur dom kan fram till en sån löjlig slutsats. Om något förstör ju bara spoilers för någon som vill att det viktigaste ska vara okänt första gången man ser en film.

Kan inte annat än att hålla med. Orsaken till att jag inte läser spoilers eller kollar på trailers är att dessa förstör filmupplevelsen eftersom jag då vet vad som kommer hända. Det är mer spännande att gissa sig till handlingen under filmens gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom ihåg dock att läsa spoilers faktiskt får en att gilla en film/bok etc bättre. Det visar vetenskapliga studier. Men vill du förstås inget veta klicka bort den här tråden.

Öh, va? Det skulle vara intressant läsning att se hur dom kan fram till en sån löjlig slutsats. Om något förstör ju bara spoilers för någon som vill att det viktigaste ska vara okänt första gången man ser en film.

Kan inte annat än att hålla med. Orsaken till att jag inte läser spoilers eller kollar på trailers är att dessa förstör filmupplevelsen eftersom jag då vet vad som kommer hända. Det är mer spännande att gissa sig till handlingen under filmens gång.

Och jag håller också med, vill inte veta något innan det är aktuellt att se filmen. Har som sagt bara sett den trailer som var innan The Hobbit, den var lite svår att undgå men avslöjde heller inte särskilt mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det har att göra med att man inte behöver förstå twistar och andra spoiler utan bara kan titta på filmen i lugn och ro. Titta på reaktionerna för Star Trek (2009), de flesta som ogillade filmen fattade inte hur den alternativa tidslinjen, Neros vapen etc fungerade. Därför klankade de ner på detta.



http://newsfeed.time.com/2011/08/11/spoiler-alert-knowing-the-end-of-a-story-makes-it-better-study-finds/

Studien som visar det jag skrev.

Sedan kanske det är annorlunda när det gäller en etablerad franschise som Star Trek, där vi redan vet grunderna och förutsättningarna redan från början. Vi vet hjältarna kommer att vinna, skurkarna att förlora.

Redigerad av Aike
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Studien är inte internationell. Svenskar tänker på ett annat sätt än amerikaner. Hur kul är det att läsa en bok skriven av Agatha Christi när man redan vet vem mördaren är? Vid spoilertillfällen ids jag ofta inte läsa klart boken eller se färdigt filmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara för att man inte förstår vissa saker i en film behöver det ju inte betyda att man gillar den mindre för det. Ser man sen filmen en andra gång när man tagit reda på hur saker gick till borde ogillandet inte vara kvar där. Att se en film för första gången är något speciellt och att inte veta allt viktigt som kommer hända är en stor del av den upplevelsen. Kan inte tänka mig att jag skulle njuta av en film mer bara för att jag inte måste tänka till under filmens gång.

Tänk att titta på säsongsavslutningen på Dallas, säsong 3 och VETA vem det var som sköt J.R.

Nej, jag köper det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan ge två motexempel. De Star Trek-produktioner jag har blivit mest besvikna på Insurrection och Broken Bow (Enterprisepiloten) visste jag väldigt lite om när jag såg dem. Insurrection såg jag inte en trailer förrän jag var på väg in salongen i London på en galapremiär. Och Broken Bow visste jag inte mycket mer än att det skulle vara en prequel. Tyvärr så skapade en kombination av förväntningar, vad man sett tidigare samt nya grejer de gjorde besvikelse. I fallet med Broken Bow blev det mycket större än om jag hade haft mer kunskap. Den nya typen av inledningsmusik, uniformer, mer action med mera gillade jag senare i serien när jag blev van.

Sedan köper jag nog också studiens argument till stor del. Det är som med kvällstidningarnas nyheter: det viktigaste kommer först. Man ska berätta det mest spännande och ofta är det något som kan ses som en spoiler. Det är klart när det är något helt nytt, för en själv eller massan, man ser på så kanske inte spoilers spelar någon roll. Star Trek faller dock inte i detta området.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minns att en snubbe mer eller mindre förstörde Spock Primes introduktionsscen för mig i filmen från 2009. Han kommenterade en trailer där man ser Kirk i grottan och någon mörk figur en bit bakom och berättade att det var Spock. Gjorde mig fly förbannad och när dagen kom satt jag och väntade på att Kirk skulle komma till en grotta. När landade på Delta Vega visste jag att Spock var på G, och det förstörde lite av nöjet för egen del.

Spoilers suger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske. Samtidigt så spelar ens förväntingar stor roll. Jag hoppades att Ins skulle vara lika sevärd som First Contact var för nya fans och icke-trekkers. Men icke. Det är en film som bara egentligen ett segment hardcore fans gillar.

När det gäller Broken Bow så väntade jag mig nog något mer likt TNG, DS9 och Voy.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att Broken Bow och INS är helt enkelt dåliga enl Aikes smak? Inför Nemesis hade jag sett trailers och läst massa spoilers men inte gjorde det filmen bättre snarare tvärt om.

Ja, det är väl ganska få som gillar Insurrection och Broken Bow? Och likaså kan jag säga att jag visste ännu mer om Nemesis' handling än jag gjorde om Wrath of Khan's, och det hindrade inte WoK från att vara den bästa Trek-filmen jag har sett och Nemesis från att vara bland de sämsta. Likaså visste jag mycket om Generations och ingenting om First Contact, och First Contact var ändå överlägset bäst.

Det går inte riktigt att göra en sådan jämförelse när det finns så mycket annat som skiljer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Broken Bow vet jag inte om det räknas som dåligt bland de flesta trekkers. Jag tycker att många verkar gilla piloten, men sedan tröttnade på serien. Insurrection tillhör väl de minst populära filmerna dock.

Sedan handlar nog studien som jag länkar mer ovan att man uppskattar en film eller bok i sig om man vet mer än om man inte visste något. Så att jämföra en två olika filmer var inte riktigt vad de menade. Sedan lär de allra flesta gilla First Contact bättre än Generations av många olika skäl. Det är mer andra ord en objektivt bättre film i vilket fall.

Redigerad av Aike
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minns att en snubbe mer eller mindre förstörde Spock Primes introduktionsscen för mig i filmen från 2009. Han kommenterade en trailer där man ser Kirk i grottan och någon mörk figur en bit bakom och berättade att det var Spock. Gjorde mig fly förbannad och när dagen kom satt jag och väntade på att Kirk skulle komma till en grotta. När landade på Delta Vega visste jag att Spock var på G, och det förstörde lite av nöjet för egen del.

Spoilers suger.

Absolut! Nu när jag sett filmen är jag evigt tacksam att jag lyckats undvika alla spoilers (utom en liten). I mitt fall vill jag se filmer med öppet sinne och bilda mig en egen uppfattning om det jag ser när jag ser det. Tjusningen ligger i att inte veta vad som ska hända och vem/vilka som eventuellt är skurkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...