Jump to content
Sign in to follow this  
Lieutenet Lind

Bästa Chief engineer!

94 members have voted

1. 1.

• Charles 'Trip' Tucker, III
      6
    • Montgomery Scott
      20
    • Geordi La Forge
      20
    • Miles O'Brien
      28
    • B'Elanna Torres
      20

Recommended Posts

Geordie La Forge, den hårt arbetande ingenjören, den smarta teknikern, den filosofiske officeren, den gode vännen :)

Valet var lätt, Geordie är mest ingenjör av dem alla. Han håller till i maskin till skillnad från Tucker och Scotty som spenderar för mycket tid på bryggan.

Man förstår faktiskt vad han säger eftersom han blandar teknobabbel med engelska.

Han inbillar sig aldrig att han kan göra något han inte kan, men lyckas ändå efter mycket slit. Till skillnad från övriga, som inbillar sig kunna allt och gör det efter inget slit alls.

Dessutom är hans relation till Data djup och känslomässig.

O'Brien och Skotty kommer på delad andraplats. O'Brien delar många av Geordies egenskaper men hans karaktär är för överdriven. Skotty är ju som känt en "miracle worker".

B'Ellana skapar för mycket konflikter.

Trip är ingen ingenjör, han är en officer på bryggan (eller tror sig vara det) som lägger sig i allt. Hans tekniska roll utgörs av att stå vid sin konsol i engineering och säga här snabbt skeppet kan gå.

Geordie La Forge, den hårt arbetande ingenjören, den smarta teknikern, den filosofiske officeren, den gode vännen  :)

Valet var lätt, Geordie är mest ingenjör av dem alla.

<{POST_SNAPBACK}>

Konstigt - av precis samma anledningar skulle jag vilja åberopa O'Brien som huvudkandidat till årets ingenjör! Möjligtvis med undantag för filosofin, men i allt övrigt är han den som skapar mirakel. Även om Scotty var "the miracle worker" så upplevde jag aldrig att man såg honom göra så mycket. Med O'Brien ser man däremot allt möjligt arbete och att han gör det på rekordtid hela tiden. Att han i princip fick bygga om hela DS9 för att anpassa stationen till federationsstandard (något överdrivet, jag vet...) som man kunde arbeta med är ju ett mirakel i sig.

Finns det ingen regel som förbjuder skitsnack om forumledare? :D :P

Utan tvekan så håller jag med om att när det gäller O'Brien så är han den ingenjör som är den främsta inom ST-kosmos. Inte bara får han allt att fungera utan också är han en familjefar som kämpar för att familjen skall ha en så bra tillvaro som möjligt på DS9. Han ger aldrig upp och är en slitvarg av galaktiska mått. I LOVE THAT MAN! :D

Jag röstade på O'Brien. Finns det nånting som den där karln inte klarar av att fixa?? :) Jag älskade första säsongen av DS9 när han var tvungen att konfigurera om hela datorn typ för att det skulle funka; han pratade med datorn och hotade den. Och i nåt avsnitt av DS9 (minns inte vilket) är han borta från stationen och ingenting funkar längre. Det visar hur mycket han gör, tycker jag :)

Men det var svårt att välja mellan honom och B'Elanna, som jag alltid har varit svag för och som också kan åstadkomma mirakel.

Geordie La Forge, den hårt arbetande ingenjören, den smarta teknikern, den filosofiske officeren, den gode vännen  :)

Valet var lätt, Geordie är mest ingenjör av dem alla.

<{POST_SNAPBACK}>

Konstigt - av precis samma anledningar skulle jag vilja åberopa O'Brien som huvudkandidat till årets ingenjör! Möjligtvis med undantag för filosofin, men i allt övrigt är han den som skapar mirakel. Även om Scotty var "the miracle worker" så upplevde jag aldrig att man såg honom göra så mycket. Med O'Brien ser man däremot allt möjligt arbete och att han gör det på rekordtid hela tiden. Att han i princip fick bygga om hela DS9 för att anpassa stationen till federationsstandard (något överdrivet, jag vet...) som man kunde arbeta med är ju ett mirakel i sig.

<{POST_SNAPBACK}>

Precis min mening, som jag sa: "O'Brien delar många av Geordies egenskaper men hans karaktär är för överdriven"

Finns det ingen regel som förbjuder skitsnack om forumledare? :D :P

<{POST_SNAPBACK}>

Inte en enda, men det finns en som förbjuder fult språk ;)

Min röst hamnade på Scotty..

Valet var ganska enkelt tycker jag. Han har sin speciella relation till skeppet, och han lyckas med det omöjliga som ingen annan kan.

Såklart min röst gick till "the Miracle Worker". :)

Han är helt underbar, inte bara som Chief engineer, utan som person. Ta bara ST IV som exempel. Det är ju helt underbart när han ska försöka prata med datorn... :D:D:D

Mitt val är Scotty. Om jag inte minns fel är han ju t o m "required reading/studying at the academy". Möjligt att Trip också är/blir det men jag har inte sett att någon chefsmaskinist har kunnat så mycket om ett helt skepp som Scotty kan om Enterprise. Ta t ex episoden i TNG när han lagrat sig själv i Transporter-minnet.

Då jag är en hängiven fan av DS9 så föll valet naturligt på O´Brien. Men jag kan ändock motivera mitt val. Jag anser att Miles är en av de få karaktärer som verkligen blir mänsklig, med brister och fel sida vid sida med förtjänster och talanger. Ofta blir många karaktärer litet väl goda, men hos Miles får även de mörka sidorna sitt utrymme, och då inte bara i något enstaka karaktärsskapande avsnitt. Jag älskar hans butterhet!

Dessutom är det intressant att ha med en familjefar och de vardagliga konflikter det för med sig. Och som grädde på moset är han fantastiskt skicklig i sitt yrkesutövande, med en diger erfarenhet som gör att han kan handskas med de mest knepiga problem.

Sist men inte minst så är Colm Meaney rätt man för att fylla rollen, och det gör han med stor skådespelarskicklighet och nyansering!

måste bli Miles O'Brien.. jag gillar honom, han har mycket story och historia... och jag har inte fått samma inlevelse av alla dom andra.

men dom andra är ju också bra men det är nått "ballare" med Miles

Att Miles lades till förändrar inte att Bèlanna är sötast :)

Hon har också en roligare personlighet än den lite tjurige Miles och den socialt tafatta Le Forge. Trip (lite av en lillebror till Archer) är inte heller någon imponerande karaktär. Jag har dock förstått att det finns kvinnliga medlemmar i detta forum som gillar att se honom i underkläder.

Scott vet jag inte så mycket om, men när DS9-avsnitten tar slut kommer turen till TOS.

Som tur var är jag bara drygt halvägs i DS9 :w00t:

La Forge inte Le Forge.

jag håller med sotunk i att det var svårt som ... att välja mellan Scotty och Miles (båda från de Keltiska öarna dessutom) , Be´lanna kom med i fightern om guldet därför att som många säger : hon ÄR söt . men slutligen vann miles som lyckas att hålla DS9 igång trots en urjobbig blandning av Bajoriansk , Federationsk och Cardassiansk teknologi specielt i början av serien där han inte hade Nog och Rom till hjälp(snarare tjälp) :klingon:

--------------------

''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!''

K´hogh son of Klintoch av huset Koragh

Edited by K´hogh son of Klintoch

Scotty är mitt val. Mirakelfixaren. Bra humor, alltid lojal och härlig dialekt. En dialekt han gör väldigt bra för att vara 100% amerikan.

Behöver jag säga vem jag röstade på? (Mmmmmm) :D Lovely. Med ett namn som mitt är valet ganska uppenbart. Anyway, Geordi har det som de andra inte har: HUMOR! Dessutom är det ett stort plus att LeVar Burton är jordens sexigaste människa. ( :wub: ) En sak till är att han som andra påpekat faktiskt spenderar tid med maskinerna. (no offense ni fans av de andra, de jobbar också hårt, bara inte lika hårt som slav-Geordi) Geordi´s techno-babbel är en av hans bättre sidor, ja. (Mmmm ahhhh)

En sista sak är att Geordi helt enkelt är bäst, därför fick han min röst. :D

Edited by johannalaforge

Röstade också på Geordi La Forge, tycker att han överlag haft de svåraste problemen att lösa.

Nog har han haft svåra problem att lösa, men tänk på O´brian som har en fallfärdig rymdstation att underhålla. Eller Scotty som ständigt försöker hålla ihop Kirks Enterprise. Ett Enterprise som oftast är sönderskjutet och endast har reservkraft kvar. Ingen lätt uppgift.