Jump to content
Sign in to follow this  
Borg1

Bästa Säkerhetschef!

93 members have voted

1. 1.

• Natasha Yar (TNG säsong 1)
      4
    • Odo (DS9)
      37
    • Tuvok (VOY)
      28
    • Worf (TNG)
      23

Recommended Posts

Ja, det är en samma person som är i båda TOS och långfilmer. I långfilm TMP tog Checkov hand om vapenkontroll-panel, men de andra, tredje och fyra långfilmerna fick Checkov andra arbetsuppgift enligt min uppfattningen men jag vet 100 % säker att Checkov har ansvar för säkerhet ombord på skepper i den sista långfilmen ( med TOS-gänget).

Ja, det är en samma person som är i båda TOS och långfilmer. I långfilm TMP tog Checkov  hand om vapenkontroll-panel, men de andra, tredje och fyra långfilmerna fick Checkov andra arbetsuppgift enligt min uppfattningen men jag vet 100 % säker att Checkov  har ansvar för säkerhet ombord på skepper  i  den sista långfilmen ( med TOS-gänget).

SPOILERVARNING!

Om du menar TUC så håller jag med dig. Det verkade ju som om det var han som tillsammans med Spock höll utredningen om en ev. förrädare ombord.

Men i TWOK så var han ju first officer, om han återigen skulle vara chief of security så borde han väl på nåt sätt ha blivit degraderad.

I långfilm TMP tog Checkov hand om vapenkontroll-panel

P..h..o..t..o..n..t..o..r..p..e..d..o..a..w..a..y..

Om du menar TUC så håller jag med dig. Det verkade ju som om det var han som tillsammans med Spock höll utredningen om en ev. förrädare ombord.

Kanske är jag helt ute och cyklar men när Valeris skjuter med phasern för att visa att larmet går igång kommer inte Chekov inspringandes med några säkerhetsvakter. Som sagt, jag minns inte exakt.

Men i TWOK så var han ju first officer, om han återigen skulle vara chief of security så borde han väl på nåt sätt ha blivit degraderad.

Om han är first officer eller chief of security har väl egentligen inte så mycket med ranken att göra. I serien är han ensign, i första filmen lieutenant och i övriga filmer (utom möjligen Generations) är han commander.

Edited by Expendable Ensign

Varför är inte Chekov eller Reed med?? De är ju de som är de bästa. :(

När det gäller Reed tvekade jag om han skulle vara med. Jag kom dock fram till att "Armory Officer" inte motsvarade "Chief of Securiti". Jag har dock inget emot att ha fel på den punkten. Omröstningen blir roligare om det finns minst en från varje serie.

Vad gäller TOS, så är det den serie jag ännu inte har sett. När jag skulle starta omröstning gick jag in på några TOS-sidor, men kunde inte hitta någon motsvarighet till Chief of Security.

Men som sagt jag skulle gärna ha med både Chekov och Reed om de någorlunda motsvarar de funktioner de andra säkerhetscheferna har. Vad säger ni andra?

Kanske någon forumledare/adminstratör kan lägga till de föreslagna namnen?

Reed är visst security officer. Security officer är också den som är tactical officer och det är Reed. Tuvok är tactical officer men också security officer. Samma med Worf på Enterprise-D och E är han tactical och security. Har ni inte heller märkt att Reed har jämt hand om säkerhets teamen :o

Jag tror inte jag kan delta i den här röstningen eftersom det är otroligt svårt mellan worf och odo. Worf är alltid likadan vill alltid kriga och är misstänksam mot allting. Hans klingonblod gör ofta att han handlar lite för fort och är aldrig sparsam på sina åsikter, jag tror det är lite därför han aldrig befodras hehe. Odo däremot är otroligt skarp och snokar lite mer och sådana saker. Alla på stationen respekterar honom och är lite småförsiktiga när man träffar på honom(kanske inte Quark). Eftersom frågan löd vem är den bäste säkerhetschefen? och inte vilken säkerhetschef gillar du mest? får jag nog ta att välja Odo. Detta beror också mycket på att han väldigt lätt kan hålla koll på allting. Det finns nästan inget som undgår honom.

Självklart e ju worf :klingon: den stora idolen.

Hans orädda handlingar och ibland lite skämtsamma uttalande gör ju honom till den ultimata security officer.

Dessutom är han ett bra bevis på att en klingon faktiskt

kan jobba inom starfleet...

Hehe, min röst jämnade ut läget mellan Tuvok och Odo.

Jag röstade på Tuvok. Tasha Yar var väl kul på sitt sätt, men hon var ju ändå med så pass lite. Worf var även han en färgklick men klingons är väl inte direkt de jag finner mest karismatiska... Odo har jag inte stiftat någon bekantskap alls med.

Tuvok däremot! Vilken kille! Vulcaner i allmänhet är ju underbara, och Tuvok i synnerhet. Logik känns som det som gäller i säkerhetsfrågor.

Har ni inte heller märkt att Reed har jämt hand om säkerhets teamen :o

Reed har fått en mycket tydligare profil som säkerhetschef än han hade för ett år sedan, då jag startade omröstningen.

Hade jag startat denna omröstning nu så hade jag absolut tagit med Reed.

(Mitt första inlägg på mycket lääänge)

Som så många andra här så instämmer jag och säger Worf, krigaren.

Yar är en riktig hårding som jag gillade skarpt, men som vi alla minns så var det Worf som gav henne lektioner i närkamp. Det säger väll en del.

Odo är på alla sätt roligt, effektiv och humoristisk, men han är inte klingon.

Tuvok, som känslolös vulkan borde han väll vara den bästa säkerhetschef. Och bra är han, men när det g??ller humor så står han sig slätt mot alla andra. Om man däremot lyssnar på hans rekomendationer i lägen då skeppet är utsat för hot, så säger han oftast samma som Worf skulle gjort i liknande cituationer på Enterprise. Bortsett från att Worf är en blodtörstande klingon och att Tuvok är en kall känslolös vulken, så är dom väldigt lika.

Constable Odo, mycket för att han lyckas hâlla nâgon som Quark i schack hela tiden, skickligt!

Ocksâ sâ e han lite paranoid och liter inte pâ mânga, har sin egen agenda om vilka som är skyldiga och vilka som inte är det, han e rättvis men hârd.

Detta kanske inte gör honom till den "bäste" säkerhetsofficeren, men som karaktär tycker jag bäst om honom som "Chief of Security".

Som mitt namn här på forumet antyder så är jag en aning partisk. Jag röstade på Odo då han har störst förutsättningar för rollen i och med att han är en changeling och kan därigenom vakta och spionera obehindrat. Ingen kan känna sig säker i färd med skumraskaffärer, vad som helst kan vara konstapel Odo!!

Worf var bra, men klingoner har inte det där finkänsliga som behövs ibland (syns tydligt i det avsnitt i säsong fyra av DS9 där Worfs syn på säkerhet kolliderar med Odos). Tuvok är bra, men jag får erkänna att jag har litet svårt för vulcans och deras strikta logik, som jag tror kan hindra dem i deras arbetsutförande mer än det hjälper dem.

Nej, fram för Odos skepticism och butterhet!

ODO! Finns det någon annan som gör sitt jobb så noga som Odo? Skulle inte tro det.

Han är ST-kosmos egen Culombo. :D

Edited by EoNeel

Jag kommer inte ihåg vad jag röstade, men jag tycker Tuvok är den bästa Säkerhetschefen.

Varför, han har varit den mest korrekta säkerhetschefen men kanske ochså för att han har varit i mer action än de andra (Det finna många bra avsnitt som han är med i). Jag tycker att skådespelaren har verkligen gjort en bra jobb med tolkningen av sin karaktär..

Worf kommer på andra plats, så klart!

Det ska kanske nämnas att jag inte vet hur ODO är eftersom jag inte har sett DS9!

Edited by Kathryn Archer

Odo, absolut.

Han ÄR sitt arbete och ingen gör det bättre än han. Tuvok och Worf i all ära men de är så lika varandra och gör inte mycket annat än att stå på och sjuta eller leda away-teams.

Odo däremot visar en ny sida av säkerhetsofficersyrket i varje avsnitt. Dessutom är han rolig, det är Worf och Tuvok också men Odo är det hela tiden.

"Laws change but justice is justice" - Konstapel Odo