Jump to content

Star Trek Into Darkness går sämre än väntat i USA

Nyhet

Recommended Posts

Prognoserna för Star Trek Into Darkness första helgs biointäkter skrivs ner. Boxoffice.com spår att filmen bara kommer att spela in 68 miljoner dollar fredag-söndag i USA. Det innebär att intäkterna för de första fyra dagarna blir 81,5 miljoner dollar.

Hollywood Reporter tror att det blir något bättre: 83 miljoner dollar. Men i vilket fall pekar det nu på att det blir besvikna miner hos Paramount, eftersom drygt 80 miljoner är ungefär lika mycket som Star Trek (2009) spelade in för fyra år sedan under samma period. Lägg därtill att 3d-biljetter är dyrare än vanliga biobiljetter och att så sent som i går spåddes det att filmen skulle spela in 90-100 miljoner dollar.

(Tack till Kalle Kuckel för Hollywood Reporter-länken.

Källa Källa 2

[ Till originalnyheten ]

Edited by Nyhet

Det finns en stor risk att det blir ännu sämre verkar det som om. Kanske filmen spelar in mindre än Star Trek under öppningshelgen. Med tanke på att budgeten är 40-50 miljoner högre för Into Darkness är det mycket illa.

De förklaringar jag har sett på olika forum och sidor är:

• Dålig marknadsföring och sämre trailers än för Star Trek (2009).
  • Benedict Cumberbatch är för okänd för den amerikanska publiken.
  • För lång tid sedan den förra filmen kom ut
  • Kritik mot amerikansk politik (både Bush och Obama)
  • Vissa ogillar vem skurken är

Sedan kan jag tänka mig att publiken i USA är ganska gammal. För Star Trek (2009) var genomsnittsbesökaren mellan 30-40 år förra gången. Nu är alla fyra år äldre, och har man inte lockat tillräckligt med tonåringar och 20-30-åringar så riskerar man nog missa många som ser om en film.

Tyvärr kan det bli ännu värre nästa vecka när Fast and Furious 6 öppnar. Den har 33 miljoner fans på Facebook mot Star Treks ynka 2-3 miljoner, så en betydligt yngre publik kommer nog att dyka upp. Samtidigt var femman den bästa filmen i serien, och den kom väl för två år sedan, så det finns bättre folkligt minne för den än för Star Trek.

Man kanske borde satsat lite mer på fansena Man ger inte ut coola samlarobjekt utan har i stället satsat på legoplagiat. Ska Star Trek vara för barn eller för vuxna? Konstigt att Benedict Cumberbatch är så okänd i USA. Han har ju varit med i stora produktioner som the Warhorse (varning - en riktig skitfilm) och Tinker tailor soldier spy.

Star Trek borde främst rikta sig till barn, tonåringar och möjligen folk mellan 20-25. Startrek.coms undersökning när folk blev trekkers visade att de allra flesta var barn eller tonåringar. Samma sak kom fram när vi ställde samma fråga här.

Problemet är att dagens samlarobjekt kring TOS riktar sig till en betydligt äldre publik än vad som krävs för att göra Star Trek till en gigantisk succé. Det är fortfarande väldigt lönsamt på kortsikt, men på lång sikt så är det en döende strategi. CBS girighet har skadat det Abrams har kunnat skapa.

Man borde lagt fokus på Kirk och Spock i marknadsföringen och visat vad filmen handlade om. De två huvudtrailers som kom för Star Trek var bättre. Särskilt den stora som är en av de bästa trailers jag har sett. Skurkfokus är korkat när det gäller Star Trek. Samma problem hade Nemesistrailern, som i och för sig är väldigt bra. Men alla vet hur illa det gick för den filmen.

Jag tror också att de har för många överraskningar som folk börjar klaga på när de får höra vad de egentligen är, utan att ha sett filmen. Den förra Star Trek-filmen hade inget sådant, men blev ändå bättre mottagen och spelade in mer första helgen som det ser ut nu.

Edited by Aike

Jupp, så har det väl varit. Sedan gick väl det som kom ut för fyra år sedan i samband med Star Trek-filmen inget vidare. Actionfigurerna floppade minst sagt.

På ett sätt förstår jag CBS, de tjänar mycket på det gamla Star Trek och varför då riskera det för något som är oprövat. Problemet är att CBS och Paramont har två olika tankar om det och inte har samarbetat tillräckligt bra. Särskilt inte mellan Star Trek och Into Darkness. Det hade behövts mycket mer för att hålla intresset levande under fyra år.

Håller med, fyra år är en lång väntan. Filmen borde kanske släppts i vintras istället.

Men som sagt, det är för tidigt att ha domedagsvisioner. Något positivt är ju att Into Darkness går bättre utanför Nordamerika än förra filmen, vilket kommer väga upp lite.

EDIT: Enligt Box Office Gurus Twitterkonto ökade Into Darkness med ungefär 25% på lördagen!

Edited by The Holy Three

Actionfigurerna var små och tråkiga. Jag köpte enbart det jag gillade, skeppet och phasern. Tråkigt att Abrams har sådan inställning. Tänker nog inte köpa Legot. Kanske borde göra det och ge i födelsedagspresent till kompisarnas barn. LOL!

Håller med, fyra år är en lång väntan. Filmen borde kanske släppts i vintras istället.

Men som sagt, det är för tidigt att ha domedagsvisioner. Något positivt är ju att Into Darkness går bättre utanför Nordamerika än förra filmen, vilket kommer väga upp lite.

EDIT: Enligt Box Office Gurus Twitterkonto ökade Into Darkness med ungefär 25% på lördagen!

Ja, det var positiva nyheter. Det kanske hamnar på 80+ vilket som skulle vara knappt godkänt. Vi får hoppas på bra word of mouth samt att nästa helg går bra.

Ja, filmen lär ju på något sätt tjäna pengar. I alla fall om nästa helg blir hyfsad 30-50 miljoner dollar minst. Sedan kanske man ska ta Paramounts budget för den med en nypa salt. Minns att Chris Pine fick ganska lite betalt för filmen, så den kan vara överdriven i marknadsföringssyfte.

Edited by Aike

Box Office Mojo förutspår att filmens intäkter över helgen blir: $70,555,000 och $84,091,000 totalt sedan filmen släpptes i USA.

På TrekBBS gjorde någon följande jämförelse över intäkterna utomlands, som är mycket positiv:

Star Trek 2009 Overseas:
Weekend 1: $35m from 51 Countries
Weekend 2: $20m from 53 Countries

Star Trek Into Darkness Overseas:
Weekend 1: $32m from 13 Countries
Weekend 2: $40m from 40 Countries

Ska vi fortsätta med dessa siffror och diskussioner i den här tråden? Är det inte bättre att starta en officiell Box Office tråd i filmsektionen?

Edited by The Holy Three

Jag köpte på mig dom större figurerna, som vad jag såg inte såldes i svenska butiken, såg bara dom små här. Har varken phasern, communicatorn, tricordern eller skeppet, men ska nog skaffa en av varje någon dag. Är hyffsat billiga.

Tyckte inte att det var så fina heller och lite för stora.