Jump to content

Matrix I-III

Turambar

Recommended Posts

• Replies 81
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Om man frågar mig så fungerar vi redan som batterier åt det samhälle som vi blir påtvingade redan från födseln. Så mycket ren frihet har vi inte. Men det har kanske inte med saken att göra.

Jo jag förstår vad du menar, men även om vi ändå är batterier i ett samhälle dit vi placerats så har vi åtminstone valet att kunna lämna ett samhälle vi inte vill leva i, även om inte många har modet att ta ett sådant steg.

Hade vi däremot inte haft friheten att kunna välja i vilket samhälle vi vill leva i så hade det varit fel, just därför strävar Morpheus o c:o efter att frigöra de förtryckta spelpjäserna i the matrix.

Det är däri problemet ligger. Om man inte vill leva i detta samhälle vart ska man då ta vägen?

Okej, detta börjar bli OT men jag svarar, så får vi försöka fortsätta snacka om Matrix sedan.

Flytta till ett annat samhälle, skapa sitt eget samhälle genom att bo på en båt? ;) Inte vet jag, men möjligheterna är oändliga!

Sen kan man iofs isolera sig i ett samhälle också, vara egenförsörjande osv osv.

Man blir en trekker?  :P

Exakt! Eller ansluter sig till nån annan sorts underlig folksamling. ;)

Ne, nu slutar vi med OT-diskussionen.

Jag kollade på nya trailern igår, superbra! Längtar ännu mer efter filmen, och för att försöka fördriva tiden ska jag kolla på första filmen idag hade jag tänkt .. för ca 20:e gången. :)

Exakt! Eller ansluter sig till nån annan sorts underlig folksamling. ;)

Ne, nu slutar vi med OT-diskussionen.

Jag kollade på nya trailern igår, superbra! Längtar ännu mer efter filmen, och för att försöka fördriva tiden ska jag kolla på första filmen idag hade jag tänkt .. för ca 20:e gången. :)

Ny trailer? Hur ny?

• 8 months later...
  • 3 weeks later...

Jag ändrar titeln på denna diskussion till att handla om hela Matrixserien. Inkludera gärna Animatrix och spelen, om ni har sett dem (det har inte jag).

Precis hemkommen från Matrix Revolutions som hade premiär kl 15.00 i dag. Den var spektakulär. Mitt betyg till hela serien är mycket högt. Nerköpet, IMM, var Reloaded (2:an) som inte gav mig något, egentligen. Den orgieliknande scenen med dansarna i mitten kändes så totalt onödig och rent ut sagt äcklig, tyckte jag. Även i Revolutions var det en sådan scen, men denna var mycket kort och det gjorde därför inte så mycket. Matrix fick 8/10, Reloaded 2/10 och Revolutions 9/10. Sammantaget ger jag serien 7/10, framför allt för det som jag anser vara nyskapande, kopplat till ett allmänreligiöst tema som de flesta religioner verkar känna igen sig i. Det påminner därför om Star Wars där alla religioner verkar kunna se sina "kärnor" i historien. Smart drag att locka till sig fans, måste jag säga.

För min del upplevde jag slutscenen med Neo mycket starkt, när allt blev ljust.

Hmmmm...tyckte aldrig om den första Matrix filmen och det är väldigt väldigt tveksam om jag någonsin kommer att se 2:an eller 3:an...

Har väldiga problem med Keanu Reeves, tycker att han är en mycket dålig skådespelare och resten av skådespelarna gav inte heller så mycket. Effekterna var spektakulära, men det hjälper inte att bära upp en film var handling är tråkig...

Såg att revolutions inte så fick så höga betyg heller av recensenterna heller. Men den kan ju inte vara sämre än Reloaded. Håller med pjotrk att den stora orgieliknande scenen i reloaded var helt onödig och bara allmänt konstig. Efter den första Matrix filmen så hade jag höga förväntningar, nu är det bara att vänta och se..

Tycker inte heller att Revolutions inte var alls lika bra som ettan, men det var grymt mycket bättre än tvåan.

Nu i efterhand tycker jag inte att dom borde ha gjort två uppföljare, ettan skulle slutat perfekt när Neo pratade i telefonen. Men nu har dom gjort uppföljare, varav en var sunkig och en bra.

Jag kom att tänka på arkitekten i tvåan (det enda bra i hela den filmen), och jag har kommit fram till varför det inte gick precis som maskinerna ville, och det var att Neo hade blivit kär. Arkitekten hade byggt allt kring en "ekvation" och eftersom maskiner inte kan känna kärlek så kunde han inte heller förutse vilka ologiska handlingar som Neo gjorde. Detta tillsammans med Smith gjorde att det inte blev som maskinerna ville.

Filmen var bra, stridsscenerna var riktigt fina och APU suits var så ***** snygga så att jag funderar på att bygga en att ha i trädgården :)

Den får iaf 88%

Sådär ja!

Nu har man äntligen fått se hela filmen. Dock tycker jag att Matrix fortfarande är den bästa delen av filmen. Den lämnar lite tanke till sig själv att fundera och reflektera på vad som kommer hända. Reloaded kändes för långdragen, onödigt långa scener (Disco, Mr Smith och biljakten t.ex.) Flummig var den ju med. Revolutions den sista episoden blev bara för mycket kände jag. Översmäktande med alla kristna budskap, inte för jag har emot det, men just i denna filmen så blev det lite halvpatetiskt kände jag.

De två sista episoderna kunde gjorts mycket bättre kände jag, dock var det bra att de knöt an till Matrix igen i Revolutions. Men så är det ju med alla tredelade episoder i och för sig.

Även jag hakar på trenden och säger att Revolutions är bättre än Reloaded men sämre än ettan. Krigscenerna i hamnarna är något av det bästa jag sett. Det är sällan man får en sådan adrenalinkick av att se en film. Och Neos fajt med Agent Smith var extremt snygg även den. Det kändes helt rätt att "låna" in lite från Aliens och Starship troopers. Revolutions har övertag jämntemot Reloaded då det är högre tempo och ingen dum 70-tals orgie. Dock är ettan bättre för i Revolutions är det för mycket Zion och för lite matrix. I slutet av Revolutions var det också lite för många lösa trådar.

'hehe, mitt 666:e inlägg :djävul: '

Jag tycker att den stora fajten mellan agent Smith och Neo är lite överdriven. Om man t.ex. tar att vattnet trycks undan då dom slänger iväg ett slag mot den andra gör bara att det hela blir för överdrivet.

Skulle tro att "förklaringen" är att det går väldigt fort när de krockar.

Man blev iallafall mindre besviken när man såg trean jämnfört med tvåan, då hade man stora förväntningar, det hade man inte när man såg tredje.

Jag tycker att den stora fajten mellan agent Smith och Neo är lite överdriven. Om man t.ex. tar att vattnet trycks undan då dom slänger iväg ett slag mot den andra gör bara att det hela blir för överdrivet.

Skulle tro att "förklaringen" är att det går väldigt fort när de krockar.

Man blev iallafall mindre besviken när man såg trean jämnfört med tvåan, då hade man stora förväntningar, det hade man inte när man såg tredje.

Joo, men det förstår jag. Men jag tyckte bara att det är så himmla överdrivet i den fighten. I trean har man bara flummat till allt ännu mer än vad man gjorde i tvåan.

Någon som läste i Metro där dom hade gjort staplar i procent hur mycket flumm m.m. som var med de olika filmerna?

Edited by Karl

• 2 weeks later...
  • 1 month later...

Hmm, mycket intressant diskussion det här. Jag ser att ingen verkar dela min uppfattning. :) Jag tycker att The Matrix var en mycket intressant spännande och välgjord film (jag hade förvisso vissa problem med moralen i den; att döda helt oskyldiga poliser, utan minsta tecken på ånger eller eftertanke), men i övrigt sr det ju en oerhört spännande koncept. Det filosofiska djupet i den är ju oerhört, om man jämför med i princip allt annat som visas på bio nuförtiden (om det säger mest om Matrix eller det övriga filmutbudet låter jag vara osagt ;)).

Första gången jag såg reloaded tyckte jag att dne var rent skräp. Efter att ha sett om den tycker jag dock att den är något bättre. Men den är dock alldeles för seg i mitt tycke. Slagsmåls-scener på 10 min får mig bara att gäspa. I tvåan verkade ju tanken vara att man skulle få ngt slags inblick i hur matrisen fungerade, detta tycker jag tappades bort någonstans i allt pangpangande. Och slutet var ju uruselt.

När jag såg Revolutions hade jag inte så stora förväntningar, jag misstänkte att den skulle vara ungefär som Reloaded, men ack så fel jag hade. Revolutions är utan tvekan den asbolut SÄMSTA film jag sett på åratal. Det verkar ju som om de inte hade något manus ö h t när de gjorde den. Hela filmen e ju en enda lång slutstrid. Och inte en särskilt snygg slutstrid heller för den delen, det enda som var något sådär var Agent Smith vs. Neo -scenen, å det är tack vare den underbart kalla och häftiga karaktären Agent Smith. :)

Revolutions känndes som slut-scenerna som fattades i Reloaded, den tillförde ingenting eget. Jag får en känsla av att författarna (Bröderna ngnting?) hade ungefär lagom med material för två filmer, men iom att de lovat 3 så tog de den andra å klippte av dne på mitten å drog ut delarna med lite extra specialeffekter. Och slutscenen med oraklet och arkitekten var ju nästan skrattretande. Efter att ha brännt alla resurser på explosioner går man ut en söndagmorgon å spelar in 2 min av det som skulle vara halva filmen egentligen; vad som hände efter matrisens fall.Jag hade verkligen förväntat mig ett bättre avslut på ett så lovande ursprungskoncept.

Usch, hoppas verkligen att detta var det sista vi såg av Matrix-filmerna.:förbannad:

(Läste en intervju med tvillingarna från reloaded, å de hoppades på en eventuell frjärde film, låt oss hoppas att de har FEL, FEL och åter FEL!).