Jump to content
Sign in to follow this  
Turambar

Matrix I-III

Recommended Posts

(jag hade förvisso vissa problem med moralen i den; att döda helt oskyldiga poliser, utan minsta tecken på ånger eller eftertanke)

Äntligen någon som också reagerar över det. Särskilt när de säger i 1:an att de ska undvika döda "vanliga" människor.

(jag hade förvisso vissa problem med moralen i den; att döda helt oskyldiga poliser, utan minsta tecken på ånger eller eftertanke)

Äntligen någon som också reagerar över det. Särskilt när de säger i 1:an att de ska undvika döda "vanliga" människor.

Men det är ju för att polisen "jobbar" för agenterna. I tränings programet så säger dom ju att man inte skall lita på någon. Morpheus: "Did you listen to me or looking on the woman in the red dress Neo?" Morpheus: "Take a look again" . Det var för att man skulle lära sig att inte lita på mäniskorna i Matrix för att dom kunde vara en agent.

Men det är ju för att polisen "jobbar" för agenterna. I tränings programet så säger dom ju att man inte skall lita på någon. Morpheus: "Did you listen to me or looking on the woman in the red dress Neo?" Morpheus: "Take a look again" . Det var för att man skulle lära sig att inte lita på mäniskorna i Matrix för att dom kunde vara en agent.

Självklart jobbar poliserna för agenterna, iom att de tror att agenterna är FBI, NSA, CIA eller dyl. Och visst kan skulle ju någon utav dem kunna vara en agent, men alla var knappast det.

Jag säger inte att det var fel att döda poliserna ("the needs of the many, outweigh the needs of the few"), men jag tycker ändå att det inte borde gjorts så kallblodigt. De kunde ju kanske uppmärksammat på något sätt, hållt en tyst minut eller så, istället för att jämställa dem med Agenterna.

Karl: med din logik att alla människor agenter och kan/ska dödas för att uppnå gruppens övelevnad. De total slaktar poliserna/vakterna utan att röra på ett ögonbryn, hadde de inte familjer, eller åtminstånde säga lessen men vi var tvungna att döda er allihop för ingen agent skulle kunna besätta er.

Med den människosynen varför inte ta med ett större antal kärnvapen till matrixen och ta kål på mänskligheten, robotarna får el brist och människorna i den "riktiga" värden överlever. Moraliskt sätt är väll det inte sämmre än att totalskakta oskyldigt folk för hand.

Karl: med din logik att alla människor agenter och kan/ska dödas för att uppnå gruppens övelevnad. De total slaktar poliserna/vakterna utan att röra på ett ögonbryn, hadde de inte familjer, eller åtminstånde säga lessen men vi var tvungna att döda er allihop för ingen agent skulle kunna besätta er.

Med den människosynen varför inte ta med ett större antal kärnvapen till matrixen och ta kål på mänskligheten, robotarna får el brist och människorna i den "riktiga" värden överlever. Moraliskt sätt är väll det inte sämmre än att totalskakta oskyldigt folk för hand.

Men dom vill ju inte döda alla utan bara döda dem som kan vara ett potentielt hot mot deras grupp. Vi är cav 6 miljader på våran jord. Om man tar scenen då Neo vaknar upp i den första filmen och man ser de enorma fälten där människor "odlas", m??ste det vara mer än 6 miljader mäännsikor. Om Neo och CO tar död på 20 är det bara en droppe i havet. Om jag hade behövt offra mitt liv för att alla människorna som "odlades" skulle få leva iu frihet så skulle jag göra det. Jag tror faktiskt att de flesta människorna skulle hålla med mig på den biten.

"Om jag hade behövt offra mitt liv för att alla människorna som "odlades" skulle få leva iu frihet så skulle jag göra det."

Det tror jag inte riktigt på ;) inte när du har valet att leva på som vanligt, eller du kanske är den typen av människa med enorm självuppofring som vill bli FN-soldat eller hjälparbetare för att rädda människoliv. Eller att bara rädda ett fåtal liv inte värt att riskera ditt liv som du så villigt var berätt att offra alldeles nyligen för att rädda liv, eller måste antalet överstiga en matematisk gärns innan du vill offra ditt liv för att rädda andras.

Edited by rehnvall

"Om jag hade behövt offra mitt liv för att alla människorna som "odlades" skulle få leva iu frihet så skulle jag göra det."

Det tror jag inte riktigt på  ;) inte när du har valet att leva på som vanligt, eller du kanske är den typen av människa med enorm självuppofring som vill bli FN-soldat eller hjälparbetare för att rädda människoliv. Eller att bara rädda ett fåtal liv inte värt att riskera ditt liv som du så villigt var berätt att offra alldeles nyligen för att rädda liv, eller måste antalet överstiga en matematisk gärns innan du vill offra ditt liv för att rädda andras.

Med tanke på att jag gör en natur linje med medicinsk inriktnig så har jag tänkt att rädda människo liv. Min bror arbetar redan i en FN ledd insatstyrka, vilket jag har övervägt att kanske också göra då jag bara har fått göra lumpen.

"Eller att bara rädda ett fåtal liv inte värt att riskera ditt liv som du så villigt var berätt att offra alldeles nyligen..." Att offra ett människo liv för att rädda en grupp männsikor, då skulle jag som sagt inte ha haft något emot att offra mitt egna liv.

Då har jag stor respekt för din empati för dina medmäniskor. De behövs fler som du.

Men är det rätt att ta kål på de personer som inte har samma höga idial? De som vill leva och skiter i resten av mänskligheten.

Skaffade Matrix 3 i lördags, ganska bra men slutet var väldigt svår förstårt och hade ingen logik. Men övrigt var den ganska bra, men i Matrix 2 såg man Smith överföra sitt medvetande till en mänsklig kropp, jag såg hur han gjorde det men förstår inte hur han kunde det?!! :vulcan:

Skaffade Matrix 3 i lördags, ganska bra men slutet var väldigt svår förstårt och hade ingen logik. Men övrigt var den ganska bra, men i Matrix 2 såg man Smith överföra sitt medvetande till en mänsklig kropp, jag såg hur han gjorde det men förstår inte hur han kunde det?!! :vulcan:

"Enkelt" (om man nu kan se det som så): Han överför det inte till en kropp utan till den personens mindre dataprogram i den större dataprogrammerade verkligheten.

Jag har bara en sak att säga om Matrix revolutions och det är att den sög fullkomligt, den kunde ha passerat som en bra actionrulle med snygga effekter om det inte vore för slutet på filmen. Är någon mer än jag som lade märke till det faktum att Neo porträtteras som en ängel när maskinen joltar igång honom igen? Sen att de när The oracle sitter och talar med den lilla indiska flickan hela tiden gör anspelningar på samma religiösa bluffmakeri så fick jag bara alla misstankar bekräftade. Filmen hade gott och väl klarat sig utan anspelningar på kristendom eller någon annan religion heller för den delen. Det är helt okej att sno lite grejer som det där med att "Neo's the one" etc... men att göra den till en ren smygpropagandafilm för kristendom är väl magstarkt.

Vad beträffar tvåan så var den väl helt godkänd som actionrulle men manuset var i botten, om jag hade fått min vilja fram så hade de slutat efter första filmen.

The Matrix är en bra film som väcker fantasi på något sätt. Första filmen utspelar sig till största delen i just the matrix med.

The Matrix reloaded blev sämre för de började blanda in Zion mer och mer. Det känns inte så roligt längre när de bara ska kriga med massa stora maskiner etc..

I Revolutions blir det bara värre. Zion och dålig upplösning mot slutet.

Man vill ju ha mer Matrix, för filmen heter ju faktiskt så. Det blir mer spännande på något sätt när det utspelar sig där och inte i Zion.

Visst kan det finnas likheter med kristendomen, men det finns massa andra olika religioner som har sin lära på ungefär samma sätt. Vet inte riktigt om det var deras avsikt att göra smygreklam för den religionen.

Håller med Mr.Borg om att ettan var en fulländad actionrulle, men sen föll det i de andra rullarna. Jag måste säga att den sista filmen var en skymf mot den första.

När det sen gäller om de har använts sig av smygreklam för kristendomen i filmen, så tror inte jag det. Utan det är det vanliga dravlet om kampen mellan det onda och det goda. Samma likheter hittar man även i Sagan om Ringen och StarWars mm. Det är som det är svårt för manusförfattare att komma på riktigt finurliga manus. Tur är att ST inte har detta på agendan. :D

När det sen gäller om de har använts sig av smygreklam för kristendomen i filmen, så tror inte jag det. Utan det är det vanliga dravlet om kampen mellan det onda och det goda.

Inte smygreklam, titta noga på scenen när maskinen sparkar igång Neo igen i slutet av filmen. Ljusskenet bildar först ett kors i bröstet på Neo (nej, det går inte att se som något annat, det är ett kors), därefter så sprids det och änglavingar bildas. Nu är mina religionskunskaper inte allomfattande men jag tror inte att det är många religioner i denna värld som inkluderar både kors och änglar.

Det är ingen slump att det är på det här sättet, knappast. Från andra filmen och framåt så har kristna budskap tryckts in helt utan anledning.

Nej, de skulle ha slutat efter första filmen...

Tror inte att de planerade tre filmer utan bara en, men efter första filmen blev så framgångsrik skulle naturligtvis de göras uppföljare.

Att de fulkomligt sprutar ut religösa kopplingar gör inte filmen bättre.

Om man ska tro på bakgrunds historien i animatrix, är slutet i 3:e ganska meningslöst, Hej ni kan få lämna matrixen om ni vill...GGGAAAA då är vi tillbaka till ruta ett....utan att något igentligen är löst.

Värt att notera är att boxen inte släpps förrän slutet av augusti. Måste dock erkänna att lite sugen blev man allt. Första filmen är ju trots allt rikitgt bra och även de andra två har sina ljusglimtar även om datoranimationerna fick gå före så mycket annat.

EDIT

Kollade lite snabbt på CDON också. De har samma box för 169 och jag hittade även denna med tio skivor, dock norskt omslag men det kanske inte är hela världen. Är man student har man dessutom gratis frakt från CDON.

Edited by zulan

Njaa Det kanske dyker upp en fortsättning med en väldigt konstigt

förklaring för att han kan återkomma.

T.ex. i en tidigare intervju på tv om filmerna Aliens så sa regissören att

det inte kommer nån fyra. Men det blev det ju visst.

Tänk om det blir en till Matrix med en förklaring hur han kunde återvända.

Det kanske blir så att dom upptäckt en backup på hela hans medvetande

och gjort en robot och installerat detta.

Man vet ju aldrig hmm

matrix, ja vad ska man säga? som många tidigare har sagt var första filmen riktigt bra. den var banbrytande på flera plan rent tekniskt och hade en helt okej story. dessvärre tappade tvåan ordentligt med mark och blev på sina ställen så otroligt löjlig att jag inte kunde sluta skratta. det var så länge sen jag såg den nu, men den där "let's rock this cave!" scenen i zion fick mig nästan att glida ner på biogolvet i kombinerad pinsamhet och skrattattack. trean var dock snäppet bättre enligt mig. storyn var lika banal och ointressant som i tvåan men actionscenerna var mycket bättre. så, sammanfattningsvis är matrix för mig:

the matrix: för sin tid tekniskt briljant film, däremot med lite väl irriterande kvasifilosofiska inslag som höjde prettoribban något enormt. trots det kändes den fräsch och underhållande rakt igenom.

matrix reloaded: neo har blivit superhjälte. jisses. should've seen that one coming. all nerv i actionscenerna går förlorad när han kan bolla med några hundra agent smiths på en gång och sen flyga därifrån. utöver det vissa plotpoints som skulle vara gigantiska avslöjanden eller chockera som bara blev till en gäspning, så som slutet. för att hälla sur grädde på det ruttna moset är reeves om möjligt än mer träig i huvudrollen och nu har han inte den nydanande tekniken att backa upp hans bristande skådespelartalang.

matrix revolutions: actionscenerna har blivit sevärda igen men trots detta slutar serien med ett riktigt pekoralt magplask med all kristen symbolik och neos jesuskomplex. om man helt enkelt hade lagt av efter film ett...

Jag håller nog inte med dig everybodyknows

För det första blev ju Keanu Reeves skadad i första inspelningen

av Matrix och inte kunde slåss så mycket. Antagligen därför blev det nog inte

så många eller så intensiva fajter

Skulle första Matrix bli så om Keanu Reeves inte blev skadan är frågan hmm?

Dom andra filmer tvåa och trean har ju inte några avseende på grund

av någons skada och där dom kan fajtas riktigt intensivt.

fighting och fighting. jag anser inte det som sker på skärmen i del två och tre som fighting, snarare frosseri i special effects och wire works. ettan hade i sina bästa fightingscener ett stuk som ibland påminde om hong kong action, dvs snabb och bra fighting som grundar sig på de fysiska lagarna. jaja, jag vet att matrix är en värld som kan manipuleras och så, men jag tyckte de gick till överdrift i del två/tre. speciellt har jag hakat upp mig på att neo kan flyga. om han nu kunde flyga, varför stack han inte ifrån många av fighterna i tvåan? om en skadad reeves ger bättre fighting tycker jag att han kunde behållt mitellan till del två/tre...;)

fighting och fighting. jag anser inte det som sker på skärmen i del två och tre som fighting, snarare frosseri i special effects och wire works. ettan hade i sina bästa fightingscener ett stuk som ibland påminde om hong kong action, dvs snabb och bra fighting som grundar sig på de fysiska lagarna. jaja, jag vet att matrix är en värld som kan manipuleras och så, men jag tyckte de gick till överdrift i del två/tre. speciellt har jag hakat upp mig på att neo kan flyga. om han nu kunde flyga, varför stack han inte ifrån många av fighterna i tvåan? om en skadad reeves ger bättre fighting tycker jag att han kunde behållt mitellan till del två/tre...;)

Nej du har missförstått.

Det handlar om hur ettan skulle ha blivid om inte reeves fått den här ryggskadad under inspelningen.

Nu fick dom kanske lägga om ganska mycket som kanske avviker mycket

vad det egentligen stod i manuset och de sekvenser som redan var planerat från början.

Ett manus med sina sekvenser som redan var tänkt ska väl inte vara relativ till folks eventuella skador och ändras bara för det.

Ettan anser jag som en komplott när det föreligger tagningar av sekvenser man inte kunde ta

- hur skulle det sett ut om inte reeves hade blivit skadad. Det är en intressant fråga?

missförstod inte vad jag vet... :huh: ...hur som helst så hade väl första filmen varit mer lik del två och tre i actionsekvenserna helt enkelt? en ryggskada ändrar ju knappast på några större plot points utan snarare på genomförandet av vissa scener. och det var det jag menade med förra inlägget: på grund av reeves ryggskada kunde de väl inte ha en lika "flipperspelseffekt" i fightingen som i del två/tre. och det tycker jag helt enkelt är bättre.