Jump to content
Sign in to follow this  
Morn

Borg i ENT - rykte?

Recommended Posts

:!!!: Extra spoiler varning :!!!:

Tyckte faktiskt att "Regeneration" var ett bra avsnitt. Det enda som jag kan tänka på som jag inte gillade var att Phlox kom på ett motgift eller vad man skall kalla det.

"Phlox all mighty comes to the rescue!" ;) Jag tycker också att det var fel! Borgerna i ent är ju från framtiden och i framtiden med picard å C.o finns det nästan inget som rår på borger, Och sen kommer ent och fixar ett botemedel mot nanoprobes från det 24-århundradet. ;)

:!!!: Extra spoiler varning :!!!:

Tyckte faktiskt att "Regeneration" var ett bra avsnitt. Det enda som jag kan tänka på som jag inte gillade var att Phlox kom på ett motgift eller vad man skall kalla det.

"Phlox all mighty comes to the rescue!" ;) Jag tycker också att det var fel! Borgerna i ent är ju från framtiden och i framtiden med picard å C.o finns det nästan inget som rår på borger, Och sen kommer ent och fixar ett botemedel mot nanoprobes från det 24-århundradet. ;)

Om det inte kanske var så att Borgerna inte hade liksom tänkt på det för att Phlox metod var så gammal?

Om det inte kanske var så att Borgerna inte hade liksom tänkt på det för att Phlox metod var så gammal?

Jag tror inte borg borde vara så dumma att de glömmer olika metoder. Som ett virusprogramm som bara innehåller nya virus men inte har skydd mot gammla. Men det är nog den idén som manusförfattarna använder för att rättfärdiga att det är så enkelt för enterprise/phlox att göra motstånd: att deras metoder är så primitiva att borg har glömt hur man skyddar sig mot dom. <_< <_<

Jag tror inte borg borde vara så dumma att de glömmer olika metoder. Som ett virusprogramm som bara innehåller nya virus men inte har skydd mot gammla. Men det är nog den idén som manusförfattarna använder för att rättfärdiga att det är så enkelt för enterprise/phlox att göra motstånd: att deras metoder är så primitiva att borg har glömt hur man skyddar sig mot dom. <_< <_<

Men det borde ju inte vara "vardagsmat" för borgerna att göra tidsresor egentligen så dom visste ju inte att dom skulle bli begravda under isen och sen vakna för att banka skiten ur lite forskare...

Men det borde ju inte vara "vardagsmat" för borgerna att göra tidsresor egentligen så dom visste ju inte att dom skulle bli begravda under isen och sen vakna för att banka skiten ur lite forskare...

Jo men borg borde väl förstå att det kan finnas även andra aliens som kanna använda samma teknik som människor. Tekniken i denna galax verkar vara universiell i star trek Dessutom är ju inte alla aliens i samma ställe på utvecklingen, vissa är mer primitiva än andra. Men de kanske inte har tillräckligt mycket med minne i sina huvuden att ha all sin kunskap i och därför tar bort onödig info.

Jo men  borg borde väl förstå att det kan finnas även andra aliens som kanna använda samma teknik som människor. Tekniken i denna galax verkar vara universiell i star trek  Dessutom är ju inte alla aliens i samma ställe på utvecklingen, vissa är mer primitiva än andra.  Men de kanske inte har tillräckligt mycket med minne i sina huvuden att ha all sin kunskap i och därför tar bort onödig info.

Jag håller med om att det du säger säkert kan stämma. Men brukar inte borgerna även assimilera de raser som kan bli ett framtida hot innan dom möter på dem. Borg berker ju finnas över hela vår galax...eller har inte ens dom varit överallt?

Jag har sett att många kritiserar och undrar varför Borg fanns med i ett avsnitt i ENT, då de egentligen för första gången träffade på oss människor under TNG, i avsnittet "Q Who".

Jag tycker inte att ENT har förstört kontinuiteten, eftersom det egentligen var i FC som misstaget gjordes, de förstörde ett Borg skepp, och jag kan köpa att rester av skeppet föll ner på jorden.

Det som dock kan ifrågasättas är om vi människor inte skulle upptäckt mycket tidigare att det låg en massa konstiga vrakdelar uppe vid nordpolen..

JDet som dock kan ifrågasättas är om vi människor inte skulle upptäckt mycket tidigare att det låg en massa konstiga vrakdelar uppe vid nordpolen..

Om inte annat så borde ju man ju ha märkt att vrakdelarna "ramlade ner"...

Vad jag tycker strider mot kontinuiteten är att i TNG är Borg en helt ny ras (eller vad ska man kalla dom), men ENT-gängen borde väl ha arkiverat det dom viste om Borgerna så TNG gänget borde ju ha hittat lite fakta om dom.

Att Archer & co kan skjuta på Borgerna med deras "primitiva" phasers och ändå lyckas skada borgerna, det verkar ju inte heller särskilt rimligt.

Fast å andra sidan så lyckas ju voyager klara sig ensam mot borgerna så...

JDet som dock kan ifrågasättas är om vi människor inte skulle upptäckt mycket tidigare att det låg en massa konstiga vrakdelar uppe vid nordpolen..

Vad jag tycker strider mot kontinuiteten är att i TNG är Borg en helt ny ras (eller vad ska man kalla dom), men ENT-gängen borde väl ha arkiverat det dom viste om Borgerna så TNG gänget borde ju ha hittat lite fakta om dom.

Att Archer & co kan skjuta på Borgerna med deras "primitiva" phasers och ändå lyckas skada borgerna, det verkar ju inte heller särskilt rimligt.

Om man läser spoilern får man reda på att det INTE är en borg kub dom skjuter på utan ett annat av Feds skepp. Antalet Borg materiell borde ju vara begränsat så dom har antagligen inte anpassad sköldarna...

Kom på en annan grej. I nått avsnitt av VOY säger faktiskt janeway att det var Enterprise-d som stötte på Borg först...

Om man läser spoilern får man reda på att det INTE är en borg kub dom skjuter på utan ett annat av Feds skepp. Antalet Borg materiell borde ju vara begränsat så dom har antagligen inte anpassad sköldarna...

:!!!: Spolervarning :!!!:

Jag har sett avsnittet. Det är ett fed skepp, men bogerna anpassar det och det blir starkare hela tiden.

Sen så träffar archer & co några borger öga mot öga, så dom borde kunna ge beskrivningar av dom. Borgerna använder också den välkända frasen om asimilering (förutom att dom aldrig säger att dom är borg).

Deras tillvägagångssätt var också väldigt Borgigt.

Det finns mycket info som Archer kunnat ta med i loggen till framtida generationer.

Ja saker som Ferengis :D någon främande ras bordade oss och vi säger till Vulkans att de ska se upp för den rasen, tyvär kan vi inte ge någon beskrivning på rasen som bordade oss....... hhhääää jag börjar förstå varför vulkans inte tyckte vi var redo för rymden.

Som jag förstår det hela så har... kommer egentligen ingenting i ENT att ha hänt egentligen. Har nämligen hört sägas att i t.ex. TNG's tidslinje så var Archer bara en medelmåttig countrysångare.

Hela grejen med "The temporal cold war" är, som jag ser det, en sorts ursäkt från manusförfattarna för att kunna skriva en massa "tänk om"-grejer som egentligen, pga det kalla tidskriget, aldrig har hänt. Ju.

Phöh. Tidsreseprat kan snabbt få en att prata i cirklar runt sin egen hjärna...

:blink:

Som jag förstår det hela så har... kommer egentligen ingenting i ENT att ha hänt egentligen. Har nämligen hört sägas att i t.ex. TNG's tidslinje så var Archer bara en medelmåttig countrysångare.

Hela grejen med "The temporal cold war" är, som jag ser det, en sorts ursäkt från manusförfattarna för att kunna skriva en massa "tänk om"-grejer som  egentligen, pga det kalla tidskriget, aldrig har hänt. Ju.

Phöh. Tidsreseprat kan snabbt få en att prata i cirklar runt sin egen hjärna...

:blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Det där en populär uppfattning hos dem som inte gillar Enterprise, och det är möjligt att det från början var producenternas tanke.

Fast på senare tid har det blivit mer av en teoretisk möjlighet eftersom man slänger TOS-referenser överallt och knyter ihop alla serier med varandra genom att låta Archer och co lägga grunden för händelser i kommande århundraden.

Eftersom Enterprise nu heter Star Trek: Enterprise tycker jag att allt ska räknas som att det har hänt (kommer att hända), efter allt slit de har haft att få allt att stämma med de tidigare serierna.

Temporal Cold War kommer leva kvar som ett kryphål för Enterprisehatarna.

Avsnittet i sig är ok... men låt oss säga 65% av det hade kunnat göras UTAN att så uppenbart hitta ett billigt kryphål för att göra en borgstory... man kan tjafsa fram och tillbaka i timmar om det är realistiskt eller inte och svaret är att det är totalt ovesäntligt då ENT är en TV-serie och allt som man kan spela in är möjligt.... om det är möjligt "in lajv" eller inte beror ju på... jag nöjer mig med att citera ett gammalt svenskt citat "om inte om hade vårit så hadde gumman skjutit gubben med grisen".... dvs... det skulle kunna hända men kom igen... hör höga är inte oddsen för att det ska häda....

Whatever...

7/10