Jump to content
Sign in to follow this  
Aike

Spoilerreglerna skulle må bra av att uppdateras

Recommended Posts

Så här står det i forumreglerna:

"Vad är då en spoiler? All information beträffande avsnitt som inte gått på SVT fram tills den aktuella dagens datum skall behandlas som spoilers. Skriv bara om de avsnitten/filmerna i ämnen som är märkta med *Spoilervarning* el. dyl."

Följer man ovanstående bokstavligen är åtminstone större delen av TOS, halva Enterprise, hela TNG och DS9 samt de två senaste filmerna ämnen som skall behandlas som spoilervarning.

Nu förstår jag dock att det var bra regel när Voyager och Enterprise sändes på SVT för typ tio år sedan, och vi fick vänta ett halvår på att en Star Trek-film skulle visas på svensk bio efter USA-premiären. Samtidigt som färre hade kabel- och satellitkanaler, bredband för olaglig nedladdning samt tjänster som Netflix eller dylikt ej existerade.

Dessutom med tanke på att den mesta Star Trek som har producerats är mer än tio år gammal, så den som har velat har haft god tid på sig att titta på den. Dessutom är det också relativt lättillgänglig via nät och dvd:er.

Jag tycker att reglerna bör uppdateras så att de speglar hur det ser ut i dag, typ att spoiler ska gälla för nya Star Trek-produktioner innan de har visats i något media som de flesta svenska trekkers kan anses ha tillgång till. Konkret: visats på bio eller stor tv-kanal eller nättjänst. Och att man bör undvika att spoila personer som ser en serie för första gången och skapar en tråd för att beskriva sina upplevelser. Men då bara i denna tråd.

Edited by Aike

Det låter rimligt med en förändring.

Ett första förslag:

"Vad är då en spoiler? All information beträffande Star Trek-produktioner som inte tidigare funnits allmänt tillgängliga för svenska trekkers skall behandlas som spoilers. Skriv bara om dessa produktioner i ämnen som är märkta med *Spoilervarning* el. dyl. Eventuella frågetecken eller bedömningar kring detta tas upp med forumledningen."

Det låter rimligt med en förändring.

Ett första förslag:

"Vad är då en spoiler? All information beträffande Star Trek-produktioner som inte tidigare funnits allmänt tillgängliga för svenska trekkers skall behandlas som spoilers. Skriv bara om dessa produktioner i ämnen som är märkta med *Spoilervarning* el. dyl. Eventuella frågetecken eller bedömningar kring detta tas upp med forumledningen."

Bra förslag tycker jag, det är nog på tiden att justera reglerna en smula (och inte kan jag stava heller...).

Edited by O'Brien

Jag tycker spoilers bör definieras betydligt snävare. Är t.ex. premiärdatum och skådespelare i filmen, serien spoilers? Det tycker jag inte. Spoilers bör bara avse handlingen och utvecklingen (t.ex. om en karaktär försvinner eller kommer in i en handling) som jag ser det.

Wikipedia:

En spoiler (jämför "spoliera" och "förstöra") är en sammanfattning eller beskrivning av handlingen i exempelvis en film som avslöjar så pass mycket att det kan tänkas förstöra för konsumenten.

Ett andra förslag:

Vad är då en spoiler för Star Trek Databas? All information som är så detaljerad att den kan avslöja avgörande detaljer i handlingen och utvecklingen, i t.ex. en star trek-bok, star trek-film eller star trek-serie. Ett kort referat som inte avslöjar mer än baksidestexten på en star trek-bok eller start trek-DVD/Blu-ray-box betraktas inte som en spoiler.

Det är information om händelser som ännu inte är allmänt känd eller tillgänglig för besökare på webbplatsen Star Trek Databas och webbplatsens forum. Det kan både gälla själva handlingen och vad som t.ex. händer en enskild karaktär. Inget av detta får diskuteras öppet i forumet. Det måste klart anges att spoilers är spoilers, antingen via spoilertaggar eller på något annat sätt. Eventuella frågetecken eller bedömningar kring detta tas upp med forumledningen.

Edited by Fleetadmiral

Jag tycker Fleets första tankar är en förbättring. Däremot leder sådana regler till att Spocks död i Star Trek II, Kirks död i Generations, att Picard blir en borg i TNG och så vidare skulle kräva spoilers om man diskuterar dessa ämnen. Nu kanske det inte faller inom avgörande detaljer, men sättet de dör på, hur Picard räddas etc från borgerna osv blir det.

Jag är tveksam att någon serie eller film i dag bör ha spoilerstatus. De är så pass gamla. Den som inte har sett dem ännu får läsa ämnen om dem på egen risk.