Jump to content
Sign in to follow this  
Excelsior

Deep Space Nine

Vilken säsong av DS9 är bäst?  

50 members have voted

1. 1.

• # 1
      0
    • # 2
      3
    • # 3
      0
    • # 4
      2
    • # 5
      6
    • # 6
      12
    • # 7
      18

Recommended Posts

Vad är det egentligen med serien som är så tråkigt? IMM är DS9 den ända serien som har lyckats att göra

intressanta s k "character-building-episodes", vilket gör serien unik.

Det jag skulle tro är att säsong 1 är ganska seg och man bör nog inte se den först om man vill orka.

0om man börjar med Piloten och sen direkt in på de 2 sista i säsong 1 sen säsong 2-7 och avsluter med mitten av säsong 1 då tror jag att det skulle låta annurlunda

Nu måste jag tyvärr göra alla lite besvikna...Jag anser inte att DSN är lika bra som alla de andra i serien. Jag ska inte säga så mycket för jag har bara sett 4 avsnitt, men det räckte!Det var för långtråkigt, och man kände inte det där lilla extra som man känner när man ser VOY och TNG. Men många säger att slutstriden i DSN ska vara bra, men jag vägrar köpa en hel säsong på dvd bara för att få se en slutstrid i några minuter... :blink:

Det går inte att avgöra hur en serie är efter 4 avsnitt. Det är som att säga att kaffe är äkligt utan att ens ha smakat.

Jag tycker nog att DS9 har lite fler dåliga och långtråkiga avsnitt än de andra serierna (specielt sesong 1), men de bra avsnitten väger definitivt upp de dåliga.

Dessutom är mitt favorit star trek-avsnitt (Trials and tribbe-lations) med i denna serie.

Så jag skulle absolut inte säga att DS9 är en dålig serie.

Det går inte att avgöra hur en serie är efter 4 avsnitt. Det är som att säga att kaffe är äkligt utan att ens ha smakat.

det e sant, ;) men av det jag sett hittills så är jag inte importerad :D . Alla som säger att de sett ENT kan heller inte säga nåt då <_< , för det har ju inte visats så många avsnitt...än :blink: !

det e sant, ;) men av det jag sett hittills så är jag inte importerad :D . Alla som säger att de sett ENT kan heller inte säga nåt då <_< , för det har ju inte visats så många avsnitt...än :blink: !

Jo ent finns det redan 2 säsonger ute att se.

och även 100% lagligt kan man ha sett nästan till slutet av säsong 2 (4 avsnitt kvar)

Dock så tycker jag att det är lite för tidigt att dömma ENT än dock så är jag inte impad av det jag änså länge sett (vilken är nästan 2 säsonger)

Eftersom det går att se 2 säsonger (nästan två hela lagligt) så är det mer rätt att ha en åsikt om serien än efter bara ett par avsnitt, men visst. Kanske borde man vänta lite innan men ger sin åsikt tills man iaf sett en säsong till.

Min åsikt hitills - efter två säsonger - är att jag är inte så impad faktiskt. Få se om det blir bättre.

Suskiv Håll ut Ds9 blir mycket bättre :D tyckte själv att de 2,5 första sesångerna var näst intill skräp (nästan i alla fall).

Hoppas nu bara att Enterprise också följer DS9 formkurva.

Suskiv Håll ut Ds9 blir mycket bättre  :D tyckte själv att de 2,5 första sesångerna var näst intill skräp (nästan i alla fall).

Hoppas nu bara att Enterprise också följer DS9 formkurva.

Jag har sett hela serien och tycker att det är den bästa av alla Star Trek-serier. Har alltid tyckt det (innan jag sett det hade jag ingen åsikt) :)

Nu har jag vågat mig på att rösta i denna den svåraste av alla röstningar på Forumet, i alla fall för mig. En jobbig detalj är att man bara kan rösta på ett förslag (suck). Jag ville lägga min röst på alla säsonger från och med säsong 2 och framåt, men det gick ju inte. Efter ett lång velande så har det blivit säsong 7, det är ju då säcken knyts ihop. Jag kommer aldrig glömma den saknad jag kände efter s??song 7's slut. MÅ DET BLI EN BIOFILM AV DENNA SERIE!!!!!!!!!!!!!

Edited by EoNeel

Efter mycket ångest har jag nu valt säsong 5 som den bästa. Det var ett svårt val, men efter att ha valt mellan säsong 5 och 6 fick det bli femman. Dels pga att "Trials and tribble-ations" är med i den säsongen och jag insåg att jag inte kunde välja sexan eftersom Jadzia dör i den :(

Och säsong sju är ju den sista, då vet man ju hela tiden att slutet närmar sig och det är jobbigt.... :D

Jag våndades lika mycket som föregående talare över mitt val, men till slut fick det bli säsong sju som har den längsta arcen av avsnitt. Just detta med att flera avsnitt hänger samman ( inte bara två som förekommer i de andra serierna) gör det hela mera spännande då man ser en tydligare utveckling, och man behöver inte pressa in ideerna i ett fyrtiotvåminutersformat. Sedan kan man tycka att vissa karaktärer fick lite för lite utrymme när det blev mer sammanhängande (t.ex. den alltid lika fantastiska Quark), men de hade fått glänsa i flera avslutade avsnitt tidigare.

Således föll valet på denna sista säsong av denna underbara serie, och jag kan bara hålla med dig EoNeel om att saknaden blev stor efter att sista avsnittet var över. Dock så finns mina boxar kvar och det ska faktiskt bli skoj att i framtiden börja om och med facit i handen se hur allt utvecklar sig.

I begynnelsen avfärdade jag DS9 som en stor miss av ST-ansvariga. Det är ju inget utforskande och bara en massa politik. (Jag gillade inte heller Babylon 5 och tyckte att det var samma skrot och korn bara det att DS9 var snyggare).

Sedan köpta jag en VHS-box betitlad "Greatest Battles". Den innehöll ett antal utvalda avsnitt från alla serier fram till VOY. (På det stora hela bara bra avsnitt).

Något hände när jag nådde DS9-bandet. Där ändrades min uppfattning om serien på bara några avsnitt. (Så visst kan man tycka något om en serie även om man inte sett allt.)

Speciellt "Empok Nor" var ruskigt bra med en galen Garak. Fantastisk regi.

Efter det var jag biten och började ladda ner serien från början. Tyvärr kom jag inte längre än in i säsong 3 innan jag flyttade. nu har jag varken råd med bredband eller att köpa boxar vilket givetvis är frustrerande. Att det dessutom inte finns en video-butik som för denna serie, i en stad av den här storleken (Örebro), är förstås en skandal...

I begynnelsen avfärdade jag DS9 som en stor miss av ST-ansvariga. Det är ju inget utforskande och bara en massa politik. (Jag gillade inte heller Babylon 5 och tyckte att det var samma skrot och korn bara det att DS9 var snyggare).

Sedan köpta jag en VHS-box betitlad "Greatest Battles". Den innehöll ett antal utvalda avsnitt från alla serier fram till VOY. (På det stora hela bara bra avsnitt).

Något hände när jag nådde DS9-bandet. Där ändrades min uppfattning om serien på bara några avsnitt. (Så visst kan man tycka något om en serie även om man inte sett allt.)

Speciellt "Empok Nor" var ruskigt bra med en galen Garak. Fantastisk regi.

Efter det var jag biten och började ladda ner serien från början. Tyvärr kom jag inte längre än in i säsong 3 innan jag flyttade. nu har jag varken råd med bredband eller att köpa boxar vilket givetvis är frustrerande. Att det dessutom inte finns en video-butik som för denna serie, i en stad av den här storleken (Örebro), är förstås en skandal...

<{POST_SNAPBACK}>

Kul med ett nytt DS9 fan!!! :D

Jag tycker DS9 är det bästa inom hela ST-kosmos. :w00t:

Ajja...inte ladda ner från nätet. :arg:

Ajja...inte ladda ner från nätet. :arg:

<{POST_SNAPBACK}>

åh ja, du vet ju inte h u r jag laddade ned. Det finns ju sidor på nätet som erbjuder prenumerationer på tv-serier som går på tv. Åtminstone på tv i Usa.

Men nog yttrat om den frågan. Skulle vi fortsätta debattera om det skulle jag känna mig tvingad att flytta till usa och åberopa det 5:e tillägget! :rodna:

Jag har nu sett färdigt hela DS9 förutom de sista sex avsnitten, men det gör inget för det kan aldrig påverka min röst här. Serien börjar bra och blir bättre och bättre och BÄTTRE säsong för säsong. Jag lägger min röst på säsong 7, med andra ord.

Jadzia var en bra karaktär i mitt tycke, men Ezri var ännu bättre... Jag har nästan blivit kär... tror jag... :rodna:

Ezri fick för visso väldigt mycket tid i sista säsongen, mer än nån annan karaktär. En tanke jag har just nu är att DS9 var sex säsonger och att därefter kom "The Advenures of Ezri Dax"... Men det gör inget när det är så otroligt bra som det är. :)

Och hur ska sjuan bära sig åt för att slå sexan? Det fattar jag bara inte... J.

Det fattade inte jag heller... Men denna serien gick ut maximalt och bara ökade... :w00t:

Och hur ska sjuan bära sig åt för att slå sexan? Det fattar jag bara inte... J.

Det fattade inte jag heller... Men denna serien gick ut maximalt och bara ökade... :w00t:

Intresant. Jag skulle säga att sissta säsongen är en av de sämsta. Dock tycker jag i stort att alla säsonger är ganska så jämnbra.

Edited by Unkas

Jag tycker det är både härligt och skrämmande att man kan tycka så olika. Men mest är det underbart! :)

Naturligtvis har jag rätt! ;)