Gå till innehåll

Ställ dina frågor till LeVar Burton på Reddit!


Nyhet

Rekommenderade inlägg

levar_burton_reading_rainbow_140529.jpg

 

För oss svenskar är LeVar Burton först och främst känd för sin roll som chefsingenjören Geordi LaForge, men i USA är han även välkänd för sin roll som Kunta Kinte i TV-serien Roots och Kwame i Captain Planet and the Planeteers. I USA är Burton inte enbart känd, utan även folkkär, och kanske är det framför allt hans medverkan i TV-serien Reading Rainbow som har gett upphov till det.

Under loppet av 21 säsonger och 150 avsnitt har Burton uppmuntrat amerikanska barn att läsa mer, och på senare år har programmet fått nytt liv med hjälp med hjälp av ny teknologi; den prisbelönta Reading Rainbow-appen har laddats ner hundratusentals gånger och använts mer än tio miljoner gånger till att läsa olika barnböcker och titta på tillhörande "video field trips".

 

Nu vill Burton och Reading Rainbow ta konceptet ett steg längre med hjälp av en webbläsarversion och tillhörande lärarverktyg, samt göra dessa tillgängliga helt gratis i fler än 1500 klassrum runt om i USA. För att kunna göra detta har de dragit igång en Kickstarter-kampanj, med målet att samla in en miljon dollar till projektet, och bidragsgivare kan bland annat lägga vantarna på signerade affischer, komma hem till LeVar Burton på middag och kanske till och med få en chans att prova på hans VISOR. Eller så kan man göra som Wil Wheaton:

 

So happy to back Bring Reading Rainbow Back for Every Child, Everywhere on @Kickstarter. I adopted a classroom! http://t.co/5Rl3UO1Rtt

— Wil Wheaton (@wilw)

May 28, 2014
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog vilja säga att han även är välkänd för Rötter här i Sverige med, det var min introduktion till honom långt innan Star Trek. Större miniserie-fenomen får man nog leta efter.

Verkar vara en riktigt god person, skulle verkligen vilja träffa honom på en framtida mässa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan rekommendera Kickstarter-videon ... och se till att ni inte missar slutet ;)

För balansens skull bör kanske nämnas att kampanjen fått en del kritik: http://www.washingtonpost.com/news/the-intersect/wp/2014/05/28/you-might-want-to-reconsider-that-donation-to-the-reading-rainbow-kickstarter/

Kritiken berör främst det faktum att Reading Rainbow inte är en välgörenhet, och dessutom är ett väletablerat varumärke, varför man kan fråga sig varför de ska ha en Kickstarter. Sedan även det faktum att en av anledningarna att programmet lades ner var att PBS ville fokusera sig mer på att lära ut läskunskaper, snarare än läslust.

Det är ganska goda poänger, men personligen känner jag ändå att det är ett bra projekt, särskilt eftersom kampanjen kommer att ge Reading Rainbow väldigt mycket publicitet. Sedan tycker jag även att LeVar Burton ska ha viss beröm för att han personligen köpte upp Reading Rainbow-licensen när programmet lades ner och har gjort så mycket för att hålla det vid liv.

Jag skulle nog vilja säga att han även är välkänd för Rötter här i Sverige med, det var min introduktion till honom långt innan Star Trek. Större miniserie-fenomen får man nog leta efter.

Ah, intressant. Har faktiskt ingen alls koll på serien, själv.

Redigerad av loghaD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...