Jump to content

Comic-Con Gamex 2014

loghaD

Recommended Posts

Idag öppnade Comic-Con Gamex portarna! Någon som har varit där och vill berätta om det?

Tydligen så kommer Comic-Con Gamex till Malmö nästa år (i september). I nuläget är det (vad jag vet) okänt om det innebär att det blir två mässor nästa år eller om den i Stockholm försvinner.

Källa: https://twitter.com/MCMBUZZ/status/527837200348884992

Vi var där på lördagen och hade det väldigt trevligt. Mässans upplägg var vi väl inte jättenöjda med kanske. Den var lite onödigt rörig och samtidigt väldigt lik Propworld mässorna här i Sverige sett till utställarna. Det var även alldeles för litet sett till mängden folk som var där i lördags, man behövde köa bara för att ta sig fram mellan utställare eller ta sig ut från mässan.

Det jag gillade mest var att deras Q&A var gratis och man hade väldigt många sittplatser att välja mellan, var man i tid hade man inga problem att få en bra plats. Visningen av Ghostbusters var gratis och man fick en affisch samt chans på annan merchandise efter visningen. Att få se en barndomsfavorit på stor skärm uppskattades väldigt mycket.

Dom kunde varit lite tydligare med var gästerna befann sig, med allt folk som var på plats lyckades jag gå förbi där dom satt flera gånger. Ingenstans fick man en hum om var de var och att hitta någon "crew" var nästan omöjligt. När man väl hittade en så visste personen inte ens om skådisarna var på plats. Något väldigt positivt med gästerna var att autograferna endast kostade 100 kr styck, ville man ha ett foto med kändisarna kostade det bara en hundring till. Fotot fick man dessutom utskrivet väldigt fort, man fick även ett mail skickat till sig med bilden infogad OCH om man ville fick man fotot på dig och kändisen signerat - utan extra kostnad. Det var den absolut bästa service jag varit med om på alla mässor jag varit på. Var värt bra mycket mer än de 200 kr allt gick på.

Fokus låg helt klart på Gamex. Fick mycket känslan av att arrangörerna hade dragit med "Comic Con" för att kunna arrangera en Cosplay-tävling och få fram lite schyssta gäster under mässan. Nu har jag visserligen inte varit på någon Gamex-mässa tidigare, så jag vet inte så mycket om vilka utställare, förutom diverse dator/tv-spelsföretag, som brukar vara med, men jag fick känslan av att var det inte spelrelaterat, så var det förpassat till hallens väggar.

Men jag skall väl inte klaga alltför mycket. Jag hittade lite schyssta serier. Jag fick mina autografer av Jonas Darnell (Herman Hednings skapare) och hann med att lyssna på ett intressant föredrag. Så jag är egentligen nöjd med arrangemanget.

Jag tror det var med mina vänner i TÖS, där vi diskuterade det dagen efter, och kom fram till att ComicCon skulle passat bättre tillsammans med Sci-Fimässan, om det inte klarar av att stå själv på egna ben.

• 3 weeks later...