Gå till innehåll

ENT: Avsnitt #218-226, [SPOILERVARNING på #226]


Sotunk

Rekommenderade inlägg

--> Avsnitt 1.1-1.19, 1.20-1.26, 2.1-2.6, 2.7-2.12, 2.13-2.17, 2.18-2.26, 3.01-3.06

ENT 2x18 The Crossing var inte mycket att hänga på julgranen. Det var inte Rogue Planet-dåligt, men det var inte heller Shockwave-bra. Jag skulle snarare kalla det ett halvljummet avsnitt i klass med Marauders eller Fortunate Son.

En sak stack dock ut i avsnittet, och det var Dr. Phlox. Särskilt gillade jag scenen med "Hoshi" samt hans problem att öppna den där onödigt svåröppnade luckan. Kul att se att inte alla för en gång skull är tekniska genier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 97
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Avsnittet hade en riktigt bra grundidé. Besättningsmän som blir tagna av alians som saknar kropp. Ganska ruskigt. Tyvärr blev det aldrig så där ruskigt som man skulle önska. Visst var det spännande. Doktorn var bra och Hoshi var bra.

När de på slutet kom på att de skulle döda besättningsmedlemmarna som var övertagna för att få bort varelserna. Givetvis skulle man återuppliva besättningen igen. Att återuppliva dem gick alldeles för lätt. Jag menar de bara reste sig upp utan doktorn hjälp. :arg:

Trip var som alltid bra. "Crossed" eller inte honom gillar jag alltid att se :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avsnittet "The Crossing", ganska roligt, även om det känns som ett hop-plock av tidigare manus-ideer.

Skådisarna fick leka lite med sina roller, även om inte alla gjorde det så bra som Linda Park. Hon är nog den i gänget som kommit längst i sina rollprestationer under de snart två säsongerna.

Håller med Sotunk om att scenen när Phlox skulle öppna luckan, sånt ser vi inte så ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

2x19 Judgement var inte riktigt lika bra som jag förväntat mig, men dåligt var det inte. Betyget blir 9/10.

Det som jag tycker bäst om i det här avsnittet, är när Kolos upplyser Archer om det klingonska samhället, förr och nu. Hans "Do you think all klingons are warriors?" (förmodligen inte ett exakt citat) lyfter fram något som alltid har varit en svaghet med klingonerna (och med de allra flesta andra raser i Star Trek), nämligen att de nästan alltid har haft en egenskap, ett sätt att vara, som har gällt hela rasen. Klingons är krigare. Punkt slut. Det här är alldeles för enkelt för min smak. Här visas det att det faktiskt inte är så. Det klingonska krigarkastet är bara en del av ett samhälle med ett mångfald av yrkes- och personlighetstyper.

Kolos kommentarer om "dagens" klingoner och deras vridna syn på begreppet "honor", är något som med några individer undantaget (Worf, Martok t.ex) också gäller 2300-talets klingoner. Det är bra att det tas upp.

Jag gillar också referenserna till ett mer ärofyllt klingonskt förflutet och Kolos dysterhet över hur det klingonska samhället håller på att förvandlas till ett som mer bygger på egoism och ränksmideri än på sann heder och ära i Kahless anda. Detta låter som en utveckling som logiskt sett skulle kunna sluta i de lömska, genomonda, ärolösa klingonerna vi är vana att se i från TOS. En röd tråd börjar uppenbara sig. Me likes! :)

En svaghet med avsnittet är att en tredjedel av det praktiskt taget är en repris av domstolscenerna i TUC. Som en person som är överdrivet besatt av kontinuitet (dvs. en trekker), så är jag dock kluvet inställd till detta. Det är ju trots allt bra ur kontunuietssynpunkt, även om det kanske inte är så effektivt ur storysynpunkt sett. Jag slits mellan mitt trekkerjag och mitt ... öhm ... andra, mycket mindre ... normala jag.

En annan sak som är både bra och dåligt med avsnittet är J.G Hertzler (Kolos). J.G Hertzler är alltid bra, och är den (gärst)skådespelare som jag tycker bäst spelar en klingon, men efter att ha sett honom som Martok i så många avsnitt av DS9, är det svårt att se honom i en annan klingonsk roll utan att tänka 'Martok som advokat'. Detta gäller ju framförallt Hertzlers speciella röst. Vem han än spelar, och hur mycket make up-gänget än spökar ut honom med masker o dyl för att han ska se annorlunda ut, så är det Martok som talar.

Redigerad av Sotunk
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2x19 Judgement var inte riktigt lika bra som jag förväntat mig, men dåligt var det inte. Betyget blir 9/10.

Det som jag tycker bäst om i det här avsnittet, är när Kolos upplyser Archer om det klingonska samhället, förr och nu.

Just det,

mkt intressant med denna historielektion.

Judgment är mkt bra och jag lägger oxå en 9/10

Jag imponeras både av Kolos och Archers vältalighet och kyla samt

(som vanligt) T´Pols skarpa hjärna som fick dem ut ur gruvorna.

Redigerad av poth_99
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett mycket bra avsnitt :) nu börjar det känas som star terk. Har de fått höjd budget eller norpat alla prylar från ett lager ifrån TUC, för det kändes påkostat eller var de bara duktiga på få det se ut som mycket.

Det enda negativa jag kan komma på är att Travis som vanligt inte får en halv replik. Tror ingen skulle märka om de ersetter honom med en no-name-standard besättningsmedlem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2x19 Judgement var inte riktigt lika bra som jag förväntat mig, men dåligt var det inte. Betyget blir 9/10.

Då kan man ju fråga sig vad du hade väntat dig för underverk till avsnitt. ;)

Ärligt talat så förstår jag inte hur du kan ge avsnittet hela 9/10, för detta avsnittet kommer inte att gå till trek-historien som ett av de bättre om enterprise fortsätter att utvecklas som det gjort hittills.

Däremot ser jag det som ett kliv upp ur träsket av urdåliga avsnitt som varit, med avsnitt som Precious Cargo och Dawn i baggaget. Visserligen är det på tiden att de gör nåt åt den rejäla svackan som var, och jag hoppas innerligt att de får till en nervkittlande finale på säsongen så vi inte glömmer Archer o c:o över sommaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
Ärligt talat så förstår jag inte hur du kan ge avsnittet hela 9/10, för detta avsnittet kommer inte att gå till trek-historien som ett av de bättre om enterprise fortsätter att utvecklas som det gjort hittills.

Jaha ja, här får man sin goda smak ifrågasatt. :P

Till försvar:

Jovisst, kanske var en nia i betyg lite väl generöst. Bristerna var många: Slutet var både för tvärt och för enkelt, händelserna i planetringen kändes alldeles för mycket som 2300-tals-trek, att det var en Duras som låg bakom anklagelserna kändes lite krystat (räckte det inte med den STORA TUC-referensen?), det faktum att inget hördes från någon representant på Jorden var osannolikt m.m m.m.

Det som räddade avsnittet från betyg-sju-ödet, var hela det resonemang som jag på mitt vanliga halvflummiga vis skrivet om i mitt inlägg ovan. Det bygger i mina öron upp en bro mellan ENT och TOS gällande klingonerna, som tidigare saknats. Detta tycker jag är värt en höjning av betyget med två steg, oavsett om avsnittet kommer att gå till trek-historien som ett höjdaravsnitt (vilket även jag tvivlar på) eller inte. Nyckelordet är kontinuietet.

Redigerad av Sotunk
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag har nyss sett på 2x20 Horizon , ett avsnitt där Travis har mer än ~5 repliker. Det var som att se på en helt ny serie! :o ;)

Favoritreplik: "To quote Dr. Frankenstein: It's alive" - T'Pol :lol:

Jag tyckte om det här avsnittet, även om (huvud)storyn var lite tunn och hade för många inslag som påminde om Fortunate Son. Det som räddade avsnittet för mig, är det att jag gillar hela tanken med gammalmodiga fraktskepp med månader och kanske till och med år mellan varje resmål. Det här är nästan det enda i ENT som på allvar får det att kännas som om serien utspelar sig i en annan tidsera än de övriga fyra. Dessutom var det skoj att få veta lite mer om överoutnyttjade Travis förflutna.

Jag gillade också att Kapten Mayweather uttryckte oro över att fraktskeppens tid var förbi och om den växande konkurrensen från Starfleet.

När det gäller understoryn, så var den underhållande, om än ganska oväsentlig.

T'Pol har så smått börjat falla i min smak på sistone. Det här avsnittet tog mig ett steg närmare att acceptera henne (det sista steget i den här trappan mot acceptans blir förstås att få av henne den där löjliga uniformen - och nej, jag menar inte att att hon ska gå naken. :P). Hon har börjat bli riktigt duktig på att hantera mänskliga sociala mönster. För att vara en Vulcan, så skämtade hon rätt så friskt i det här avsnittet. Särskilt kul var det när hon använde Frankenstein och drog en parallell mellan byborna - Frankensteins Monster och människor - Vulcans på Jorden. "I'm going to recommend to Ambassador Soval to watch this movie.". Ojoj, vad hon körde med Archer och Trip. Fortsätter det så här, så kommer hon snart upp i samma skicklighetsnivå på att tetas med människor som Spock. :)

Redigerad av Sotunk
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Horizon:

Vid filmen äter T'Pol popkorn med händerna. I ett annat avsnitt säger T'pol att "vulcans don't touch food with their hands" också äter hon brödpinnar med kniv och gaffel. Jag förstår inte hur detta går i hop.

I övrigt gjorde Mayweather en bra roll i avsnittet. Syskongräl var en bra story. Men när Horizon blir attakerade varför kallar de inte på Enterprise och ber om hjälp? Avsnittet var bra men kanske inte en höjdare. Jag ger avsnittet betyg 7.

Jag hoppas på Regeneration där Enterprise kommer att möta borg :borg2:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men när Horizon blir attakerade varför kallar de inte på Enterprise och ber om hjälp?

Därför att Mayweather tidigare hade mött liknande skepp och visste hur de skulle slå ut deras vapensystem. Samt att han givetvis ville visa sin bror på möjligheterna att försvara ett fraktskepp på ett bättre sätt.

Detta var ett avsnitt som jag ger 7/10, godkänt med andra ord.

Trevligt med lite gamla fraktskepp och lite "familjeproblem".

Samt att T´pol har börjat utveckla en alltmer "sofistikerad" humor: äta med händerna, be Phlox hålla tyst samt när hon körde med Archer och Trip. :D

Som sagt Ent visar sin 1:a plats mer och mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att vara en Vulcan, så skämtade hon rätt så friskt i det här avsnittet. Särskilt kul var det när hon använde Frankenstein och drog en parallell mellan byborna - Frankensteins Monster och människor - Vulcans på Jorden.

En annan rolig kommentar från T´pol:

(När hela besättningen sitter och tittar på filmen Frankenstein så gör Phlox en längre kommentar där han utreder det vetenskapliga i hur man skapade Frankensteins monster.

T'pol:

- "Om din konversation störs av filmen så kan vi stänga av den".

Förövrigt Sotunk så tycker jag det är roligt att du skriver omfattande resesioner av avsnitten.

(Även om jag kanske inte håller med om allting)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Otroligt Travis fick faktiskt en roll i ett avsnitt.....

Annars kan man väll säga ett medelavsnitt.

Har alltid trott att man inte kunde skjuta fasrar i warp hastighet men i enterprise vekar det vara standard, någon som har en komentar?

Jaktplanen skjuter torpeder, fast de liknar faser?´, mot fraktskeppet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
Förövrigt Sotunk så tycker jag det är roligt att du skriver omfattande resesioner av avsnitten.

Trevligt att höra. :)

--------------------------------

2x21 The Breach tilldelar jag sju stycken tribbles av tio möjliga.

Först det dåliga: Trip & Co:s äventyr i grottorna var totalt ointressant, sövande till och med. Jag fick dock mig ett gott litet skratt när Trip och Malcolm tvingades lämna efter sig Travis. Jag börjar snart tro att den här kontinuerliga uteslutningen av Travis är ett medvetet skämt från TPTB:s sida. ;)

Den resterande delen av avsnittet är jag lite tveksamt inställd till. Vissa saker var bra, andra var riktigt dåliga. Det som var bra var den lilla krocken mellan denobulansk och hippokratisk medicinsk etik. Detta är intressant ur synpunkten dödshjälp - rätt eller fel. I min mening så är det den denobulanska inställningen som är den riktiga av de två, särskilt när det gäller situationen som uppstod i det här avsnittet. Vill idioten dö pga. rasistiska skäl så får han faktiskt skylla sig själv.

Vad som faller under kategorin riktigt dåligt, är bl.a. Phlox plöstliga utbrott. Det kändes väldigt forcerat, som om manusförfattarna slängde in en enligt dem nödvändig känsloladdad scen trots att den gick emot Phlox karaktär och storyn i övrigt. Så som jag ser det så skulle Phlox aldrig ha reagerat på det sättet. En mer lågmäld uttryckt rasfientlighet hade varit mer i linje med hans annars så milda temperament (även om jag samtidigt tycker att rasfientlighet över huvud taget inte tillhör hans karaktär).

Sist vill jag också lägga till att scenen med tribblen i inledningen var kul. :D

Redigerad av Sotunk
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillade äventyret i grottan. Lite action och "rockclimbing" är aldrig fel. Gillade också historian om dödshjälp och läkaretik. Jag gillade att det var en kombination av action och en lite stillsammare med intressant story. Jag tycker att de två paralella historierna fungerade bra.

Bra att Travis faktiskt hade en betydande roll. Visst var Trip tvungen att lämna honom för att han skadade sig. Men han hindrade ju faktiskt Trip och Malcolm för att störta ned i avgrunden. Jag gillade när trip skulle försöka övertala forskarna att lämna grottan :D

För att återgå till historian med Phlox och hans patient så kan jag förstå att det är svårt med en konflikt som han varat i generationer. Det är lätt att barn ärver sina föräldrars fördomar. Det k??nns dock positivt att de lyckades bryta mönstret. Jag gillar Phlox tal om att han ska vara ett föredömme för sina barn. Jag tror att de sådde ett frö till att bryta fördommarna.

Sammanfattningsvis tycker jag att avsnittet var klart sevärt. Kanske inte en riktig höjdare men det blir ändå betyg 8. Om de fortsätter i den här stilen så tror jag på en bra famtid för Enterprise!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan de inte komma på något själva..... stön....

Vad menar du? Tycker inte du att borgerna ska komma med i serien? Förresten så tycker jag att Enterprise har flera saker som är originella för serien. Och den ska ju vara Star Trek, eller hur? :)

Jag ser mkt fram emot avsnittet i fråga, Regeneration! Jag undrar verkligen om det kommer att upprätthålla kontinuiteten (--> Q, Who?, TNG).

Jag har inte analyserat Enterprise på ett tag nu, även fast jag har sett alla avsnitt fram till Horizon. The Crossing var ju underhållande tyckte jag, men jag har sett andra, mycket bättre ST-avsnitt med "body-crossing" eller "switching personalities". Exempelvis TNG: Datalore där Lore intog Data's kropp, eller VOY: Warlord där Kes' personlighet ersattes med en brutal krigares. Jag trodde att nämnda ENT-avsnitt skulle vara lika bra som de, men det tycker jag inte. Det var för förutsägbart och enkelt när alien-varelserna (vad de nu hette?) släppte iväg Trip och det såg ut som att de skulle lämna besättningen i fred.

Avsnittet får 2.5 - 3 av 5.

Vad gäller Judgement så var det snäppet bättre! Det var kul att se klingons igen, fast en kompis sa till mig att klingons i Enterprise förstör kontinuiteten. Jag har ju inte sett TOS, men det finns ju Star Trek - Encyclopedia. Hursomhelst så var detta avsnitt snyggt filmat, snygg rättegångssal och det var ett bra exempel på att utrota fördomar, så att säga! Med det menar jag att Kolos (det var väl Archers advokat?) vågade stå upp mot den konservativa domaren efter påtryckningar från Archer, och att de två blev vänner sen i gruvan.

3.5 av 5.

Recensions-takterna börjar komma igång igen! :P Och ja, Sotunk skriver alltid bra och givande inlägg! Grattis till Captain's-rangen, förresten! :)

Slutligen så vill jag säga att jag ser på Enterprise med blandade känslor... avsnitten känns ibland inte mer än mediokra, jag tror faktist jag håller med Quiet om "träsket" som serien har varit i eller fortfarande är i. Jag tycker att B & B borde akta sig innan de låter drunkna serien alldeles. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
Och ja, Sotunk skriver alltid bra och givande inlägg!
Tack detsamma. ;)

Vad gäller Judgement så var det snäppet bättre! Det var kul att se klingons igen, fast en kompis sa till mig att klingons i Enterprise förstör kontinuiteten. Jag har ju inte sett TOS, men det finns ju Star Trek - Encyclopedia.

Jag vet inte vad det är din kompis syftar på, men när folk gnäller om klingorna i Enterprise, så brukar det oftast handla om något som McCoy sa i TOS-avsnittet Day of the Dove, nämligen att det första mötet mellan Federationen och Klingonerna hade ägt rum 50 år tidigare (dvs. någon gång på 2210-talet, 60 år efter ENT-tid) och att detta hade varit "a disastrous event that led to nearly a century of hostility". Eftersom något sådant "disastrous event" inte hände i Broken Bow, så antar många att ett kontinuietetsbrott har skett. För att lösa detta så måste man använda något som de värsta kontinuietspoliserna helt verkar saknar, nämligen lite fantasi.

Möjliga argument för att ett kontinuietsbrott inte har skett:

1. Om McCoy: "He's a doctor, not a historian" - kanske inte ett vinnande argument, men ändå. ;)

2. Vi vet ännu inte om det som skedde i Broken Bow kommer att leda till något senare i serien som kan ge anledning att klassa det första mötet mellan Federationen och klingonerna som "disastrous".

3. Ju länge ifrån en tidpunkt man kommer, desto större chans är det att man generaliserar och får händelseförlopp som kan ha tagit år, ja kanske till och med decennier eller sekler, att framstå som en enda händelse.

4. När årtal nämns i TOS ska man inte ta dem på alltför stort allvar. TOS var aldrig särskilt konsekvent med årtal. För att ta ett exempel så återger jag något som jag läst någon annanstans en gång i tiden (förhoppningsvis så stämmer det), nämligen att ett avsnitt placerade TOS-tid 700 år in i framtiden, medan ett annat placerade det så lite som 100 år in i framtiden. När ett sådant jättefel förekommer, så kan man ju också ha överseende med att McCoy sa 50 år istället för 100.

Ett annat problem är förstås pannorna, men det är ju knappast något nytt, då detta brott mot canon kom redan med TMP. Därför är det inte heller värt att diskuteras i det här sammanhanget. :)

Sådär, nu jag sagt onödigt mycket om något som inte ens hör hemma i det här ämnet. Jag firar min befodran (tack för den förresten, snälla forumledare) med att vara lite olydig. Förlåt mig. :P

Slutligen så vill jag säga att jag ser på Enterprise med blandade känslor... avsnitten känns ibland inte mer än mediokra, jag tror faktist jag håller med Quiet om "träsket" som serien har varit i eller fortfarande är i. Jag tycker att B & B borde akta sig innan de låter drunkna serien alldeles. :P

Även jag håller med Quiet om träsket, men till skillnad från henne så tycker jag att Enterprise lämnade det redan med Dawn.

Sedan serien klafsade upp sig ur sumpmarken med Dawn, så har den enligt mig lyckats undvika att halka tillbaka ner i den. Hopen av avsnitt som har följt sedan dess, har kanske inte varit i DS9-klass (läs: perfekta), men i min mening så har de åtminstone hållit högre kvalitet än stora delar av Voyager, inte för att det är någon större bedrift (ja, sedär, nu gnäller jag på Voyager igen. jag är oförbätterlig ;)), men det är ett steg i rätt riktning. :)

Redigerad av Sotunk
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

The Breach

.. ger jag 8/10

+ till ett tänkvärt avsnitt som visar på hur "hat" mellan raser/folk/nationer förs vidare

från generation till generation och som förvränger historiska fakta; som i sin tur ger ny glöd åt

denna förvrängda propaganda.

+ till snygga scener i grottorna

- inget egentligen ;)

Nåvål,

vad är nu denna diskussion om Ent & "träsket" ?

Det är väl klart att serier har sina "ups and downs"

Likväl att vi som skriver i detta forum har olika kriterier om vad som är bra och dåligt.

Det som stör mig lite i detta forum är de som "sönderanalyserar" varje avsnitt.

Gör man detta så riskerar inget avsnitt bli riktigt bra.

Försök hellre att se och njuta av varje avsnitt och låt även "känslan" av varje avsnitt sätta ditt omdöme om detta.

Analysera gärna, men låt inte detta vara Ditt enda sätt att tycka :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"The Breach."

Det är roligt att få veta lite vad som pågår bakom kulisserna (i do anyway), så här kommer en interjuv med regissören Robert Duncan McNeill.

In February, you directed the Enterprise episode, "The Breach." What can you tell us about your second directing experience on the newest Star Trek series?

I'm curious to see the final cut of the episode. The show ended up eight minutes short, which is about a day's work. Actually it was more than a day's work, since I ended up shooting two extra days. I did Enterprise, went away to do Dawson's Creek, and while I was gone they called and said we have to shoot another two days on this show. So I came back and shot two days. It was so close to the air date - it was only a couple of weeks ago - that there was no time for me to look at the dailies or edit a director's cut. So I just shot the film and gave it to them. I haven't seen the final cut of the episode.

hela interjuven http://www.robertduncanmcneill.net/intervi...wapril2003.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2x22 Cogenitor är det bästa ENT-avsnittet sedan Future Tense, och ett av de absolut bästa den här säsongen. 10/10 blir betyget, även om jag fram till det att jag såg slutscenen bara hade tänkt ge det en 8:a eller 9:a.

Favoritreplik: "I have pictures!" - sagt av en väldigt entusiastisk Phlox.

Den är förstås ganska fånig, men den var kul eftersom det var Phlox som sa den. Han har trots allt vid flera tillfällen visat sitt ingående intresse i andra rasers fortplantningsprocesser. :)

Vad som gjorde det här avsnittet bra, förutom den tragiska slutscenen, är förstås det knepiga moraliska problemet som uppstod. Det är ett typiskt Prime Directive-problem, och som det ofta brukar bli när sådana uppstår, så är det svårt att känslomässigt sympatisera med Starfleet då de väljer förnuftets väg istället för hjärtats, även om jag lika väl som dem kan förstå det rationella i det hela.

Och självklart är det just det här som gör dessa problem så intressanta.

Archers tvetydiga utskällning av Trip i slutscenen, ja bara det att avsnittet slutade så olyckligt som det gjorde, var det som slutligen höjde avsnitten från betyget 9 till 10. Mycket, mycket trevligt. Mer sådant här vill jag se i ENT:s framtid! :D

Precis som när J.G. Hertzler med sitt gästpel härom veckan andades Martok med hela sitt väsen, så var det svårt att inte se Andreas Katsulas som G'Kar (B5) eller Tomalak (TNG) och F.J Rino som Muniz (DS9). Det är jobbigt när de återanvänder skådisar, även om de använder sådana mästare som Katsulas (nåja, mästare är kanske att ta i, men han är VÄLDIGT bra som G'Kar ;)).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo Sotunk du har nog rätt! Enterprise är en helt okej serie. Och tack för infon ang. klingonerna. Min kompis förklarade inte närmare varför han tycker att klingons i Enterprise förstör kontinuiteten, men han hänvisade till Star Trek Encyclopedia och han menade säkert de fakta som du listade upp. Men som vanligt är det ju frågan om "smaken är som baken". Jag känner inte att jag bryr mig särskilt mycket om det, jag tittar bara. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj..helt klart ett annorlunda avnitt. :huh:

Jag tycker att det var ett bra avsnitt. Det är intressant med primedirektivefrågor. Jag gillar ju Trip :wub: han spelade som vanligt mycket bra i detta avsnitt.

Slutet var sorligt *snyft* väldigt olikt Star Trek. Jag vet inte om jag gillar det eller ej. Det var ju iaf annorlunda. Slutscenen är bra men ack vad jag tycker synd om Trip. Jag väntar mig nästan att Archer ska degradera honom.

Jag tyckte att avsnittet var bra men jag är inte säker på vilket budskap det ger. Betyder det att man inte ska lägga sig i andra kulturer fast personer blir förtryckta. Man måste ju tolka det som andra kulturer för vi har ju inte direkt några "alians" på jorden. Det är ju svårt att avgöra vad som är rätt och fel i ett sådant sammanhang.

Jag vet inte heller om Archer gjorde rätt att skylla allt på Trip. Trots att Trip gjorde fel var det ju inte han som tog livet av "henne". Undrar om Trip kommer att vara påverkad av det som hänt i nästa avsnitt?

Sorgligt och tänkvärt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...