Jump to content
Sign in to follow this  
Sotunk

ENT: Avsnitt #218-226, [SPOILERVARNING på #226]

Recommended Posts

Horizon

Att ljuga tycks vara bra diciplin då han sa att inget speciellt

hade hänt.

<{POST_SNAPBACK}>

Var Malcom med i Horizon?

<{POST_SNAPBACK}>

Har jag nämt det namnet?

Har inte nämt något namn. Dessutom är dålig på vad folk heter.

Vore nåt att ha små bilder på de kända karaktärer med namn på andra sidan

där det inte är smilisar. Oj off topic nu ;)

Horizon

Att ljuga tycks vara bra diciplin då han sa att inget speciellt

hade hänt.

<{POST_SNAPBACK}>

Var Malcom med i Horizon?

<{POST_SNAPBACK}>

Har jag nämt det namnet?

Har inte nämt något namn. Dessutom är dålig på vad folk heter.

Vore nåt att ha små bilder på de kända karaktärer med namn på andra sidan

där det inte är smilisar. Oj off topic nu ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Sorry jag skulle citera Kathryn Archer. För var den knappen på den övredelen av inläggen men nu är den i den nedredelen

Cogenitor

Jag blir så irriterad på Trip varenda gång som jag ser detta avsnitt. Likaså denna gång. Att han inte fattar vad han håller på med. Får de ingen grundlig träning i detta på Akademin? Det borde ha varit självklart, tycker jag. Även om de inte har så stor vana vid utomjordingar än, så måste väl något ha tränats på? Dessutom gäller ju kommandostrukturen - det kaptenen och T'Pol säger måste ju Trip lyda, eller hur? Nej, jag gillar inte Trip särskilt mycket i detta avsnitt.

Roligaste kommentar är Phlox: "Don't worry - I have pictures!" :w00t:

Betyget blir 6/10. Hon som spelade Charles gjorde ett mycket bra jobb i skådespelandet - mer av den skådespelerskan, tycker jag!

Regeneration

Jag var skeptisk till hela konceptet med borger så här tidigt i Star Trek-tidslinjen, och att borgerna undvek att säga "We are the Borg" var bara en löjlig undanmanöver. Men avsnittet hade mycket spänning och jag var på helspänn hela tiden. Fick till och med min fru att stanna kvar halva avsnittet och faktsikt titta (och ställa kluriga frågor), och det är mycket nog!

Att bombardera nanosonderna med omikronpartiklar kom ju Phlox på för att han var kunnig i experimenterandet med nanosonder på Denobula, men lösningen borde ha varit uppenbar för TNG- och VOY-besättningen också, kan man tycka. Osnygg räddning, alltså!

Betyget blir definitivt 9/10 pga spänningsnivån - mer sådana här avsnitt önskas!

men lösningen borde ha varit uppenbar för TNG- och VOY-besättningen också, kan man tycka.

En nödlösning är ju naturligtvis att Denobulaner klarar betydligt högre strålning än människor. Onödigt att ta död på patienten för att "bota" denne.

Regeneration är ett av mina absoluta favoritavsnitt under säsong 1-2. Den lyckades enligt min mening "återuppliva" Borgs efter deras sissyfiering under Voyagers senare år (där ett litet Federationsskepp kunde åka ringar runt kollektivet, verkar det som).

Skall man ge ett betyg på Regeneration så drar jag til med en 10:a.

Cogenitor

Regeneration

Jag var skeptisk till hela konceptet med borger så här tidigt i Star Trek-tidslinjen, och att borgerna undvek att säga "We are the Borg" var bara en löjlig undanmanöver. Men avsnittet hade mycket spänning och jag var på helspänn hela tiden. Fick till och med min fru att stanna kvar halva avsnittet och faktsikt titta (och ställa kluriga frågor), och det är mycket nog!

Att bombardera nanosonderna med omikronpartiklar kom ju Phlox på för att han var kunnig i experimenterandet med nanosonder på Denobula, men lösningen borde ha varit uppenbar för TNG- och VOY-besättningen också, kan man tycka. Osnygg räddning, alltså!

Betyget blir definitivt 9/10 pga spänningsnivån - mer sådana här avsnitt önskas!

<{POST_SNAPBACK}>

Jag gillar borger och när dom sa "motstånd är meningslöst".

Jag skulle gärna vilja bli en sån. Hur gör man?

cogneitor

jag har precis börjat se enterprise, så jag glömmer alltid allas namn, men han den-där som hjälpte hon/han-den-där att lära sig läsa... jag tyckte det var väldigt, modigt, gjort av honom..!

han måste ha brutit mot flera regler för att göra nått han trodde på. att det sedan slutade olyckjligt, var ju inte hans fel... det var ju denns samhälle det var fel på, inte hans vilja att hjälpa... blev faktiskt riktigt sur på artcher!! att säga en sådan sak..!! att det var han-den-därs fel!! BLÄÄ!!

okej, nu har jag gett en lång och tråkig analys av avsnittet, man ärligt talat så gilla jag det. genom att den väckte sånna avskys tankar gentemot deras samhälle... *asg* om ett avsnitt kan få dig att reagera så är det bra gjort..! *flina*

betyg: 7/10 =)

Regeneration

Jag var, liksom Pjotr'k, lika skeptisk till hela konceptet med borger så här tidigt i Star Trek-tidslinjen. Alla vet ju att första mötet med Borg var då Q "kastade" Enterprise med Captain Picard och besättning till delta kvadranten..Jag hade hört många negativa saker om avsnittet, men jag blev positivt överaskad. Faktum är att avsnittet inte är så omöjligt. Vi vet ju att Borg skulle komma till delta kvadranten så småningom. Det är ju inte helt omöjligt att de mottagi meddelandet som de skickade i detta avsnitt och att Q sände Enterprise för att möta The Borg för att Starfleet hade på något sätt glömt att de finns och skulle komma i framtiden..tanken är ju inte omöjlig!

Jag gillade faktiskt avsnittet. Det var spännade och intressant! Jag hoppas att de fortsätter i denna stilen.. ;)

Betyg: 10/10, dvs MVG

Cogenitor

Detta är nog en av det tråkigaste och sämsta avsnitten som de har gjort. Trips agerande är lite överdirven. Men det är förstås ganska "normalt" att sådana situattioner kan hända. Man får inte glömma att de endast är nybörjare med att träffa nya aliens. Ganska intressant att se aliens warp-teknologi, ganska lik framtidens star trek teknologi! Reagerade lite med att de gav så mycket information om deras teknologin till Trip..borde det inte finnas en förbud att ge kunskap om teknologi till folk med sämre teknologi???

Betyg: 2/10, dvs G

Edited by Kathryn Archer

Regeneration

Jag tycker det är fel att införa Borg i Enterprise. Om jag inte minns fel så sa dom att de inte skulle införa Sådana stora fiender från de andra serierna.

Som Kathryn Archer var inne på:

T´Pol läste lite om historien om att Cochran skulle stött på människor från framtiden som jagade elaka fiender också från framtiden. Då skulle det alltså finnas några Borg kvar i den tidseran.

Det som blir fel här i hela tidslinjen är det avsnitt i TNG där Q skickar iväg Enterprise jättelångt bort för att för första gången träffa på Borg. Då borde de kunna läsa om NX-01:ans äventyr med Borg innan. Eller raderar dom allt som har med det skeppets information att göra då? För mig känns det ganska vagt även om avsnittet i sig var bra.

Finns det någon slags grundläggande "mänsikliga rättigheter" i federationen. Jag tänker på Enterprise Cogenitor. Finns det regler om lika rättigheter i federationen? Nu är ju inte vissians med i federationen. Men om de hade varit det. Finns det grundläggande regler om jämställdhet? Man kanske kan tycka att detta inte är något federationen ska lägga sig i. Vad gäller angående legalitetsprincipen, förbud mot tortyr, rasism osv. Det måste väl vara en viss standard för att få vara med. Cardassians skulle väl aldrig platsa :cardassian: För att ett samanvälde ska fungera måste det finnas vissa regler för hur man lödser tvister mellan medlemmarna osv.

Finns det någon slags grundläggande "mänsikliga rättigheter" i federationen. Jag tänker på Enterprise Cogenitor. Finns det regler om lika rättigheter i federationen? Nu är ju inte vissians med i federationen. Men om de hade varit det. Finns det grundläggande regler om jämställdhet? Man kanske kan tycka att detta inte är något federationen ska lägga sig i. Vad gäller angående legalitetsprincipen, förbud mot tortyr, rasism osv. Det måste väl vara en viss standard för att få vara med. Cardassians skulle väl aldrig platsa :cardassian: För att ett samanvälde ska fungera måste det finnas vissa regler för hur man lödser tvister mellan medlemmarna osv.

<{POST_SNAPBACK}>

Jga kan inte tänka mig att ett idealsamhälle som Federationen skulle sakna så grundläggande demokratiska principer. Men det vore fel att gämföra det med "mänskliga" rättigheter som vi ser det. Federationon har säkert också Vulcanska, Andorianska, Bajoranska, Trilliska, Deltanska och Betazoida rättigheter. :P

Sen måste jag säga en sak angående Regeneration.

Det tar 200 år för subrymds meddelandet att nå Borgerna i Delta-kvadranten. När Borgerna får meddelandet vill dom invadera Jorden. Meddelandet sändes på 2100-talet. Alltså är det :vulcan: logiskt :vulcan: att anta att Borgerna försöker invadera Jorden på 2300-talet? FEL!!! FEL!!! FEL!!! FEL!!! Skäms Archer!!! Skäms T'pol!!! Det tar MYCKET MYCKET längre för t.o.m. ett Borgskepp att nå Jorden än för ett subrymdsmeddelande. Hur kan man säga något så 100% ologiskt framför en Vulcan utan att få en bitsk kommentar slängd i ansiktet?!? Jag satte popcornen i halsen mina vänner. Vad skulle Spock ha sagt?

"Typical non-logical human beings"

:arg: :arg: :arg:

Det tar 200 år för subrymds meddelandet att nå Borgerna i Delta-kvadranten. När Borgerna får meddelandet vill dom invadera Jorden. Meddelandet sändes på 2100-talet. Alltså är det  :vulcan:  logiskt  :vulcan: att anta att Borgerna försöker invadera Jorden på 2300-talet? FEL!!! FEL!!! FEL!!! FEL!!! Skäms Archer!!! Skäms T'pol!!! Det tar MYCKET MYCKET längre för t.o.m. ett Borgskepp att nå Jorden än för ett subrymdsmeddelande. Hur kan man säga något så 100% ologiskt framför en Vulcan utan att få en bitsk kommentar slängd i ansiktet?!? Jag satte popcornen i halsen mina vänner. Vad skulle Spock ha sagt?

Det är inte helt ologiskt :vulcan:

Men glömmer du inte att Borg hade en Transwarpportal (som bestättningen på Voy använde för att komma hem och som de sedan förstörde!) i delta-kvadranten. Som är länkad till många delar av galaxen , däribland till alfa-kvadranten! !

Sedan så är det ju så att The Borg dyker ju upp i alfa-kvadranten i Star Trek filmerna och, om jag inte minns fel, i några avnsitt i TNG och DS9!

Hur förklarar du det? Om de nu befann sig i delta-kvadranten, skulle det inte ta dem ca 70 år att komma dit utan portalen!!! ;)

Dessutom så har jag ju inte sagt att the Borg har mottagit meddelande innan de stötte på Enterprise i delta-kvadranten. :vulcan:

Edited by Kathryn Archer

Det tar 200 år för subrymds meddelandet att nå Borgerna i Delta-kvadranten. När Borgerna får meddelandet vill dom invadera Jorden. Meddelandet sändes på 2100-talet. Alltså är det  :vulcan:  logiskt  :vulcan: att anta att Borgerna försöker invadera Jorden på 2300-talet? FEL!!! FEL!!! FEL!!! FEL!!! Skäms Archer!!! Skäms T'pol!!! Det tar MYCKET MYCKET längre för t.o.m. ett Borgskepp att nå Jorden än för ett subrymdsmeddelande. Hur kan man säga något så 100% ologiskt framför en Vulcan utan att få en bitsk kommentar slängd i ansiktet?!? Jag satte popcornen i halsen mina vänner. Vad skulle Spock ha sagt?

Det är inte helt ologiskt :vulcan:

Men glömmer du inte att Borg hade en Transwarpportal (som bestättningen på Voy använde för att komma hem och som de sedan förstörde!) i delta-kvadranten. Som är länkad till många delar av galaxen , däribland till alfa-kvadranten! !

Sedan så är det ju så att The Borg dyker ju upp i alfa-kvadranten i Star Trek filmerna och, om jag inte minns fel, i några avnsitt i TNG och DS9!

Hur förklarar du det? Om de nu befann sig i delta-kvadranten, skulle det inte ta dem ca 70 år att komma dit utan portalen!!! ;)

Dessutom så har jag ju inte sagt att the Borg har mottagit meddelande innan de stötte på Enterprise i delta-kvadranten. :vulcan:

<{POST_SNAPBACK}>

Jag upprepar: Archer visste att det skulle ta 200 år för meddelandet att nå Delta-kvadranten. Han visste att Borgerna skulle vilja invadera Jorden när dom fick meddelandet. Han visste att meddelandet sändes på 2100-talet. Då drog han den ologiska slutsatsen att Borgerna skulle invadera på 2300-talet.

Han kände INTE till transwarpportalen. Han kände INTE till Borgernas genomsnittshastighet till Alfa-kvadranten. Han visste vad han visste och drog en otroligt ologisk slutsats som en närvarande Vulcan inte reagerade på.

DET är min poäng.

Logik handlar om att dra en slutsats med gilltig fakta. Archers slutsats var sann men fullkomligt ologisk. En Vulcan borde ta tillfälet i akt att berätta om hur ologiska mänskliga varelser är.

Det här är helt och hållet en attack mot manusförfattaren. Vad jag vet är ologiska yttranden sällsynta här på forumet :P

Jag kan inte tänka mig att ett idealsamhälle som Federationen skulle sakna så grundläggande demokratiska principer. Men det vore fel att gämföra det med "mänskliga" rättigheter som vi ser det. Federationon har säkert också Vulcanska, Andorianska, Bajoranska, Trilliska, Deltanska och Betazoida rättigheter. 

Du har alldeles rätt. Mänskilga rättigheter. Måste varit lite trött <_< Fast åa andra sidan ser ju de flesta raser i Star Trek så mänskilga ut att vi gärna identifierar dem som människor eller iaf. mänskliga.

Cogenitor

Ett lite långtråkigt avsnitt i början men det var ändå okej. Tycker det är lite konstigt av Trip att inte vilja se hur Vissians parar sig...jag menar snälla hur pryd får man vara. Även om Vissians inställning mot det "tredje könet" är fel från vårt perspektiv är det fel att försöka ändra på det vid första kontakten. Det vore smartare att skapa en god och varaktig kontakt med Vissians innan man startade omforma deras tankesätt. Äntligen får Trip en rejäl utskällning...har väntat länge på det! :)

Betyg: G+

Jag upprepar: Archer visste att det skulle ta 200 år för meddelandet att nå Delta-kvadranten. Han visste att Borgerna skulle vilja invadera Jorden när dom fick meddelandet. Han visste att meddelandet sändes på 2100-talet. Då drog han den ologiska slutsatsen att Borgerna skulle invadera på 2300-talet.

Han kände INTE till transwarpportalen. Han kände INTE till Borgernas genomsnittshastighet till Alfa-kvadranten. Han visste vad han visste och drog en otroligt ologisk slutsats som en närvarande Vulcan inte reagerade på.

DET är min poäng.

Logik handlar om att dra en slutsats med gilltig fakta. Archers slutsats var sann men fullkomligt ologisk. En Vulcan borde ta tillfälet i akt att berätta om hur ologiska mänskliga varelser är.

Det här är helt och hållet en attack mot manusförfattaren. Vad jag vet är ologiska yttranden sällsynta här på forumet  :P

<{POST_SNAPBACK}>

Är det inte så att archer bara säger att dom skjutit upp invasionen med 200 år?

Då menar han väl att om dom fått meddelandet idag så hade invasionen börjat då.

Men dom skjuter upp den 200 år.

En invasion behöver ju inte börja när man anfaller.

Dom sköt bara upp allt 200 år.

Det va iaf ett bra avsnitt. Även om jag är lite sen.

Jevla OS =P

Hade hellre sett Enterprise igår än kollat på Damfotboll.

Gick inte på samma kanal eller tid men endå ni fattar principen.

First Flight

En av de bästa den här säsongen. Bra dialog, härliga platser, hyfsad handling. Inget att anmärka på (vilket är VÄLDIGT bra). Jag gillade hela konceptet med tillbakablick i Archers karriär och Jorden. Man såg hur mycket de hade lagt ner på kulisserna och jag älskade kommentaren om "Captain Jefferies' Engineering team". I början såg det ut att bli MVG men den slopade sig på slutet med mindre bra scener, Archers dialog med Forrest var nog den enda jag inte gillade (han borde fått mer än tre månaders flygförbud, han stal faktiskt ett skepp <_< ).

En av mina tre favoriter i säsong 2.

Betyg: 7/10 el. VG +

Bounty

Avsnittet började bra med Tellariten och kidnappningen, men T'pols Pon Far etc etc slopade alltihop. Hade man ersatt den med någon mindre bihistoria och istället fokuserat på Archer och Skalaar hade det blivit en bättre episod. Tellaritens make-up var hemsk, det kändes som om de vanhelgade TOS, Klingonerna som ska föreställa en krigarart kan inte hålla kvar Archer i 10 sekunder och T'pol är väl allt jag behöver säga för att sänka betyget med några grader? Att fortsätta en gammal hanling var bra, men de kunnde ha gjort det bättre. Episoden undgår med nöd och näppe IG-gränsen. Att prisjägaren var Tellarit var nog den enda ljuspunkten.

Betyg: 3/10 el. G

First Flight

Kul att få se ett avsnitt som utspelades innan Enterprises avfärd och att man får se hur testningen av warp motorn gick till... :P Här fick man ochså se när Trip och Archer mötes för första gången. Som Captain Proton nämnde så märker man att de har lagt ned en hel del arbete på avsnittet och vilket är bra! Återigen, ser man inte skymten av de andra kartaktärerna (malcom, hoshi...) utan mer av Archer, Trip och T'pol, som vanligt!! <_< (Är jag den enda som irriterar mig över detta??? :blink:)

Godkänt avsnitt!

Betyg:VG

Edited by Kathryn Archer

Nej, du är inte den ende som irriterar dig över det, Kathryn. Personligen skulle jag älska att se att Trip, (som för övrigt mer hör hemma på en bondgård snarare än på ett rymdskepp), råka ut för en hemsk olycka så att Malcolm kunde få fler solo-avsnitt.

Jag hatar Trip! han ser ut som George w Bush, pratar likdant, och är ungefär lika korkad.

Cogenitor

Jag blir så irriterad på Trip varenda gång som jag ser detta avsnitt. Likaså denna gång. Att han inte fattar vad han håller på med. Får de ingen grundlig träning i detta på Akademin? Det borde ha varit självklart, tycker jag. Även om de inte har så stor vana vid utomjordingar än, så måste väl något ha tränats på? Dessutom gäller ju kommandostrukturen - det kaptenen och T'Pol säger måste ju Trip lyda, eller hur? Nej, jag gillar inte Trip särskilt mycket i detta avsnitt.

Roligaste kommentar är Phlox: "Don't worry - I have pictures!"  :w00t:

Betyget blir 6/10. Hon som spelade Charles gjorde ett mycket bra jobb i skådespelandet - mer av den skådespelerskan, tycker jag!

Regeneration

<{POST_SNAPBACK}>

Kolla på Regeneration i helgen som jag har inspelat på ett gammalt vhs-band. Jag tycker att avsnittet var mkt bättre denna gången än när jag såg det för första gången. Jag håller med om att Archer och resten av gänget klarade av detta för enkelt. Man vet ju hur jobbigt det var för Picard och andra när det gällde att återställa dem ef. ett möte med The Borg's. Att Phlox fixade detta på en pisskvart känns lite ovärdig resten av ST-gänget ( då med tanke på TNG o VOY). Annars tycker jag att detta är ett snyggt avsnitt, och början i Antarktis är snudd på MVG. Men det faller, som vanligt, tycker jag på en trumpen Kapten Archer och på Phlox (han kanske skulle ha varit läkare på DS9, med tanke på all kunskap han har. Men jag vet att det är så långt före DS9, bara att detta avsnitt inte gjorde det). Jag tycker också att det egentligen var för lite om The Borg's, det skulle ha varit lite roligare med en bredare historia kring skeppet som kraschat i antarktis mm.