Gå till innehåll

Tidsparadoxer


Janson

Rekommenderade inlägg

Jo men!

Jag har läst en bok som heter Uppbrott från jorden.

Där säger dom att: (ungefär)

Om man åker i en väldigt hög hastigthet stannar tiden!

Asså överljushastighet. Personen i boken åkte från Vintergatan

till Andromeda "med en magisk kraft". Det tog ungefär 20 år för honom men i verklheten tog det 100år.

Det är så Xtremt svårt att förklara.

Läs boken så fattar ni, ca 100 sid. Den är lite tråkigt, fast med stor text och små sidor så den läser man ut snabbt.

En annan bok Fysiken i Star Trek tror jag hade något att berätta om detta ochså.

Eftersom jag inte har tillgång till skolansbilblotek kan jag inte låna den och ta text direkt ur.

Mr.Mumle  har ochså läst Fysiken i Star Trek. Mr. Mumle kanske vill berätta något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvillingparadoxen :) (som inte är någon egentlig paradox)...

Ju närmare man åker ljusets hastighet, desto saktare går den objektiva tiden (medan den subjektiva naturligtvis är likadan).

Detta betyder att ju snabbare man åker, desto saktare åldras man och desto snabbare går det för resten av universum...

Antar dock att ST-motorerna är lite mer avancerade, så att de kringgår problemet... (eftersom med teorin ovan, som frexten kommer från Einstein, så är det lite svårt att tänka sig över ljushastigheten. Speciellt som massan minskar samtidigt som hastigheten ökar = Det skulle nog bara vara energi kvar av en när man når upp till ljushastigheten)...

ST har ju dock Warp 10-barriären... :) (Som förresten verkar funka ganska så precis som ljushastighetsbarriären för oss)...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En rolig bok som absolut rekommenderas:

'The Physics of Star Trek'...

Finns på svenska också, men den rekommenderas absolut inte (om man inte vill försöka lista ut vad alla svensköversatta avsnittsnamn egentligen är för avsnitt, "Den nakna tiden", typ)...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Quiet, det är inte meningan att man ska tänka fysiska lagar bakom allt, visserligen är det ganska kul! :)

Någon nämde warp-skalan innan. Den e lite intressant, för den fungerar efter bestämda former (exponetiellt) upp till warp 9. Men efter detta är det ett mysterium. Jag har fått för mig att warp 10 inte alls passar in i skalan egentligen, att det helt enkelt är en definition på hur snabbt man inte kan åka. Men hur är det isåfall mellan 9 och 10? Om det är nån som vet får den personen gärna förklara detta!

ps. ni som har läst Fysiken i Star Trek, notera min avatar. Den är från pokerpartiet mellan Data, Einstein, Newton och Hawkins (Descent part 1). Dvs, inledningen av boken :D ds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte heller att man ska tänka på det hela tiden, och det gör jag inte, men det var bara en sak jag kom att tänka på.

Översättningar av Star Trek blir aldrig riktigt bra på svenska väl, eller? Hur skulle man översätta alla tekniska saker? Och vilket ska man inte översätta? T ex ska "tractor beam" heta "tractor beam" eller "infångningsstråle"?

T ex så var Visual Basic kommandon översatta till svenska i en del programvaror, och all tid gick ju åt till att gissa sig till vad kommandona hette på svenska. Helt onödigt. :sigh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Quote from Peak, posted on Okt. 30 2001,23:12

- - -

En rolig bok som absolut rekommenderas:

'The Physics of Star Trek'...

Finns på svenska också, men den rekommenderas absolut inte (om man inte vill försöka lista ut vad alla svensköversatta avsnittsnamn egentligen är för avsnitt, "Den nakna tiden", typ)...

- - -

Jag har läst den, på svenska, men den va ingen hit vilket som. Däremot är  "Biology of Star Trek" bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Quote from mumle, posted on Okt. 31 2001,01:15

Håller med Quiet, det är inte meningan att man ska tänka fysiska lagar bakom allt, visserligen är det ganska kul! :)

Någon nämde warp-skalan innan. Den e lite intressant, för den fungerar efter bestämda former (exponetiellt) upp till warp 9. Men efter detta är det ett mysterium. Jag har fått för mig att warp 10 inte alls passar in i skalan egentligen, att det helt enkelt är en definition på hur snabbt man inte kan åka. Men hur är det isåfall mellan 9 och 10? Om det är nån som vet får den personen gärna förklara detta!

ps. ni som har läst Fysiken i Star Trek, notera min avatar. Den är från pokerpartiet mellan Data, Einstein, Newton och Hawkins (Descent part 1). Dvs, inledningen av boken :D ds.

Jag tror inte det gick att åka fortare än worp9..

nästa steg skulle då vara sleep streem (tror det stavas så)

Det har väll med naturlagarna att göra.. Men å andra sidan så har det hänt att dom har träffat på olika raser som dom inte har kunnat köra ifrån så hastigheter över worp9 är inte omöjligt.. ex: borgerna ( hur fort kan dom färdats) m.m.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Quote from pelle28k, posted on Nov. 01 2001,08:47

Jag tror inte det gick att åka fortare än worp9..

nästa steg skulle då vara sleep streem (tror det stavas så)

Det har väll med naturlagarna att göra.. Men å andra sidan så har det hänt att dom har träffat på olika raser som dom inte har kunnat köra ifrån så hastigheter över worp9 är inte omöjligt.. ex: borgerna ( hur fort kan dom färdats) m.m.

Skulle naturlagarna gälla skulle man inte kunna åka snabbare än ljuset. (vad vi vet idag) Starfleet kan åka snabbare än i warp 9. Dom gör det massor av gånger i bl.a. TNG. Det är över warp 10 dom inte klarar. (om man bortser från All Good Things)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med att åka snabbare än ljuset finns bara i "normal" rymd, I Star trek kommer man runt det genom att använda Warp motorer som skapar en bubbla av rymd/tid runt skeppet, vilket gör att skeppet ligger i en speciel rymd(det är i alla fall så det ska fungera i verkligheten).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Quote from persjoman, posted on Nov. 01 2001,11:29

Problemet med att åka snabbare än ljuset finns bara i "normal" rymd, I Star trek kommer man runt det genom att använda Warp motorer som skapar en bubbla av rymd/tid runt skeppet, vilket gör att skeppet ligger i en speciel rymd(det är i alla fall så det ska fungera i verkligheten).

Ah, det förklarar ju en hel del. Hur visste du detta (eller är du expert på warpteknologi? :sigh: )?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Warp 10 är gränsen (om någon kommer ihåg VOY-avsnittet 'Treshold'..

Eftersom skalan ökar expentionellt, så betyder ju det att hastigheten ökar snabbare ju fortare man åker utan att man behöver öka hastigheten i samma grad som tidigare (eller nåt sånt, jobbigt att hitta ord för att förklara det)...

Är man intresserad av teknologin så finns det ett lösbladsystem från England som är väldigt bra... 'Star Trek: Fact Files' är snart uppe i 250 nummer (med 14 blad i varje)... Snygga pärmar till också...

Där får man reda på allt om personerna/skeppen/timeline/teknologin/avsnitten i Star Trek-serierna..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm... tänker på det där med gränsen på warp-10... i ett avsnitt av TNG (kommer inte ihåg namnet) testar de lite annorlunda warp-konfigurationer där de startar på warp-2 och ser hur fort de lyckas komma upp i... förutom att de i några försök förflyttades med oförklarliga hastigheter trots att deras datorer registrerade warp-2 hela tiden så lyckades de faktiskt första gången passera warp-10 och instrumenten ville då inte vara med längre...

jag vet att de fick lite hjälp av en person som var av en art med speciella krafter (the traveller) men i det första testet användes en teori som wesley kom på och det var då de kom över warp-10...

jag undrar bara om nån känner till nåt mer om detta och vill vara vänlig och förklara...

//ENEMiX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Quote from persjoman, posted on Nov. 01 2001,11:29
Problemet med att åka snabbare än ljuset finns bara i "normal" rymd, I Star trek kommer man runt det genom att använda Warp motorer som skapar en bubbla av rymd/tid runt skeppet, vilket gör att skeppet ligger i en speciel rymd(det är i alla fall så det ska fungera i verkligheten).

Ah, det förklarar ju en hel del. Hur visste du detta (eller är du expert på warpteknologi? :sigh: )?

Nja, warp expert är jag inte, men intereserad av fysik är jag och det gör att man hittar sådana här saker ibland... just det här kommer nog från en sida som skriver om olika sätt att resa i rymden och drivmedel och sådant... energi åtgången för warp hastogheter är enorm, minns jag rätt så var väl knappt antimateria nog för att driva det (antimateria används faktiskt nu, det är bara det att det kostar mer energi än det ger tillbaka att göra den och desutom är det dyrt, tror det var 3000000000 kr per gram)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen är inte transwarp speciellt snabbt om du ser till hastighet men du reser ju genom tunnlar så kortar ner resan betydligt.

har väl hört nånstans att Quatum Slipdrive är snabbare men jag är själv inte säker, har för mig att de siffror som nämnts i serien inte riktigt stämmer ihop med det. Nån som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...