Jump to content

Tidsparadoxer

Janson
 Share

Recommended Posts

Voyagers max fart är (tror det är)  9.750 warp.

Promethous (om ni kommer ihåg de avsnittet "Message in a Bottle") max fart är 9.975 (tor jag)

Om då transwarp är så när warp 10 man kan komma. Borde i Voyager kunna "track" transwarp skeppet" ett tag.

Själv tycker jag att slipstream är snabbare.

I avsnittet ( i säsong 3 eller nåt) jag-kommer-inte-ihåg-vad-det-heter åker Paris över warp 10 barriären. Då kunde voyager spåra han skyttel ett tag tills han försvann.Och då sa dom warp 9,9 men efter 40 sekunder skulle det bli härdslmälta, tror jag (Voyager alltså).

Proton

Om då transwarp är så när warp 10 man kan komma. Borde i Voyager kunna "track" transwarp skeppet" ett tag.

Själv tycker jag att slipstream är snabbare.

alltså som jag sa innan...du kan inte tänka så eftersom transwarp egentligen inte är "snabbare" alls. man åker genom en subspace tunnel som bara kortar avståndet.  I de första avsnitten med transwarp och borger kunde tom Enterprise-D gå in i Transwarp. Allt de behövde var en modifierad Tachyon puls och den exakta positionen för Transwarp tunneln. Verkar dock som om dom ändrat lite på reglerna sen dess för transwarp (dessa författare, att de aldrig kan enas) men principen att färdas genom en tunnel lär var densamma.

I avsnittet ( i säsong 3 eller nåt) jag-kommer-inte-ihåg-vad-det-heter åker Paris över warp 10 barriären. Då kunde voyager spåra han skyttel ett tag tills han försvann.Och då sa dom warp 9,9 men efter 40 sekunder skulle det bli härdslmälta, tror jag (Voyager alltså).

antagligen det dummaste avsnittet nånsin.  Warp 10 skulle enligt alla Trek-lagar vara omöjligt, men Paris lyckades bräcka valen med en instabil skyttel?

• 4 months later...
Where No Man Has Gone Before var det första avsnittet som spelades in, men var det det första som sändes??

Snackar du TOS eller TNG?

Tos: Where No Man Has Gone Before

Tng: Where No One Has Gone Before

observera skillnaden! Inget av avsnitten var det första som sändes, men de var väldigt tidiga i säsong 1 båda två, i sina respektive serier.

observera skillnaden! Inget av avsnitten var det första som sändes, men de var väldigt tidiga i säsong 1 båda två, i sina respektive serier.

Where No Man Has Gone Before var det fösta avsnittet som en scen spelades in i (enligt  boken "Aliens and atrifacts") och det är den scenen där dom strålas till nån planet eller nåt och då transpotörerna på skeppet

• 2 years later...
Jag har funderat på en sak.

Person A jobbar på ett skepp. Han känner person B som jobbar på ett annat. Om A och B åker genom rymden med olika hastigheter, hur kan det då ha gått lika lång tid för båda när de träffas senare? ???

<{POST_SNAPBACK}>

Jag fattar inte!? :huh:

<{POST_SNAPBACK}>

Enligt Einsteins relativitetsteori går tiden snabbare om man färdas snabbare än ljuset, men jag tror att warp-teknologin har gjort såna hinder minimala. Dock sker det små förändringar ombord på överljusrymdskepp. Det är därför man har stardates. När A och B möter varandra kan det ha gåt olika många jorddagar, men alltid lika många stardates ;)

Skulle inte hela ST-idén liksom bara stjälpas omkull på två sekunder om man var tvungen att se till den aspekten hela tiden?? Ingen skulle ju fatta nåt.

Som tur är så kan vi strunta i hela saken. It's a tv show!

<{POST_SNAPBACK}>

Fast det är väl egentligen det som är kul med Science fiction, att saker och ting som är påhittade och aldrig skulle funka på riktigt faktiskt funkar i den påhittade världen, och är fiffigt uttänkt.

Visst är det bra att de inte tar så mycket hänsyn till det, eftersom det skulle bli väldigt invecklat, men samtidigt skulle det ju kännas mycket ballare om tiden funkade så som det är logiskt att den skulle göra...

Men jag är inte så insatt i hur de förklarar att det där fungerar, men de har säkert en bra förklaring :)

I "Star Trek IV - The Voyage Home" så åker våra hjältar tillbaka till det 80-talet bara genom att pressa upp sin Bird of Prey kallad Bounty i Warp 9+ och runda solen. Och vips.... Förklara det någon?

Varför blir det inte så varje gång någon rundar en sol i warp 9+ fart? Säg inte att det är bara en TV-show, för det är det inte.... ;)

I "Star Trek IV - The Voyage Home" så åker våra hjältar tillbaka till det 80-talet bara genom att pressa upp sin Bird of Prey kallad Bounty i Warp 9+ och runda solen. Och vips.... Förklara det någon?

Varför blir det inte så varje gång någon rundar en sol i warp 9+ fart? Säg inte att det är bara en TV-show, för det är det inte.... ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Vad jag vet har varje rundning av stjärnor i högwarp slutat med tidsresa.

Första gången i Tomorrow is Yesterday då Kirk och co av misstag hamnade i 60-talet. Andra gången i Assigment: Earth då de studerade de förflutna och senast i The Voyage Home som du nämnde.

Jag kommer inte ihåg att något rymdskepp rundat en stjärna förutom de tre gångerna.

Vad var det Bones sa i Voyage Home?

"Man närmar sig en stjärna i hög hastighet. Man rundar stjärnan och man accelererar. Får man upp tillräkligt hög hastighet hamnar man i tids-warp, annars blir man stekt" ;)

• 2 months later...
Jo men!

Jag har läst en bok som heter Uppbrott från jorden.

Där säger dom att: (ungefär)

Om man åker i en väldigt hög hastigthet stannar tiden!

Asså överljushastighet. Personen i boken åkte från Vintergatan

till Andromeda "med en magisk kraft". Det tog ungefär 20 år för honom men i verklheten tog det 100år.

Det är s?? Xtremt svårt att förklara.

Läs boken så fattar ni, ca 100 sid. Den är lite tråkigt, fast med stor text och små sidor så den läser man ut snabbt.

En annan bok Fysiken i Star Trek tror jag hade något att berätta om detta ochså.

Eftersom jag inte har tillgång till skolansbilblotek kan jag inte låna den och ta text direkt ur.

Mr.Mumle  har ochså läst Fysiken i Star Trek. Mr. Mumle kanske vill berätta något.

<{POST_SNAPBACK}>

Tror min svenska lärare snackade om nått sånt nån gång... svårt att tänka sig men logiskt, asså tidsparadoxen

• 2 weeks later...
  • 1 year later...
JohnTitor.com

Gå in på den sidan, om ni inte redan har gjort det. Om inte annat är det ganska kul läsning. Handlar om en kille som var aktiv på ett antal forum för några år sedan och påstod att han kom från framtiden. Han hade nåt uppdrag om att hämta en gammal IBM-dator.. Läs på sidan!

Hehe... Undrar just vad som hände med det andra amerikanska inbördeskriget? <_<

Har faktiskt inte hört talas om killen förut men jag ska nog tillbringa några dagar och plöja igenom de sidor jag hittar. Sedan lär det nog bli ett och annat dissekerande blogg-inlägg om det. :D

Även jag har totalt missat John Titor men sen jag såg inlägget här för ca 4 timmar sedan har jag suttit å läst allt jag kunnat hitta.. väldigt intressant, framförallt hans Q&A med folk på något forum. Nu har jag iofs väldigt svårt att tro att han verkligen kommer från 2036 men jag kan ändå inte låta bli att fascineras.

• 2 months later...
Jag tror inte det gick att åka fortare än worp9..

nästa steg skulle då vara sleep streem (tror det stavas så)

Det har väll med naturlagarna att göra.. Men å andra sidan så har det hänt att dom har träffat på olika raser som dom inte har kunnat köra ifrån så hastigheter över worp9 är inte omöjligt.. ex: borgerna ( hur fort kan dom färdats) m.m.

jag vet inte om det sleep streem du pratar om har just med trek att göra... jag vet då att inom racing finns uttrycket slipstream. det innebär att en bil lägger sig precis bakom en annan för att få lite extra fart av vinddraget som bildas bakom alla bilar, det gör det lättare att köra om.

det där med warp-skalan, det är en speciell skala som kallas logaritmisk (t.ex. Richter-skalan och dB-skalan) ett annat exempel på logaritmisk skala är så här: om man lägger en enkrona på första rutan i ett schackbräde. i nästa ruta lägger man dubbelt så många (2 kr) och i nästa dubbelt så många som som det (4 kr) och i nästa dubblet så mycket (8 kr) osv. redan efter tio rutor har man överstigit 1000 kr. I den 64:e rutan som är den sista ligger det så många enkronor att stapeln är cirka 60 000 gånger större än avtåndet mellan jorden och solen. (jag är inte säker på att det är 60 000 men jag har för mig det, jag räknade ut det här när pluggade inför ett tråkigt SO-prov).

tillbaka till warp nu. eftersom mellanrummet mellan varje faktor blir större och större ju högre upp på skalan man kommer. några exempel; warp 1: 1c (c=ljusets hastighet) och warp 2: 10c.

warp 8: 1024c och warp 9: 1516c. eftersom hoppet mellan warp 9 och 10 är enormt är också avtåndet mellan varje decimal på warp 9 också enorma (warp 9,9: 3053c och warp 9,99: 7912c och warp 9,9999: 199 516c)

jag har aldrig hört talas om att man har lyckats åka fortare än warp 10. enligt mig går det inte att åka i warp 10 eftersom det skulle innebära att man var framme i precis samma ögonblick som man tröck på knappen, oavsett om avståndet är från jorden till mars eller från universums ena ände till den andra. bara man håller sig under warp 10 kan man åka nästan hur fort som helst. man skulle kunna åka i 9,9999999999999999999999999999999999999 eftersom det inte är under warp 10.

kolla gärna på TNG-skalan på databasen

ojdå jag trodde inte att det var tre sidor... jag trodde att det bara var en, så mitt inlägg hade passat bättre på första sidan. men men, mitt fel biggrin.gif hoppas att det var intressant i alla fall tongue.gif

I avsnittet The Threshold åker Tom Paris i warp 10. Det innebär att han är överallt i universum.

Det fungerar dock inte rent bilologiskt eftersom han börjar förändras till ett "tidigare stadie"? På något sätt förändras han i alla fall.

Inte världens bästa avsnitt - fast det är ju kul att de har "lyckats" åka i warp 10. Den biologiska förändringen känns väl lite konstig. Robbie spelar dock jätte bra som vanligt. Särkilt när han blir toksugen på Nelix pizza. :w00t:

• 4 months later...

Det behöver inte uppstå tidsparadoxer eftersom tidslinjerna enligt en teori skulle kunna vara oändligt många (Carl Sagan):

Om man färdas bakåt i tiden skapar man enligt denna ide automatiskt en ny tidslinje när man återigen börjar färdas framåt i tiden. En del forskare menar dock att detta enbart skulle kunna vara möjligt på kvantnivå.

Som svar på tidigare inlägg: Sipstream är borgernas sätt att snabbt färdas över halva galaxen, det är kanon.

Vad det gäller snabbare warp en warp 10 så säger riker i all good things att man ska färdas i warp 13 vilket borde vara omöjligt med tanke på att warp 10 är högsta tänkbara. En teori är att warp 9 är warp 9, warp 10 är warp 9,9, warp 11 är warp 9,99 osv vilket inebär att warp 13 är warp 9,9999. Men detta är som sagt bara en teori. J.

Som svar på tidigare inlägg: Sipstream är borgernas sätt att snabbt färdas över halva galaxen, det är kanon.

Vad det gäller snabbare warp en warp 10 så säger riker i all good things att man ska färdas i warp 13 vilket borde vara omöjligt med tanke på att warp 10 är högsta tänkbara. En teori är att warp 9 är warp 9, warp 10 är warp 9,9, warp 11 är warp 9,99 osv vilket inebär att warp 13 är warp 9,9999. Men detta är som sagt bara en teori. J.

Det är en sund teori om man ska hålla sig till den senare Warpkurvan. Bara att öka farten från 9,9999 med 0,00009, är ju en enorm fartökning när man ligger på så höga tal. Så det är ju mycket möjligt att man i ST istället för att säga warp 9,99999...osv, säger warp 10, 11,13 osv. Men det är också en möjligthet att vi vet mer om warpkurvan än manusförfattarna. Dom ville ha en enorm fart(utöver vad som är normalt i ST) och säger därför att skeppet går i warp 13. Sen kan det även vara så att man genom att säga att skeppet går i warp 13 vill påvisa krafter eller en teknologi som vida överstiger SF och UFPs teknologiska, och fysiska kunnande. Man skulle behöva fråga någon av teknikfreaken som rådgav manusförfatarna, om hur de tänkte i det avsnittet.

Edited by Unkas

• 4 weeks later...