Jump to content

ENT: Avsnitt 1.1-1.26

Morn
 Share

Recommended Posts

Vox Sola

Kul grej med missförståndet i början. Tyckte att den vita varlesen var allt för dålig gjord. Man kunde lätt se att Trip och de andra var uppvirrade med plast och tejp. Stort minus! Dessutom var det dålig dialog mellan T'Pol och Hoshi. Tycker att Hoshi spelar lite väl deprimerad och osäker, allt för ofta. Den får bara godkänt i betyg från mig. :borg1:

Betyg: G

Fallen Hero

Bättre än förra avsnittet. Kul att man fick träffa en ny vulcan karaktär. Men jag tyckte att hon var lite väl känslosam, jag trodde det var tvärtom. Små roliga scener. Klart väl godkänt i betyg. :)

Betyg: VG

Jag vet inte om ni håller med, men jag tycker det saknas något i avsnitten. Jag börjar fundera om Captain Archer verkligen är stark nog som person att leda rollen som "Captain of the ship". När man talat om Captain Picard, är det ju ingen disskusion om saken. Men Archer....nja, jag vet inte riktigt. :huh:

• Replies 291
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag vet inte om ni håller med, men jag tycker det saknas något i avsnitten. Jag börjar fundera om Captain Archer verkligen är stark nog som person att leda rollen som "Captain of the ship". När man talat om Captain Picard, är det ju ingen disskusion om saken. Men Archer....nja, jag vet inte riktigt. :huh:

Tycker han liksom smälter in i de andra karaktärerna, han står liksom inte ut. Dessutom är det för få huvudkaraktärer enligt min mening, en eller tvåtill skulle vara bättre.

Vox Sola

Håller med om att den vita varelsen var för dåligt gjord och där ligger ett minus men många delar av avsnittet var faktist bra. Dessutom trodde jag att Hoshi och T'Pol hade rett ut sina små "differences". Bra att det gick dåligt med firts contact med de där aliens eftersom vi har hört att det ibland gick dåligt med first contact med nya raseri början.

Får betyg: VG-

Fallen Hero

Var bättre än Vox Sola eftersom vi fick se en ny aliens och lite space battle och främst det snygga Surak skeppet :w00t: .

Bra gjord men jag stör mig på att V'Lar var så känslosam, det känns som om man förstör vulcan som karaktär bara för att de ska bli mer intressanta. Men ju mer vi fick lära känna henne så blev det bättre man förstod att det bara var en för jobbets skull.

Får betyg: VG

:wub: Hejsan! Jag bara undrar om det kommer bli något mellan Jonathan och någon i bestättningen. Lite kärlek skulle vara kul!

Kram  :P

Du får väl vänta och se :) Det här också ett inlägg där man diskuterar om de avsnitten som har varit.

Desert Crossing

Jag fick den känslan ett tag av att manusförfattarna på ett sätt försökte visa hur läget i mellanöstern och andra muslimska länder är, fast sedan tappade jag den tråden. Var det någon annan som fick en liknande tanke? I alla fall tyckte jag att avsnittet var ganska tråkigt, genomgående är avsnitt med bara Archer och Trip det, även fast dom ibland har med några utav dom "mindre synliga" huvudpersonerna som Malcolm, Hoshi, Phlox och Mayweather (som jag tycker får oförskämt lite utrymme) blir avsnittet till slut ändå alltid fokuserat på Archer och Trip och även T'Pol (men det har jag egentligen ingenting emot eftersom hon är min favorit, hihi). Men det hade trots allt sina bra stunder också, jag gillade när Trip först vägrade ta emot vattnet, det visar a great deal of respect för kaptenen och sånt gillar jag.

Betyg: G

Two Days and Two Nights

Ett avsnitt som började lite segt, men tog sig en hel del, mycket tack vare Phlox älskvärda reaktion när dom väckte honom ur dvalan :) Skrattade länge åt honom efteråt :) Här vill jag följa upp det jag skrev om Desert Crossing, att när dom "mindre synliga" huvudpersonerna är med och blir fokuserade på, blir det för lite fokus på dom så man tappar liksom känslan för hela avsnittet och personerna! Dessutom, vilken tajming att huvudpersonerna och de lite högre befälen lyckades få semester samtidigt genom lottning. :P

Jag tycker att det hade varit ett bättre avsnitt om t ex Archer och Hoshi hade fått åka ner på semester (och en massa andra då, som inte är huvudpersoner) och fokuserat på deras händelser, nu vet vi liksom att Archer träffade på en Tandaran (deras dialog var inte bra vill jag bara tillägga och hur kunde hon ha en hund från jorden?) och att Hoshi träffade en kille som pratade ett omöjligt språk, det hade ju kunnat utvecklas hur mycket som helst och personligen hade jag tyckt att det hade blivit bättre så, kanske samtidigt ha en sidohandling som utspelar sig på skeppet med dom andra karaktärerna (nu var det ju lite så men det hade kunnat göras bättre, se bara på TNG, underbara sidohandlingar eller helkaraktärsfokuseringar!). Reed och Tripdelen var faktiskt mest pinsam, kändes krystat och inte alls särskilt roligt i mina ögon.

Betyg: VG+ (+et för Phlox helt suveräna reaktion och Billingsleys skådespel, han kunde konsten att se stirrig ut och för att Michael Dorn regisserade) :rolleyes:

Edited by imzadi

Hej!

Det är längsen att jag skrev några recessioner i det här ämnet och jag vill bara skriva de senaste fyra korta recessioner i tur och ordningen.

Vox Sola

Rolig dialog i början av avsnitt (där Hioshi försökte översätta vad utomjordingar hade sagt). Det är intresstant att se hur de kommunicera med andra "alien med hjälp av datorn eller inget hjälp av datorn eftersom jag är intresserad av språk. Det är lite märkligt samtidigt att besättningen har två val att välja på: Skjuta(/döda) eller kommunicera. Jag antar att det är snabbast/ (eller bekväm) sätt att döda än att ta den långa väg till en fungerande kommunikaton.

Ironiskt.... :arg: Det råkade att jag upplevde värsta som jag vet.... :arg: Nämligen har SVT "slarvat bort" textremsor (där Hioshi, T´Pol och Tucker "mumlar" på bryggan) och jag fattar noll verkligt vad de pratar om. Snack om språkproblem :arg: ( *suck* Jag önskar att svt skulle visa avsnitt igen på repris eller att någon skulle översätta biten för mig *suck*)

Fallen Hero

Det är lite kul att se besättningens reaktion på ambassadör som beter annorlunda än vad vulcaner normalt uppför sig. Men det är lite tunn handlingen tycker jag.

Desert Crossning

Hmmm, det är egentligt att jag måste få ta en funderare över detta eftersom det kanske kan vara lite magstark . Jag ogillar att diskustera om politik ( inkl begrepp inom terror, förtryckt mfl) Men jag anser att det kanske tål att diskutera men jag väljer att avstå från att ge kritik. Jag vet inte vad skeppet egentligt betyder i ett bildigt uttryck/bildspråk... kanske en hög samhälle med moderna tekniker som "u-länder som vill ta en del av kaka. " Jag vågar inte göra någon spekulation. .... men det är en intresstant sak som Hioshi ställde en viktig fråga till T´Pol om varför vulcaner landade i Montana. Varför måste man fokuserar för mycket på USA? Jag instämmer med Pjotr´k´s inlägg den 9 aug i ämnet Sensmoral.

Two Days and Two Nigths

Det är en ganska kul avsnitt men sjukt samdigt tycker jag. Uppfattar jag att det är okej att gubbar kollar på kvinnor? Har män inte något bättre att göra än att kolla på kvinnor? Det är verkligt vridigt synsätt på män och kvinnor... Ok, jag glömmer alltid att det är just amerikansk versioner av ideal på män och kvinnor i samhällen.. Ok, jag ska inte tala mer om det men det är samtidigt att jag blev lite "elakglad" för att Hioshi "vann mer"på det än män under semester. Det är också kul att se Travis blev förskräckt över att Phlox behandlade honom på ett oetiskt sätt.

// Nettan, som passar på att be om ursäkt för dålig svenska

Edited by Nettan

Vox Sola

Ja avsnittet börja intresant dom förolämpar kreetasserna mitt i allt som praktistaget stormar av skeppet, Archer går in i nån slags deprision över att ej riktigt veta vad det var dom gjorde. Och ja Trip får han på bäte hummör av de där vattenpoolo eller vad det nu hete. Hoshi verkar ofta bli helt så där väldigt deprimerad om nåt har gåt fel för då tror hon direkt att hon har sagt nå fel. Senare så är det mycket runt just filmen. :rolleyes: Men men så klart ska Trip och Archer vara bland dom som fastnari den där kletet i lastrummet. Men men avsnittet var inte så himla dåligt man har ju sett värre avsnitt.

Ger det: 7/10

Fallen Hero

Märkte att hon som spelade V'Lar var ju hon som spelade Datas mor. Men annars var det intressant att se Enterprise kom ej undan från dom där skeppen. Se dom bli jagade och skjutna på. <_< Men var annars intressant att se besättningens reaktion på ambassadören för ja hon betede sig anorlunda mot andra Vulkcans. Var rätt komiskt att se T'Pols teori varför besätningen arbetar sämre. Men men var väll ett okej avsnitt var mest skjutande och jagande fick man känslan av.

Desert Crossing

Ja det var intressant att höra om Archer befrielse av tusentals Sulibans. :rolleyes: Men men tycker han gjode rätt i att ej hjälpa dom även om dom slogs för en bra sak deras rättigheter m.m så kan ju inte Enterprise lägag sig i varje liten sak. Alltså den där mannen som bjöd dom till lägret fick en att skratta bara hans sätt att prata. :lol: Förvånar det nån riktigt att Archer och Trip hamnar ute i öknen, Trip blir sjuk och han har inge vatten så Archer tvingar han dricka hans. Tyckte att det var en intressant fråga Hoshi ställde om varför Vulcan landade i just Montana. Men ändå var rätt logiskt att landa var warpsignalen kom ifrån.

Two Days & Two Nights

Det här avsnittet har jag väntat länge att få se och det var lika bra som jag trode det skulle vara. :) Malcolm och Trip blir bara bättre ich bättre vänner. Var rätt komiskt där satt dom och flörta på med tjejerna och sa att dom var kapten på skeppet att dom brukar typ byta med varann om att vara kapten så båda var egentligen. Och dom två går så klart ner i en källare med två okända kvinnor och blir rånade. Som vi är vanna med så hamnar Trip i sina underkläder. :rolleyes: Så har vi kapten han verkade njuta av semestern på hans sätt. Var intressant att se han umgås med den där kvinnan istället för att bara sitta och läsa boken T'Pol gav för att hjäla han slapna av. Var då en liten miss för han att kvinnan var Tandaran. Trevligt att se lite mer av Hoshi, blev lite förvånad när hon gav upp när det gällde det dära språket. Men jag höjde på ögonbrynet under resan ner till Risa när hon sa att innan hon kommit ombord kunde hon 38 språk. 38 hade ingen anning om att det var så många. Men roligt att se Hoshi träffa nån och se lite av dom två. :) Men en av absolut favorit delen av avsnittet var absolut när Phlox vakna ur dvalan. :lol: Man satt och asgarvade på där igenom allt var så himla roligt specielt att se Travis min när Phlox var som han var.

Ger det: 8/10

Two Days & Two Nights

Jag tyckte detta avsnitt var ett av de bättre de senaste tre veckorna, det är roligt när de hamnar i små komiska situationer. Höjdpunkterna var Malcom, Trip och Dr Phlox, precis som många andra så tycker jag att när han vaknar upp är det bästa i avsnittet. Undrar vad han drömmer om igentligen, han hade ju verkligen blandat ihop grejer och personer.

Desert Crossing

Okej, jag kommer inte att skriva recension av avsnittet. Jag såg filmen väldigt flyktigt. Men den verkade vara bra.

Betyg: VG+

Two Days & Two Nights

Det här var kanske en av de bästa avsnitten på länge. Underhållande då det innehöll många roliga inslag. Tex, läkarens beteende efter att ha väckts bryskt från dvalan. Trips och Malcoms komiska erfarenhet av att bli rånade av manliga (kvinnliga) utomjordingar. Inte helt förvånande, men visst är det kul. Kapten Archer "träff" med den vackra grannen. Den historien kommer säkert att fortsätta i kommande avsnitt. Lite ironiskt med att Hoshi slutade med att ha den trevligaste semestern av de alla. Jag tyckte att avsnittet var mycket bra.

Betyg: MVG

Hehehe :rodna: ...Captain Archer hette han visst!!! :rodna:

Edited by Captain Mariah

Dessert Crossing

Här kändes det som om man verkligen hade lagt ner energi och möda för att få avsnittet att bli bra. Personligen gillar jag inte då man får se vandringar i öknen med långa scener där personerna inte har vatten det känns frustrerande och långtråkigt eftersom man vet ändå att de kommer klara sig. Dessutom får vi se Archer och Trip spänna sig, kändes lite onödigt men det kommmer nog inte heller vara sista gången <_< . Dessutom gillar jag inte den här kompisandan som finns mellan Archer och särskilt Trip heller att det finns nån gräns. Regissering och skådespeleri var bra men det käändes inte rätt för mig.

Får betyg G+

Two days and Two Nights

OK vi vet att de fick vara på planeten i två dagar och två nätter men man behöver inte säga det hela tiden, jag tror vi hörde episodens namn lite för många gånger, lite uttjatat på slutet.

Annars var den bra och lite omväxlande mysig och rolig. Bra att killen Hoshi gick till sängs med inte vara evil, jag trodde det från början. Och sen var det hela med Phlox oxå funny.

Får betyg: VG+

Shockwave, del I

Ja det här var ett riktigt spännande avsnitt. Vi fick allt i det spänning, tidsresor och både glädje ch sorg. Kan inet vänta tills andra delen som vi hörde har SVT köpt in säsong 2 och vi får kanske se den till höst eller vinter. :w00t: Men nu till avsnittet det började ju med en trevlig start att dom skulle till en koloni som hade de senaste 20 åren vuxit snabbt. Men sen får det en tvär vändning typ när det händer den där olyckan och alla dör. Senare finsn det en chans att Vulcans kanske kommer få att Starfleet hålls tillbaka 10-20 år. Senare så förstår man helt att Archer kände som han gjorde tror alla skulle göra det när så många dör och allt pekar på att man var ansvarig för att dom dom. Men senare så när Daniels ju kontaktar han så får han ju reda på att det var inte dom och det blev ju en lättnad för alla. Senare så vard et riktigt spännande när dom började fixa på allt det dära för att kunna se det dära skeppet. Man satt riktigt och höll andan när dom var ombord suliban skeppet och skulle hämta dom där diksketerna. Senare när man minnst egentligen anar det så visar det sig att dom är omringade av massor med skepp och så klart så går Archer med på att offra sig. När han sen är på vägg ditt så är han ju där i framtiden där allt är förstört med Daniels och han kan ej fara tillbaka. Så nu väntar man ju på att få se hur det går för han och besättningen sköt sulibans på deras warphärd och amssor mer vill man ju få reda på :)

Tycker dte här var ett bra och spännande avsnitt att sluta första säsongen med och man får hoppas det blir fler avsnitt i den här stilen. :w00t:

Ger det: 9/10

ent_026_epi_01.jpg

Edited by Lieutenet Lind

Shockwave

Ett rätt bra avsnitt, alla hade saker att göra förutom Phlox, men han skulle ju egentligen bara packa :P

Man blev ganska nyfiken på hur det kommer att sluta och det tyder ju på att det var ett bra avsnitt. Dom små skeppen sulibanerna åkte i påminde ganska mycket om Borg Sfärer, det var ett roligt grepp :)

Kul att Reed fick vara med och visa vad han faktiskt går för! Att ta tillbaka Daniels var också en bra vändning, lite mer time travel är ju aldrig fel...

Ger avsnittet MVG för bra visning av karaktärerna och rätt spännande intrig.

Edited by imzadi

Shockwave, del I

Äntligen ett dubbelavsnitt. Och första delen var ju riktigt bra, den hade allt som gör ett avsnitt bra med spänning hela vägen. Och cliff-hangern var ju oxå bra särskilt när vi inte vet när enterprise kommer att komma tillbaka. En grej som jag tänker på är att dom ändara och håller på för mycket med tidsresor och tidskrig och sådant kan dom ju ändra i tiden så att man inte vet hur framtiden kommera att vara, om Picard, Janeway eller nåt annat egentligen hände. Så tidsresor/tidskrig till en viss del inte för mycket då blir det stökigt.

Får betyg: MVG

Edited by Captain Proton

Shockwave, del I

Kul att det är ett dubbleavsnitt, synd att man måste vänta år och dag för att se fortsättningen. Jo, jag tycket faktiskt att första delen var bra. Captain Archer var dock mindre bra i början av serien. Men han blev bättre på slutet. Intressant att de valde att fortsätta med dessa tidsresor som har varit stor del av handlingen under säsongen. Vem vet, kanske vi får äntligen veta vem som ligger bakom alla sabotage mot Enterprise och vem den mystiska framtids skuggan är.

(Härifrån kommer en intressant förslag på framtida Star Trek serie. Jag kommer att skriva om det i rätt inlägg...)

Captain Proton: En grej som jag tänker på är att dom ändrar och håller på för mycket med tidsresor och tidskrig och sådant kan dom ju ändra i tiden så att man inte vet hur framtiden kommera att vara, om Picard, Janeway eller nåt annat egentligen hände. Så tidsresor/tidskrig till en viss del men inte för mycket då blir det stökigt.

Jag vet inte riktigt om jag håller med. Tidsresor kan i för sig vara jobbiga i sig, med tanke på konsekvenserna. Det är nog ingen risk att Janeway och Picard slutar existera i framtiden i Star Trek eller att deras framsteg och hjältemod försvinner. Det är ju det som tidspolisen förhindrar. Jag säger ja till mer tidsresor och tidskrig. Detta gör ju bara Star Trek serierna ännu intressantare.... Dock ska det poängteras att man ska ju inte överdriva, så som Captain Proton säger.

Bra avsnitt, bra betyg!

Betyg: MVG

Edited by Captain Mariah

Ibland tycker jag inte att man lägger ner tillräckligt med tid på avsnitt som handlar om tidsresor och att ändra tiden. Hade ett bra avsnitt som exempel som jag såg som inte var genom tänkt, men jag skall bara försöka hitta vilket det var.

Ett bra avsnitt att se för att förstå sig på hur jobbigt det är då man ändrar tiden är Year of Hell Part I och Year of Hell Part II

Edited by Lt. Karl

Shockwawe part I

Ett bra avsnitt som får betyget 6 av 10. Inte det bästa avsnittet men ändå ganska bra! :borg1:

tycker också att det borde komma mer avsnitt med tidskrig, tidspoliser och dyl. :w00t:

Utan at säga för mycket så kan jag säga att det kommer några avsnitt i säsong 2 som tar upp om "tidskrig".

• 1 month later...
Är det verkligen sant! Kommer de inte visa ENT först till sommaren???? :o Jag hoppas nu att de i så fall visar repris på HELA säsong 1!  <_<

Har ni hört något annat????

Pjotr'k : Var hittade du informationen?

Från SVT. Läs själv. Jag har angivit källan i nyhetsinlägget (klicka på "Källa").

För er som inte vet vad vi pratar om: Läs på Startrekdb:s hemsida.

Det är så tråkigt att de inte kommer visa Enterprise nu i höste eller vinter. DEn där Henrik i SVT sa ju att de kommer visa den nu i höst eller till våren. Sen sa han att ju att man inte skulle mailbomba dom... nu undrar man om man ska göra det.

Sen har ju SVT fått mindre pengar av staten , 60 miljoner tror jag så nu måste SVT spara. Så säsong 2 kanske bli den sista. :(

Sen har ju SVT fått mindre pengar av staten , 60 miljoner tror jag så nu måste SVT spara. Så säsong 2 kanske bli den sista.  :(

Jag hoppas verkligen att det inte sker. :( Det kommer nog att finnas en hel del besvikna Star Trek fans,

i så fall! Det finns ju en hel del serier/program på svt som ingen ser på. Varför inte ta bort några av

dessa program än Star Trek?

Huuu, jag ryser när jag tänker på det! :o :(