Alex_V Posted April 5, 2002 Report Share Posted April 5, 2002 Vet någon vart man kan lära sig vulcaniska? :vulcan: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Turambar Posted April 5, 2002 Report Share Posted April 5, 2002 Vet någon vart man kan lära sig vulcaniska? sök på Google efter Vulcan...... men deras språk är völ inte lika utvecklat som klingonska?? Har aldrig hört talas om nåt Vulcan lexikon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Suskiv Posted April 5, 2002 Report Share Posted April 5, 2002 Här är en sida du kan kolla in. Där finns det llite info i alla fall. Vulcan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vulcan_Tuvok Posted April 8, 2002 Report Share Posted April 8, 2002 Vulcan språket låter ganska intressant måste jag säga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex_V Posted April 26, 2002 Author Report Share Posted April 26, 2002 Vet någon hur man säger "Live long and prosper"? :vulcan: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ickamicka Posted April 26, 2002 Report Share Posted April 26, 2002 Vet någon hur man säger "Live long and prosper"? :vulcan: ja, såhär: "Live long and prosper" haha.. skämta bara. jag vet inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Posted April 26, 2002 Report Share Posted April 26, 2002 Vet någon hur man säger "Live long and prosper"? Jag har precis för mig att dom säger det på vulcan i början på TMP, när Spock är på Vulcan. Kommer inte ihåg hur det uttalas men du kan ju titta på filmen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Suskiv Posted April 26, 2002 Report Share Posted April 26, 2002 Vet någon hur man säger "Live long and prosper"? :vulcan: Jag är inte säker på uttal men såhär stavas det. Mene Sakkhet ur-seveh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vulcan_Tuvok Posted April 27, 2002 Report Share Posted April 27, 2002 Vet någon hur man säger "Live long and prosper"? :vulcan: Jag är inte säker på uttal men såhär stavas det. Mene Sakkhet ur-seveh Jag tror att man säger det såhär: Tai nasha no karosha Det var enligt en sida jag hittade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumle Posted April 27, 2002 Report Share Posted April 27, 2002 Vet någon hur man säger "Live long and prosper"? :vulcan: Hmm, detta är lite skumt. Jag har alltid haft för mig att "Live long and prosper" på vulcan är "Tich tur ang tesmur". Verkar som att jag har fel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
primus Posted May 12, 2003 Report Share Posted May 12, 2003 :vulcan: tja tja, man säger Dif tor smusmah Det betyder lev länge och väl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nina Janeway Posted May 16, 2003 Report Share Posted May 16, 2003 C'mon, bestäm er nu. Vi har blivit presenterade flera alternativ, vilket är korrekt? :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Captain Proton Posted May 16, 2003 Report Share Posted May 16, 2003 Live long and prosper blir MENE SAKKHET UR-SEVEH. Läste att den från början var är en judisk hälsning som prästerna säger till varann. Och Leonard Nimoy var ju jude också så det är därifrån det kommer. :vulcan: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Essray Posted May 16, 2003 Report Share Posted May 16, 2003 På min Director's Edition-utgåva av The Motion picture säger den vithåriga Vulcanen, som skall ge Spock en utmärkelse för ren logik (minns ej dess namn, ngt i stil Kolinahr), ngt som i alla fall låter som "Diftor Hesmusmah", vilket till engelska textas som "live long and prosper" :vulcan: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nettan Posted May 16, 2003 Report Share Posted May 16, 2003 Har sett ENT-avsnitt "Strange New World". Det dykte upp ordet "Minshara"-planet i denna avsnitt första gången. Jag undrar om det är ett vulcanskt ord eller har jag tagit fel ???. Det låter inte precis vulcanskt tycker jag men jag har aldrig hört/sett dessa vulcanska ord.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
*voyboy* Posted May 17, 2003 Report Share Posted May 17, 2003 Det är samma sak som m-klass på¨en planet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nettan Posted May 18, 2003 Report Share Posted May 18, 2003 Jag ber ursäkt för att jag kanske har ställat en otydlig fråga.. Självklart att jag visste att mishara-planeten är samma sak som m-klass. Syftet är att ordet mishara är ett vulcanskt ord eller inte. Jag blev rätt förvånad över att ordet dykte upp första gången och börjar grubbla över språk eftersom jag lite är intresserad av språk om de är genuina eller fiktivt. Kan det vara ett "låneord" från vulcan???Ähumm Jag flummar bara... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Excelsior Posted May 18, 2003 Report Share Posted May 18, 2003 När vi ändå är inne på "Strange New World"... Är det bara jag, eller är inte den vulcanska T'Pol talade väldigt anorlunda mot den som Spock och Saavik konverserade med i TWOK? Den vulcanska som T'Pol använde hade många fler mjuka vokaler som e, i och y. Men Spock och Saavik använde fler hårda vokaler som a,u och o. :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Original_Alec Posted May 21, 2003 Report Share Posted May 21, 2003 När vi ändå är inne på "Strange New World"... Är det bara jag, eller är inte den vulcanska T'Pol talade väldigt anorlunda mot den som Spock och Saavik konverserade med i TWOK? Den vulcanska som T'Pol använde hade många fler mjuka vokaler som e, i och y. Men Spock och Saavik använde fler hårda vokaler som a,u och o. :blink: Jag har också undrat över det. Är det någon som vet hur det kommer sig? Finns det dialekter som är lite olika? Nu snurrar jag. :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Essray Posted May 21, 2003 Report Share Posted May 21, 2003 När vi ändå är inne på "Strange New World"... Är det bara jag, eller är inte den vulcanska T'Pol talade väldigt anorlunda mot den som Spock och Saavik konverserade med i TWOK? Den vulcanska som T'Pol använde hade många fler mjuka vokaler som e, i och y. Men Spock och Saavik använde fler hårda vokaler som a,u och o. :blink: Man bör väl ha i åtanke att det skiljer mer än hundra år mellan dessa händelser, och det är väll rimligt att tro att språket kan ha förändrats sedan dess (tänk bara på svenskan för 100 år sedan). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Excelsior Posted May 22, 2003 Report Share Posted May 22, 2003 När vi ändå är inne på "Strange New World"... Är det bara jag, eller är inte den vulcanska T'Pol talade väldigt anorlunda mot den som Spock och Saavik konverserade med i TWOK? Den vulcanska som T'Pol använde hade många fler mjuka vokaler som e, i och y. Men Spock och Saavik använde fler hårda vokaler som a,u och o. :blink: Man bör väl ha i åtanke att det skiljer mer än hundra år mellan dessa händelser, och det är väll rimligt att tro att språket kan ha förändrats sedan dess (tänk bara på svenskan för 100 år sedan). Den slutsatsen drog jag också. Det är bara det att jag tyckte att det var en väldig skillnad mellan dialekterna i så fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
*voyboy* Posted May 22, 2003 Report Share Posted May 22, 2003 (edited) JAg har hittat en jättebra sida: The vulcan language institute JAg vet hur man säger är du hungrig: Du ki'avon-telik? Edited May 22, 2003 by *voyboy* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imzadi Posted July 15, 2003 Report Share Posted July 15, 2003 Det finns flera olika dialekter, bland andra Anakana som är den vanligaste dialekten, Nikana som talas av 5% och sedan finns det diverse smådialekter. I alla fall, jag är ute efter audiofiler man kan lyssna på, för jag har rätt svårt att lära bara av att läsa. Pinettes sida har jag som startsida så jag pluggar några ord varje dag och hoppas på att en dag kunna snacka det flytande Men vet ni någonstans man kan köpa Vulcan Language Guide eller hitta ljudfiler vore jag er evigt tacksamma! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lieutenet Lind Posted July 16, 2003 Report Share Posted July 16, 2003 Pinettes sida har jag som startsida Vad är det för sida? Kan du skriva en länk till den sidan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imzadi Posted July 16, 2003 Report Share Posted July 16, 2003 tror att någon hade länkat den redan, men jag kan ta den igen skadar väl aldrig att länka den en gång för mycket? :blink: http://www.pinette.net/chris/startrek/vlg.html varsågod Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts