Jump to content

Vulcan

Alex_V

Recommended Posts

• 3 weeks later...
  • 1 year later...

På min Director's Edition-utgåva av The Motion picture säger den vithåriga Vulcanen, som skall ge Spock en utmärkelse för ren logik (minns ej dess namn, ngt i stil Kolinahr), ngt som i alla fall låter som "Diftor Hesmusmah", vilket till engelska textas som "live long and prosper" :vulcan:

Har sett ENT-avsnitt "Strange New World". Det dykte upp ordet "Minshara"-planet i denna avsnitt första gången. Jag undrar om det är ett vulcanskt ord eller har jag tagit fel ???. Det låter inte precis vulcanskt tycker jag men jag har aldrig hört/sett dessa vulcanska ord....

Jag ber ursäkt för att jag kanske har ställat en otydlig fråga.. Självklart att jag visste att mishara-planeten är samma sak som m-klass. Syftet är att ordet mishara är ett vulcanskt ord eller inte.

Jag blev rätt förvånad över att ordet dykte upp första gången och börjar grubbla över språk eftersom jag lite är intresserad av språk om de är genuina eller fiktivt. Kan det vara ett "låneord" från vulcan???Ähumm Jag flummar bara...

När vi ändå är inne på "Strange New World"...

Är det bara jag, eller är inte den vulcanska T'Pol talade väldigt anorlunda mot den som Spock och Saavik konverserade med i TWOK? Den vulcanska som T'Pol använde hade många fler mjuka vokaler som e, i och y. Men Spock och Saavik använde fler hårda vokaler som a,u och o. :blink:

Är det bara jag, eller är inte den vulcanska T'Pol talade väldigt anorlunda mot den som Spock och Saavik konverserade med i TWOK? Den vulcanska som T'Pol använde hade många fler mjuka vokaler som e, i och y. Men Spock och Saavik använde fler hårda vokaler som a,u och o.  :blink:

Jag har också undrat över det. Är det någon som vet hur det kommer sig? Finns det dialekter som är lite olika? :huh:

Nu snurrar jag. :lol:

Är det bara jag, eller är inte den vulcanska T'Pol talade väldigt anorlunda mot den som Spock och Saavik konverserade med i TWOK? Den vulcanska som T'Pol använde hade många fler mjuka vokaler som e, i och y. Men Spock och Saavik använde fler hårda vokaler som a,u och o.  :blink:

Man bör väl ha i åtanke att det skiljer mer än hundra år mellan dessa händelser, och det är väll rimligt att tro att språket kan ha förändrats sedan dess (tänk bara på svenskan för 100 år sedan).

Man bör väl ha i åtanke att det skiljer mer än hundra år mellan dessa händelser, och det är väll rimligt att tro att språket kan ha förändrats sedan dess (tänk bara på svenskan för 100 år sedan).

Den slutsatsen drog jag också. Det är bara det att jag tyckte att det var en väldig skillnad mellan dialekterna i så fall.

• 1 month later...

Det finns flera olika dialekter, bland andra Anakana som är den vanligaste dialekten, Nikana som talas av 5% och sedan finns det diverse smådialekter.

I alla fall, jag är ute efter audiofiler man kan lyssna på, för jag har rätt svårt att lära bara av att läsa. Pinettes sida har jag som startsida så jag pluggar några ord varje dag och hoppas på att en dag kunna snacka det flytande :)

Men vet ni någonstans man kan köpa Vulcan Language Guide eller hitta ljudfiler vore jag er evigt tacksamma!