Jump to content
Sign in to follow this  
Stoffe

Sverige i Star Trek!

Recommended Posts

Den här acosiationen har inget med Star Trek att göra i själva serien men "Alexander Enberg" som spelar "Vorik" i ST: Voyager är svensk.Fast i serien är han ju långt ifrån svensk,han spelar Vulcan :)

Vänta ett tag, helsvensk? I sådant fall är det ********** coolt B) :vulcan:

Den här acosiationen har inget med Star Trek att göra i själva serien men "Alexander Enberg" som spelar "Vorik" i ST: Voyager är svensk.Fast i serien är han ju långt ifrån svensk,han spelar Vulcan :)

Alexander Enberg är son till Jeri Taylor(en av Voyagers skapare, tng executiv producent).

I avsnittet Futures End, del 2 när Chakotay och Belanna är tillfångatagna sitter de och pratar om vad de skulle göra om de inte kommer tillbaka till sin egen tid.

"Maybe I could teach at a university or work on one of the important digs in Central America. There were still a lot a important discoveries to be made in this century. I could win a Nobel prize. "

Alexander Enberg är son till Jeri Taylor(en av Voyagers skapare, tng executiv producent).

Hur går det ihop, om han är helsvensk och hon är amerikan? :blink:

Jag måste bara fråga! :ferengi:

Finns Sverige som en nation i Star Trek -framtiden, eller har sverige gått med i en konfederation....?  :huh:

Är inte alla länder på jorden enade som ett efter tredje världskriget? Vet inte nått säkert dock.

Så har även jag uppfattat det. Men man skulle ju kunna tänka sig att de länder som "finns kvar" efter tredje världskriget senare fungerar som "provinser" i "delrepubliken" Jorden i den senare kommande Federationen. Men som sagt var så har jag uppfattat det som att människorna enades efter tredje världskriget. Säger inte Picard i First Contact nåt i stil md att mänskligheten enades som aldrig förr när den fick veta att de inte var ensamma i universum?

(ursäkta herr moderatorer, men jag vet inte alls var jag ska posta detta inlägg, så är det fel, putta det rätt å radera denna parentes, eller radera det å meddela mig om det rätta - bitte)

Idag cyklade jag på en cykel av märket Trek runt kvarteret vid Katarina Bangata på söder.

Sån vill jag ha, snygg, skön, bra prylar... och NAMNET! Vad är en cykel av märket Scott Usa, Gary Fisher mot en Trek? Sån vill jag ha! Bara ett krux... pengarna....

Edited by bruse

Om det är nån som har hört Spock vs Q -The sequel (hoppas jag stava rätt) så säger dom en grej om Sverige. Skall inte säga vad för det kanske förstör för er som inte hört det än

Alla länder gick ihop och bildade Federationen (Som senare bildade stjärnflottan.)

Australien var det sista landet som gick med (enligt Daystroms underbara tidslinje)

Man kan tänka sig att det fortfarande fanns länder när First Contact utspelar sig.

Sedan frågar Hoshi T´Pol varför Vulcans landade i USA och får svaret att det verkade logiskt.....

Med detta tar jag slut på diskutionen om Länder och dyl.

Förlåt för off topic...

Edited by Bromma_Herman

Ursäkta om jag fortsätter ändå. Men är det inte så att i First Contact så finns det fortfarande länder Federationen är inte påtänkt ännu. När sedan människorna möter Vulcans så förstår de att de inte är ensamma och enas som aldrig tidigare. För att kunna utforska rymden på ett bra sätt så bildar människorna Star Fleet. SStar Fleet är alltså endast människorna från början. När sedan olika raser bildar Federationen (vilket är långt senare) så övergår Star Fleet till att bli Federationens flotta. Så ar i alla fall jag uppfattat det. Kort sagt varken Federationen eller Star Fleet existerar när Enterprise åker tillbaka i First Contact. De bildas först senare i ocan nämda ordning.

Ursäkta om jag fortsätter ändå. Men är det inte så att i First Contact så finns det fortfarande länder Federationen är inte påtänkt ännu. När sedan människorna möter Vulcans så förstår de att de inte är ensamma och enas som aldrig tidigare. För att kunna utforska rymden på ett bra sätt så bildar människorna Star Fleet. SStar Fleet är alltså endast människorna från början. När sedan olika raser bildar Federationen (vilket är långt senare) så övergår Star Fleet till att bli Federationens flotta. Så ar i alla fall jag uppfattat det. Kort sagt varken Federationen eller Star Fleet existerar när Enterprise åker tillbaka i First Contact. De bildas först senare i ocan nämda ordning.

Jo det är så jag har uppfattat det. Det är efter att Zefram Cochrane uppfinner warp motorn och det blir first contact med vulcans som allt börjar förändras, Picard eller så var det Riker som sa det i filmen. Sverige kanske fanns i en av de här koalitionerna som Lily och Picard pratar om vid den tiden.

Edited by Captain Proton

Jag måste bara fråga! :ferengi:

Finns Sverige som en nation i Star Trek -framtiden, eller har sverige gått med i en konfederation....?  :huh:

Efter 2063 går alla länder ihop till UE (United Earth).

I TUC så håller förresten Chekov upp en plastbit med ett klingonskt blodprov. På plastbiten är det dessutom med ett svenskt "Ö".

I TUC så håller förresten Chekov upp en plastbit med ett klingonskt blodprov. På plastbiten är det dessutom med ett svenskt "Ö".

Liten parantes: Ett svenskt ö? Det är ju inte bara Sveriga som använder ö. Det gör ju de flesta nordiska länderna och även Tyskland.

Liten parantes: Ett svenskt ö? Det är ju inte bara Sveriga som använder ö. Det gör ju de flesta nordiska länderna och även Tyskland.

Visserligen men jag antar att med ett 2svenskt" så menar Excelsior att det är endast i sverige som Ö:et ser ut som det gör.

Visserligen men jag antar att med ett 2svenskt" så menar Excelsior att det är endast i sverige som Ö:et ser ut som det gör.

Det finns flera alfabet som har ett Ö som ser ut som det svenska. Förutom det i tyska som Essray sagt så finns det i Estniska, turkiska och Welsiska alfabetet.

turkiska

Turkishalph.gif

det Welsiska (Wales)alfabetet

det Estniska alfabetet

det tyska alfabetet

Edited by CaJo

Hur många Star Trek fans är vi i Sverige? Är det någon som har koll på detta? .-)

I Swedish trekkers finn det ju ngnstans mellan 700 och 1000 medlemmar, i Stockholm Trekkers finns det cirka 200 och sen finns det ju ett dussintal (gissar jag) medlemmar i Delta Quadrant Trekkers. Hur många som är med i Trekkers i södra Sverige har jag inte hittat ngn info om. Men gissningsvis är de i ungefär samma storleksklass som ST. Så totalt finns det då mellan 1500 och 2000 registrerade trekkers i Sverige. Sedan finns det ju givetvis fanns som inte är med i föreningar, och folk som bara gillar att kolla på Star Trek på TV. Har för mig att det är c:a 200 000 som brukar kolla när SVT visar avsnitt (detta är ngt jag hörde på en mailinglista för et tag sedan, och det är fullt möjligt att jag har fel, som om ngn vet bättre, rätta mig gärna).

Sedan finns det ju givetvis fanns som inte är med i föreningar, och folk som bara gillar att kolla på Star Trek på TV. Har för mig att det är c:a 200 000 som brukar kolla när SVT visar avsnitt (detta är ngt jag hörde på en mailinglista för et tag sedan, och det är fullt möjligt att jag har fel, som om ngn vet bättre, rätta mig gärna).

Jo det är ungefär så många som tittar på star trek på svt. Det brukar pendla mellan 160000 och 230000 och det har varit ungefär samma tittarsiffror för Enterprise och Voyager. TITTARSIFFROR

En gissning borde väl vara att det finns runt 150000 som gillar star trek eftersom tittarsiffrorna aldrig sjunker under det. Och kanske 50000 som är verkligen inne i star trek.

Det som kanske är lite märkligt är att de flesta tittarna är åldern 60+. Så de är nog de riktiga trekkerna :w00t: ... eller så har de inget annat för sig. :huh:

Edited by Captain Proton

Jag har alltid undrat en sak.

Finns det svenska skådespelare från Sverige som är med i Star Trek?

Vore kul om det vore så!

Se tidigare inlägg så får du lite svar på din fråga i alla fall. Om det sedan finns fler har jag tyvärr ingen koll på.