Jump to content
Sign in to follow this  
Stoffe

Sverige i Star Trek!

Recommended Posts

I Siskos personalfil på startrek.com står det att han blev erbjuden att föreläsa på Västerås universitet.

While considering a resignation to escape the post, Sisko considered directing construction of orbital habitats on Earth — the field of astrionics he was asked to teach at the University of Vasteras in Sweden.

Kul ämne det här. Tillåt mig at bidra.

- I DS9 fanns en lapp på en container med texten:

Ship to:

Central Bureau of

Rehabilitation

Attn: Dr Tristan Adams

Randall Pflug Plaza

Stockholm, Sweden, Earth

Adams är en karaktär från Dagger of the mind (som faktiskt dog) och torget i Stockholm är förmodligen uppkallat efter sk??despelaren Randy Pflug som spelade säkerhetsvakt i DS9 två gånger.

- Richard Daystrom fick ett Nobelpris 2243 och en av Picards förfäder fick ett Nobelpris i kemi (jag har hör nånstans att Sarek fick Nobels fredspris men har inte kunnat bekräfta det).

- Kanske inte hör till det här ämnet men William Patrick Samuels i The Maquis Part I var född i Bergen i Norge

Ship to:

Central Bureau of

Rehabilitation

Randall Pflug Plaza

Stockholm, Sweden, Earth

Adams är en karaktär från Dagger of the mind (som faktiskt dog) och torget i Stockholm är förmodligen uppkallat efter skådespelaren Randy Pflug som spelade säkerhetsvakt i DS9 två gånger.

I vilket ds9-avsnitt såg du detta?

Skulle vara kul att se om man hade avsnittet.

Ship to:

Central Bureau of

Rehabilitation

Randall Pflug Plaza

Stockholm, Sweden, Earth

Adams är en karaktär från Dagger of the mind (som faktiskt dog) och torget i Stockholm är förmodligen uppkallat efter skådespelaren Randy Pflug som spelade säkerhetsvakt i DS9 två gånger.

I vilket ds9-avsnitt såg du detta?

Skulle vara kul att se om man hade avsnittet.

Lappen syns då och då men aldrig i läsbart skick. Det finns en bild av den i Star Trek Encyclopedia sid 448

Kom på igår att i något av de tio första Enterpriseavsnitten så näms Tycho Brahe och han är/var svensk. Kommer dock inte ihåg avsnittets namn just nu.

Tycho Brahe var dansk (Tycho Brahe) men var under en tid verksam i Sverige. Avsnittet där han nämndes var fredagens avsnitt, Breaking the Ice.

<{POST_SNAPBACK}>

Tycho brahe var skåning!

Aningen offtopic, men jag är förhoppningsvis inte ensam...

En sak jag tänkt på och blivit väldigt itrriterad på är Datas skapares namn, noonien soong

jag tycker helt enkelt det är för likt "nån i en sång" :D

Och det är ju svenska iaf :P

Edited by discharged

Great bird of the galaxy: so? Spelar ju ingen större roll. :) Skåne fanns lika mycket då som det finns nu.

Skåne über alles!

Jag borde få alla star trek-boxar gratis nu bara för detta, eftersom jag är skåning, och de nämnde en skåning i star trek. ;)

En sak jag tänkt på och blivit väldigt itrriterad på är Datas skapares namn, noonien soong

jag tycker helt enkelt det är för likt "nån i en sång"

HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :lol:

Börjar vi inte bli lite långsökta nu???

Det varv i Göteborg som byggde det där nya ostindeifararen båten (Det man kunde se den 6 juni på TV), heter Terra Nova, samma namn hade det varvet som på 1700 talet byggde de gamla båtarna.... Nu till kopplingen: Terra Nova hette den där planeten som man skickade ditt bosättare, som sen enterprise skulle kolla efter vad som hände...

Terra nova, betyder :ny jord på latin tror jag det är. Eftersom kolonin var den första utanför solsystemet så är det ett som manusskrivarna har gjort bra, det har alltså ingen koppling till varvet tyvärr. Edited by crazy_voyager

Great bird of the galaxy: so? Spelar ju ingen större roll. :) Skåne fanns lika mycket då som det finns nu.

<{POST_SNAPBACK}>

Sorry, ber om ursäkt. Jag trodde det var ett försök att bevisa att Brahe var Svensk.

Caroline Lagerfelt spelar Makbar i DS9 Tribunal. Hennes svenskklingande namn härstammar från att hon föddes i Frankrike, dotter till en svensk diplomat vid namn baron Karl-Gustav Lagerfelt. Han var bl.a. svensk ambassadör i Wien, Österrike (Hör du det, T'Mara!!!) under några år. Hennes mor hette Sara Champion de Crespigny och var från Storbritannien.

Caroline Lagerfelt spelar Makbar i DS9 Tribunal. Hennes svenskklingande namn härstammar från att hon föddes i Frankrike, dotter till en svensk diplomat vid namn baron Karl-Gustav Lagerfelt. Han var bl.a. svensk ambassadör i Wien, Österrike (H??r du det, T'Mara!!!) under några år. Hennes mor hette Sara Champion de Crespigny och var från Storbritannien.

<{POST_SNAPBACK}>

Hm...hm, det har vi ju redan tagit upp. ;)

Hur är det med svenska skådespelare i ST då? :huh:  Hittils kan jag bara komma på Caroline Lagerfelt från DS9's "Tribunal", och hon var bara halvsvensk (född i Frankrike, men svenska föräldrar)...

<{POST_SNAPBACK}>

Ursäkta om jag fortsätter ändå. Men är det inte så att i First Contact så finns det fortfarande länder Federationen är inte påtänkt ännu. När sedan människorna möter Vulcans så förstår de att de inte är ensamma och enas som aldrig tidigare. För att kunna utforska rymden på ett bra sätt så bildar människorna Star Fleet. SStar Fleet är alltså endast människorna från början. När sedan olika raser bildar Federationen (vilket är långt senare) så övergår Star Fleet till att bli Federationens flotta. Så ar i alla fall jag uppfattat det. Kort sagt varken Federationen eller Star Fleet existerar när Enterprise åker tillbaka i First Contact. De bildas först senare i ocan nämda ordning.

Jo det är så jag har uppfattat det. Det är efter att Zefram Cochrane uppfinner warp motorn och det blir first contact med vulcans som allt börjar förändras, Picard eller så var det Riker som sa det i filmen. Sverige kanske fanns i en av de här koalitionerna som Lily och Picard pratar om vid den tiden.

<{POST_SNAPBACK}>

Området kallas nog fortfarande Sverige.

Det här kom ju aldrig till TV-rutan men det är lite lustigt i alla fall.

När jag läste manuset till "The Voyage Home" läste jag detta om vallfångstbåten i slutet:

"The Whaler is modern, and plows through the water at 25 knots. Its crew are largely bearded; they are Northern Europeans, maybe Swedes, Icelanders or Russians, all famous as Humpback hunters. The radar turns lazily."

Så jag undrar; sen när har vi varit kända som skäggiga valjägare? Jag trodde inte att vi någonsin jagat val.

Är detta en vanlig amerikansk fördom, eller blandar det som vanligt ihop oss med de sjöfarande och valblodstörstiga schweizarna? :P

Lol@Schweizarna. :D

Jag vet inte om det nämnts innan men Tuvok säger att han är från Skandinavien i ett avsnitt. Kommer inte ihåg vilket bara... :blink:

Lol@Schweizarna.  :D

Jag vet inte om det nämnts innan men Tuvok säger att han är från Skandinavien i ett avsnitt. Kommer inte ihåg vilket bara... :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Tror det är avsnittet Future´s end i Voyager om jag inet minns fel. Detta är när Voyager reser tillbaka till 1990-talet och de ska förklara varför Tuvok inte riktigt passar in. Tror det är när Paris ska förklara Tuvoks öron :lol:

QUOTE(One @ 2 Jan 2005, 21:19)

Lol@Schweizarna. 

Jag vet inte om det nämnts innan men Tuvok säger att han är från Skandinavien i ett avsnitt. Kommer inte ihåg vilket bara...

Tror det är avsnittet Future´s end i Voyager om jag inet minns fel. Detta är när Voyager reser tillbaka till 1990-talet och de ska förklara varför Tuvok inte riktigt passar in. Tror det är när Paris ska förklara Tuvoks öron 

Nej, det kan det inte vara för jag har inte sett det avsnittet.

<{POST_SNAPBACK}>

det är från avsnittet "Concerning Flight" (s.4) :)

Da Vinci: "Ah, gratsi. You, signore Tuvok, are equally provocative. Where, exactly, are you from?"

Tuvok: "Scandinavia."

Da Vinci: "So, what do the Scandinavians think of this new world?"

Tuvok: "It is fascinating, and you are obviously enjoying it."

Edited by Me

<{POST_SNAPBACK}>

det är från avsnittet "Concerning Flight" (s.4) :)

Da Vinci: "Ah, gratsi. You, signore Tuvok, are equally provocative. Where, exactly, are you from?"

Tuvok: "Scandinavia."

Da Vinci: "So, what do the Scandinavians think of this new world?"

Tuvok: "It is fascinating, and you are obviously enjoying it."

<{POST_SNAPBACK}>

Oopps fel av mig.......

Får göra min läxa och se om avsnitten, :rodna:

som sagt ingen är ofelbar.

Great Bird, om man lyssnar noga så hör man att dom pratar ett skandinaviskt språk. Troligen Norska. Men helst ska man nog filtrera bort allt bakgrundslju för att vara säker. Men då behöver man ju för det första en ljudfil så det blir nog svårt.