Gå till innehåll

Det sågade Star Trek-spelet


Aike

Rekommenderade inlägg

Köpte Star Trek-spelet som kom ut 2013 till PS3, PC och Xbox 360 igår för den ringa summan 49 kronor.

Jag gillar det så här långt: snyggt, bra stämning och skådespelarnas riktiga röster.

Men nästan all recensenter verkar ju ha avskytt det när det kom. Och spelet sålde ganska dåligt.

Det är ju vad jag förstår ett ganska typiskt modernt actionäventyrspel, blandar first person shooter i en 3d-värld med lite pussel och minispel. Jag har inte spelat så mycket under 2000-talet utan har först i år införskaffat mig Playstation igen och för första gången Xbox. Men Star Trek liknar ju ganska mycket spel som Mafia II, Quantum Break och i viss mån Call of duty, vilka är spel jag har testat nyligen.

Så kanske jag är rätt spelare för det: har inte spelat alla 2000-talets actionäventyr samt att jag gillar Star Trek.

 

Är det någon som har spelat detta spelet alls eller till och med mycket?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att du tycker om det! Jag kan dock inte riktigt hålla med: Jag vann ett exemplar av spelet, och anser mig fortfarande ha blivit rånad :P

 

Det är som sagt ett ganska generiskt shoot'em up-spel, vilket är en del av problemet; det känns inte särskilt Star Trek-relaterat. Inte för att ett shoot'em up-spel i Star Trek-miljö nödvändigtvis är fel, men här känns både intrigen och miljöerna så himla trista och standardiserade att de inte riktigt är värda namnet. Dessutom tycker jag inte alls om vad de gjorde med gornerna (inte för att de var några favoriter till att börja med).

 

Sedan är ett annat problem att det inte är alls så finslipat som ett modernt shoot'em up-spel borde vara. Kontrollerna känns väldigt klumpiga, vare sig det handlar om att skjuta eller plattformssektionerna, nivådesignen och bossfighterna känns oerhört oinspirerad och cover-mekaniken är ibland rätt hopplös (vilket är rätt jobbigt i en cover-based shooter). Det känns som att spelet hör hemma på tidigt 2000-tal eller till och med sent 90-tal, och då inte på något vidare charmigt sätt.

Redigerad av loghaD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul svar. Jag har bara spelat någon timme eller så. Men första banan innehåller ju inget skjutande alls nästan. Spock och Kirks samspel är riktigt bra och intrigen verkar vara bra så här långt.  Övrigt vet jag inget om ännu.

Jag kan dock säga som en person som spelade massvis med konsollspel på 90-talet att det inte har någon motsvarighet från den tiden. Det verkar ju som jag skrev i mitt första inlägg vara ett ganska typiskt modernt spel. Kanske inte banbrytande men ett standardspel, men kanske det är såpass mycket sämre än det som har kommit under 2000-talet att hardcore gamers ogillar det?

 

Hur långt har du kommit i spelet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minns inte riktigt hur långt jag kom. Tror 4-5 timmar. Jag var på en gornplanet och sprang i en massa grottor.

 

Det är nog mer 2000-tal än 90-tal, men anledningen att jag ändå hade med 90-tal var för att spelet på mer än ett sätt påminner mig om Turok 2 till N64 :P

Det var dock en ren FPS, och inte cover-based shooter, som som du säger är lite mer modernt.

 

Vapnen och siktet får mig att tänka lite på Ratchet & Clank till PS2, även om kontrollerna i övrigt inte är så lika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 månader senare...
On 2016-04-30 at 21:27, loghaD sade:

Kul att du tycker om det! Jag kan dock inte riktigt hålla med: Jag vann ett exemplar av spelet, och anser mig fortfarande ha blivit rånad :P

 

Det är som sagt ett ganska generiskt shoot'em up-spel, vilket är en del av problemet; det känns inte särskilt Star Trek-relaterat. Inte för att ett shoot'em up-spel i Star Trek-miljö nödvändigtvis är fel, men här känns både intrigen och miljöerna så himla trista och standardiserade att de inte riktigt är värda namnet. Dessutom tycker jag inte alls om vad de gjorde med gornerna (inte för att de var några favoriter till att börja med).

 

Sedan är ett annat problem att det inte är alls så finslipat som ett modernt shoot'em up-spel borde vara. Kontrollerna känns väldigt klumpiga, vare sig det handlar om att skjuta eller plattformssektionerna, nivådesignen och bossfighterna känns oerhört oinspirerad och cover-mekaniken är ibland rätt hopplös (vilket är rätt jobbigt i en cover-based shooter). Det känns som att spelet hör hemma på tidigt 2000-tal eller till och med sent 90-tal, och då inte på något vidare charmigt sätt.

Måste säga att kontrollen är inget vidare efter att ha spelat lite till. Det är inget Halo precis, utan väldigt svårt att sikta.

En del animationer är också ganska dåliga och Kirk springer som en grobian.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...