Jump to content

Se Star Trek-stjärnorna spela Star Trek: Bridge Crew

Nyhet

Recommended Posts

Ryktet var sant! När Digital Spy läckte uppgifter om ett kommande virtuell verklighetsspel lät det nästan för bra för att vara sant. Men sant var det, och idag fick vi vår första ordentliga glimt av spelet.

Star Trek: Bridge Crew är ett kommande spel till virtuell verklighetskonsoler (Oculus Rift, HTC Vive och PlayStation VR), som utvecklas av Red Storm Entertainment i samarbete med moderbolaget Ubisoft. Spelet utspelar sig i den alternativa verkligheten, där upp till fyra spelare tar varsin post ombord stjärnskeppet USS Aegis, vars uppdrag är att finna en ny hemplanet åt vulcanerna.

Enligt CNET utvecklades spelet ursprungligen internt av Red Storm Entertainment som ett experimentellt VR-projekt, utan någon avsikt att släppa det kommersiellt. Projektet visade sig dock lovande nog att de valde att visa upp det för CBS, som tog emot det med öppna armar.

Några andra som tog emot spelet med öppna armar var Star Trek-alumnerna LeVar Burton, Jeri Ryan och Karl Urban, som har fått chansen att provspela Bridge Crew. I ett klipp som visades på spelindustrimässan E3 idag fick vi se hur de samarbetade för att utrymma en katastrofhotad planet samtidigt som de försvarade sig mot ett klingonskt angrepp.

bridge_crew_e3_jeri_ryan_160613.jpg

Jeri Ryan ser sig omkring på den virtuella kommandobryggan.

Enligt LeVar Burton var detta en fantastisk upplevelse även för någon som har stått ombord stjärnskeppet Enterprise förr.

"Som skådespelare måste vi använda vår fantasi enormt mycket under inspelningarna. När man trycker på en knapp så händer egentligen ingenting fysiskt ... för det visste ni väl om? Men grejen är den, att i det här spelet behöver man inte låtsas; man befinner sig i en komplett renderad miljö. Man står verkligen på kommandobryggan ombord ett stjärnskepp ... med dina kompisar! Det är riktigt coolt."

Tidiga reaktioner har varierat från exuberanta till lite mer ljumma. CNET-skribenten Sean Hollister beskriver det som "nästan allt jag hade hoppats på", och efter att ha provat på att vara både pilot och taktikchef kunde han konstatera att båda posterna var enormt roliga.

"Taktikchefen kan inte avfyra fasrarna utan instruktioner från piloten. Piloten kan inte aktivera warpdriften utan att ingenjörschefen bereder warpspolarna först. Ingenjörschefen kan inte stråla upp strandsatta överlevare om inte taktikchefen sänker sköldarna först.

Endast kaptenen kan se vad alla håller på med, och föra vidare instruktioner från Stjärnflottan, för att kunna koordinera allt. När det fungerar väl så känns det verkligen lite som ett avsnitt av Star Trek. Och när det fungerar mindre väl så är det skrattkittlande. VARFÖR är sköldarna fortfarande nere!?"

bridge_crew_e3_ingenja_r_160613.jpg

Så här ser det ut för ingenjörschefen, här spelad av Karl Urban.

Hollister var något kritisk till spelets grafik, som han tyckte var okej men inte strålande, och var även lite orolig eftersom det uppdrag han fick spela var lite väl enkelt. Just enkelheten är någonting som Wired-skribenten Chris Kohler också reagerade på.

"Å ena sidan kan jag förstå tjusningen: Som en del av besättningen måste du kommunicera med dina kollegor för att se till att skeppets funktioner brukas på rätt sätt och utan att någon dör. Samtidigt så bestod min upplevelse till stor del av att vänta på att någon skulle säga åt mig vilken knapp jag skulle trycka på, och sedan tryckte jag på den knappen. Det är inte det mest spännande uppdraget man kan tänka sig, men det kanske är så att Ubisoft ville ge oss ett lite enklare uppdrag så att nybörjarna inte sprängs i luften med en gång här på E3."

Kohler sa att spelet hade stor potential, och att det skulle kunna vara riktigt engagerande om utmaningsnivån höjdes och alla i besättningen fick mer att göra. Det lilla han hade sett tyckte han dock kändes lite urvattnad, och han kallade spelet något nedsättande för en "knapptryckningssimulator".

bridge_crew_e3_levar_burton_160613.jpg

LeVar Burton är van vid att spela ingenjörschefen, men den här gången fick han pröva på att vara skeppets befälhavare.

Men enligt David Votypka, som är kreativt ansvarig på utvecklaren Red Storm, är knapptryckandet bara en liten del av spelet.

"Till en början kanske folk säger att det är trist att allt man gör är att trycka på knappar," säger han till ABC News. "Men det är det knapparna gör som gör det så spännande. Du sitter på ett federationsskepp och avfyrar torpeder, höjer sköldar och höjer beredskapen till röd. Det är en fantastisk känsla, särskilt när du spelar i virtuell verklighet med dina kompisar."

bridge_crew_e3_burton_tyler_160613.jpg

Aisha Tyler och LeVar Burton var två av många på E3 som bar regnbågsband för att uppmärksamma gårdagens fruktansvärda hatdåd i Orlando.

Själv är jag glad att vi fick veta om mycket av detta redan nu i helgen, så att jag kunde läsa på i förhand och se presentationen live, men Ubisoft var inte jätteglada att informationen hade läckt. Skådespelaren Aisha Tyler, som ledde Ubisofts E3-pressvisning för femte året i rad, uttryckte det så här:

"Just det, hörrni, Ubisoft presenterar den första VR-uppelvelsen i Star Trek-universumet, och ni hörde det här först ... såvida ni inte hörde det från reportern som läckte den här informationen på Reddit; du vet vart du kan dra."

Tyler fick sällskap på scen av LeVar Burton, som hade mycket gott att säga om upplevelsen. Deras utbyte finns att se här (tidsindex 1:54:45). Tyler och Burton verkade ömsesidigt "starstruck" av varandra, men Tyler var lite besviken över att hon inte hade fått vara med och spela. Som tröst föreslog Burton att hon skulle haka på någon gång och spela med honom, Brent Spiner, Jonathan Frakes och Michael Dorn. Det finns nog många som skulle vilja vara en fluga på väggen under den kampanjen, men vi får nog nöja oss med att vänta på mer information om Star Trek: Bridge Crew medan vi sparar ihop pengar till en VR-konsol.

Källa Källa 2

[ Till originalnyheten ]

Kommer vr slå nu? Minns när det hajpades i mitten av 90-talet. Bland annat försökte 70- och tidiga 80-talets stora konsolljätte Atari på att utveckla vr, men kom aldrig ens till att lansering. Virtual Boy från Nintendo är väl företagets absoluta största flopp.

Har de löst saker som illamående och så vidare som tidigare vr-projekt ofta har skapat (Virtual Boy sägs ju skapa detta)?

Känns ju också lite pr-mässigt, där skådisarna fått betalt för att säga sakerna.

Edited by Aike

Hehe, jupp; minns själv hur jag dröme om att köpa en "head-mounted diplay" i början av '00-talet, trots att det vad jag hade fått höra inte var så mycket mer uppslukande än att se på TV från långt bort i ett mörkt rum :P

Vad jag har hört från vänner med HTC Vive är det dock riktigt kul, och jag tror att VR har tagit ett stort steg framåt på senare år, och många stödtekniker (rörelsekontroller, röstigenkänning, eye tracking...) har gått från att vara knappt fungerande gimmickar till att vara ganska finslipade inslag. Jag vet inte riktigt när jag kommer att ha råd med en konsol, men jag hoppas att det blir innan året är slut :)

Och, ja, man ska nog ta skådespelarna's utsagor med en nypa salt. Samtidigt så är samtliga aktiva på ett eller annat sätt, så det faktum att de är villiga att låna ut sina namn tyder ändå på att det finns någonting där att hämta. Sedan får vi se var recensenterna säger när fler har fått prova på; tidiga reaktioner verkar ha varit mestadels - men inte universellt - positiva.

• 1 year later...

Spelar det rätt så ofta och tycker väl att det är roligt. Synd bara att allt kostar pengar ... men tror att garanterat att det kommer bli större nu efter släppet av Discovery :)
Bästa upplevelsen var ändå när jag hittade ett par Trekkie från Tyskland och på dålig Tyska & Engelska försökte vi överleva våg efter våg av fiender, information och inte minst galet mycket skratt.

Kan väl inte säga att jag skulle vara någon bra Kapten, men vad spelar det för roll " huvudsaken " är ändå att man njuter av upplevelsen och alla nya bekantskaper.
Lite så som man drömmer om hur livet kanske i framtiden kommer att bli :)